"Lakkelars" Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 heien kompis av meg har en 1987 mod 7serie med 735 motor med automatgir om det har noe å si i det heletatt. han får ikke ut lufta fra kjølesystemet i motoren,bilen koker og varmeapparat er bare til pynt for tiden... han har montert ny termostat selvom den gamle åpnet og lukket riktig.radiatoren er nyhan har bytta frostpluggvannpumpe er også nyhan har luftet ut gjennom radiatorlokket mens motor gikk seg varm,men til ingen nytte han har også lufta ut gjennom ei lufteskrue i flere timer men dette funka heller ikke. noen som vet hva dette kan være? hvor kan den trekke luft ifra? radiatorslangene er ikke morkne og sprukne,de har heller ikke spriking i endene hvor slangeklemmene sitter. når han kjører korte turer koker bilen,mens på motorveien plages han ikke så mye med at bilen koker. han er rimelig lei av å kjøre rundt i kollektive straffemetoder som kalles buss håper noen har noe veiledende svar mvh morten Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS
dohcboy Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 ta å jekke opp bilen i framkant så høyt dere får den å prøve å lufte på nytt Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
kimosabi Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Som dohcboy sier, få snuta så høyt opp i været dere kan og luft på ny. Ta av lokket til ekspansjonstanken, start opp og la den stå og gå en stund med tilsyn. Det beste er å finne en bakke. Er rart at bilen koker men. Litt luft i kjølesystemet er vanligvis ikke nok til at den koker. Mye luft ja, litt luft nei. Holder den nivået på kjøleveska konstant? Sierra XR4i
Escossie Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 bruk vacum på kjølesystemet når du fyller, så slipper du så mye som og tenke på problemer etterpå...
haawaii Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 eldre bmw er et djevelskap å få lufta! snuta må høyt og du må jage turtall på tomgang, desverre :/ ellers får du fylle på med vacuum. Hadde gått for sistnevnte!
a.nilsen Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Er ikke kjent med 7er i det hele tatt, men på mange er det flere lufte skruer rundt omkring. På utvalgte steder hvor det kan bli liggende luftlommer. På den forrige BMWen min var det totalt 5 skruer. Men kun en som var viktig. Om du gjør det som det er tenkt gjort er det ikke no vanskligere enn med noen annen bil. Mye overtro rundt det med bmw og lufting har jeg inntrykk av. Første tingen som lager tull er det med å sette bilen med nesa høyt. Sikkert riktig det, på en gammel amazon e.l. Men de lufteskruen rundt omkring er plasert der de er av en grunn. Sett bilen på ett rett, jevnt underlag og fyll opp med væske. Så åpner du den nærmest skruen til det kommer væske der. Så neste osv. Da skal det ikke få hvert igjen luft.. Eller du kan bruke den raske og sikre metoden med vakumfylling. Genialt og idiotsikkert. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Gess Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Ford V6 har jo også problemer med lufting. Det legger seg en lutlomme ved termostaten og denne åpner da ikke slik at bilen koker. Det er trolig noe tilsvarende som skjer med BMWen. Løsningen på forden er jo å ta av slangene øverst på motoren og fylle på radiatoren til det strømmer ut gjennom de øverste slangene. Kan en tilsvarende løsning fungere for kompisen din? Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
"Lakkelars" Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 Ford V6 har jo også problemer med lufting. Det legger seg en lutlomme ved termostaten og denne åpner da ikke slik at bilen koker. Det er trolig noe tilsvarende som skjer med BMWen. Løsningen på forden er jo å ta av slangene øverst på motoren og fylle på radiatoren til det strømmer ut gjennom de øverste slangene. Kan en tilsvarende løsning fungere for kompisen din? det kan kanskje fungere det også. noen andre tips også? han er i militæret nå så skjer vel ikke noe før om 2 uker men tar gjerne imot tips må bare si at her er det jaggu hjelp å få med alt mulig her i forhold til bmwforumet, er på dette forumet, bmw og mazda sitt forum og kun her man får hjelp! Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS
a.nilsen Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 bimmers.no? Synes det er ett veldig bra forum iallefall. Den selve bmw klubben sitt forum er ikke no særlig.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
"Lakkelars" Posted April 1, 2011 Author Posted April 1, 2011 bimmers.no? Synes det er ett veldig bra forum iallefall. Den selve bmw klubben sitt forum er ikke no særlig.. bimmers.no ja. jeg får lite respons på alt bmw relatert der desverre. mest angående overnevnte 7'er . men nå driver kompisen min å skrur på denne bilen og prøver tipsene så da kommer det en tilbakemelding her etterhvert på hva som skjedde videre Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS
Ron Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 60 grader opp i lufta, hold den på 3500-4000rpm til det kommer varme fra varmeapp. Kan være en hard nøtt å få ut lufta på M20 / M30, pass på at dere ikke varmkjører da toppa ikke tåler en skit. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Henrik_N Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Jeg hadde litt problemer med koking på min 325 før, da tok jeg en 1,5L flaske og kappa bunnen av den og tredde flasketuten ned i ekspansjonskaret, så fylte jeg den full av vann og holdt turtallet høyt en stund, og når jeg da slapp opp, dro den til seg vannet. Dette har som regel funka på min
Tommen Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 I hovedsak så er problemet at ekspansjonstanken er for lav! så å kjøre trynet høyt opp å i tilegg bruke ei flaske som nevnt er veien å gå!eg er offisielt ikkje BMW eier lenger å stOOOrtrives med det The Golden era.. 1986-1987-1988
"Lakkelars" Posted April 4, 2011 Author Posted April 4, 2011 I hovedsak så er problemet at ekspansjonstanken er for lav! så å kjøre trynet høyt opp å i tilegg bruke ei flaske som nevnt er veien å gå!eg er offisielt ikkje BMW eier lenger å stOOOrtrives med det nå har han bytta radiatorlokk,slanger,termostat,prøvd vakuumlufter men fortsatt bruker bilen 1 liter vann på mila og nå kom det svar på bimmers om at det garantert var topp pakninga, så får bare se om 2 uker når han skal på perm også kommer det tilbakemelding Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now