RS1000 Posted April 6, 2011 Share Posted April 6, 2011 Jeg kjøpte min herfra:http://www.streetdesign.no/?id=7526 men man kan alltid høre med han her om alternativer:http://kmcams.com/product_info.php?manufacturers_id=23&products_id=644 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted April 6, 2011 Author Share Posted April 6, 2011 Søkte litt tidligere selv, og fant denne siden. http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=V629BP285 Klikket på "find dealer/buy" og kom fram til -Kenth Auto & Tuning AS-, så får høre med pris hos dem... Men, vet noen hva "repro" eller "blank" skal bety? Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted April 6, 2011 Share Posted April 6, 2011 Husk innkjøring av kammen 2000rpm i 20min. 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted April 6, 2011 Share Posted April 6, 2011 Søkte litt tidligere selv, og fant denne siden. http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=V629BP285 Klikket på "find dealer/buy" og kom fram til -Kenth Auto & Tuning AS-, så får høre med pris hos dem... Men, vet noen hva "repro" eller "blank" skal bety? Mener "repro " er omslipte kammer mens "blank" er nye kammer Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted April 6, 2011 Author Share Posted April 6, 2011 (edited) Husk innkjøring av kammen 2000rpm i 20min. Jadajada Takk for påminnelsen Mener "repro " er omslipte kammer mens "blank" er nye kammer Kan sikkert stemme det ja, er jo nesten halv pris også på "repro". Repro er kansje en forkortelse av reproduction eller reproduced? Edited April 6, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Nå når eg skal kjøpe kam, er det vits å kjøpe løftere og forsterka ventilfjører i tilleg? blir jo 1.800,- dyrere.. Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Nå når eg skal kjøpe kam, er det vits å kjøpe løftere og forsterka ventilfjører i tilleg? blir jo 1.800,- dyrere.. Det er nok mye mer enn bare en vits. Når man bytter kam så MÅ!! man ALLTID bytte løftere samtidig. Hvis du ikke gjør dette så blir den ny kammen minst like slitt som den du har nå i løpet av ekstremt kort tid. De løfterene du har er totalt ødelagt allerede så DU har faktisk ikke engang ett valg, du MÅ bytte. Fjørene derimot er ikke nødvendig å bytte så lenge du beholder den originale motorstyringen / turtallsperren, men ikke misforstå - selvfølgelig er tilhørende fjører sterkt å anbefale. Selv kjøpte jeg hele kittet fordi dette er den KORREKTE løsningen som sammen med riktig motorolje vil gi ett godt og stabilt resultat med meget høy pålitelighet og varighet i mange mange år fremover. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Ok, da blir det kjøpt inn hele det kam kittet. Men, mens eg allerede har meste hele motoren i deler, hadde det vert lurt å skifte oljepumpa og porta denne inngangen til oljekanalene i samme slengen? Har du noen tips til "bedre og sterkere" oljepumper med større kapasitet? Har kjørt på denne olja siden eg kjøpe bilen, men det er ikkje langt bilen er kjørt: Olja Kan denne biltema oljen brukes til innkjøring av kammen? Og så bruke ei motorsykkel twin olje eller lignende etterpå? Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS1000 Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Ok, da blir det kjøpt inn hele det kam kittet. Men, mens eg allerede har meste hele motoren i deler, hadde det vert lurt å skifte oljepumpa og porta denne inngangen til oljekanalene i samme slengen? Har du noen tips til "bedre og sterkere" oljepumper med større kapasitet? Har kjørt på denne olja siden eg kjøpe bilen, men det er ikkje langt bilen er kjørt: Olja Kan denne biltema oljen brukes til innkjøring av kammen? Og så bruke ei motorsykkel twin olje eller lignende etterpå? Godt. Det må helt klart anbefales. husk at at dette metallet som er slitt bort fra kammen er gått i oljen og gjennom oljepumpen. 2,9 oljepumpene er "store og gode", men en kraftigere fjær som gir høyere trykk hadde vært en klar fordel. Du finner mange gode tips her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/58746-min-trimming-av-29i/ Jeg mener at der kom forklaringen, for en drittolje. Sjekk API ratingen. Har INGENTING på en god gammel V6 motor å gjøre. Denne olje øker slitasjen på alle motorens deler. Hvis du vil kjøre biltemaolje så må du bruke følgende i en fiiin sammenblanding avhengig av årstid.Sjekk API ratingen her og husk at bilmotorer / oljer er konstruert for helt minimale belastninger i forhold til MC og ikke minst båtmotorer som alltid går i "maksimal bratt motbakke". http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30/http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Motorolje-10W-30/http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Olje-og-Kjemikalier/MC-olje-15W401/http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Motorolje-mineral-Classic-20W50/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 (edited) Jeg sliter med at min 2.9 fusker og "holder igjen" ved pådrag... Måler bensintrykk til 2.3 på tomgang og 2.9 uten vakum. Er dette for lite, som kan gjøre at den rykker? Tvilsomt vel...Tomgang er ujevn, den kan plutselig falle lavt, for så og rakle seg opp igjen. Edited May 3, 2011 by Maarius Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Jeg må dra opp denne igjen her.... har fått en helvetes til ventiltikking plutselig, etter at jeg har dratt den på høyt turtall...Motoren har gått svært dårlig helt siden jeg satt den inn.. så jeg tenkte jeg også skulle måle ventilløft i dag.. Jeg målte bare på en eksosventil og en innsug for og indikere hvordan det lå an..... eksosventilen løfter 5 mm og innsug ca.4,5mm... På tide å bytte kam forstår jeg da?? Kan dette også gjøre at motor fusker på delgass?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Jeg må dra opp denne igjen her.... har fått en helvetes til ventiltikking plutselig, etter at jeg har dratt den på høyt turtall...Motoren har gått svært dårlig helt siden jeg satt den inn.. så jeg tenkte jeg også skulle måle ventilløft i dag.. Jeg målte bare på en eksosventil og en innsug for og indikere hvordan det lå an..... eksosventilen løfter 5 mm og innsug ca.4,5mm... På tide å bytte kam forstår jeg da?? Kan dette også gjøre at motor fusker på delgass??Ja, sånn går det med de aller fleste støtstangsmotorer som kjøres på moderene motoroljer med spec. tilhørende det 21. århundret. Disse har helt feil API rating til tradisjonelle støtstangsmotorer.Kjør ett par runder med "Engine flush" og billig Biltemaolje først slik at du får ut alt metallstøvet som ligger rundomkring i motoren nå. På tide med kamKIT ja. Kam, løftere, innkjøringspasta, MC olje med god gammel API rating og gjerne flere flasker ZDDP+ hvis du kjøper kammen hos Burtonpower. Ja, det kan det. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 (edited) Ok, ja da må det jo bli en liten "trimming" av motoren da når jeg først skal igang... jeg er glad jeg mulig har funnet grunnen til at motoren har gått som en dass hele tiden. Tenkte og gjøre det veldig enkelt.En kvassere kam(+løftere), fjerne den plomberinga det har vært snakk om, og plane toppene litt. Hvor mye burde jeg plane toppene/innsuget? Leste om den ultimate road kammen, og den er "steg 3" innen kam tuning stod det.. ganske kvass... dette vil ikke gi en hard/ujevn gange på motor på tomgang? Edited August 30, 2011 by Maarius Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 (edited) Ok, ja da må det jo bli en liten "trimming" av motoren da når jeg først skal igang... jeg er glad jeg mulig har funnet grunnen til at motoren har gått som en dass hele tiden. Tenkte og gjøre det veldig enkelt.En kvassere kam(+løftere), fjerne den plomberinga det har vært snakk om, og plane toppene litt. Hvor mye burde jeg plane toppene/innsuget? Leste om den ultimate road kammen, og den er "steg 3" innen kam tuning stod det.. ganske kvass... dette vil ikke gi en hard/ujevn gange på motor på tomgang?Det er måten å gjøre det på ja. Da har du mye kjekt å se frem til. Hvis vi begynner med toppene så kan disse først legges ut i forbrenningskammeret mellom tennpluggen og innsugsventilen. Bruk den gamle toppakningen som mal. Deretter slipes og pusses hele forbrenningskammeret til det får en jevn og fin overflate slik at man unngår tenningsbank. Så planer man dem 1,75 mm. Når toppene planes 1,75 mm så må innsugsmanifolden planes 2,0 mm på undersiden og 1,0 mm på hver av sidene. Engelskmennene er flinke så når de betegner en kam som en "road" kam, så er den akkurat det. Det er forøvrig løftet i TDC som alene bestemmer en motors tomgangskvaliteter og V629BP285 har som du ser på side 15 i katalogen 1,90 mm innsug og 1,85 mm eksos. Dette er langt unna grenseverdien for ustabil og dårlig tomgang.Se på TDC løftet som V629BP300 kammen gir. 2,85 mm løft i TDC gir en tomgang som ikke har noe i en bruksbil å gjøre.Videre er det slik at grenrør og effektanlegg vil være en kjempefordel og gi stor effektøkning med BP285 kammen. Hvis grenrør er 100% uaktuelt i all fremtid, da er BP270 kammen ett bedre valg. http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/pdf/piper_cams_2011_catalogue.pdf Edited August 30, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Har ikke kjempeplaner om grenrør, men det kan jo skje..... Så lenge grenrør bare vil gi bonus med BP285 kammen, og ikke gi noen store ulemper om jeg ikke har, så er det vel like greit og gå for den vel? Men...når man planer så mye av toppene, vet du hva kompresjonsforholdet blir da? Høres så mye ut Jeg ser du skriver at jeg bør glatte ut strukturen i forbrenningskammeret i toppen for å unngå tenningsbank. Jeg bør vel da også begynne og kjøre 98 oktan da forstår jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 31, 2011 Share Posted August 31, 2011 Har ikke kjempeplaner om grenrør, men det kan jo skje..... Så lenge grenrør bare vil gi bonus med BP285 kammen, og ikke gi noen store ulemper om jeg ikke har, så er det vel like greit og gå for den vel? Men...når man planer så mye av toppene, vet du hva kompresjonsforholdet blir da? Høres så mye ut Jeg ser du skriver at jeg bør glatte ut strukturen i forbrenningskammeret i toppen for å unngå tenningsbank. Jeg bør vel da også begynne og kjøre 98 oktan da forstår jeg. Manifoldene på alle disse gamle Ford V6 motorene er helt tragiske så grenrør vil gi bonus på alle motorer, selv helt originale. Jeg mener at BP285 kammen er den rette for en ungdom som kjører manuell kasse og en grei diff.utveksling. Ja det vet jeg, men dette reduseres når man legger ut og pusser kammeret. Ett helt orignalt forbrenningskammer er ca. 49 ccm så det er bare å veskemåle før og etter modifisering og planing - og så regne ut det nye komp.forholdet. Nja, kanskje, men ikke sikkert. Det er flere faktorer som avgjør. F.eks er grenrør en kjempefordel da man lettere tømmer sylinderen for varm eksos => mindre fare for tenningsbank. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted August 31, 2011 Share Posted August 31, 2011 (edited) hmm.. blir litt kompleks da og legge ut forbrenningskammeret og væskemåle og greier, er vel rimelig tungt og slipe ut i den hade jerntoppen ser jeg for meg jeg da. Hadde det ikke vært et alternativ og plane av mindre f.eks? Du har ikke andre kombinasjoner av planing topper/innsug? Edited August 31, 2011 by Maarius Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 31, 2011 Share Posted August 31, 2011 (edited) 1. hmm.. blir litt kompleks da og legge ut forbrenningskammeret og væskemåle og greier, 2. er vel rimelig tungt og slipe ut i den hade jerntoppen ser jeg for meg jeg da.3. Hadde det ikke vært et alternativ og plane av mindre f.eks? 4. Du har ikke andre kombinasjoner av planing topper/innsug? 1. Ok.2. Nei. Billig rettsliper og rundfiler fra biltema ordner dette helt greit. Grunnen til å legge ut veggen rundt innsugsventilen er først og fremst å fjerne den innstøpte blomberingen og øke dreiemomentet og effekt, ikke kompsenking. Dette ser du med det samme du tar av toppene, eller på bildet til staff her:Det er i området kl. 4 - kl. 6 utenfor den høyre ventilen at problemet er. 3. Jo, men når innsugsventilen er såpass innelukket på "high-flow-siden" som den er i 2,9 toppene, da får man ikke inn så mye luft/bensinblanding - og når sylindrene aldri blir fyllt mer enn ca. 75%, da tåler motoren høyere komp.Her ett dårlig bilde på noen utlagte kamre: 4. Som du ser planes hver av sidene på innsugmanifolden 50% av undersiden av manifolden, ikke sant? På undersiden av innsugsmanifolden tar man av 14,3 % mer enn man planer toppene. Eks. Man høvler toppene: 1,5 mm.Underside manifold: 1,5*1,143 = 1,71 mm.Hver av manifoldsidene: 1,71/2 = 0,86 mm Edited August 31, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted August 31, 2011 Share Posted August 31, 2011 (edited) hmm... må se nærmere på de kammerene når jeg tar av toppene ja. Jeg dreiv og kikka på Burtonpower sin side, og tenkte kanskje og kjøpe derifra... pga. billigere enn her i norge. kosta jo flesk den piper kammen hos norsk forhandler. http://www.burtonpower.com/parts-by-category/engine-components/camshaft-parts/kcv6t45k.html Hva med denne, er denne slappere enn ultimate road fra piper? Et spørsmål også angående oljen jeg har kjørt motoren på, Mobil Super1000 15-40w er denne ok til å bruke videre ? Edited August 31, 2011 by Maarius Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Hva med denne, er denne slappere enn ultimate road fra piper? Et spørsmål også angående oljen jeg har kjørt motoren på, Mobil Super1000 15-40w er denne ok til å bruke videre ? Det spørs hvordan man ser på det.Piper oppgir fast road og ultimate road kammene til å gi en effektøkning på henholdsvis 14 og 20 hk.Burton oppgir Kentcam sin V6T45/114 til å gi en effektøkning på 22 hk.På den annen side viser kamdata at V6T45/114 er en Fast Road kam, akkurat som Pipers V6BP270. Det som som er avgjørende er API ratingen på oljen. Jeg mener at du absolutt på bruke oljer som har API rating SG, SH eller SJ, slik Ford Anbefaler. API rating står som oftest med liten skrift på baksiden av flasken en plass.Ett tips, Marine oljer har ofte denne gode API ratingen. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted September 1, 2011 Author Share Posted September 1, 2011 Akuratt nå som det er snakk om olje så lurer eg på om ikkje denne er god.. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30/ Den har api- ratingen SG. Kjører på denne på 2,9-en nå.. Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Det spørs hvordan man ser på det.Piper oppgir fast road og ultimate road kammene til å gi en effektøkning på henholdsvis 14 og 20 hk.Burton oppgir Kentcam sin V6T45/114 til å gi en effektøkning på 22 hk.På den annen side viser kamdata at V6T45/114 er en Fast Road kam, akkurat som Pipers V6BP270. Det som som er avgjørende er API ratingen på oljen. Jeg mener at du absolutt på bruke oljer som har API rating SG, SH eller SJ, slik Ford Anbefaler. API rating står som oftest med liten skrift på baksiden av flasken en plass.Ett tips, Marine oljer har ofte denne gode API ratingen. hmm... det ser ikke ut som Burtonpower selger noe kvassere kam enn den V6T45/114....Den Mobil Super1000 olja jeg har brukt har API rating SJ ser jeg. Ikke helt feil olje det da. Noen som veit av en engelsk side der dem selger piper kammer da?Kosta jo 6500,- det settet her hjemme jakob: Har du kjøpt kamaksling? Hvilken, og hvor kjøpte du fra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 (edited) hmm... det ser ikke ut som Burtonpower selger noe kvassere kam enn den V6T45/114....Den Mobil Super1000 olja jeg har brukt har API rating SJ ser jeg. Ikke helt feil olje det da. Noen som veit av en engelsk side der dem selger piper kammer da?Kosta jo 6500,- det settet her hjemme jakob: Har du kjøpt kamaksling? Hvilken, og hvor kjøpte du fra?Burtonpower kan helt sikker levere V6T46/110. Mobil Super1000 kan definitivt brukes da ja. Jeg kjøpte min Piper BP285 her: http://www.streetdesign.no/?id=7526Ellers har vi alltid KM cams som er behjelpelig.: http://kmcams.com/product_info.php?manufacturers_id=23&products_id=644 evt. http://kmcams.com/product_info.php?manufacturers_id=23&products_id=643 Edited September 1, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Åjasså, V6T46/110? Er den lik som ultimate road fra piper den nesten da?Finner den ikke i kent cam sine lister engang jeg. Kanskje jeg kan sende Burton en mail da eventuelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Åjasså, V6T46/110? Er den lik som ultimate road fra piper den nesten da?Finner den ikke i kent cam sine lister engang jeg. Kanskje jeg kan sende Burton en mail da eventuelt?Egentlig heter den kun V6T46. Det er en Ultimate road kam ja. Ta en titt helt nede på side 24 her: http://www.kentcams.com/Downloads/Files/catalogue_lowRes.pdf Det er ingen dårlig idé. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now