goblin Posted March 16, 2011 Share Posted March 16, 2011 Hei, Jeg er den lykkelige eier av en 2004-modell Focus 1.8 tdci. Hittil har den vært tilnærmet feilfri, men de siste dagene har det begynt å ryke ut under motoren ved kaldstart. Etterhvert gir det seg, og jeg hører ingen ulyder som tilsier at det kommer fra eksosanlegget. Motoren høres helt normal ut, og bilen kjører helt fint. I dag forsøkte jeg å starte motoren med panseret åpent, og etter et halvt minutts tid begynte det å stige grå, tett røyk opp omtrent midt på motoren, helt bak imot torpedoveggen. Inne i bilen lukter det ingen ting, men ute stinker det halvforbrent diesel. Jeg kan ikke se noen åpenbar olje- eller diesellekkasje, hverken under panseret eller på garasjegulvet. Jeg mistenker at det kommer fra kjørevarmeren, ettersom rykingen gir seg når motoren er kjørt varm (og varmeren skal slå seg av) og fordi det helst skjer når bilen har stått noen timer. Er det noen som har erfaring med det samme eller har en idé om hva som kan være galt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted March 16, 2011 Share Posted March 16, 2011 Vi har hatt det samme problemet med den ene av firmabilene våre. Jeg forhørte meg litt med en kompis, og det som skjer er at overskuddsdiesel i varmeren brenner opp. Driver du med mye småkjøring så får ikke varmeren brent seg helt ferdig hver gang. Da vil det etterhvert ryke helt sinnsykt med tett røyk.Så det er nok ikke noe å bekymre seg for. Får bare overse det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted March 17, 2011 Share Posted March 17, 2011 Om du kun kjører kortere turer, så for guds skyld ta deg en lengre kjøretur innimellom, der du tvangskjører dieselvarmer minst 30min, så er du sikret at varmeren ikke soter seg til og lager trøbbel seinere... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
goblin Posted March 17, 2011 Author Share Posted March 17, 2011 Takk for svar, det høres plausibelt ut. Dessverre blir det bare småkjøring til hverdags, og det er ikke mulig å slå av dieselvarmeren manuelt (man kan sikkert plukke ut en sikring, men det er ikke så fristende). Får prøve å legge inn en langtur til helga og se om det bedrer seg :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now