jakob Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 (edited) Heisann, har en sierra med 2.9 motor oppi.Føler denne er fælt så "dau" og det er den sikkert og. En kompis sin 2.9 spinner i 2 gir med flat pedal, min spinner ikkje en gang i første.. Så, hva kan vere problemet? Har skiftet dyser, fuelrail, pluggledninger, plugger, olje, oljefilter, konfilter... -Kan det vere feil innstilling av tenning? -Eller at den får for mye bensin pga sprekk i manifold og dermed feil signal ifra lambdasonder? Har også svært høy co, ligger oppe i 1,5%. Snakka med en på verksed ifra ford, og han sa at det var lekasje i eksos, og det har eg.. 1mm åpning mellom topp og manifold, men kan det gjøre at co-en går fra 0,3 og helt opp til 1,5??? - Jakob Edited October 15, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Krona Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Mener denne har en type map-sensor... Prøv å bytte med den fra kompisen din. Sort liten plastboks men en slange og en kontakt innpå. Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967
grandisjohn Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Har også svært høy co, ligger oppe i 1,5%. Snakka med en på verksed ifra ford, og han sa at det var lekasje i eksos, og det har eg.. 1mm åpning mellom topp og manifold, men kan det gjøre at co-en går fra 0,3 og helt opp til 1,5??? - Jakob Ja, det kan det. Spesielt når eksoslekkasjen er føre lambdasonden. Den vil da registrere alt for mager blanding, og for å kompensere justerer ECU sånn at motoren får for feit blanding, med påfølgende høy co. Det er ikke en ting jeg kan.
jakob Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 (edited) Ok, må borre ut en skrue ifra toppen, så må ut med motoren da. Men kan sprikken der vere med på at den går såå mye dårligere? Skal prøve den map sensoren, funker det å bruke ifra en 2.0i dohc? Er det noen vits i å prøve å justere på fordeleren? endre tenninga litt? Edited March 10, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Granada28GL84 Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Ok, må borre ut en skrue ifra toppen, så må ut med motoren da. Men kan sprikken der vere med på at den går såå mye dårligere? Skal prøve den map sensoren, funker det å bruke ifra en 2.0i dohc? Er det noen vits i å prøve å justere på fordeleren? endre tenninga litt? prøv med mappen først. funker ikke det så bruker du tenningslampe før du begynner og stille på tenninga Mvh Jann
Akselander Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Ok, må borre ut en skrue ifra toppen, så må ut med motoren da. Men kan sprikken der vere med på at den går såå mye dårligere? Ja, den sprekken der er nok.. Slutt å kast vekk tid på alt annet som ikke er problemet. '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)
Scorpio_RS Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Ikke juster på fordeleren. Da blir mest sannsynlig problemet bare større. Eksoslekkasjen er nok feilen x1965 Ford Cortina MK1 1500 Solgt! x1989 Ford Scorpio 2.9i GL/24v Solgt! -2004 Chevrolet Tahoe 5.3L gassdrift -1976 Pontiac Firebird Trans am 6.6L -1986 Ford Scorpio 2.9GL
po0key Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 om motoren ble dau uten at du har gjort noe med tenninga så vil jeg også tippe eksos lekkasje men når min var stilt feil på tenninga merket jeg stor forskjell i forhold til da den var riktig
jakob Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 (edited) Ok, takker for svar alle sammen! Skal ut med motoren enten imårra, eller på lørdag for å borre ut en skrue til manifolden.. så, får se om det blir bedre - Jakob Edited March 10, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
jakob Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 (edited) Eksoslekasjen er fikset, men co-en ligger fremdeles høyt oppe, 1,4%! Kan det vere for høyt trykk på bensinen? Eller kan det ha noe å si om slangen som går ifra bensinreturen på feulrailen og opp til mapsensoren er tett? Kan se at slangen sikkert har en knekk og dermed er tett... Edit: skal prøve å snu returen.. får se om det hjelper.. - Jakob Edited March 16, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
jakob Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 (edited) har prøvd å bytte spjellsensor og mapsensor, men uten hell Fikset også "knekken" som tettet slangen uten noe hell.. kan sjekke bensintrykket, men hva skal det vere på 2,9 12v motorene? Og hva er tenningslampe? kan prøve med det også.. - Jakob Edited March 17, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
jakob Posted April 3, 2011 Author Posted April 3, 2011 (edited) Lurte rett og slett på om grunnen til at bilen går dårlig kan vere dårlig tenningsmodul? Har sjekket bensintrykket, og det var ca. 2,5 bar på tomgang og 3 bar med en gang eg ruset motoren. Edit: sliter fremdeles med høy co... Edited April 3, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Odin Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 sliter med det samme som deg! har og litt eksos lekk men har i tilleg veldig høy tomgang 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i
jakob Posted April 4, 2011 Author Posted April 4, 2011 (edited) Kom med forslag om hva som kan prøves... Er gira på å få den til nå.... Edited April 4, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
lowman Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 er katalysatoren din iorden?for ikke å snakke om..er det katalysator på den?
jakob Posted April 4, 2011 Author Posted April 4, 2011 er katalysatoren din iorden?for ikke å snakke om..er det katalysator på den? Ja, er katalysator på den. Men bilen går ikkje bedre om katalysatoren blir tatt av, har prøvd. Og dem på verkstedet som tok eu-kontrollen sa at katalysatoren ikkje klarer å fjerne 1,5% co, men kansje 0,5... Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
RS1000 Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Kom med forslag om hva som kan prøves... Er gira på å få den til nå.... Hvis jeg stod i dine sko så hadde iallefall jeg begynt med en komp. test. Deretter hadde jeg tatt av begge topp dekslene og målt det maksimale ventilløftet på alle 12 ventilene. Hvis kammen er slitt og ikke løfter innsugsventilene så høyt som originalt, så tar ikke sylindrene inn luft, men dysene spyler minst like mye bensin som før -> høy CO. Har sjekket bensintrykket, og det var ca. 2,5 bar på tomgang og 3 bar med en gang eg ruset motoren. I følge Haynes boken er 2,9 motorens bensintrykk 2,5 BAR.
Maarius Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 I følge Haynes boken er 2,9 motorens bensintrykk 2,5 BAR. Med eller uten vakum på regulatoren?
jakob Posted April 4, 2011 Author Posted April 4, 2011 (edited) Skal ut å måle ventilløfta nå da. hvor mange mm skal det vere i løft? Sjekka i haynesboka på bensintrykket selv, og der sto det 3 bar. FUEL PRESSURE REGULATOR:Control pressure ...... 3.0 Bar (43,5 lbf/in2.) Edit: Målte bensintrykket fremfor fuelrailen med vacum slangen kobla på. Satte rett og slett bare på et manometer. Edited April 4, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
jakob Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Målte vandringa på ventilene. Målte oppå ventilfjøra og ned på toppen og da fikk eg et gjennomsnitt på alle ventilene, 7,63 mm. 2 var helt nede i 6,95 og andre var helt oppe i 9,15... Hvor mye skal det vere?? Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
RS1000 Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 (edited) Målte vandringa på ventilene. Målte oppå ventilfjøra og ned på toppen og da fikk eg et gjennomsnitt på alle ventilene, 7,63 mm. 2 var helt nede i 6,95 og andre var helt oppe i 9,15... Hvor mye skal det vere?? Jepp, der fant du feilen. Totalt utslitt kam som en direkte følge av feil MOTOROLJE!!!Har ikke tallet i hodet her og nå, men du kan være sikker på at når det var nytt så hadde alle minst 9,15 mm ventiløft.Kamløftet er oppgitt til 6,54 mm og dette måler du midt på justeringsskruen på vippearmen. Få i en Piper Ultimate road kam, og siden du da må ta av innsugsmanifolden så gir du den en omgang med Dremel og så er du plutselig nært 170 hk. Som du ser er ventilløftet oppgitt til 10.85 mm.Disse motorene MÅ!! få god gammel olje med feite API ratinger som SG, SH eller SJ og Mc V-twin oljer er ett spesielt supert valg, bare les i linken.http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_V-Twin_20W-50.aspxFor vinterbruk kan man bruke denne:http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil1_Racing_4T_10W-40.aspx Edited April 6, 2011 by RS1000
jakob Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Jepp, der fant du feilen. Totalt utslitt kam som en direkte følge av feil MOTOROLJE!!!Har ikke tallet i hodet her og nå, men du kan være sikker på at når det var nytt så hadde alle minst 9,15 mm ventiløft.Få i en Piper Ultimate road kam, og siden du da må ta av innsugsmanifolden så gir du den en omgang med Dremel og så er du plutselig nært 170 hk. Som du ser er ventilløftet oppgitt til 10.85 mm.Disse motorene MÅ!! få god gammel olje med feite API ratinger som SG, SH eller SJ og Mc V-twin oljer er ett spesielt supert valg. Ok, men tror du eg klarer å komme igjennom eukontroll med denne piper ultimate road cam?Må nesten hele motoren demonteres for å få ut kammen? Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
RS1000 Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 (edited) Ok, men tror du eg klarer å komme igjennom eukontroll med denne piper ultimate road cam?Må nesten hele motoren demonteres for å få ut kammen? Ja det tror jeg. Det er derfor det heter ultimate road. Man får ut "maksimalt" av originalmotorens dreiemoment og effektpotensiale, men man slipper unna ulemper som skyhøyt bensinforbruk og at man ikke klarer CO krav. Ford V6 er en liten og kompakt motor og stort sett eneste ulempen med dette er at når man har slurvet med / kjipet på oljekvaliteten og må skifte kam, da må innsuget og toppene demonteres. Edited April 6, 2011 by RS1000
jakob Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 (edited) Ok, får prøve å skifre kam i nermere fremtid da. Har fremdeles til mai ennå, så haster ikkje noe voldsomt. Skal kjøre på "godolje" fra nå av iallefall Noen som vet om en nettside hvor piper kammer kan handles inn "raskt og billig"? Takker for alle svar som har komt! Edited April 6, 2011 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now