Jump to content

Varme i bilen.


arnebjarne

Recommended Posts

Har nå byttet termostat,register og vannpumpa. og enda blir ikke bilen varm under kjøring.

den blir god å varm på tomgang og ligger da ca på 90 grader..

underkjøring så blåser det lunket og graden ligger i underkant av 80 grader.

 

Selges snart for gi bort pris:)

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og du er sikker på at du har fått ut all luft? Kan være skikkelig møkk om det legger seg en luftboble på ett ukringt sted. Skulle prøvd å få fylt opp med en skikkelig vakumfyller, for å elimenere alle muligheter for at det er luft som er synderen...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Syns det er utrolig merkelig at du har dette problemet på den bilen, for den har gått knirkefritt før du fikk den... Sjøl har jeg ALDRI slitt med motortemp eller kaldt varmeapparat, men kun fyllt vann/kjølevæske på vanlig vis, og tut og kjør...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Og du er sikker på at du har fått ut all luft? Kan være skikkelig møkk om det legger seg en luftboble på ett ukringt sted. Skulle prøvd å få fylt opp med en skikkelig vakumfyller, for å elimenere alle muligheter for at det er luft som er synderen...

 

Har ikke gjort noe annet en og luftet de 2 siste dagene.

så hadde det vært noe luft,så busde det ha kommet seg ut snart syntes jeg..

 

og jeg har satt inn en 88 graders termostat..

men hjelper lite det når jeg ikke får vannet opp til 88 grader når jeg kjører

 

Syns det er utrolig merkelig at du har dette problemet på den bilen, for den har gått knirkefritt før du fikk den... Sjøl har jeg ALDRI slitt med motortemp eller kaldt varmeapparat, men kun fyllt vann/kjølevæske på vanlig vis, og tut og kjør...

 

Er mye som er merkelig med denne bilen her skal jeg si deg:)

 

Har fått kjørt 20 mil med den siden jeg fikk den..

og den var da nylig eu ok..

og nå faller forstillingen fra hverandre og.

Gir opp denne bilen snart..

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ok? Syns han byttet alt i forstilling på sensommeren jeg... hva er galt? selge justerbare armene? hehe

deriblant justerbare bærearmene:) bærekula er ferdig.endeledd er ferdig.bremseskiver. etc.

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

I helvete... De bærearmene har knapt vært i bruk jo :o

 

Nå skjønner jeg virkelig ingenting... Alt der sku jo være nytt... Sto jo rett utenfor der vi bor og byttet alt sjøl han...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

I helvete... De bærearmene har knapt vært i bruk jo :o

 

Nå skjønner jeg virkelig ingenting... Alt der sku jo være nytt... Sto jo rett utenfor der vi bor og byttet alt sjøl han...

 

ja jeg har ikke fått brukt bilen noe særlig.så jeg har ikke slitt dem ut:)

 

Pluss at det er no ille gæli til risting på ratte når jeg bremser.og det forsetter intill jeg får ned farten betraktelig.selv om jeg slipper opp bremsepedalen

 

ja jeg har ikke fått brukt bilen noe særlig.så jeg har ikke slitt dem ut:)

 

Pluss at det er no ille gæli til risting på ratte når jeg bremser.og det forsetter intill jeg får ned farten betraktelig.selv om jeg slipper opp bremsepedalen

hviler nok en forbannelse over den bilen. i hvertfall i mitt eie.

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Veldig merkelig feil du har her..

 

I teorien skal jo det bli varmere i apparatet ditt når du kjører pga. økt turtall/sirkulasjon av vannet. At den ikke holder på tempen under kjøring høres merkelig ut.

Er termostaten riktig montert, slik at får tetta skikkelig ?

Prøvd med papp-plate foran en del av radiatoren, for å se om det blir bedre da?

 

Har du stoppa under kjøring når det blir kaldt inni bilen, for å kjenne på vannslanger? -om dem er varme eller kalde?

Link to comment
Share on other sites

Veldig merkelig feil du har her..

 

I teorien skal jo det bli varmere i apparatet ditt når du kjører pga. økt turtall/sirkulasjon av vannet. At den ikke holder på tempen under kjøring høres merkelig ut.

Er termostaten riktig montert, slik at får tetta skikkelig ?

Prøvd med papp-plate foran en del av radiatoren, for å se om det blir bedre da?

 

Har du stoppa under kjøring når det blir kaldt inni bilen, for å kjenne på vannslanger? -om dem er varme eller kalde?

 

den blir varm inni på småkjøring.men på lengre disanser,så begynner det og blåse kaldt.

alle vannslangene er varme..termostat er riktig montert.

jeg kan jo altids prøve med en papp plate..

 

har vært flere og kikket på bilen,uten å finne ut av feilen.

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke hva du har skrivd tidligere, men har du prøvd uten termostat?

 

Har prøvd uten termostat for og sjekke om at alle slangene ble varme.men har ikke prøvd å kjørt uten termostat.

da jeg har blitt fra rådet det.

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Varme registeret ditt er splitter nytt ? å bytte til ett brukt gammelt er håpløst.

 

registeret er nytt samt termostat.prøvd 3 forskjellige termostater. vannpumpe har jeg byttet har jeg byttet

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Frarådet å prøvekjøre uten termostat? Det er da ikke farlig, bare for å se om du får bedre varme inni bilen... Tar bare lenger tid før du kommer opp på driftstemp på motor, og funker viftene dine, så er det jo null problem..

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok prøvd uten termostat. Høres ut som om den lukker under kjøring, da det blir kaldt mens du kjører. Dersom dette hjelper, så hadde jeg sjekka termostaten i en kokekjele å dersom den ser ut til å opne og lukke normalt. Så hadde jeg montert den igjen og for all del, brukt dette verktøyet her. Har det selv, og det er helt konge! http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Kjolevaskepafyller/ Jeg slet også med luft veldig mye på min, da det ikke var lufteskrue eller noe. Men med dette verktøyet var lufting en saga blott ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Om termostaten hadde lukket under kjøring ville jo bilen ha kokt rimlig kjapt... Er nok luft som er problemet ditt. Få fylt systemet med en skikkelig vakumfyller.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sku gjerne likt å vite åssen en bil kan slite så enormt med "luft" i systemet, mens de fleste andre bare fyller opp som normalt og alt er ok.... Skal da ikke være noen heksekunst å fylle opp ett helt vanlig kjølesystem...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Problemet med luft er jo at når kanalen ved termostaten er full av luft, så kan det vere vanskelig å få termostaten til å opne. Og siden termostaten står så høyt på motoren så sammler det seg fort mye luft der. Da blir det heller ingen resirkulasjon i motoren, og lufta blir der den er. Men om termostaten har åpnet og det fremdeles er mye luft i kanalene så er det merkelig, ja.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Men så er jo også hullet så utrolig lite at det kan vere vanskeli å få øye på det i farta :P Men ja, er utrolig lett å plassere den feil vei og i verste fall rett ned.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Det med hullet har ikke jeg teng over.. Men kan være som sierra-ole sier. At den kan stenge litt under kjøring. Da den blåser lunket under kjøring.kan være at den ikke åpner nok.den blåser jo varmt på tomgang.

 

Under kjøring så går ikke varmen lengere opp en ca 80 grader.og termostater åpner fult på 88 grader. Og under kjøring så detter den ned på i underkant av 80 grader

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Mange som tenker litt feil her.

Vannet sirkulerer igjennom varmeapparatet hele tiden når motor går.

Termostaten styrer bare vannet som går igjennom radiator, for å bli kjølt ned.

 

Hadde du hatt problem med luft ved termostaten her som gjorde at den ikke åpna, så hadde du fått veldig! varm luft inni bilen, og så hadde nok motoren koka ganske kjapt.

Så problemet ditt kan umulig være at termostat ikke åpner, men den åpner rett og slett for mye, slik at vannet i systemet ditt blir for kaldt. Det er derfor jeg da lurer på om termostat får tetta skikkelig. Men det skrev du jo at var ok.. så jeg har egentlig ikke noe godt forslag her, utenom å prøve med den papp plata for å se om det blir noe forskjell.

Ser mange ber deg prøve uten termostat, det skader ingenting, men vil ikke gjøre annet enn at vannet i systemet ditt blir enda kaldere. Altså at problemet blir verre. Termostaten forhindrer ikke gjennomstrømningen i varmeapparatet.

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Har vært borti at det har vært fryktelig vanskelig å bli kvitt luft fra både bremser og kjølesystemer, selvom det i 99% av tilfellene går lett som ingenting. Er iallefall 99,9% sikker på at det er luft som er årsaken. Får ikke vært noe annet om du har gjort alt du sier og ikke bare har "antatt at".

 

Edit: Luft tenker man gjerne som det letteste som finnes å flytte på, men om du har vann på to sider, og en lomme med luft i en forhøyning på ett rør f.eks. kan det være veldig vanskelig å få den luft lomma videre og ut. Hender det skjer på kloakknettet, med svære pumper som dytter mange tonn møkk opp en bakke men en luft lomme kan stoppe hele greia. Derfor er de rimlig nøye når rørene legges..

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...