Escort RST WRC Posted March 6, 2011 Share Posted March 6, 2011 Har du tilgang på utstyr til å trykkteste kjølesystemet ditt?Dette bør et lokalt verksted ha.Med et sånt utstyr kan du få sjekke om det er noen lekkasje i kjølesystemet som gjør at det kan oppstå luft. (Toppakningsbrudd mellom sylinder og kjølekanal er et eksempel på dette).Kjølesystemet skal fint kunne klare å stå med trykk (f.eks. 1bar) over tid (f.eks. 15min). uten å miste trykk. Og du bør absolutt prøve å få fyllt kjølesystemet ditt med en vakuumfyller som vi har nevnt tidligere.Dette fungerer på den måten at ved hjelp av trykkluft så vakuumeres hele kjølesystemet til ca -0,9bar.Alt luft som kan trekkes ut er trukket ut av kjølesystemet. Og så åpnes det en ventil på verktøyet som gjør at det trekkes kjølevann fra en slange som du har i en bøtte el.lign. På den måten blir kjølesystemet helt fyllt opp med kjølevann uten det forekommer luft i systemet.Dette er et helt supert verktøy spesielt i slike situasjoner som du sliter med.En slik trykktester som nevnt over her er også veldig nytting. Et kjapt spørsmål, er kjølevannslangen ut fra termostathuset veldig varm når du forventer at bilen skal være gjennomvarm? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 6, 2011 Author Share Posted March 6, 2011 Har du tilgang på utstyr til å trykkteste kjølesystemet ditt?Dette bør et lokalt verksted ha.Med et sånt utstyr kan du få sjekke om det er noen lekkasje i kjølesystemet som gjør at det kan oppstå luft. (Toppakningsbrudd mellom sylinder og kjølekanal er et eksempel på dette).Kjølesystemet skal fint kunne klare å stå med trykk (f.eks. 1bar) over tid (f.eks. 15min). uten å miste trykk. Og du bør absolutt prøve å få fyllt kjølesystemet ditt med en vakuumfyller som vi har nevnt tidligere.Dette fungerer på den måten at ved hjelp av trykkluft så vakuumeres hele kjølesystemet til ca -0,9bar.Alt luft som kan trekkes ut er trukket ut av kjølesystemet. Og så åpnes det en ventil på verktøyet som gjør at det trekkes kjølevann fra en slange som du har i en bøtte el.lign. På den måten blir kjølesystemet helt fyllt opp med kjølevann uten det forekommer luft i systemet.Dette er et helt supert verktøy spesielt i slike situasjoner som du sliter med.En slik trykktester som nevnt over her er også veldig nytting. Et kjapt spørsmål, er kjølevannslangen ut fra termostathuset veldig varm når du forventer at bilen skal være gjennomvarm? Slangene blir så varme at du ikke klarer og holde hendene der..Har kjørt bilen oppå låvebrua i dag. for og prøve og lufte enda mer.uten å lykkes.. ble veldig god og varm inni. helt til jeg begynte og kjøre. da ble det gradvis lunket.Men har innsett at jeg ikke klarer dette uten ekspert hjelp nå.. Har også prøvd og kjøre vantrykk fra ekspansjontanken uten og lykkes..Snart sommer nå.så da behøv jeg ikke varmeapperat:) 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra-Ole Posted March 6, 2011 Share Posted March 6, 2011 Vakumfylleren på biltema fungerer også fint som trykktester. Du lar den bare stå med vakum på, uten hjelp av kompressor. Dersom trykket forsvinner så tyder det på lekasje. 2 i 1 verktøy 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 6, 2011 Author Share Posted March 6, 2011 Vakumfylleren på biltema fungerer også fint som trykktester. Du lar den bare stå med vakum på, uten hjelp av kompressor. Dersom trykket forsvinner så tyder det på lekasje. 2 i 1 verktøy Skal ta meg en tur innom der en dag:) Bilen er forøvrig tilsalgs. send pm vis interesse.Særlig vis noen vil bytte i escorth:) 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted March 7, 2011 Share Posted March 7, 2011 Har vært borti at det har vært fryktelig vanskelig å bli kvitt luft fra både bremser og kjølesystemer, selvom det i 99% av tilfellene går lett som ingenting. Er iallefall 99,9% sikker på at det er luft som er årsaken. Får ikke vært noe annet om du har gjort alt du sier og ikke bare har "antatt at". Edit: Luft tenker man gjerne som det letteste som finnes å flytte på, men om du har vann på to sider, og en lomme med luft i en forhøyning på ett rør f.eks. kan det være veldig vanskelig å få den luft lomma videre og ut. Hender det skjer på kloakknettet, med svære pumper som dytter mange tonn møkk opp en bakke men en luft lomme kan stoppe hele greia. Derfor er de rimlig nøye når rørene legges.. Hvis det er luft som er årsaken så skulle jo ikke motoren blitt varm på tomgang heller.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted March 7, 2011 Share Posted March 7, 2011 tuller du no? Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 7, 2011 Author Share Posted March 7, 2011 tuller du no? tuller? 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 har du mye trykk på ekspansjons tanken din etter en kjøretur? Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 8, 2011 Author Share Posted March 8, 2011 Mye å mye.men det er da litt trykk der. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Mye å mye.men det er da litt trykk der. skal ikke være noe problem å ta av toppa uten att det fosser over etter litt grisekjøring.På tomgang får du ikke noe trykk tipper jeg? straks du begyner å kjøre å gi motoren belastning kommer det luft i systemet?og som vanlig når det gjelder cosworth med vann/varmeproblem så er topp pakningen årsaken. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Holder og en finger på topp/pakning..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Tenker også på topp pakning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Holder og en finger på topp/pakning..! ikke så mye tvil etter min mening,når man bytter vannpumpe,termostat og register for 3.gang må man begyne å se etter andre ting Hjelper ikke en dritt om motoren er aldrig så nybygd Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 8, 2011 Author Share Posted March 8, 2011 Tviler sterkt på toppakning.blir ikke borte verken vann eller vann i olja. 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 (edited) Tviler sterkt på toppakning.blir ikke borte verken vann eller vann i olja. kan veldig godt være topp-pakning foruten att du har de symptomene,har vært borti det maaaaange ganger Vilken pakning og bolter bruker du? Edited March 8, 2011 by cossie power Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Isåfall er dette en kostnad motorbygger bør ta på sin kappe... En toppakning skal ikke gå så fort, så her må noe være gjort galt... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Det det kan være om det er noe med toppen, så kan enten toppen være skeiv, skeivt dratt til, liten sprekk i toppen, eller toppakningsbrudd. Slik som symptoma dine er så ser det mest ut som det er enten sprekk mellom eksos og vannkanal, da mister du verken olje eller vann, da eksosen blåser ut i kjølevannet. Eller toppakningsbrudd mellom eksos (lite sannsynlig innsug) og kjølekanal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 8, 2011 Author Share Posted March 8, 2011 kan veldig godt være topp-pakning foruten att du har de symptomene,har vært borti det maaaaange ganger Vilken pakning og bolter bruker du?Gr.A pakkning og arp bolter 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Gr.A pakkning og arp bolter ta ett kjapt søk på ARP bolter her på forumet... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 8, 2011 Author Share Posted March 8, 2011 Det det kan være om det er noe med toppen, så kan enten toppen være skeiv, skeivt dratt til, liten sprekk i toppen, eller toppakningsbrudd. Slik som symptoma dine er så ser det mest ut som det er enten sprekk mellom eksos og vannkanal, da mister du verken olje eller vann, da eksosen blåser ut i kjølevannet. Eller toppakningsbrudd mellom eksos (lite sannsynlig innsug) og kjølekanal.Da hadde jwg vel sett det på vannet.hadde det ikke vært ei hinne på vannet i ekspansjontank vis jeg hadde hatt eksos i vannet? ta ett kjapt søk på ARP bolter her på forumet...Hvorfor det? 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 (edited) Nja kanskje kanksje ikke, jeg så ingenting symptomer på slikt da jeg hadde samme problem på caprien min.. Bilen ble varm og god inne på tomgang, men kaldt så fort jeg kjørte.. Fikk aldri tømt systemet for luft.. Tok av ene toppen og da var det irret en "kanal" fra eksos til vannkanal.. Edited March 8, 2011 by 2.8i TIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 8, 2011 Author Share Posted March 8, 2011 Jeg får ta og kikke over den en dag:) 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnebjarne Posted March 8, 2011 Author Share Posted March 8, 2011 Bilen er tilsalgs:) send pm Bilen er tilsalgs:) send pmGr kjøp av escorth 1987 ford sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Har ikke lest hele tråden, men har du etterstramma ARP boltan? Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 gir du opp cosworthen med en gang fordi det er problemer med den? '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now