Jump to content

Bytte vannpumpe på Mk3


xr4ti

Recommended Posts

Skal bytte vannpumpe på caben (85 mod 1,6 CHV). Hvilken metode/verktøy bruker dere for å løsne den bolten som er til reimhjulet på veiva. Har prøvd med glidehammer og rett fastnøkkel men får ikke løsnet bolten. Hvordan pleier dere å låse svinghjulet? Jeg bruker en kraftig skrutrekker men den løsner etter første slaget med glidehammeren.

Vet noen kapper/fjerner det nederste dekselet som må fjernes for å bytte pumpa men ønsker ikke å fjerne dette. Det er en grunn til at det står der det står :smartass:

Tips mottas med glede :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å demontere starteren og låse med en dekkspak mot startkransen. Stor skrutrekker fungerer sikkert også, men dekkspakene til Biltema har mange fine vinkler å velge mellom. Så gjelder det bare å bruke lang nok arm på bolten.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Dekkspak kan nok være tingen ja. Men noen "latmann" er det ikke tjangs til å få plass til mellom rammevangen og bolten. Er ikke mer enn ca 25mm mellom disse.

Å kjøre den på starteren er jo en mulighet men vil nødig ødelegge noe der nede.

Har mye verktøy som er til slike jobber men problemet er jo at man ikke mer enn får pipehylsa mellom rammevangen og reimhjulet.

Det jeg har brukt er en såkalt "starternøkkel", de bua med boltringer i hver ende. Dette sammen med glidhammer pleier å løsne det meste men ikke i dette tilfelle. Vanlig fastnøkkel går heller ikke da den har en vinkel på ca 15 grader eller noe som gjør at den tar i rammevangen.

Link to comment
Share on other sites

Skrur du fra undersiden? Der er bolten ganske lett tilgjengelig hvis du fjerner plastdekselet som sitter under rammevangen (2-3 skruer). Da tror jeg det er plass til vinklet nøkkel. På min mk3 med Zetec (enda trangere) senket jeg rett og slett motoren noen centimeter.

 

DSC00840+_Custom_.JPG

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Senter bolt står så høyt opp i forhold til vangen at det går desverre ikke å gjøre som du viser. Hadde håpet på å slippe å senke motoren. Skal få litt hjelp i dag så da får vi se om det ikke ordner seg. Har fått lånt meg dekkspaker da jeg ikke rakk biltema i går.

I værste fall så må jeg senke motoren som du sier.

Takk for info Bard.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...