Jump to content

Varme i bilen.


arnebjarne

Recommended Posts

Har du tilgang på utstyr til å trykkteste kjølesystemet ditt?

Dette bør et lokalt verksted ha.

Med et sånt utstyr kan du få sjekke om det er noen lekkasje i kjølesystemet som gjør at det kan oppstå luft. (Toppakningsbrudd mellom sylinder og kjølekanal er et eksempel på dette).

Kjølesystemet skal fint kunne klare å stå med trykk (f.eks. 1bar) over tid (f.eks. 15min). uten å miste trykk.

 

Og du bør absolutt prøve å få fyllt kjølesystemet ditt med en vakuumfyller som vi har nevnt tidligere.

Dette fungerer på den måten at ved hjelp av trykkluft så vakuumeres hele kjølesystemet til ca -0,9bar.

Alt luft som kan trekkes ut er trukket ut av kjølesystemet. Og så åpnes det en ventil på verktøyet som gjør at det trekkes kjølevann fra en slange som du har i en bøtte el.lign. På den måten blir kjølesystemet helt fyllt opp med kjølevann uten det forekommer luft i systemet.

Dette er et helt supert verktøy spesielt i slike situasjoner som du sliter med.

En slik trykktester som nevnt over her er også veldig nytting.

 

Et kjapt spørsmål, er kjølevannslangen ut fra termostathuset veldig varm når du forventer at bilen skal være gjennomvarm?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du tilgang på utstyr til å trykkteste kjølesystemet ditt?

Dette bør et lokalt verksted ha.

Med et sånt utstyr kan du få sjekke om det er noen lekkasje i kjølesystemet som gjør at det kan oppstå luft. (Toppakningsbrudd mellom sylinder og kjølekanal er et eksempel på dette).

Kjølesystemet skal fint kunne klare å stå med trykk (f.eks. 1bar) over tid (f.eks. 15min). uten å miste trykk.

 

Og du bør absolutt prøve å få fyllt kjølesystemet ditt med en vakuumfyller som vi har nevnt tidligere.

Dette fungerer på den måten at ved hjelp av trykkluft så vakuumeres hele kjølesystemet til ca -0,9bar.

Alt luft som kan trekkes ut er trukket ut av kjølesystemet. Og så åpnes det en ventil på verktøyet som gjør at det trekkes kjølevann fra en slange som du har i en bøtte el.lign. På den måten blir kjølesystemet helt fyllt opp med kjølevann uten det forekommer luft i systemet.

Dette er et helt supert verktøy spesielt i slike situasjoner som du sliter med.

En slik trykktester som nevnt over her er også veldig nytting.

 

Et kjapt spørsmål, er kjølevannslangen ut fra termostathuset veldig varm når du forventer at bilen skal være gjennomvarm?

 

Slangene blir så varme at du ikke klarer og holde hendene der..

Har kjørt bilen oppå låvebrua i dag. for og prøve og lufte enda mer.

uten å lykkes.. ble veldig god og varm inni. helt til jeg begynte og kjøre. da ble det gradvis lunket.

Men har innsett at jeg ikke klarer dette uten ekspert hjelp nå.. Har også prøvd og kjøre vantrykk fra ekspansjontanken uten og lykkes..

Snart sommer nå.så da behøv jeg ikke varmeapperat:)

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Vakumfylleren på biltema fungerer også fint som trykktester. Du lar den bare stå med vakum på, uten hjelp av kompressor. Dersom trykket forsvinner så tyder det på lekasje. 2 i 1 verktøy ^_^

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Vakumfylleren på biltema fungerer også fint som trykktester. Du lar den bare stå med vakum på, uten hjelp av kompressor. Dersom trykket forsvinner så tyder det på lekasje. 2 i 1 verktøy ^_^

 

Skal ta meg en tur innom der en dag:)

 

Bilen er forøvrig tilsalgs. send pm vis interesse.

Særlig vis noen vil bytte i escorth:)

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti at det har vært fryktelig vanskelig å bli kvitt luft fra både bremser og kjølesystemer, selvom det i 99% av tilfellene går lett som ingenting. Er iallefall 99,9% sikker på at det er luft som er årsaken. Får ikke vært noe annet om du har gjort alt du sier og ikke bare har "antatt at".

 

Edit: Luft tenker man gjerne som det letteste som finnes å flytte på, men om du har vann på to sider, og en lomme med luft i en forhøyning på ett rør f.eks. kan det være veldig vanskelig å få den luft lomma videre og ut. Hender det skjer på kloakknettet, med svære pumper som dytter mange tonn møkk opp en bakke men en luft lomme kan stoppe hele greia. Derfor er de rimlig nøye når rørene legges..

 

Hvis det er luft som er årsaken så skulle jo ikke motoren blitt varm på tomgang heller..

Link to comment
Share on other sites

Mye å mye.men det er da litt trykk der.

 

skal ikke være noe problem å ta av toppa uten att det fosser over etter litt grisekjøring.

På tomgang får du ikke noe trykk tipper jeg? straks du begyner å kjøre å gi motoren belastning kommer det luft i systemet?

og som vanlig når det gjelder cosworth med vann/varmeproblem så er topp pakningen årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Det det kan være om det er noe med toppen, så kan enten toppen være skeiv, skeivt dratt til, liten sprekk i toppen, eller toppakningsbrudd.

Slik som symptoma dine er så ser det mest ut som det er enten sprekk mellom eksos og vannkanal, da mister du verken olje eller vann, da eksosen blåser ut i kjølevannet. Eller toppakningsbrudd mellom eksos (lite sannsynlig innsug) og kjølekanal.

Link to comment
Share on other sites

Det det kan være om det er noe med toppen, så kan enten toppen være skeiv, skeivt dratt til, liten sprekk i toppen, eller toppakningsbrudd.

Slik som symptoma dine er så ser det mest ut som det er enten sprekk mellom eksos og vannkanal, da mister du verken olje eller vann, da eksosen blåser ut i kjølevannet. Eller toppakningsbrudd mellom eksos (lite sannsynlig innsug) og kjølekanal.

Da hadde jwg vel sett det på vannet.hadde det ikke vært ei hinne på vannet i ekspansjontank vis jeg hadde hatt eksos i vannet?

 

ta ett kjapt søk på ARP bolter her på forumet...

Hvorfor det?

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Nja kanskje kanksje ikke, jeg så ingenting symptomer på slikt da jeg hadde samme problem på caprien min.. Bilen ble varm og god inne på tomgang, men kaldt så fort jeg kjørte.. Fikk aldri tømt systemet for luft.. Tok av ene toppen og da var det irret en "kanal" fra eksos til vannkanal..

Edited by 2.8i TIC
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...