Jump to content

Formula student


armani

Recommended Posts

Ble signert samarbeidsavtale med Petter Solberg i helgen :D

 

http://www.revolve.no/nb/nyheter/samarbeid-med-petter-solberg-og-petter-solberg-engineering-164

 

Petter skal bidra med hjelp til oppsett på bilen, samt kjøreutstyr B) Og jeg er en av førerne :D

 

 

Etter nyttår starter bygging for fult, så dere får følge med :)

 

 

Andreas

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En liten oppdatering:

 

Mottok toppen her om dagen, ser ganske sweet ut! Etter å ha satt opp modell i GT-Suite og kjørt hundrevis av simuleringer endte Mobeck og jeg blant annet opp med et nytt design på innsugs-og eksosportene. Dette fordi vi etter regelene er nødt til å kjøre med en 20mm restriktor. Innsugsportene er faktisk overdimensjonert til selv original effekt, noe jeg har fått bekreftet av bekjente, blant annet Jan Viker her inne (samt kompiser som kjører IoM - Isle of Man). Her reduseres innsugsportene selv med opptil 170hk. Ved å redusere portens størrelse økes gasshastigheten, og det blir lettere å tune motoren - spesielt med restriktor.

 

GT-Power.jpg

 

Det nye designet er en 10% mindre innsugsport. Flowdataene snakker for seg selv; en økning i flow på 10,5% ved 25" vannsøyle. Dette er målt i flowbenk.

Data fra flowbenk fikk vi på både originale og modifiserte porter, og ut i fra dette beregnet jeg flow koeffisienter til bruk i motorsimuleringene. Flow koeffisienter er en faktor som forteller hvor godt en port flower over ventilen.

 

Portene ble remodellert ved bruk av en 2-komponent epoxy. Epoxyen forankres i porten ved å sveise inn et anker før tilsetting av epoxy.

 

Før:

401406_10150629476595428_702240427_11465146_1115765973_n.jpg

 

Resultatet:

403727_341515562536548_198180756870030_1193573_912618412_n.jpg

 

428226_10150629477655428_702240427_11465153_189066073_n.jpg

 

Takk til Mobeck Tekniske for all hjelp!

 

 

Andreas

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten oppdatering her;

Motorriggen er klar, ser litt frankenstein ut - den ble utviklet for å matche rammens bakpart slik at vi fikk produsert eksosanlegg parallelt med rammen, og på den måten unngår vi å miste produksjonstid på selve rammen. Der er nok som skal gjøres med karosseritilpasning og hjuloppheng, braketter, brannvegg osv.

 

Riggen skal brukes til bremsing av motor på Bjørnstad Bil i Orkanger.

 

Grenrøret er designet av Ole Martin Mobeck og meg, og bygget av Ole Martin. Dette er noe av det råeste man kan få! 0.9mm SS, 4xEGT og BBL montert.

 

Motor er bygget med høykomp stempler 13,3:1, portet / modifisert topp, Total Seal gapless stempelringer, keramisk coatede stempler (av Mobeck), 2 stegs variabelt karbonfiber innsug +++.

 

582154_10151500185605455_900305454_23655291_282866060_n.jpg

 

Blir spennende framover med avdukingsdag 3. Mai på Gløshaugen. Kommer til å poste flere bilder etter avdukingsdatoen ;)

 

 

Mvh Andreas

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Stilig, best of luck!

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Hei, Da har jeg svart! Trodde jeg sendte avgårde et svar men da har det skjedd noe.

 

Vi bremset motor i går! De siste dagene har stort sett gått i ett.

 

 

Toppeffekt blir lagt ut etter avduking... Vi må ha litt spenning ;) Men kan nevne at vi fikk presset den opp til 13800rpm.

 

mvh Andreas

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd, dette.

 

Særlig interressant å se hvordan effektkurven ser ut med restriktoren....

 

Ikke at jeg har noe peiling på porting og innsugs- design på denne type motorer med dette knappenålshodet av en restriktor, men jeg tror dere & Mobeck har gjort mye bra mhp. dette.

 

Lykke til.

 

PS: Grønn av misunnelse på dere NTNU'ere i dette prosjektet. Hmm. Det var et eget motorfag eller motorgruppe på NTNU for noen år siden... Jeg vurderte mulighetene for en dr.- oppgave, men bestemte meg for å holde meg i nabooaget & jobbe istedet. (Ikke så dumt med noen kr. om du vi gjennomføre noen motorprosjekter...) Kom aldri så langt at jeg gjorde noe egentlig forarbeid som å ta kontakt.

 

MVH RS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er utrolig spennende! Tar mye tid da ;)

 

Fikk den på hjula i dag, med reserve-A-armene våre. Uprightsene ser helt utrolige ut. Vi har karbon A-armer klare, men for testfase 1 benyttes naturligvis stål. Vi vil luke ut feil før vi benytter vårt hovedoppsett.

Öhlins dempere og pullrod foran og bak!

 

554379_10150682559141216_520571215_9847396_468676843_n.jpg

 

542880_10150682557186216_520571215_9847368_766077478_n.jpg

 

577470_10150682558826216_520571215_9847393_283179383_n.jpg

 

:D

 

Andreas

 

Bell cranksa på siste bilde ble desverre designet "feil vei" av en eller annen grunn, slik at utsparringene ikke vises.. Det er synd fordi de ser helt ekstreme ut. Det er ikke et solid stykke, den flaten dere ser er kun 1mm tykk.. Kjekt med litt ekstra styrke :) Skulle dog vært riktig vei så hadde det sett litt bedre ut.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...