carbon Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Lurer på om noen har prøvde disse turbo coolerene?va ikke noe gale pris hos 909motosport, vurderer å kjøpe meg en sånn, men hadde vært kjekt å hørt noe erfaringer/ meninger om disse. Mvh Thomas 4x4 cosworthE46 Touring
grcossie Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Hallaisen Thomas, jeg bruker en, funker fint det, greit å få ned returvann tempen, fra turboen, noen grader
carbon Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 høres bra ut Geir Har liksom ikke hørt om så mangen som bruker det, men personlig synes jeg det virker ganske lurt. e vel grei temp i det vannet etter turen igjennom turboen tror nok eg må handle meg en sånn en 4x4 cosworthE46 Touring
carbon Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Tenkte på en sånn som dette : http://www.websitefolder.net/909motorsport/art-8.asp?id=25&iPageID=170 Disse vann avkjølte intercoolerene til escort cosworthen kom vell bare på homologerings bilene visst jeg ikke husker feil ? Men har faktisk en sånn fra escort liggende 4x4 cosworthE46 Touring
grcossie Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Den som er org på Escorten, er for å kjøle innsugslufta ikke vannet, har en slik og jeg. Alle Escortene har den
Janna Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Jeg hadde sånn på forrige bil.Virket i alle fall som det hadde god innvirkning. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
grcossie Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 På en Cosworth vil man gjerne ha all kjøling man kan få, og da er denne en billig del av det
Breda Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 On 3/9/2011 at 3:41 PM, grcossie said: På en Cosworth vil man gjerne ha all kjøling man kan få, og da er denne en billig del av det Derfor har jeg turbo uten vannkjøling Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler
grcossie Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 On 3/9/2011 at 3:57 PM, Breda said: Derfor har jeg turbo uten vannkjøling Det er jo og en måte å unngå høy vanntemp på ja
Escort RST WRC Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Som der igjen stiller høyere krav til oljekjøling siden all kjøling av turbo skjer med oljen.Og viss man har den org. oljesandwichen så vil høyere oljetemp virke inn på vanntempen.Så det kommer egentlig an på hvor langt man vil gå for å kjempe mot temp., og hvilken vei man vil gå Har man vannkjølt turbo, ja da er dette en god løsning.Samme er en ekstern oljekjøler som er termostatstyrt.Det er også en bunnpanne med større oljekapasitet, slik at det er mer olje som kan ta opp varme, som vil gi lavere oljetemp.En alu radiator vil også virke veldig positivt inn på vanntempen. Er mye man kan og bør gjøre for å kjempe mot temp. på Cosworth ja. Og jeg syns en slik turbocooler er en god løsning for å få ned tempen på kjølevannet fra turboen. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
armani Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Trenger ikke annet enn en 19raders oljekjøler og alu radiator. Breda sliter (hvertfall tidligere) jo med at den ikke går varm 2wd sierra cosworth
Bdt Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Bortkasta spenn.Kjøp deg alu radiator og oljekjøler som Armani sier.. COS it`s WORTH it!
carbon Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 har 50mm alu radiator og olje kjøler kommer også men tror også det blir en slik turbocooler i tilegg 4x4 cosworthE46 Touring
a.nilsen Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 On 3/9/2011 at 7:53 PM, alelys said: off topic - sliter Cosworth med kjøling? min har orginal bulka skamstygg radiator, alt er bra med temp på den. -AlexanderPisk den noen runder på en bane så kan vi snakke... Stor forskjell på hva som virker til husmorbruk og banebruk. All kjøling er god kjøling, men tror kanskje man kommer vel så langt med mindre leamikk og heller en større radiator og en skikkelig oljekjøler. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Tore_TJ Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Tampkjørte min på bane med original oljekjøler og radiator. Gikk fint det.. Ang oljekjøling er det viktig å få god nok temp på olja. At man bikker 100grader er langt fra farlig.. Tror det er mange som monterer kjølere før de vet hvilken temp de i det hele tatt har under hard kjøring.
Escort RST WRC Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 En Cosworth med den del effekt som blir brukt til fulle trenger absolutt den kjølingen den kan få.Har man en ekstern oljekjøler med grei størrelse (f.eks. 19rader) med TERMOSTAT, så er man godt på vei.Samme med en aluradiator. Dette er vel så og si et must på en Cossie som blir brukt til hard kjøring. Viktig som Tore_TJ nevner, man må ha en viss peiling på hvilke temperaturer man ikke bør ha.Oljetemp på 100grader på en varm sommerdag på bane, det kommer man oppi veeldig kjapt Men jeg mener at en slik turbocooler kan være god å ha viss man har som nevnt en aluradiator og en ekstern oljekjøler med TERMOSTAT.For det kjølevannet som blir brukt til å kjøle turboen blir fryktelig varmt, så det er absolutt en plass der den trengst.Og det er en billig sak som er enkel å montere etc. Kjapt og enkelt. Så jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke en slik.Men ja, viktig å begynne i riktig ende. Man kjøper ikke en slik viss man har eller org. motorkjøling og tror man skal få bort overoppheting ved banekjøring kun ved å montere en slik.Denne bør komme i tillegg til viktigere tiltak nevnt over her. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Tore_TJ Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Jeg skal logge hvilke temperaturer jeg har under banekjøringa i juni så får vi se hvor effektivt originalgreiene er. Har bigwing bunnpanne men ellers alt originalt 400+ gamp bør vel sette det på prøve..
Escort RST WRC Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Bigwing panne hjelper jo veldig på det da Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Tore_TJ Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 On 3/9/2011 at 9:18 PM, Escort RST WRC said: Bigwing panne hjelper jo veldig på det da Det gjør det nok. Spent på å se. Skal jo ikke kjøre noe endurance løp akkurat så er jo bare å roe ned når det blir varmt..
Escort RST WRC Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 On 3/9/2011 at 9:20 PM, Tore_TJ said: Det gjør det nok. Spent på å se. Skal jo ikke kjøre noe endurance løp akkurat så er jo bare å roe ned når det blir varmt.. Hehe, ikke alltid like lett når horna står langt ut av hjelmen Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Tore_TJ Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 On 3/9/2011 at 9:25 PM, Escort RST WRC said: Hehe, ikke alltid like lett når horna står langt ut av hjelmen Har alarmer på alt av sensorer så regner med det roer meg ned litt
alelys Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Føler meg slem som skriver på en annen sitt emne, men syns det er tulle og starte ny trå når emne er så og si d samme. ? Hva ligger oljetemp på under vanlig kjøring og når begynner oljen å bli for varm.?Hva er normal oljetrykk varm/kald, tomgang og med litt turtall?org oljepumpe vs høytrykk? -Alexander
carbon Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 On 3/9/2011 at 9:45 PM, alelys said: Føler meg slem som skriver på en annen sitt emne, men syns det er tulle og starte ny trå når emne er så og si d samme. ? Hva ligger oljetemp på under vanlig kjøring og når begynner oljen å bli for varm.?Hva er normal oljetrykk varm/kald, tomgang og med litt turtall?org oljepumpe vs høytrykk? -Alexander Det går fint det Er jo et interesant emne dette her 4x4 cosworthE46 Touring
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now