Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Et lite spørsmål angående tenning.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny coil samtidig nå.

Men ser typene er beregna for forskjellige typer tenning.

 

Denne vil være ok?

 

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/ignition-electrical-instrumentation/ignition-coils/mdms2.html

Anbefaler at du styrer klart det der og velger en av disse:

http://www.summitracing.com/search/Make/MERKUR/?keyword=ford+2.9+ignition+coil

 

Jeg mener at lang brenntid på gnisten er viktig for god forbrenning så personlig valgte jeg denne: mor-72360_w.jpg

http://www.summitracing.com/parts/MOR-72360/

 

 

Sier meg ferdig med plenumet mitt nå jeg!! :)

Godkjent?

plenum.jpg

Ja, helt klart.

Nå når plenummet er bearbeidet er det selve manifolden sin tur.

Sett plenummet oppå manifolden og slip bort at som du ser stikker ut og saboterer flødet, evt. med unntak av dysegalleriet.

I tillegg bør du slipe litt rundt dysene.

 

Det er er slik at når en sylinder skal ta inn luft fra ett plenum så henter den mest luft, ikke rett forfra, men fra alle sidene av selve kanalåpningen. Det er derfor Cosworth har disse store og flotte traktene inne i plenummet sitt. Hver kanal kan uhindret trekke inn luft fra alle 360 grader rundt åpningen. Dette er 100% korrekt og best.

Se på 2,9 plenummet på syl 3 og 6. Disse to sylindrene helt bak kan kun ta inn luft fra 2 av 4 sider originalt og har derfor kun 50% av det sidearealet de bør og skal ha.

Du har økt dette til 75%, men som du ser bør plenummet forlenges bakover for at de skal kunne ta luft fra alle 4 sidene for 100% arealtilgang. Enig? :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du styrer klart det det og velger en av disse:

http://www.summitracing.com/search/Make/MERKUR/?keyword=ford+2.9+ignition+coil

 

 

Ja, helt klart.

Nå når plenummet er bearbeidet er det selve manifolden sin tur.

Sett plenummet oppå manifolden og slip bort at som du ser stikker ut og saboterer flødet.

I tillegg bør du slipe litt rundt dysene.

 

Flott, ja jeg skal ta innsuget også som du sier. Må bare plukke det av først. :)

Kjører bilen hver dag... dette var et annet innsug jeg hadde liggende.

 

Sikkert fin de MSD coilene, men jeg skal kjøpe noe mer fra Burtonpower, så tenkte og ta coil derifra også..i samma pakka..

 

Er det ingen andre som er brukbare her da RS1000 ?

Det er 3 sider og bla på..

 

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/ignition-electrical-instrumentation/ignition-coils.html?p=1

Link to comment
Share on other sites

Flott, ja jeg skal ta innsuget også som du sier. Må bare plukke det av først. :)

Kjører bilen hver dag... dette var et annet innsug jeg hadde liggende.

 

Sikkert fin de MSD coilene, men jeg skal kjøpe noe mer fra Burtonpower, så tenkte og ta coil derifra også..i samma pakka..

 

Er det ingen andre som er brukbare her da RS1000 ?

Det er 3 sider og bla på..

 

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/ignition-electrical-instrumentation/ignition-coils.html?p=1

Ser ut som Burtonpower holder på relevante opplysninger og coil spec. som dritt og slikt gjør meg alltid skeptisk.

 

Jeg ser kun tre mulige kandidater hos Burton.

Denne:

 

8202msd_4.jpg

 

denne

 

CEC_Coil_1.jpg

 

og denne:

 

COILGPA_Coil_1_1.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er er slik at når en sylinder skal ta inn luft fra ett plenum så henter den mest luft, ikke rett forfra, men fra alle sidene av selve kanalåpningen. Det er derfor Cosworth har disse store og flotte traktene inne i plenummet sitt. Hver kanal kan uhindret trekke inn luft fra alle 360 grader rundt åpningen. Dette er 100% korrekt og best.

Se på 2,9 plenummet på syl 3 og 6. Disse to sylindrene helt bak kan kun ta inn luft fra 2 av 4 sider originalt og har derfor kun 50% av det sidearealet de bør og skal ha.

Du har økt dette til 75%, men som du ser bør plenummet forlenges bakover for at de skal kunne ta luft fra alle 4 sidene for 100% arealtilgang. Enig? :)

 

Ja, jeg forstår akkurat hva du mener.

Det blir litt begrensa for de to bakerste i forhold til fremover da, men det får bare bli ;)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig og se på det dårlige bildet kanskje, men det var lett og se at kammen var nedslitt ialfall...

Man bør tenker att absolutt ALL bensinstasjonolje etter 2006 er døden for eldre støtstangsmotorer.

Amcar miljøet har innsett dette og advarer likesinnede på måter som f.eks dette:

http://www.ponyparts.no/slitedeler.html#

Ford V6 og OHC gutta må også bli informert om dette for å unngå problemer/fiasko så du må legge en god plan for bruk av motorolje. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ford V6 og OHC gutta må også bli informert om dette for å unngå problemer/fiasko så du må legge en god plan for bruk av motorolje. :)

 

Ingen tvil om at jeg skal bruke riktig olje.

Kammen har blitt nedslitt før jeg fikk tak i motoren for og si det slik,men et var en riktig så sprek 2.9 dette sa han som solgte motoren til meg.... :lol:

 

Nå kjører jeg denne bilen hver dag, og kommer til å fortsette og gjøre det..

Og i fjor så var det jo nesten -17 grader i lang tid hver morra her.

Den biltema tjukkolja jeg har nå egna seg ikke for minusgrader stod det. 20W50..

Mobil1 får jeg nesten gratis på jobb, så hvilken ville du anbefalt for vinterbruk RS1000 ?

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på med spørsmål i denna tråden angående tenning. Prøvde å justere tenninga med lampe her om dagen men tenningsmerke står laaangt unna der det skal. Bilen går likevel fint både på tomgang og maks gass. Får såvidt litt tenningsbank når jeg kjører med bilhenger og dro opp en bakke.

 

Fant info på autodata om at man måtte bruke en Star-tester osv. Er dette kun for justering av tomgang eller gjelder det også tenning?

 

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at jeg skal bruke riktig olje.

Kammen har blitt nedslitt før jeg fikk tak i motoren for og si det slik,men et var en riktig så sprek 2.9 dette sa han som solgte motoren til meg.... :lol:

 

Nå kjører jeg denne bilen hver dag, og kommer til å fortsette og gjøre det..

Og i fjor så var det jo nesten -17 grader i lang tid hver morra her.

Den biltema tjukkolja jeg har nå egna seg ikke for minusgrader stod det. 20W50..

Mobil1 får jeg nesten gratis på jobb, så hvilken ville du anbefalt for vinterbruk RS1000?

Godt.

Du får gi ham en demo etter at motoren har fått den oppmerksomheten som den fortjener.

20W/50 er for sommerbruk.

Jeg ser det slik at man helst bør unngå å kjøpe motorolje til bilmotoer fordi motorolje til båtmotoer og MC motorer er mye bedre. Sånn er det bare.

"W" i oljeviskositeten betyr faktis Winter så det er dette som er av betydning ved lavere temperaturer.

10W er derfor det du bør velge og de første 1500 km så er det mineralolje til Båtmotor eller MC motor i f.eks 10W/30 eller 10/40 som gjelder.

Etter 1500 km/t er innkjøringen unnagjort og da er det på tide med høykvalitet helsyntetisk båt, MC olje eller Racing olje. Mobil1 har kommet med en ny Racingolje som ser svært lovende ut.

Jeg foreslår at du ser litt her:

"The motorcycle oil also has more phosphorus/zinc for enhanced wear protection at high engine speeds and high loads."

http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil1_Racing_4T_10W-40.aspx#

Racingoljer er så proppfull i godstoff at den ødelegger katalysatorer. En fantastisk god anbefaling til Ford V6 som ble konstruet på 1960 tallet. Legg også merke at man spesifikt beskriver hensynet til "Flat tappet" kammer.

Sjekk også denne setningen: These oils are not recommended for wet clutch applications due to their high level of molybdenum".

http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_Racing_Oil_FAQs.aspx#FAQs9

Begge disse oljene kan fint brukes året rundt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så dynocat som ponyparts selger er gode greie? Selger dynocat oljer på min lokale bildelebutikk billig:) . Drammen bilutstyr på rundtom om noen lurer. De vil heller ikke selge deg olje om de ikke har olje til din motor:)

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Så dynocat som ponyparts selger er gode greie? Selger dynocat oljer på min lokale bildelebutikk billig:) . Drammen bilutstyr på rundtom om noen lurer. De vil heller ikke selge deg olje om de ikke har olje til din motor:)

Jeg er mye mer opptatt av oljens egenskaper enn oljens merke eller fabrikant, men akkurat de oljene som ponypart selger ser ut til å være trygge valg for støtstangsmotorer ja.

Kjøp derfor IDENTISKE oljer. :)

 

Slenger meg på med spørsmål i denna tråden angående tenning. Prøvde å justere tenninga med lampe her om dagen men tenningsmerke står laaangt unna der det skal. Bilen går likevel fint både på tomgang og maks gass. Får såvidt litt tenningsbank når jeg kjører med bilhenger og dro opp en bakke.

 

Fant info på autodata om at man måtte bruke en Star-tester osv. Er dette kun for justering av tomgang eller gjelder det også tenning?

 

 

Mvh Espen

Har nøyaktig samme erfaring som du og har konkludert med at da er det korrekt justert. ;) :)

Lett tenningsbank med bilhenger er helt perfekt for så lavt forbruk som mulig ved vanlig kjøring.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har nøyaktig samme erfaring som du og har konkludert med at da er det korrekt justert. ;) :)

Lett tenningsbank med bilhenger er helt perfekt for så lavt forbruk som mulig ved vanlig kjøring.

 

Ok, da så. :) Har 1 spørsmål til også, sliter med luggete pådrag også. Når motoren er kald er det veldig ille. Da går den nesten bare på tomgang eller 75% gasspådrag og oppover. Når den blir varm blir det ganske bra men lugger litt fordet. Prøver jeg å gi forsiktig gass mens den står på tomgang så kveler motoren seg nesten helt til jeg gir skikkelig gass. Kan også legge på at den ligger på litt høy tomgang når den er varm.

 

Har plukka meg ut et par alternativer.. Nr 1: Tempsensor til hjernen, Nr 2 lambda sensor, nr 3 tennplugger. Fordelerlokk, rotor, tennpluggkabler osv er nytt.

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Høres for meg mer sansynlig ut som at det er tps som er feilen nå.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Var uhelig/uforsiktig når jeg skulle demontere ventiltetningene på ene toppen, og greide og brekke av ene "tappen" som tetningene står på....

Så da måtte jeg ha en ny topp da, og kjøpte meg en hel delemotor her om dagen, men denne er muligens litt nyere, og har dysegalleri som en del av innsuget, som gjør at innsuget får litt lengre kanaler på en måte. Min motor har dysegalleri av stål, løst under plenumet. Har det noe for seg og bytte til dette sannsynligvis nyere dysegalleriet??

 

Så også at den "nyere" motoren har grønne dyser mens min har brune.

 

Men jeg sjekka Bosch nummeret og selv om nummera er forskjellige så har dem samme motstand og samme leveringsmengde... :rolleyes:

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Ok, da så. :) Har 1 spørsmål til også, sliter med luggete pådrag også. Når motoren er kald er det veldig ille. Da går den nesten bare på tomgang eller 75% gasspådrag og oppover. Når den blir varm blir det ganske bra men lugger litt fordet. Prøver jeg å gi forsiktig gass mens den står på tomgang så kveler motoren seg nesten helt til jeg gir skikkelig gass. Kan også legge på at den ligger på litt høy tomgang når den er varm.

 

Har plukka meg ut et par alternativer.. Nr 1: Tempsensor til hjernen, Nr 2 lambda sensor, nr 3 tennplugger. Fordelerlokk, rotor, tennpluggkabler osv er nytt.

 

Mvh Espen

Høres i utganspunktet ut som temp sensor siden problemet varierer med motortemp.

På generelt grunnlag:

Fusking er jo at blandigen i en eller flere sylindre ikke antennes. Grunnen er nesten alltid dårlig gnist. Det som skjer er at når blandingen blir magrerer så blir gnisten FOR dårlig til at den klarer å antenne den magrere blandingen som er "uvanlig" vriene å antenne. ("Lean burn" problematikk.)

 

Hvis man kjører med ett gammelt og slitt tenningsanlegg og samtidig tvilsom TPS sensor så blir resultatet slik du beskriver her. Hvis tenningsanlegget er OK da er blandingen ALT for mager og litt høy tomgang kan indikere at du har en lekkasje en eller flere steder mellom gass spjeldene dine og topplokkene - og falsk luft øker AFR og fuskeproblemet.

 

Foreslår at du trykksetter plenummet og ser etter lekkasjer.

 

RS1000:

 

Var uhelig/uforsiktig når jeg skulle demontere ventiltetningene på ene toppen, og greide og brekke av ene "tappen" som tetningene står på....

Så da måtte jeg ha en ny topp da, og kjøpte meg en hel delemotor her om dagen, men denne er muligens litt nyere, og har dysegalleri som en del av innsuget, som gjør at innsuget får litt lengre kanaler på en måte. Min motor har dysegalleri av stål, løst under plenumet. Har det noe for seg og bytte til dette sannsynligvis nyere dysegalleriet??

 

Så også at den "nyere" motoren har grønne dyser mens min har brune.

 

Men jeg sjekka Bosch nummeret og selv om nummera er forskjellige så har dem samme motstand og samme leveringsmengde... :rolleyes:

Shit happends vet du.

 

Hvis du legger de to plenum ved siden av hverandre så ser du at plenummet som brukes med dysegalleri i alu er kortere enn det andre slik at totallengden blir identisk.

 

Selve fuelrailen på det nyere dysegalleriet stikker ut i innsugskanelene og er slik sett mindre egnet til effektøkning enn det eldre.

 

Ja, det sier litt om hvor nøyaktige fabrikantene er med forholdet mellom dysekapasitet og motorens maksimale effekt, ikke sant?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ble en fin Trimme/spørsmålstråd angående 2.9 nå detta :lol: Men, ingenting i veien for det! liker det bare eg :blush:

 

Har forresten fått kammen min.. Står i hylla på rommet mitt og venter på å bli montert :wub:

Har enda ikke fått stempelringer, pakninger osv som eg bestilte på burton... :glare:

 

Toppene ble vasket skikkelig og planet denne uka også, så nå er alt klart! B)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

 

Shit happends vet du.

 

Hvis du legger de to plenum ved siden av hverandre så ser du at plenummet som brukes med dysegalleri i alu er kortere enn det andre slik at totallengden blir identisk.

 

Selve fuelrailen på det nyere dysegalleriet stikker ut i innsugskanelene og er slik sett mindre egnet til effektøkning enn det eldre.

 

Ja, det sier litt om hvor nøyaktige fabrikantene er med forholdet mellom dysekapasitet og motorens maksimale effekt, ikke sant?

 

Å helvete, jeg visste ikke at det var to typer jeg nei.

Nå er det mulig jeg har bearbeida feil type plenum... Må sjekkes i dag :o

For det gamle er best skriver du.

 

Forstod ikke helt hva du mente med dysekapasitet og maksimal effekt?

Tenker du på hvor små dysene er?

 

Har dumma meg ut med den Blaster coilen også.

Må visst ha en slik motstand for å monteres på originalt tenningsanlegg står det... det var jeg ikke klar over gitt... Hvem selger MSD i Norge ?

Link to comment
Share on other sites

Å helvete, jeg visste ikke at det var to typer jeg nei.

Nå er det mulig jeg har bearbeida feil type plenum... Må sjekkes i dag :o

For det gamle er best skriver du.

 

Forstod ikke helt hva du mente med dysekapasitet og maksimal effekt?

Tenker du på hvor små dysene er?

 

Har dumma meg ut med den Blaster coilen også.

Må visst ha en slik motstand for å monteres på originalt tenningsanlegg står det... det var jeg ikke klar over gitt... Hvem selger MSD i Norge ?

 

Det han mener med kapasitet er at den alu- fuelrailen "plomberer" litt fordi den har mindre diameter på kanalen ned i innsuget :huh: Det går ikke ann å porte denne opp for mye fordi den er tynn i veggene, og da senker denne flowen litt :glare:

 

Stemmer ikke det RS1000? ;)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Å helvete, jeg visste ikke at det var to typer jeg nei.

Nå er det mulig jeg har bearbeida feil type plenum... Må sjekkes i dag :o

For det gamle er best skriver du.

 

Forstod ikke helt hva du mente med dysekapasitet og maksimal effekt?

Tenker du på hvor små dysene er?

 

Har dumma meg ut med den Blaster coilen også.

Må visst ha en slik motstand for å monteres på originalt tenningsanlegg står det... det var jeg ikke klar over gitt... Hvem selger MSD i Norge ?

Hvis du skrur noen gjengestag nedi manifolden, trer plenummet oppå og kjenner etter med fingen inni kanalene, så skal overgangen mellom plenum og manifold nesten ikke kunne merkes. Dette går ikke med den nye typen dysegalleri og derfor er det gamle best.

 

Det jeg mente var at originaleffekten er 145 hk og dysene er 138 ccm.

Hvis man ønsker 200 hk så trenger man altså dyser som gir er 200 ccm.

 

Motstander til coil gjelder vanligvis kun når kan kjører fordeler med stift og ikke elektronisk tenning.

"Vi" kjører alle med 12V rett på coilen.

 

Det han mener med kapasitet er at den alu- fuelrailen "plomberer" litt fordi den har mindre diameter på kanalen ned i innsuget :huh: Det går ikke ann å porte denne opp for mye fordi den er tynn i veggene, og da senker denne flowen litt :glare:

 

Stemmer ikke det RS1000? ;)

Det stemmer vet du. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skrur noen gjengestag nedi manifolden, trer plenummet oppå og kjenner etter med fingen inni kanalene, så skal overgangen mellom plenum og manifold nesten ikke kunne merkes. Dette går ikke med den nye typen dysegalleri og derfor er det gamle best.

 

Det jeg mente var at originaleffekten er 145 hk og dysene er 138 ccm.

Hvis man ønsker 200 hk så trenger man altså dyser som gir er 200 ccm.

 

Motstander til coil gjelder vanligvis kun når kan kjører fordeler med stift og ikke elektronisk tenning.

"Vi" kjører alle med 12V rett på coilen.

 

 

Jeg ser det at fuelrailen blokkerer noe innsugskanalene ja. Da må jeg til og skjære opp enda et plenum. Shit happens!!

 

Tenkte det var no slikt du mente med de dysene ja. Men det funker vel like greit og øke bensintrykket litt. :)

 

Angående coilen ja.. sier du det ja... Så du tror det går greit uten den motstanden altså...

Får håpe den tåler det da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det at fuelrailen blokkerer noe innsugskanalene ja. Da må jeg til og skjære opp enda et plenum. Shit happens!!

 

Tenkte det var no slikt du mente med de dysene ja. Men det funker vel like greit og øke bensintrykket litt. :)

 

Angående coilen ja.. sier du det ja... Så du tror det går greit uten den motstanden altså...

Får håpe den tåler det da :)

Hvorfor? Jeg har blandet forskjellig innsug og plenum selv. ;)

 

Jeg mener at det vil funke godt ja.

 

Praktisk eksempel.

Når jeg skulle kjøpe coil så ønsket jeg en ekte universalcoil. Denne måtte kunne gi en kraftig gnist med alt fra fordeler med stift til Amerikansk tenninsforsterker boks.

Når denne coilen skal brukes med stift, så trenger den to stk. motstander som seriekobles for ikke å brenne stiftet.

Når man kjører elektronisk tenning med vanlig tenningsmodul eller MSD boks, så brukes ingen motstand.

Det som tar tabben på coilen er varme, så hvis den blir så varm at du ikke kan holde rundt den, da kan du vurdere å sette på en motstand.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? Jeg har blandet forskjellig innsug og plenum selv. ;)

 

 

Har du blandet kort plenium med gammel stål-fuelrail?

 

Mener det skal gå med gammelt/langt plenium på nye alu-fuelrailen, da må du bare få tak på lengre bolter..

men det går ikke omvendt.. <_<

Mener eg skulle til med dette en gang og da tog pleniumet/spjella nedi "vannkanalene" i innsuget.. :(

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...