Wolfcry Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Tenker å bytte ut de originale høytalerne i min -96 mod mondeo og lurer på om noen vet hvilken størrelse de er på dem?Vil bytte ut både foran og bak. Og vet noen hvordan man tar av dekslene på dem?Prøvde å dra i selve gitteret, men det virket som om det var limt fast så jeg turte ikke slite mer i det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Lakkelars" Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Tenker å bytte ut de originale høytalerne i min -96 mod mondeo og lurer på om noen vet hvilken størrelse de er på dem?Vil bytte ut både foran og bak. Og vet noen hvordan man tar av dekslene på dem?Prøvde å dra i selve gitteret, men det virket som om det var limt fast så jeg turte ikke slite mer i det. det gitteret du nevner om det sitter i dørdekslet sitter plastikksveisa,hvertfall på mk1 mondeo, man må skru av hele dørtrekket for å komme til høytaleren og mener å huske noe om at de er ovale 6,5" (rett meg noen om jeg tar feil) Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 (edited) I dørene finner du spesial størrelse. 6X8". Du får plass til 6,5" runde om du ønsker det, men skal du bare bytte høytalere ville jeg valgt Pioneer sine spesialtilpassede TS-H687 som har rett størrelse og riktig kontakt. Disse spiller faktisk ganske rent og pent. De koster på Torshov 1199,- for paret. Selve høytaleren kommer du kun til ved å ta av dørtrekket. Det sitter to kraftge skruer bak dørhåndtaket. Vip av den deksel stripa på mitten. Så må du ta av kappa som dekker speil kabelen på på innsiden av døra. Inne i dørhåndtaket sikker det en skrue, også sitter det mange rundt hele dørtrekket på siden inn mot karosseriet. Når alle skruene er borte drar du lett ut til plast klipsene slipper, også dytter du opp, da trekket sitter hektet fast på vinduslisten. Selve dårhåndtaket sitter att på døra når trekket er av, men du må vippe vekk plasten som dannet rom til hånden din, og der bryteren til de elektriske rutene dine sitter, om du har det. Bak er det noe av samme prosseyren, men du har en skrue nede i dørhåndtaket i stede for to kraftige. Selve dørhåndtaket er likt som på fremdørene. Har du manuelle vindussveiver bak noe du helt sikkert har sitter disse festet med en metal hake som er dyttet innpå. En form for U som viker seg ut igjen. Den er lett å få av, men forferdelig vanskelig å få på igjen. Lykke til. Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre. Ser jeg bruker dørhåndtak både for den du drar i for å åpne døren og den du bruker for fysisk å dra døren til deg, men det skjønner du sikkert Edited March 25, 2011 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceguy Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 (edited) http://my-ride.com/files/haynes-ford-mondeo-service-and-repair-manual.pdf Er kjekt å ha Se på side 183, punkt 11 ... å side 223 punkt 26 Edited March 25, 2011 by viceguy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfcry Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Takk for svar!! Bra jeg ikke slet mer i det gitteret da. Tenkte å montere et 6,5" komponentsett foran. Vil disse passe til min bil? http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/343_403_833/products_id/2047 (har ikke bestemt meg for høyttalerne enda).Bak vurderer jeg et treveis komponentsett med 8" basser i egen kasse bak + 5 1/4" + diskant i dørene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Takk for svar!! Bra jeg ikke slet mer i det gitteret da. Tenkte å montere et 6,5" komponentsett foran. Vil disse passe til min bil? http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/343_403_833/products_id/2047 (har ikke bestemt meg for høyttalerne enda).Bak vurderer jeg et treveis komponentsett med 8" basser i egen kasse bak + 5 1/4" + diskant i dørene.Er riktig adapter det der. Hvordan har du planer om å montere diskanten forann? Når det gjelder planene dine bak ser jeg ikke helt hvorfor du skal bruke 5,25" bak når du har plass til 6x8 eller 6,5". Det er jo poengløst. 8" bass har du planer om å ha i bagasjerommet eller? Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfcry Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Er fortsatt bare på planlegningsstadiet så har ikke bestemt så mye om montering enda. Har sett litt på dette settet http://www.bsbildeler.no/?pno=165688 , men ser nå på bildet at mellomtonene ser litt små ut. Mulig det er bare 4"... Så mulig jeg kjøper løse komponenter og filter heller og satser på 6,5" i dørene bak også. Har en selvbygd kasse med plass til en 12" og to 8" som jeg tenkte å bruke. Hadde 3-veis 8" montert i den i en Sierra stv før, men siden det er plass til høyttalere i dørene i mondeoen tenkte jeg å utvide det litt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det så vanskelig for deg selv jeg, men det er nå så. Ett 8" komposett har du ikke plass til i noen dør. Monteringsdybden tilsier att det ikke er mulig. Dessuten er det jo totalt motsatt av all logikk å plassere bedre høytalere bak enn forann. Når det er sagt så er åpningene i dørene bak ganske små, så det er vanskelig å få god lyd ut av de, selv med høyeste kvalitet høytalere. Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfcry Posted March 26, 2011 Author Share Posted March 26, 2011 Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det så vanskelig for deg selv jeg, men det er nå så. Ett 8" komposett har du ikke plass til i noen dør. Monteringsdybden tilsier att det ikke er mulig. Dessuten er det jo totalt motsatt av all logikk å plassere bedre høytalere bak enn forann. Når det er sagt så er åpningene i dørene bak ganske små, så det er vanskelig å få god lyd ut av de, selv med høyeste kvalitet høytalere. Skal ikke ha 8-tommerne i døra da.De skal, som sagt, i en egen kasse i bagasjerommet sammen med en 12" sub. Vil da ha delingen sånn at 8" tar seg av midbassen, mens 12" får dypbassen. Og det var en grunn til at jeg tenkte 5 1/4" til døra bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Skal ikke ha 8-tommerne i døra da.De skal, som sagt, i en egen kasse i bagasjerommet sammen med en 12" sub. Vil da ha delingen sånn at 8" tar seg av midbassen, mens 12" får dypbassen. Og det var en grunn til at jeg tenkte 5 1/4" til døra bak. Så lenge du har tenkt å ha både 8" og 12" i bagasjen vil du ikke få noen effekt av den delingen. Da er det bedre å gå for 10" i bagasjen og 6,5" rundt om i dørene, alternativt de 6x8 jeg linket til lengre opp og kjøre delefrekvensen på disse slik att de ikke spiller lavere enn 120 Hz. Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Mellomtone i bagasjerommet har ingenting for seg, og det og blande 8" og 12" blir som regel heller ikke bra, så jeg foreslår at du gjør det enkelt, og kjøper et skikkelig frontsett, demper inni dørene foran, og har egen forsterker til det. Få deg en skikkelig sub, feks 2x12" eller 1x15" med egen monoforsterker. Så kjøper du de 6x8" pioneer høyttalerene til bakdørene og kjører de på spilleren Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 (edited) Mellomtone i bagasjerommet har ingenting for seg, og det og blande 8" og 12" blir som regel heller ikke bra, så jeg foreslår at du gjør det enkelt, og kjøper et skikkelig frontsett, demper inni dørene foran, og har egen forsterker til det. Få deg en skikkelig sub, feks 2x12" eller 1x15" med egen monoforsterker. Så kjøper du de 6x8" pioneer høyttalerene til bakdørene og kjører de på spilleren Hvorfor en treg 15" bass når han kan få mye tyngre slag av en 10" er vel trolig det trådstarter er ute etter når han skal bruke 8" til mellom bass. Ellers er vi enige Edited April 1, 2011 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Hvorfor en treg 15" bass når han kan få mye tyngre slag av en 10" er vel trolig det trådstarter er ute etter når han skal bruke 8" til mellom bass. Ellers er vi enige Hehe, her må du forklare litt.... Treg 15"?? hva mener du med det?? Eller er du så lite opplyst at du tror en 15" er tregere i slagene enn det en 8" er?? For da er du i tilfelle ute å sykler og snakker om ting du ikke har peiling på. Det der er bare en GAMMEL myte, og sånn er det slett ikke.Med riktig forsterker, så er en 24" like kjapp som en 6".... Og en 10" slår aldeles ikke noe "tyngre" enn en 15", snarer tvert i mot, hvis elementene er av samme type og fabrikat da selvfølgelig. En 10" DD sub kan nok slå tyngre enn en 15" biltema sub, det kan jeg være enig i Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 (edited) Så sant en ikke velger komponenter langt opp mot topp hyllene både når det gjelder forsterker og element så er min erfaring att 15" blir vel trege. Dessuten synes jeg att 15" elementer får en balanse mellom dypbass og mellom bass som heller for mye mot den dype, og det blir derfor vanskelig å få til god lyd pga det. Dette er selvfølgelig personlige prefferanser, og alt etter musikk type.. Når jeg sier att en 10" slår tyngre mener jeg att det blir mere snert i slagene. Du kan jo selvfølgelig få det med større element også, men ved høyere volum, og da langt over hva som er bra lytte volum i bilen. Edited April 1, 2011 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Da må du ha testet noe som ikke hører sammen, for det du sier er helt feil.... Feil element, feil kasse, feil forsterker, eller feil innstillinger. Det er faktisk flere og flere som bruker store elementer i SQ konkurranser, og da gjerne med deling på 60hz eller lavere, da med komponentsett som spiller "resten"... Selv så har jeg et par 6" basselementer og 4" fulltoner, sammen med en 15" sub. 6" spiller helt ned i 30hz, og 4" spiller ned til 65hz, og dette er ikke spes dyrt heller Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Definer spesiellt dyrt... Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Definer spesiellt dyrt... Settet med 6" bass og 4" mellomtone koster 2200kr. http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=375&subgid=378&wwwalias=dynabel&pid=5379 Og jeg bruker en 4kanals forsterker og deler aktivt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted April 2, 2011 Share Posted April 2, 2011 Adapter http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=271117-02 6,5" Coax x 2http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15085 12" subbhttp://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17161 Dette spiller mer en godt nok for en bruks bil, forsterker oppsett velger du selv Kommer på ca3300kr, eg husker dessverre ikke prisen på adapterene. Å eg vil ikke høyre noe mer tull prat om å mixe forsjellige subber og att eg 15" er "tregere" en 10". 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted April 2, 2011 Share Posted April 2, 2011 Vel prater du tull selv, så må du tåle at andre retter på deg. Og mikse to forskjellige SUBER, KAN gi utfasing og dermed mindre trykk en man hadde fått med bare en type sub. Da tenker jeg selvfølgelig på forskjellige suber i kasse bak i bilen, setter man et par 8" i dørene e.l, og har sub baki, så blir det noe annet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts