Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Fy F... , få dem ut av motoren din så fort som mulig!

 

Send bilder til dem og Paypal , og krev tilbakebetaling.

 

Har ikke fått noe svar med dem siden jeg sendte bildet av den tredje :)

Har ikke knekt noen fler enda da, men kjører med 2 gamle nå da.

 

 

 

 

 

 

Tenker videre på den ventiltikkinga mi.

Har nå tatt av toppdekslene et par ganger når motor er driftsvarm, og klaringen er, virker det som ialfall -like stor som ellers når jeg justerer den på kald motor.

Jeg trodde at grunnen til å justere på kald motor ville være at når motor ble varm og stålet fikk utvida seg så mye som det gjør så skulle det ikke være mye, eller ingen slakke igjen?

 

Hva om jeg så tar og justerer ventilene til nesten ingen slakke ved varm motor.. Er det noe som taler imot og gjøre det?

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Juster den til en minimal tikking når den går varm, justere til 0 klaring er ikke lurt, da har du ikke plass til oljefilm....

 

Juster den til under det oppgitte klaringen, så begynner du å justere den mens den går uten toppdeksel når den er varm. Men ikke juster den helt lydløs på den måten... Og få den så varm du greier først.

 

Skiftet du vippearmsakselen?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Juster den til en minimal tikking når den går varm, justere til 0 klaring er ikke lurt, da har du ikke plass til oljefilm....

 

Juster den til under det oppgitte klaringen, så begynner du å justere den mens den går uten toppdeksel når den er varm. Men ikke juster den helt lydløs på den måten... Og få den så varm du greier først.

 

Skiftet du vippearmsakselen?

 

Vippearmakslingene er skifta ja.

 

Jeg tok nå og justerte den på lørdag, på kald motor; 0.25 på eksos og 0.20 på innsug.

Utgjorde en voldsom forskjell... lager fortsatt litt lyd, men bortimot lydløs sammenlignet med tidligere :)

Lurer på å ta det enda strammere også jeg..hmm

Link to comment
Share on other sites

Vippearmakslingene er skifta ja.

 

Jeg tok nå og justerte den på lørdag, på kald motor; 0.25 på eksos og 0.20 på innsug.

Utgjorde en voldsom forskjell... lager fortsatt litt lyd, men bortimot lydløs sammenlignet med tidligere :)

Lurer på å ta det enda strammere også jeg..hmm

 

Hvis du har byttet kam må du bruke den klaringen kamprodusenten har oppgitt. Denne kan være forskjellig fra det Ford oppgir.

Stiller du klaringen mindre kan det gi ventilskader, først og fremst brente eksosventiler. Du vil også endre kamdurasjonen og

ventilløft. Mindre klaring gir mer durasjon og mer løft.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har byttet kam må du bruke den klaringen kamprodusenten har oppgitt. Denne kan være forskjellig fra det Ford oppgir.

Stiller du klaringen mindre kan det gi ventilskader, først og fremst brente eksosventiler. Du vil også endre kamdurasjonen og

ventilløft. Mindre klaring gir mer durasjon og mer løft.

 

Ja, klaringen er oppgitt til 0.36 på eksos og 0.30 på innsug med denne Piper kam'en jeg har i nå.

Men det høres jo helt forferdelig ut når motoren går !!

Jeg har dratt den på sperra et par ganger for å si det slik og ingen ventiler har tatt kveld enda. Burde jeg da stille tilbake eller satse på at detta går godt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ventiltikking er lyden av små hammerslag. Dette virker som en meisel på hele ventilsystemet og bør derfor unngås. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du varmkjører den skikkelig og forter deg med å ta av toppdekslene , så vil du kunne kjenne om du har igjen litt klaring ved varm motor.

 

Vil påstå at så lenge det er klaring , så går det bra!

 

Fæl ventilltikking er mye værre enn faren for å kunne brenne en eksosventill , mener nå jeg.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenker litt på dette innsugsprosjektet.

 

Selve innsuget, er det likt på alle 2.9?

 

Plenumet er forskjellig på de med MAP og de med LMM, for de med LMM har luftempgiver i den ene LMM, mens de med MAP har den i plenum.

Så har vi de med bensingalleri mellom innsug og plenum, som en del av innsuget, og de med eget løst bensingalleri i stål, er det samme plassen det skiller(MAP/LMM)?

 

Jeg har jo ett komplett innsug til 88 modell, men det mangler jo plass til denne giveren, så da får jeg ikke brukt det sånn uten videre, hadde tenkt å eksperimentere litt jeg.

 

Har jo forsåvidt ett 2.8EFI innsug også, men da har vi problemene med passform ved registerdeksel og termostat.

 

Har lissom ikke helt lyst til å massakrere innsuget som står på motoren, ei heller parkere den for litt tid.

 

 

Hva med dyser, hvordan er det å finne dyser med bedre forstøvning som passer rett i motoren?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt på dette innsugsprosjektet.

 

Selve innsuget, er det likt på alle 2.9?

 

Plenumet er forskjellig på de med MAP og de med LMM, for de med LMM har luftempgiver i den ene LMM, mens de med MAP har den i plenum.

Så har vi de med bensingalleri mellom innsug og plenum, som en del av innsuget, og de med eget løst bensingalleri i stål, er det samme plassen det skiller(MAP/LMM)?

 

Jeg har jo ett komplett innsug til 88 modell, men det mangler jo plass til denne giveren, så da får jeg ikke brukt det sånn uten videre, hadde tenkt å eksperimentere litt jeg.

 

Har jo forsåvidt ett 2.8EFI innsug også, men da har vi problemene med passform ved registerdeksel og termostat.

 

Har lissom ikke helt lyst til å massakrere innsuget som står på motoren, ei heller parkere den for litt tid.

 

 

Hva med dyser, hvordan er det å finne dyser med bedre forstøvning som passer rett i motoren?

Alle 2,4 og 2,9 motorene er effektsabotert med det samme innsuget. Det er noen små variasjoner, men i praksisk er det samme skrotet.

 

Det er enklere å modifisere ett 2,8 innsug til å passe på en 2,9 motor enn omvendt. Problemet er at man mister termostaten og må være litt kreativ for å finne en løsning på dette.

 

Det rette valget på en slik motor er Bosch sine moderne, tynne "Design-3" dyser.

0280155771_6_600.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt på dette innsugsprosjektet.

 

Selve innsuget, er det likt på alle 2.9?

 

Plenumet er forskjellig på de med MAP og de med LMM, for de med LMM har luftempgiver i den ene LMM, mens de med MAP har den i plenum.

Så har vi de med bensingalleri mellom innsug og plenum, som en del av innsuget, og de med eget løst bensingalleri i stål, er det samme plassen det skiller(MAP/LMM)?

 

Jeg har jo ett komplett innsug til 88 modell, men det mangler jo plass til denne giveren, så da får jeg ikke brukt det sånn uten videre, hadde tenkt å eksperimentere litt jeg.

 

Har jo forsåvidt ett 2.8EFI innsug også, men da har vi problemene med passform ved registerdeksel og termostat.

 

Har lissom ikke helt lyst til å massakrere innsuget som står på motoren, ei heller parkere den for litt tid.

 

 

Hva med dyser, hvordan er det å finne dyser med bedre forstøvning som passer rett i motoren?

 

Jeg har et plenum til overs som er modifisert.

Det er til typen du nevner: "Så har vi de med bensingalleri mellom innsug og plenum, som en del av innsuget"

Om du skulle ha bruk for no sånt

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å prøvestarte høykomp motoren som eg har bygget. Denne har ny kamaksling, så da har eg fått med meg at den SKAL "kjøres inn" med 3000 o/min i 20 min..?

 

Hvilken olje er å annbefale til oppstart/innkjøring?

Kan biltemas utbordsolje brukes til innkjøring, og dem første 5000 km.. Og så bytte til Mobil1 rally formula 5-50? :)

 

Mvh Jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å prøvestarte høykomp motoren som eg har bygget. Denne har ny kamaksling, så da har eg fått med meg at den SKAL "kjøres inn" med 3000 o/min i 20 min..?

 

Hvilken olje er å annbefale til oppstart/innkjøring?

Kan biltemas utbordsolje brukes til innkjøring, og dem første 5000 km.. Og så bytte til Mobil1 rally formula 5-50? :)

 

Mvh Jakob

Hør her ja. Spennende. :)

Det er en riktig god plan ja. Presiserer outboardoljen fordi innboardoljen er like ubrukelig som alle andre SL oljer.

 

Forslår at du vurderer å blande Mobil 1 5W/50 og 15W/50 50/50 slik at du får en 10W/50 olje da en god gammel konstruksjon som Ford V6 ikke er designet for så tynn olje som 5W.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en riktig god plan ja. Presiserer outboardoljen fordi innboardoljen er like ubrukelig som alle andre SL oljer.

 

Forslår at du vurderer å blande Mobil 1 5W/50 og 15W/50 50/50 slik at du får en 10W/50 olje da en god gammel konstruksjon som Ford V6 ikke er designet for så tynn olje som 5W.

 

Jepp. Utbordsoljen er ok, med API SG.

 

Hvilke alternativ har eg her da? Rally formula kommer vell med bare 5w50? Hva heter eventuelt den som du annbefaler å blande oppi? :)

 

 

Edit: Nytt spørsmål. Noen tips angående dyser til denne motoren?

Spec: 2,8 stempel (avdreid 1,1mm) Ultimate road kamkitt fra piper, grenrøyr og "uplombert" plenium.

Blir nok noe porting av innsugsmanifold og topper med tida, så kan godt kjøre litt for store dyser med tanke på at det skal brukes datasprut :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Utbordsoljen er ok, med API SG.

 

Hvilke alternativ har eg her da? Rally formula kommer vell med bare 5w50? Hva heter eventuelt den som du annbefaler å blande oppi? :)

 

 

Edit: Nytt spørsmål. Noen tips angående dyser til denne motoren?

Spec: 2,8 stempel (avdreid 1,1mm) Ultimate road kamkitt fra piper, grenrøyr og "uplombert" plenium.

Blir nok noe porting av innsugsmanifold og topper med tida, så kan godt kjøre litt for store dyser med tanke på at det skal brukes datasprut :)

Du har faktisk flere gode alternativ:

En med følgende beskrivelse:

Mobil 1 15W-50 is also recommended for older valve train designs that may benefit from a higher level of anti-wear normally not required for newer generation vehicles.

http://www.opieoils.co.uk/p-803-mobil-1-15w-50-advanced-performance-synthetic-engine-oil.aspx

http://www.opieoils.co.uk/p-807-mobil-1-racing-4t-15w-50-advanced-four-stroke-motorcycle-engine-oil.aspx

 

Med datasprut hadde jeg nok valgt disse:

http://www.fiveomotorsport.com/0280155868-363cc/min

Uten datasprut ville jeg vurdert disse: http://www.fiveomotorsport.com/domestic-high-performance-fuel-injectors/?itemid=1322

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Takker. :)

 

Fins det billigere altarnativ angående dyser? Stille opp trykket for eksempel? :D

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Takker. :)

 

Fins det billigere altarnativ angående dyser? Stille opp trykket for eksempel? :D

Bare hyggelig.

 

Hvis du monterer Cosworth eller en K-jet bensinpumpe så kan du øke bensintrykket betydelig, men større dyser er det rette når du har mulighet til å mappe AFR på tomgang og cruising ved hjelp av datasprut. Dette er en bedre og mer korrekt løsning.

 

Budsjettløsninger finnes alltid. :)

 

Du kan bruke DOCH dyser som er 200 ccm, originale Cosworth dyser som er 300 + ccm eller noen av Volvo sine originale turbo dyser som er 300 ++ ccm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

 

Hvis du monterer Cosworth eller en K-jet bensinpumpe så kan du øke bensintrykket betydelig, men større dyser er det rette når du har mulighet til å mappe AFR på tomgang og cruising ved hjelp av datasprut. Dette er en bedre og mer korrekt løsning.

 

Budsjettløsninger finnes alltid. :)

 

Du kan bruke DOCH dyser som er 200 ccm, originale Cosworth dyser som er 300 + ccm eller noen av Volvo sine originale turbo dyser som er 300 ++ ccm.

 

Har mye dohc dyser liggende. Da kan eg jo bruke dem ;) Sammen med orginalt bensintrykk og datasprut?

 

Hvordan tror du det funker å bruke dohc dyser og orginalt sprut? :huh:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har mye dohc dyser liggende.

Da kan eg jo bruke dem ;)

Sammen med orginalt bensintrykk og datasprut?

Hvordan tror du det funker å bruke dohc dyser og orginalt sprut? :huh:

Ser man det.

Javisst.

Det er den gode løsningen ja.

Jeg gjorde det, men jeg kjørte originalmotor og E85.(Motoren trenger 40% mer fuel på E85.)

Problemet hvis du kjører trimmet motor og bensin er at originalsprutet gir motoren ALT for mye bensin (Ca. 40%) på tomgang og cruising.

AFR på tomgang reduseres derfor fra 14,7:1 til 10,43:1, sånn ca. iallefall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Problemet hvis du kjører trimmet motor og bensin er at originalsprutet gir motoren ALT for mye bensin (Ca. 40%) på tomgang og cruising.

AFR på tomgang reduseres derfor fra 14,7:1 til 10,43:1, sånn ca. iallefall.

 

Betyr det.. at en trimmet motor trenger mer bensin med pådrag enn en orginal, men ca samme mengde ca. på tomgang/crusing? :huh:

 

Kan du prøve å forklare HVORFOR det blir sånn? -Kjekt å kunne lære noe nytt ;)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Betyr det.. at en trimmet motor trenger mer bensin med pådrag enn en orginal, men ca samme mengde ca. på tomgang/crusing? :huh:

 

Kan du prøve å forklare HVORFOR det blir sånn? -Kjekt å kunne lære noe nytt ;)

Ja.

 

Når en motor går på tomgang så trenger ikke sylindrene produsere mer effekt enn at motorens friksjon overvinnes. Dette krever noe mellom 2 og 6 hk avhengig av motortype. Dette endrer seg ikke selv om motoren trimmes da tomgangsturtallet vanligvis holdes rundt 1000 o/min.

 

Når du gir full gass på en korrekt trimmet motor så er den i stand til å flytte en mye større mengde luft fra luftfilteret og ut eksosanlegget. Dette gjøres ved hjelp at høyere fyllingsgrad av sylindrene og gjerne høyere motorturtall.

Dette krever en tilsvarende mye større bensinmengde for å holde AFR (luft-til-fuel-forhold)på samme nivå som før.

 

Sannheten er at utfordingen ALDRI er å gi motoren nok bensin. Utfordringen består i å få motoren til å flytte mest mulig luft fra luftfilteret til bakpotten og så begrense fuelmengden på tomgang og cruising. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

Når en motor går på tomgang så trenger ikke sylindrene produsere mer effekt enn at motorens friksjon overvinnes. Dette krever noe mellom 2 og 6 hk avhengig av motortype. Dette endrer seg ikke selv om motoren trimmes da tomgangsturtallet vanligvis holdes rundt 1000 o/min.

 

Når du gir full gass på en korrekt trimmet motor så er den i stand til å flytte en mye større mengde luft fra luftfilteret og ut eksosanlegget. Dette gjøres ved hjelp at høyere fyllingsgrad av sylindrene og gjerne høyere motorturtall.

Dette krever en tilsvarende mye større bensinmengde for å holde AFR (luft-til-fuel-forhold)på samme nivå som før.

 

Sannheten er at utfordingen ALDRI er å gi motoren nok bensin. Utfordringen består i å få motoren til å flytte mest mulig luft fra luftfilteret til bakpotten og så begrense fuelmengden på tomgang og cruising. ;)

 

Takker :) :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Kan du prøve å forklare HVORFOR det blir sånn? -Kjekt å kunne lære noe nytt ;)

 

Du vil få se volumetrisk effektivitet i praksis når du får begynt å mappe litt :) Det gjør det lettere å skjønne sammenhengen. Om du har mulighet for å påvirke VE på en enkel måte så ser du raskt om og hvor VE blir høyere eller lavere etter endringen. Slik endring kan være f.eks endring av kamtiming, endring av innnsugsystem, eller endring av grenrør/eksos.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Planlegger motorbygge framover nå.

2.9 motor, friserte topper, balansert bunndel, innsug fra burton for 3xdcnf. Men har noen spørsmål.

Hva slags tenning kan jeg kjøre? Hva er enklest og hva er best? Hvor store gassere er anbefalt?

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Planlegger motorbygge framover nå.

2.9 motor, friserte topper, balansert bunndel, innsug fra burton for 3xdcnf. Men har noen spørsmål.

Hva slags tenning kan jeg kjøre? Hva er enklest og hva er best? Hvor store gassere er anbefalt?

Hadde vært fantastisk om dette ble en realitet.

 

Det kommer an på budsjett og preferanser. Du kan f.eks montere datasprut og styre tenningen på denne måten.

2,9 motorene har bedre oljepumpe og oljepumpeakling enn de eldre utgavene så denne oljepumpen bør beholdes. Det beste er derfor å koble datasprutet til den originale 2,9 fordeleren.

 

De greieste tenningssystemene på alle måter er de gamle Duraspark, men da må fordeleren modifiseres slik at den passer akslingen 2,9 oljepumpen.

 

På generelt grunnlag holder 40 mm forgassere til maks 225 hk.

Hvis du vil over dette da bør 45 mm vurderes.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...