fostad Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 hei, var i går og henta meg en sierra 4x4 cosworth`92, bygd om til 2wd,(men spiller vell ingen rolle) idag begynte den og fjuske etter å dradd ut feks 2 og 3 gir. så må jeg kjøre litt rolig igjenn for at den skal bli seg selv, og da holder det med og dra ut et gir igjenn så fjusker den, men den fjusker bare før den får turbotrykk.. og etter det holder den seg på max 500rpm ved tomgang.. drar også litt dårligere med trykk(tror jeg), har ikke kjørt så myye siden jeg henta den i går, tenkte jeg skall få i nye plugger i morgen og prøve det, sliter også litt med blandingsforhold, på tomgang viser bbl`n 10,6 ;O .. og ved pådrag går den mellom 12.6 og 13,3 som er litt vell høyt, er grønne dyser og 290 chip så er det mongoose eksos Mvh Fostad Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 Her har du ihvertfall noe kødd med bensintilførselen.. Kan være map sensor på tur til f.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 (edited) Her har du ihvertfall noe kødd med bensintilførselen.. Kan være map sensor på tur til f..noen måte og sjekke opp dette på? og nå vet ikke jeg helt hva bensintrykket skal stå på ved tomgang da.. er heller ingen lyder som smelling eller lignende i verken innsug eller eksos Edited March 20, 2011 by fostad Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 Escort cosworth skal ha 3,5 bar uten vacum. Mener sierraen har 3bar, ihvertfall 2wd.. Vanskelig å sjekke uten å prøve å bytte sensor.. Kan jo prøve plugger først men syns det virker litt rart når den blir mager på trykk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 Escort cosworth skal ha 3,5 bar uten vacum. Mener sierraen har 3bar, ihvertfall 2wd.. Vanskelig å sjekke uten å prøve å bytte sensor.. Kan jo prøve plugger først men syns det virker litt rart når den blir mager på trykk..uten vacum? dvs når motoren ikke går? tenker kansje plugger siden den blir grei igjenn etter og ha kjørt litt rolig.. men om det er noen plugger da vill den vell forbrenne galt og dermed gi galt lambda utslag? mulig jeg tenker feil;P Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 uten vacum mao uten slangen tilkoblet. Regner med det vil bli det samme om pumpa bare går uten at motoren går. Har du plugger som fjusker vil den som regel bli feit under belastning da den ikke får forbrent blandinga skikkelig, men prøv bare det først. Billig for plugger ihvertfall. Map sensor er ganske dyrt.. Ikke kjøp kopien. Hadde en i min bil og den tok kveld etter kun kort tid.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 okei, får dra og kjøpe noen nye plugger i morgen og prøve:) Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 ngk bcr8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 ngk bcr8 takk takk:) Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiedude Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 For meg høres dette ut til å være bensin tilførsel. Dårlig pumpe eller tett filter? Magrer ut ved pådrag og så må vente litt for at bensin skal komme tilbake? Svakere turbo trykk tyder jo på for lite eksos som følge av for lite bensin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 For meg høres dette ut til å være bensin tilførsel. Dårlig pumpe eller tett filter? Magrer ut ved pådrag og så må vente litt for at bensin skal komme tilbake? Svakere turbo trykk tyder jo på for lite eksos som følge av for lite bensin. Ikke litt rart at den er på 10 i afr på tomgang da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 (edited) Som et tips så vil ei fjusking som fører til delvis uforbrent, eller helt uforbrent bensin, vises som magrere(høyere)AFR på en breibåndslambda Om den f.eks fjusker litt på bare 1 sylinder vil blandinga vises som bare litt magrere. Edited March 20, 2011 by Truckdriver - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 (edited) Som et tips så vil ei fjusking som fører til delvis uforbrent, eller helt uforbrent bensin, vises som magrere(høyere)AFR på en breibåndslambda Om den f.eks fjusker litt på bare 1 sylinder vil blandinga vises som bare litt magrere. Javel da lærte jeg noe nytt. Så uforbrent bensin i eksosen gir lean blanding? Gi meg gjerne ei forklaring. Ligger vel i at det er uforbrent bensin regner jeg med.. Edited March 20, 2011 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 20, 2011 Share Posted March 20, 2011 Uforbrent bensin betyr også "uforbrent" oksygen. Lambdasonder, både smal og breibånd, registrerer oksygeninnholdet i eksosen, ikke drivstoffinnholdet. Så om motoren fjusker og spytter ut uforbrent bensin og luft så vil lambdasonden registrere denne ekstra lufta som magrere blanding. Den uforbrente bensinen har også ei direkte innvirkning pga den kjøler ned sonden. En lambdasonde er ikke rask nok til at den klarer å skille ut en enkelt sylinder som fjusker, så derfor viser den bare mager blanding. Om man har EGT sonder med åpent element skal den klare å registrere ei enkel feiltending på 1 syl, tror det er opp til 6 eller 8000rpm på samme måte kan man feiltolke alt for feit blanding, som fører til fjusk, da motoren drukner helt og ikke klarer å forbrenne bensin. Dette vil vises som full mager blanding. Ikke at jeg tror dette er tilfellet her.Det jeg vil fra til er at ei basic feilsøking med utskiftning av tenningslitedeler er nok bra i startfasen av feilsøkinga, ettersom ei ufulstendig forbrenning kan vises som mager blanding Med AFR på 10 tallet på tomgang er det noe som høres mystisk ut med oppsettet. Men jeg trodde ikke det var vanlig med grønndyser og 290 chip? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 21, 2011 Author Share Posted March 21, 2011 nei det er sikkert mulig at chipen som gjør til at den går rart, hvilken chip bør jeg ha da? før den begynte og fuske kunne bbl`n vise ned mot 11,8 noen ganger i pådrag.. men syns uansett det er rart at jeg må kjøre litt rolig etterpå for og få den til og ikke fuske! akkurat som ett eller anet blir for varmt? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 11,8 er veldig fin blanding under ladetrykk Begyn med å skift og sjekk pluggene. Om det er snakk om en vanlig steg1 290 chip så blr jo de vanligvis brukt ilag med standard map sensor, som oftest er 2 bars map sensor. Om du da har ladetrykk akkurat på grensa av det mapsesnoren tilater så vil den begyne å magre ut. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asil Racing Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 sjekk innsugspakning og plenumpakning Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 21, 2011 Author Share Posted March 21, 2011 11,8 er veldig fin blanding under ladetrykk Begyn med å skift og sjekk pluggene. Om det er snakk om en vanlig steg1 290 chip så blr jo de vanligvis brukt ilag med standard map sensor, som oftest er 2 bars map sensor. Om du da har ladetrykk akkurat på grensa av det mapsesnoren tilater så vil den begyne å magre ut.er 3 bars map sensor, ganske så ny også.. ja er 290 chip, brukes den med grønndyser? hva bør bbln vise ved normal kjøring? altså uten trykk.? hva er plenium pakningen? og hva er det som gjør at den går reint etter og ha kjørt noen km rolig da? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada28GL84 Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 vet ikke om det har noe med det og gjøre men en kompis sin tomgang kødder... tomgansregulatoren sin feil. Mvh Jann Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 21, 2011 Author Share Posted March 21, 2011 (edited) vet ikke om det har noe med det og gjøre men en kompis sin tomgang kødder... tomgansregulatoren sin feil.njaa, tror ikke det er slik til meg, når den går greit når jeg kjører går den også fint på tomgang.. men om den fusker når jeg kjører da stopper den NESTEN på tomgang.. Edited March 21, 2011 by fostad Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 290 chip, grønne dyser og 3 bar map???? Få deg en anna chip iallefall, så du har noe som er ment for resten av oppsettet ditt... bare tull med sånn mix.. -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 21, 2011 Author Share Posted March 21, 2011 mulig, kjøpte den slik og aldri holdt på med cosworth, må jo begynne en plass? men er det farlig og kjøre med da? hvilken chip bør jeg ha? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 Ring Pukkelrygg, så skreddersyr han en som passer ditt oppsett... Ville startet der i første omgang.. -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjellathe1 Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 (edited) min driver sånn etter motorvask hadde chip som ga seg først men etter vask vil den ikke gå Edited March 21, 2011 by kjellathe1 Ford sierra cosworth 91:) Ford sierra 4x4 2,0 91:( Ford Taunus 2,0 79:) Opel Omega 2,6i 91:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted March 21, 2011 Author Share Posted March 21, 2011 motorn min Motor:- Ny overhalt orginal turbo- Airteck Intercooler- 290 chip- 3 bar map- 3" Mongoose eksos- Grønne dyser- Åpent luftfilter- Pro Alloy vanntank- Bailey Motorsport ojletank- Bailey Motorsport Dump ventil- Gr.A Bensinpumnpe- Gr.A Oljepumpe- Gr.A Toppakning- Ny Spec R Clutch Motoren er overhalt for 8000km siden.- Nyborret blokk- Nye orginale stempel- Slipt veiv- Nye ventiler,styringer,dobble fjører- ARP studs på alt men lurer fortsatt på hvorfor den oppfører seg merkelig jeg da, det at jeg må kjøre litt pent med den for at den skal bli seg selv igjenn? hva bør bensintrykket ligge på ved normal tomgang på en 4x4 motor? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now