arnebjarne Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Hei.har et litt pussig problem.. jeg får ikke bilen varm innvendig.blir varm på tomgang. men blåser kaldt så fort jeg begynner og kjøre.har prøvd div termostater. har også spylt igjennom register.etc. nedre slange på radiator er iskald.samt slange inn på termostat.varmenåla ligger stabilt i midten.. noen som har peiling på hva dette kan være?? 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Prøvd uten termostat da? Du har iallefall ett sirkulasjonsproblem... har du spylt igjennom motor da, og radiator? -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
GlennAre Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 vannpumpe kanskje? - Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Har spylt igjennom alt..har ikke prøvd uten termostat. da jeg hørte noe rykter om at det ikke var bra..har akkurat satt i ei ny brukt vannpumpe å... har akkurat satt i motoren i bilen.da den har vært på bygging i 3mnd.hva betydning har det vis de 2 slangene under innsuget muligens sitter feil.dette er en 4x4 cosworth. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 hva betydning har det vis de 2 slangene under innsuget muligens sitter feil.dette er en 4x4 cosworth. Ikke en dritt.. Vil tro vannpumpe her.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Jeg kan jo prøve og sette i ei anna pumpa...men tviler egentlig på at det kan være den og.har jo prøvd 2 stk vannpumper fra før.. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Napp av slangen som går til turboen eller inn på ekspansjonstanken og se om du har sirkulasjon Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Napp av slangen som går til turboen eller inn på ekspansjonstanken og se om du har sirkulasjon Har sirkulasjon inn på ekspansjonstank.. men kan det være luft som jeg ikke blir kvitt da? 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Ta å bytt registeret med ett nytt, kan godt vere att det har blitt tett eller noe.Flere som har hatt problem med det. 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Ta å bytt registeret med ett nytt, kan godt vere att det har blitt tett eller noe.Flere som har hatt problem med det. registeret er ikke tett.kjørt vanntrykk på det.var åpent og fint det 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 fra turbo og bort til ekspangsjontanken er det vanntrykk.. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Får du riktig motortemp når den står å går (90grader)?Har du kjent om begge radiatorslangene er varme? Om hele radiatoren er varm?Så sant bilen ikke blir FOR varm, kan du jo ta deg en kjøretur når den er driftsvarm med lokket på ekspansjonstanken ikke skikkelig tilskrudd. For å få ut luft. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Får du riktig motortemp når den står å går (90grader)?Har du kjent om begge radiatorslangene er varme? Om hele radiatoren er varm?Så sant bilen ikke blir FOR varm, kan du jo ta deg en kjøretur når den er driftsvarm med lokket på ekspansjonstanken ikke skikkelig tilskrudd. For å få ut luft. temp måleren ligger ca på midten da jeg kjører.den blir ikke for varm eller noe.har satt inn vantemp måler nå.men har ikke giddet og kjørt med den.venstre radiator slange er kald.. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Altså slangen ut fra termostathus til radiator? Førersiden av bilen? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Altså slangen ut fra termostathus til radiator? Førersiden av bilen? på passasjer siden inn på termostat.og slangen nede på radiatoren..passasjer siden. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 (edited) Du har en plugg i systemet høres det ut som, enten i form av en fysisk plugg enten termostat eller etter termostat.. Ellers så har du luft.. Start bilen når den er kald med ekspansjons lokket av, la bilen stå og gå på tomgang til den blir varm. Da merker du om det kommer luft, om det ikke gjør det og heller ingen sirkulasjon i systemet er termostat stengt, eller defekt vannpumpe. Er slangen fra termostathus til radiator varm da? Edited February 14, 2011 by 2.8i TIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Hvordan er det og kjøre uten termostat da??den burde vel bli litt varm inni eventuelt da??såfremt det ikke er tett en stand?? Begynner og bli mektig lei den bilen nå Har vært bare knoting siden jeg fikk igjenn motoren... Har kjørt ca 10 mil med den.så gikk pluggene til dundas også.. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Ingen fare å kjøre uten termostat, men er kun behov å starte den og la den gå, trenger ikke kjøre uten termostat for å se om det er den som ikke åpner.. Men varmeapparater skal uansett bli varmt om termostat er stengt.. Høres nok ut som du ikke har sirkulasjon.. Du har ikke satt termostat feil vei da? har hørt om flere som har gjort det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 14, 2011 Author Share Posted February 14, 2011 Jeg har en alu ekspasjonstank.og den blir så varm at jeg kan glemme og ta på den.samme blir slangen inn på termostat. har bestil meg ny termostat nå.så får se om det bedrer seg.(da jeg har prøvd 2 brukte)slangen fra termostat er også varm.slange ut og inn fra termostat er varme.. men hvordan er det og ta ut termostaten da.klarer den og varme seg opp så jeg får en liten lunk i bilen eventuelt??bare for og prøve?? Ingen fare å kjøre uten termostat, men er kun behov å starte den og la den gå, trenger ikke kjøre uten termostat for å se om det er den som ikke åpner.. Men varmeapparater skal uansett bli varmt om termostat er stengt.. Høres nok ut som du ikke har sirkulasjon.. Du har ikke satt termostat feil vei da? har hørt om flere som har gjort det.. Har satt den inn sånn som den satt jeg lengste delen innover.. den blåser varmt inne i bilen da den står og går.men så fort jeg begynner og kjøre.så blåser den kunn iskaldt.. men vis det ikke er sirkulasjon.skal ikke da tempen i bilen synke under kjøring??og vis ikke termostaten åpner.så skulle vel bilen ha kokt eller?? noe den ikke gjør. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 tipper at du har et problem i varme registeret ditt. er begge slangene ut å inn av registeret varme? hadde lignende problem på en scorpio. registeret ser helt fint ut når det spyles i det men er tett nok til å ikke sirkulere vannet i motoren. hvis termostaten er tett vil det bli unormalt mye trykk i systemet å radiatoren vil være kald å ta på. den kan koke hvis den blir belastet men det er ikke sikkert du vil se det på temp måleren fordi vannstrømmen sakkes ned så mye at varmen nesten ikke kommer fram til sensoren. du kan jo ta med termostaten inn å koke den i en kjele. med et termometer oppi så ser du om den åpner til angitt tempratur. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted February 15, 2011 Author Share Posted February 15, 2011 tipper at du har et problem i varme registeret ditt. er begge slangene ut å inn av registeret varme? hadde lignende problem på en scorpio. registeret ser helt fint ut når det spyles i det men er tett nok til å ikke sirkulere vannet i motoren. hvis termostaten er tett vil det bli unormalt mye trykk i systemet å radiatoren vil være kald å ta på. den kan koke hvis den blir belastet men det er ikke sikkert du vil se det på temp måleren fordi vannstrømmen sakkes ned så mye at varmen nesten ikke kommer fram til sensoren. du kan jo ta med termostaten inn å koke den i en kjele. med et termometer oppi så ser du om den åpner til angitt tempratur. begge slangene inn på register er varme.har bestilt meg ny termostat.så får vente til den kommer..vis ikke så stuer jeg bilen på låven.så kan den stå der å furte:) Begynner å bli lei av å skru nå.har ikke gjort noe annet i i 3 uker nå. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 begge slangene inn på register er varme.har bestilt meg ny termostat.så får vente til den kommer..vis ikke så stuer jeg bilen på låven.så kan den stå der å furte:) Begynner å bli lei av å skru nå.har ikke gjort noe annet i i 3 uker nå. Ikke kjøp vag da.. har skrudd siden i sommer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra-Ole Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Hadde det vert termostaten som var problemet hadde ikke ekspansjonstanken blitt varm. Vannet inne i motoren hadde ikke sirkulert med vannet som går til radiator/varmeapparat radiator/ekspansjonstank. Med andre ord vannet i motoren hadde kokkt, toppakningen hadde gått, å du hadde ikke merka så veldig mye til det, før eventuelt toppakningen går, eller att termostaten får ett sjokk av varmen og det sier svolp og pluttselig ryker det å står i nede i ekspansjonstansken din. Siden vannet rundtom er varmt, men ingen varme fra apparatet er nok varmeapparats-radiator tett. Noe som også er ett veljent problem. Prøv å bytt den ut, å bruk GL30 forstveske for å forhindre fremtidig korrosjon. Det er nemlig lagt i aluminium, og det er "no good", med blåtind frostveske (blå). Dette gjelder jo også toppen din, den har godt av (vag)GL30. Og til info så er den rød. 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 har du sjekka at selve varme justeringa inni bilen er iorden da..at di spjelda åpner som dem skal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 du har ikke tilfedigvis byttet frostvæske å spylt igjennom med reint vann før du hadde på ny? gjorde nemlig den feilen på scorpioen min når jeg byttet motor. skjønte ingenting av hvorfor motoren ikke vil bli varm å kødda masse med det helt til jeg åpnet vannpumpa å så det lå is rundt hele skovlehjulet så det ikke fikk pumpet rundt vann fort nok. høres litt ut som dårlig sirkulasjon når du sier slangene er varme men det blåser kaldt. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now