SierraCL Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Ja, som topic. Får man kjøpt verktøy til det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 til hva topp? har selv sett ett hjemmelaget for cosworth topper, og en for ohc topper Link to comment Share on other sites More sharing options...
rsemil Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Ja, som topic. Får man kjøpt verktøy til det?dette har dem på både mekonomen, biltema, bilextra og sånne steder. burde ikke være så vanskelig å få fatt i quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track" Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Høres bra ut D.Toft: Hvordan ser den til ohc ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjellcorp Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 det er ikke rare forskjellen på de 2 de har på biltema. men den har jo overliggende kam, og mener det står i katalogen til biltema. Men du må jo ta av toppen for å få den til å funke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Org Ford verktøy til ohc, er en greip, som man bøyer under kammen og presser ned fjørene, uten å ta av toppen. Bruker da trykkluft i plugg åpninga for å holde igjen ventilen. Da kan man skifte tettninger uten å ta av toppen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Ja rektig. Hadde sett for meg noe i den dur. Se om man får laga noe greier Burde funke å kappe av gjengeparti på en plugg, hule ut og sveise på en nippel til lufta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Det er ikke noe problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 dette har dem på både mekonomen, biltema, bilextra og sånne steder. burde ikke være så vanskelig å få fatt i nei, dem har kun ventiltang for demonterte topper... skal leite opp bilde av den Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Det funker ja, men bruk reduksjonsventil på lufta. Ingen ptoblem å skifte tettninger på denne måten Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 her er bilder, lånt av truck driver: Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Takk skal du ha, den var genial. En liten latmann der så Kanskje lurt med en reduksjonsventil ja.. Anbefalt trykk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Om ikke kompressoren går mye over 10 bar, så kjør på med fult trykk Prøv å parker stempel øverst i sylinder, så kommer ikke ventilen helt ut i tilfelle ufelle For å spare jobb så bruker du ventilfjærtanga før du setter trykk på sylindern, og presser ned ventilen slik at du kan ta ut ventilløftern uten å løsne justeringskruen helt. Da sparer du ventiljusteringa til du er ferdig med å skifte alle tetninger(regner med det er det du skal gjøre?). Gi fjærtalerken en liten kakk med en hammer, så låsene løsner lettere.Om jeg skulle lagd den ventilfjærtanga i dag skulle jeg lagd litt lenger arm på den slik at man bruker mindre kraft, og prøvd å lage en låsemekanisme slik at man får begge hender fri til å montere/demontere låsene. Denne laga jeg med så enkle verktøy som vinkelsliper, elektrodesveiseapparat og håndholdt boremaskin.Før jeg lagde den var jeg rundt og hørt hos forskjellige lokale sjapper som selger verktøy. De få som hadde hørt om ei slik tang kunne ikke skaffe. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 En annen variant. (jeg vet ikke om noen som selger den i Norge) http://www.youtube.com/watch?v=hLXGNJHhipo Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Ulempen med en slik på f.eks en IS blir vel at det blir trangt å komme til innsugsventilene, selv om det kan gå. Bortsett fra det så det ut som ei lur tang - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 (edited) Org Ford verktøyet, ser helt annerledes ut, bare en greip man vipper rundt kammen og og presser rett på ventil fjørene, men funker sikkert den over her og Edited March 30, 2011 by grcossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
LordSnick Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 En annen variant. (jeg vet ikke om noen som selger den i Norge) Würth har en lignende variant av denne med "skrustikke" topp. 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjellcorp Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 den var jo rett å slett genial. skulle hatt en slik en ja. hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 Truckdriver: Smart tips så man slipper å justere ventiler ja Ser det er muligheter for å skaffe skikkelig verktøy og takk for det. Men kan tydeligvis bare sette i gang fantasien skjønner jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Justere ventiler bør du gjøre når du likevel har av toppdeksel, men du sparer mye tid på å ikke skru justeringa helt ned Husk også korrekt tiltrekkingsrekkefølge og moment på toppdeksel, så sparer du toppdeklset, og får mindre fare for oljelekkasje. Etter jeg begynte å trekke til i riktig rekkefølge(begyne bakerst og fortsette frammover) og brukt moment, så har oljesvetting vært mer eller mindre ett ikketema - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted April 2, 2011 Author Share Posted April 2, 2011 Uten vidre nøye planlegging havna jeg ut med en sånn en. Dårlig plass til syltelabbane, men raskt og effektivt sammen med en magnetstav. Har forresten trudd toppakninga var dårlig pga. den klassiske sildrelyden i varmeapp. Men hvis det ikke bobler i ekspansjonstanken med ca 8 bar trykk i sylinderne er det kanskje ikke den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 2, 2011 Share Posted April 2, 2011 Er det til en dohc du har laga den tanga?Den så slettes ikke dum ut den tanga - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted April 2, 2011 Author Share Posted April 2, 2011 Hehe, nei laga til ohc. Men hvis den funker på dohc min og så er jo det bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Hehe, Når du begynte å snakke om sildrelyd og toppakning så hørtes det ut som alutopp(dohc) så - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Hehe, Når du begynte å snakke om sildrelyd og toppakning så hørtes det ut som alutopp(dohc) så Ser den, hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now