Etern1ty Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 (edited) hadde et lite problem her for 2 dager sia. Var på vei til EU med bilen, og i bakken nedenfor gata vår så slutta bremsene å fungere, etter å ha fungert opp bakken i gata (hadde såvidt kjørt 2-3 minutt) i en fart på ca 60km/t ned bakken måtte jeg bare slenge meg over i fonda for å unngå å treffe bilen foran, var på med brekk og nedgiring og hele pakka, så det gikk forsåvidt greit. støtfangeren gikk nesten i to og en minimal bulk i panseret som lett rettes ut, men støtfangeren skulle byttes uansett. utrolig nok så ble det ikke en skramme på lyktene Er det noen som kan tenke seg hva grunnen var? skal ut å se på det på bilen imorgen når jeg kommer hjem. Tromlene bak var nye og den hadde nye klosser foran, helt nye bremser altså, PLUSS ny bremsevæske. Er det sjangs for at det bare var noe luft i systemet som ikke hadde kommet ut når vi lufta de? Hvis det er lekkasje i noen rør/slanger, vil ikke hele trykket ha falt fra før slik at jeg ikke skulle kunne ha bremset i det hele tatt før jeg kjørte? Og en ting til, når man lufter bremser, må man lufte på alle 4 hjulene? er dårlig på bremser skjønner dere sikkert. Takker for hjelp, skal legge opp et bilde av fronten hvis ønskelig, imorra. EDIT: Bilen er en Granada 84 Mk2S2 2,3L Edited March 2, 2011 by Etern1ty 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Hvilken bil er det snakk om?For å skifte bremsevæske, så må du lyfte på alle 4hjul og begynne bak på høyre siden, lengst vekk fra beholder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 For meg kan det høres ut som en mulig deffekt hovedsylinder. Vist bremsene fungerte bra rett før dette skjedde, og dette ikke var første tur rett etter du har skrudd på bremsene? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etern1ty Posted March 2, 2011 Author Share Posted March 2, 2011 For meg kan det høres ut som en mulig deffekt hovedsylinder. Vist bremsene fungerte bra rett før dette skjedde, og dette ikke var første tur rett etter du har skrudd på bremsene? Det var første turen faktisk. Vi hadde byttet alt av bremser som nevnt i tråden, og så lufta vi kun på bak høyre. kan luftinga ha vært problemet da ? 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Det var første turen faktisk. Vi hadde byttet alt av bremser som nevnt i tråden, og så lufta vi kun på bak høyre. kan luftinga ha vært problemet da ? skal alltid lufte hele bremsesystemet. !!!!! kan også være hovedsylinderen har tatt kvelden når dere har lufta det lille dere lufta..gamle pakninger som plutselig blir beveget i posisjoner den ikke har vert i på en stund kan ødelegge pakninga..derfor alltid viktig å pumpe forsiiiiiktig på pedalen når man lufte eldre biler . Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Visst dere bare luftet på et hjul, så har dere ikke fått skiftet all væska en gang, som lowman sier alltid luft på alle hjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Eller bruk lufteutstyr, så slipper man pumpe på pedalen Å etter å ha skrudd på bremser er det alltid en lur ide å sjekke de før man begyner å kjøre.Og eventuelt få hjelp av en kompetent person, eller sette bort jobbe, så slipper vi nestenulykker - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 .Og eventuelt få hjelp av en kompetent person, eller sette bort jobbe, så slipper vi nestenulykker +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etern1ty Posted March 3, 2011 Author Share Posted March 3, 2011 (edited) den kommentaren gav meg følelsen av å være inkompetent Edited March 3, 2011 by Etern1ty 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 (edited) tror nok ikke kommentaren var ment frekt...men akkurat når det kommer til bremser...så bør man og må man vite hva man driver med...for det kan faktisk føre til alvorlige ulykker der menneskeliv går tapt pga mangelfull kunnskap .tross alt er det skummelt å tenke på av og til hvor mye dårlig greier som er ute på norske veier.men man lærer så lenge man lever Edited March 3, 2011 by lowman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 den kommentaren gav meg følelsen av å være inkompetent Ingenting ondt ment Men bremser er soppas livsviktig at vist man ikke føler man er helt sikkert er det best å ha hjelp av noen med god erfaring. Selv folk med god erfaring gjør feil, og derfor skal man alltid teste funksjon til bremser når man har gjort noe med de før man prøvekjører, og prøv også helst en tur i lav hastighet utenfor trafikk. Har vært borti at bremsene plutselig svikta på 3 av 4 aksler på en lastebil. Utrivelg med tanke på at den veier over 15tonn uten last og fort lager ei alvorlig ulykke Heldigvis skjedde dette utenfor almenn trafikk. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now