granadaforallepenga Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Du har helt rett! Det vil ikke være noe poneng i å spare inn på kronene på dyser. Er jo ikke all verden for nye heller ser jeg disse du linker til, er det 210 ccm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Ja, det er 210 ccm dyser i begge linkene. 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gess Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Har akkurat bytte topp pakning på Sierraen min men opplever at ved gass pådrag så rykker den. den henger på en måte litt så kommer den. Er det noen som kjenner til dette? Den piper i noen sekunder også etter jeg har slått den av. Som at de slipper ut trykk! Dette er ikke min bil men den sorte ledningen man ser bakerst til venstre oppå efi innsuget. Den som krysser de tre røde pluggledningene på vestre side. Noen som vet hvor denne skal? Har selv en sånn men finner ikke ut hvor denne skal!!Jeg har vert borti sånn fiselyd på Focus 1.6. Det hørtes ut som om kompressjon slapp ut etter at bilen var stoppet, den gikk veldig dårlig og bare på tre sylindre. Det viste seg å være coilpakken. Etter at den var byttet forsvant også fiselyden. Jeg skjønner ikke helt hvorfor lyden forsvant, men det var bare coil som ble byttet. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaforallepenga Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Da ble veiv montert og 2.8 råder og stempler prøvemontert. Men stemplene tok ikke i veiva noen steder!? Dem er tatt ut av en Granada 2.8 forgassermotor. Hadde ikke noe mer nøyaktig enn skyvelære å måle med i kveld, men stemplene stikker litt over 1mm ovet blokka.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Vel, noen av stempelskjørtene på mine 2,8 stempler tok iallefall borti ett par-tre av veivskinkene på min 2,9 veiv når de stod i nedre dødpunkt. Andre har postet det samme. Dobbelsjekk klaringen mellom alle stempelskjørt og veivskinker. Hvis vi sier at toppakningen er 1,2 mm tykk når den er komprimert mellom topp og blokk så bør stemplene dine dreies "litt over" 0,6 mm slik at du i praksis får en 0,8 mm tykk squish. Dette øker dreiemomentet, effekten og det reduserer tenningsbank, forbruket og utslippene. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaforallepenga Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 (edited) Skal bort å se på det nå ble sent i går, men alt går iallefall rundt...Skal se om jeg finner noe så jeg får målt riktig høyde Edited August 30, 2014 by granadaforallepenga Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaforallepenga Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 1.16 mm over Kontrollert klaringa mellom spempler og veiv litt nøyere nå, og det er riktig; det subber såvidt bort hadde sett for meg att det skulle være mer, men det er jo seff nok, hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted August 30, 2014 Author Share Posted August 30, 2014 Da må det dreies av ca. 0,84 mm. Mener eg dreide av nermere 1-1,2 mm.. men dette er kun etter dårlig husk Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 1.16 mm over Kontrollert klaringa mellom spempler og veiv litt nøyere nå, og det er riktig; det subber såvidt bort hadde sett for meg att det skulle være mer, men det er jo seff nok, hehe Det virker kjent ja. Har ett slikt bilde selv. Når du skal dreie så husk at det ikke er nødvendig å dreie ned midten av stempelet. Det er kun på squishflatene det blir problemer. Jeg la ett papir ned på toppene, laget en mal og overførte dette til motoren og stemplene. Hehe, det gjorde det ja?? Da må det dreies av ca. 0,84 mm. Mener eg dreide av nermere 1-1,2 mm.. men dette er kun etter dårlig husk Jeg har ikke målet på en komprimert toppakning i hodet så jeg anbefaler at dere måler tykkelsen på en gammel pakning først. Å dreie stemplene slik at de ligger likt med blokken i ØD er trygt, enkelt og greit, men for en sugemotor er det ikke den beste løsningen med mindre man kjører 0,8 mm tykk toppakning slik f.eks gamle Volvo B20B har. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaforallepenga Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Målte en komprimert pakkning i går; 1,30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaforallepenga Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Har ikke gått unna med meg i det siste, grunnet litt stempelproblemer.. Flere av stemplene ble skadet da krysspinn satt fast no hinnsides..Har nå fått nye, Prøvemontert og stemplene ligger plant med blokka.. Det får gå! Holder det da å plane 0,5 av toppene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 (edited) Det var synd, men vi finner trøst i ordene: " Hvis det var enkelt å få ut gode resultater så hadde alle hatt det.""Vi" har f.eks sett flere V8 motorer med på papiret gode 400 + hk oppsett, levere rundt 250 hk målt på NAV. Reality bites. En sugemotor er helt avhengig av maks kompresjonsforhold for å fungere og 2,9 motorene går med lavere kompresjonsforhold enn det Ford oppgir. Når du har modifisert forbrenningskamrene i toppene dine så må disse væskemåles. Originalt er det 49 ml og med flate stempler og 1,3 mm squish så blir kompforholdet 9,4:1. Du har antaglig noe rundt 9,2:1 som er for lavt for en trimkam.Det motoren din trenger er forbrenningskammer på maks 44 - 45 ccm som gir ca. 10,0:1 Hvis du fyller en apoteksprøyte eller 5 med automatolje og fyller ca. 44,5 ml i ett forbrenningskammer så kan du måle hvor mye du må høvle av toppene. EDIT: Jeg må anbefale at du vurderer å høvle 0,45 - 0,5 mm av blokken slik at den blir plan og du får en squish som hjelper til å gi ett godt resultat i stedet for å sabotere for det, slik 1,3 mm faktisk gjør da bensin/luftblandingen i sqiushområdet ikke bidrar til effektprodukjonen. Tynnere squishband øker komp. betydelig og plutselig gir 48 ml forbrenningskammer greit kompresjonsforhold. Edited October 10, 2014 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaforallepenga Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Skjønner! Kan vurdere å få plane blokka, men blir det i praksis "det samme som" å plane toppene? Dem skal jo planes alikevel hva er fordelen med å minke squishøyden i forholdt til å øke komp.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 (edited) Det er alltid bedre å plane blokken å få korrekt squishøye enn å bare høvle toppene og kjøre med ugustig høy squish. Nå man høvler blokken øker kompen mer pr. 0,1 mm man tar av enn når man høvler toppene fordi arealet i hele 93 mm diameteren reduseres. Man trenger derfor ikke høvle like mye av blokken som av toppene for å nå samme kompresjonsforhold. Hovedfordelen med lavere squish er høyere dreiemoment, høyere effekt og bedre motstand mot tenningsbank. Korrekt squish er ett av kjennetegnende på en korrekt bygget motor. Ingen av disse gamle V6 motorene har kombinasjonen korrekt squish høyde og korrekt kompresjonsforhold originalt og resultatene står i stil. Edited October 10, 2014 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now