Larcsern Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Heisann Hoppsann! Har hørt uendlig mange ulike svar på dette sprøsmålet utenom at jeg helt har prøvd selv. Når man setter på en ettermontert dumpventil på en turbobil med luftmengdemåler.. Blir det surr i systemet da? Eller går dette fint? Har også hørt at det har noe med saken å si på hvilken side av turboen denne luftmengdemåleren sitter?? - Lars Erik Skogly - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
EEH Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Heisann Hoppsann! Har hørt uendlig mange ulike svar på dette sprøsmålet utenom at jeg helt har prøvd selv. Når man setter på en ettermontert dumpventil på en turbobil med luftmengdemåler.. Blir det surr i systemet da? Eller går dette fint? Har også hørt at det har noe med saken å si på hvilken side av turboen denne luftmengdemåleren sitter?? - Lars Erik Skogly Om bilen org har resirk dumpventil så vil det ikke være noe problem å ettermontere en ny som også er resirkulerende. Sitter LLM etter turboen og etter dumpventilen så vil det mest sansynlig ikke være noe problem med åpen dump vil jeg tro, for da vil ikke LMM "mangle" noe luft. Det er min teori hvertfall. Mvh Espen Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Problemene kommer når mengdemåleren sitter før dumpventilen - mengdemåleren måler en vis verdi noe som da ikke blir reelt ettersom dumpventilen slipper ut mengden før den kommer i innsuget... Selvfølgelig, det kan fungere på noen biler (nevner ikke hva det gjelder), og fungere dårligere på andre. Et annet problem med f.eks audi med litt ladetrykk er at hvis mengdemåleren sitter inn på turboen, og man har resirk dump inn mellom mengdemåler og turbo vil luften kunne slå feil vei gjenom måleren og lage problemer... mvh '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Heisann Hoppsann! Har hørt uendlig mange ulike svar på dette sprøsmålet utenom at jeg helt har prøvd selv. Når man setter på en ettermontert dumpventil på en turbobil med luftmengdemåler.. Blir det surr i systemet da? Eller går dette fint? Har også hørt at det har noe med saken å si på hvilken side av turboen denne luftmengdemåleren sitter?? - Lars Erik SkoglyDet er først og fremst avhengig av nøyaktig hvilken dump valve man monterer. Det er store variasjoner så det det lett å rote seg bort. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Jeg har faktiks noen screenshots som viser signalet fra luftmengdemåler på en IST. Med dump etter turbo, og luftmengdemålern montert før turbo, og ett screenshot fra samme bilen, men uten dumpventil. På denne bilen ble det dratt inn falskluft igjennom dumpventil på tomgang og lav belastning, noe som ga en alt for mager tomgang. Derfor ble dumpventilen fjerna.På dette bildet ser du signalet uten dumpventil, og det du ser på signalet er surge fra turbo, eller lyden som blir kalt for turbochatter.De fleste av verdiene kan du i grunn ignorere til å begyne med, signalet fra LMM er de linjene som er kalt for EGT 7temp.Men vist vi ser signalet fra LMM i forhold til resten av signalene ser man den større sammenhengen i forhold til med og uten dumpventil på en turbomotor med luftmengdemåler. Se bla på AFR hva som skjer med blandinga. Uten montert dumpventil vil man på dette bildet ogs sett vesentlig forskjell på en motor med lufmengdemåler i forhold til en med luftmassemåler. Har man luftmengdemåler vil lufta som slår tilbake fra turbo registreres som en mindre mengde enn motoren bruker, og mer enn motoren bruker når luften igjen blir komprimert før gasspjeldet. Med luftmassemåler registreres det ikke hvordan vei lufta går, så all luft som passerer luftmassemåler vil registreres av motorstyringa som luft som motoren bruker.Her ser du samme bilen med dumpventil montert. Her ser vi at signalet gjør en liten dupp før dumpventilen åpner helt, og når den har åpnet daler kurven sakte mens turboen taper hastighet. Rett etter at dumpventilen har åpnet pumper turboen enda ca 2/3 av den lufmengda som når gasspjeldet var helt åpnt. Ser vi da på AFR linja ser man at motoren får mye mer drivstoff enn på forrige eksempel, pga motorstyringa tror at motoren går på full effekt. Dette pågår helt til motoren går i bensinkutt pga stengt tps.Pga. dette var en bil som ikke skulle brukes til daglig, eller etter offentlig vei, så ble løsninga uten dumpventil valgt da det i akkurat dette tilfellet ga minst ulemper. Holdbarheta på turboen ville nok ikke vært så lang om dette skulle vært brukt til daglig. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Godt jobbet mann. Dette viser hvorfor EFR turboene har innebygget dumpventil og hvorfor resirkulerende dumpvalver er det gode valget. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Takker Tror absolutt det var verd den lille ekstra jobben å kople LMM opp til Ms, selv om det var bare for å logge. Litt OT i denne tråden kanskje, men fant samtidig ut at vi klarte aldri å åpne klaffen helt under drift. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now