admiralen Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 -Når vil turboen tømmes? -Når vil den begynne å lade? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiedude Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Kommer an på størrelsen på kompressor huset det. Og hvilket motor oppsett du har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 (edited) Tenkte kanskje noen hadde testet ut a/r 0.63 med orginal T3 fra 4x4 sedan cosworth. Edited March 1, 2011 by admiralen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 (edited) Tenkte kanskje noen hadde testet ut a/r 0.63 med orginal T3 fra 4x4 sedan cosworth. Jeg har testet akkurat dette og fant ut at en slik turbo lader som en T34 med A/R 0.48 turbinhus. Man passerer 0 på ladetrykkmåleren ved ca. 1800 o/min og man passerer 1,0 BAR ved ca. 2600 o/min. En bilkjommi med en lignende, men litt kjipere "lurium 1000" turbo kjørte utrolige 8,0 sek og 146 km/t på 201 M. Potensialet er altså 7 sek. og nærmere 150 km/t med ett bra grønndyse trimkit og god sjåfør.EDIT.Det kan kanskje nevnes at kapasiteten til en gitt turbo hovedsaklig bestemmes av kompressorHJULET!Garrett GT28RS og Sierra Cosworth 4x4 turboene har så godt som identisk kompressorhjul og derfor også relativt lik kapasitet. http://www.atpturbo.com/root/maps/images/gt28rscompress.gif Edited March 2, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiedude Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62721-turbonetics-og-grenr%c3%b8r/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted March 2, 2011 Author Share Posted March 2, 2011 . ? http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62721-turbonetics-og-grenr%c3%b8r/ Hva har dette med saken å gjøre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Hva har dette med saken å gjøre? Enig med du. En bilkjommi med T61 turbo på sin Cosworth klarte ikke maks ladetrykk før 6200 o/min. Kommer an på størrelsen på kompressor huset det. For det første er det feil og for det andre har 99% av alle T3 turboer A/R 0,42 kompressorhus og det er lite de fleste kan gjøre med saken. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted March 2, 2011 Author Share Posted March 2, 2011 Enig med du. En bilkjommi med T61 turbo på sin Cosworth klarte ikke maks ladetrykk før 6200 o/min. For det første er det feil og for det andre har 99% av alle T3 turboer A/R 0,42 kompressorhus og det er lite de fleste kan gjøre med saken. Et nytt spørsmål, hvis du hadde hatt en E46 turbo liggende, ville du da kjørt A/R 0.48 eller 0.63 hus på den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Et nytt spørsmål, hvis du hadde hatt en E46 turbo liggende, ville du da kjørt A/R 0.48 eller 0.63 hus på den?Jeg hadde aldri kjøpt dritet, men hvis jeg hadde FÅTT en E46, så hadde jeg byttet kompressorhjul til T34 eller E50. En liten historie fra veiene på vestlandet.For endel år siden hadde en kar rundtom her en Escort Cosworth som var oppgradert med grønndysesats, men dessverre med original pottetett intercooler. Etter en stund gikk det som det måtte og original T34 takket for seg. Eieren valgte da å kontakte KRB Trading og kjøpte en oppgraderingsturbo. Dette var en E46 A/R 0,48 og denne fungerte bare endel dårligere enn den originale T34 turboen med A/R 0.63 turbinhus. Rundtom her må man da anse E46A/R0.63 til å være 100% ubrukelig på en Cosworth.Hvis man skal begi seg ut på å rangere Cosworth bolt-on turboer så blir det noe slikt: 1. T34 A/R 0.55.2. T34 A/R 0.48.3. T3 Super 60 med 3" innsug og F1A/R 0.63 turbin. 4. T34 A/R 0.63.5. E46 A/R 0.48.Og der stopper det. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted March 2, 2011 Author Share Posted March 2, 2011 (edited) Jeg hadde aldri kjøpt dritet, men hvis jeg hadde FÅTT en E46, så hadde jeg byttet kompressorhjul til T34 eller E50. En liten historie fra veiene på vestlandet.For endel år siden hadde en kar rundtom her en Escort Cosworth som var oppgradert med grønndysesats, men dessverre med original pottetett intercooler. Etter en stund gikk det som det måtte og original T34 takket for seg. Eieren valgte da å kontakte KRB Trading og kjøpte en oppgraderingsturbo. Dette var en E46 A/R 0,48 og denne fungerte bare endel dårligere enn den originale T34 turboen med A/R 0.63 turbinhus. Rundtom her må man da anse E46A/R0.63 til å være 100% ubrukelig på en Cosworth.Hvis man skal begi seg ut på å rangere Cosworth bolt-on turboer så blir det noe slikt: 1. T34 A/R 0.55.2. T34 A/R 0.48.3. T3 Super 60 med 3" innsug og F1A/R 0.63 turbin. 4. T34 A/R 0.63.5. E46 A/R 0.48.Og der stopper det. Takk, det sto en E46 med 0.48 hus på en 4x4 cosworth jeg kjøpte for en stund siden. Ettersom jeg har et 0.63 hus liggende fra en havarert E50 så vurderte jeg å sette det på. Med til historien hører det med at E46 med 0.48 på cosworth gikk veldig fort tom når jeg testet bilen. Vet ikke om andre har hatt samme erfaring eller om det skyldes at blokka var sprekt. Jeg får undersøke om det lar seg gjøre å bytte til E50 kompressorhjul for en overkommelig pris. Denne kanskje? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Wow-NEW-Performance-T04E-50-Turbo-Compressor-Wheel-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem19b469826eQQitemZ110400995950QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories Edited March 2, 2011 by admiralen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Takk, det sto en E46 med 0.48 hus på en 4x4 cosworth jeg kjøpte for en stund siden. Ettersom jeg har et 0.63 hus liggende fra en havarert E50 så vurderte jeg å sette det på. Med til historien hører det med at E46 med 0.48 på cosworth gikk veldig fort tom når jeg testet bilen. Vet ikke om andre har hatt samme erfaring eller om det skyldes at blokka var sprekt. Jeg får undersøke om det lar seg gjøre å bytte til E50 kompressorhjul for en overkommelig pris. Denne kanskje? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Wow-NEW-Performance-T04E-50-Turbo-Compressor-Wheel-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem19b469826eQQitemZ110400995950QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessoriesJaviss, det der høres velkjent ut ja. E46 = 325 ærlige hk. En bøtte med skrot og oppi ligger meningsløse E46, E54, E57 og E60. Jepp, der har du løsningen og værre er det faktisk ikke å bli lokal turbokonge. Løsne en sentermutter, bytte ett hjul og sku fast en mutter igjen. Seriøse saker som avballansering og god holdbarhet og slikt driter man selvsagt fullkomment i, men det går jo tydelgivis helt fint det.... Husk imidlertid at E46 kompressorhuset må tilpasses det større E50 hjulet, men som nykronet turbokonge er da bare å brette opp armene og går i gang med friskt mot. Med avpasset tempo, god tålmodighet og god nøyaktighet så blir resultatet sannsynligvis langt bedre enn det E46 noengang kan prestere, uansett. Sjekk 325 hk og 350 hk comp wheel og turbine housing kombos her: http://www.turboneticsinc.com/gtk Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 hvordan vil noe sånt som dette funke på cosworth? http://www.aerocharger.com/aerochargers.php 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 (edited) hvordan vil noe sånt som dette funke på cosworth? http://www.aerocharger.com/aerochargers.php Gode gamle Aerochargerene funker vet du, men de er for små til Cosworth. Kompressorkartet til 66-serien viser at det kan leveres opp til 600 CFM med luft (og det ved svært lave 1,0 BAR ladetrykk) og dette rekker ikke til mer enn ca. 400 hk og da trenger man en større turbo lenger bak på eksosanlegget som mater Aerochargeren i tillegg. Nye Ford 6,4 TD har ett slikt opplegg og det funker selvsagt helt fantastisk, men det er dyrt. Alternativet er 2 stk. Aerochargers, men da alle disse turboene er det jeg kaller lavtrykkturboer, så må man spec. motor i sammarbeid med en eller annen flødekonge. EDIT. Edited March 4, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 Finnes det noe tilsvarende i fornuftige størrelser da, fra andre leverandører? 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 Finnes det noe tilsvarende i fornuftige størrelser da, fra andre leverandører?Hva mener du med tilsvarende?Hva er målet? Hvilket resultat ønsker du? Hvor høyt er "turbo" budsjettet? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 (edited) Med tilsvarende mener jeg samme teknologi, men større turbo som kan levere f.eks 500hk? Med bred og fin momentkurve.Budsjett tenker vi ikke på da dette bare blir fantasi uansett Edited March 4, 2011 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 (edited) Med tilsvarende mener jeg samme teknologi, men større turbo som kan levere f.eks 500hk? Med bred og fin momentkurve.Budsjett tenker vi ikke på da dette bare blir fantasi uansett Ok.Borg Warner har selvsagt det man trenger. Sjekk 177268 på side 44 her samt side 53:Sjekk også kompressorkartet på side 46. Sammenlign Comp. Wheel Inducer Dia. Dette er forøvrig kompressorkartet på NTS sin KX500 som med 30 lb ved 2,4 BAR ladetrykk 52 lb/min ved 2,5 BAR får E50 til å se idiotisk ut allerede FØR flow prep. http://www.turbodriven.com/files/pdf/BWTS_2011_Catalog_SMALL.pdf Edited March 5, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now