///M-Power Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Slo inn døra i forrige uke og da falt det av en liten lakk bit, bilen har stått ute siden dette skjedde og det er så vidt begynt og ruste litt på området. Får ikke tatt dette til lakkverksted før mot våren, men hva kan jeg gjøre i mellomtiden selv? Pusse med fint slipepapir og sprayepå litt Corroless-Rustkiller, kan det være noe?
"Lakkelars" Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 bedre å slipe med fint papir å få bort overgangen fra kanten,grunne og lakke, grunninga kjøper du på wurth,bilxtra torshov eller lignende men hold deg unna biltema, kjøp en lakk fra mekonomen og en rull teip ,mye bedre enn bare en rustbeskytter syntes jeg:) Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS
///M-Power Posted February 3, 2011 Author Posted February 3, 2011 Ok takk for tips, er det vanlig og bare påføre grunningen med pensel og smøre utover eller? Grovhet på papiret?
Granada28GL84 Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 ha litt groft papir, slik grunningen sitter Mvh Jann
ugelvika Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 (edited) og ikke bruk pensel, men spray. samme med lakk, prøve å fade ut i runt. bruk heller ikke tape tett inntil, da det blir en veldig markert kant når du drar av igjen Edited February 3, 2011 by ugelvika
"Lakkelars" Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 da jeg jobbet på billakkeringversksted brukte vi 320 på grunningsriper,sliper grunningsfyller med 320 for å få bort det værste av rugler over på 400 og 500 så avsluttet på 600 på basefarge og 800 på metallic farger, teip ca 30 cm unna skaden med en brett på teipen i stedetfor å legge hele teipflaten ned mot metallet, for finest mulig overgang bruker du veldig pent papir/slupeklut 1500-2000 for "utflekking (også kalt å støve ut) poenget med å støve ut er at du polerer bort reststøvet der du ikke skal ha lakk, håper dette var til hjelp,er elendig til å forklare bort skriftlig Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS
///M-Power Posted February 3, 2011 Author Posted February 3, 2011 Okey nå var jeg nede på Bilextra og handlet noe som het "Comma-Spray Paint i Primer, og papir på 120 og 280. Men det er altså for grovt? Og så lurer jeg på om hvor man får kjøpt sprayboks lakk i egen farge, jeg trenger altså mercury grey. Eller mener dere bare at jeg skal bruke en helt random lakk bare for og legge det over grunningen? Må som sagt sparkle og lakke hele døra senere så noe perfekt resultat trenger det jo ikke bli.
xr4ti Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Okey nå var jeg nede på Bilextra og handlet noe som het "Comma-Spray Paint i Primer, og papir på 120 og 280. Men det er altså for grovt? Og så lurer jeg på om hvor man får kjøpt sprayboks lakk i egen farge, jeg trenger altså mercury grey. Eller mener dere bare at jeg skal bruke en helt random lakk bare for og legge det over grunningen? Må som sagt sparkle og lakke hele døra senere så noe perfekt resultat trenger det jo ikke bli.De blander jo lakk på boks til deg hos Bjørvik malerservice i Hystaveien!
///M-Power Posted February 3, 2011 Author Posted February 3, 2011 Åh? Får jeg riktig om jeg sier jeg skal ha Mercury Grå farge eller må jeg ha noen form for lakk kode? =/Jobber på Fargerike Hoff på hasle selv, men det nermeste vi kommer lakk der må være bengalack i så fall hehe
xr4ti Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Ford er håpløse på dette med fargekoder. Kan være flere revisoner av samme lakkode. Med chassinr får rett lakk men er ikke alle lakkfolk som har "kodernøkkler" så da må du til Ford for å få rett lakkode. Men, er nok ikke mer forskjell om du ikke har rett revisjonnr enn at du med største sannsynlighet ikke vil se forskjell. Skal du lakke opp hele doningen til sommeren så spiller det vel kanskje ikke så stor rolle. Skriv opp lakkoden du har og stikk nedom Bjørvik du.
gutttrengerbil Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 må bare spørre, er det sånn du tenkte grunne denne flekken? med de harde overgangene? om dette skal være til våren/sommeren går det nok kanskje akkurat vil jeg tro,men ikke en vinter til,om du fjerner lakk kantene (overgangene) mer så får du ett mye bedre og holdbart repområde som også er lettere å sprøyte+ at det blir penere
///M-Power Posted February 9, 2011 Author Posted February 9, 2011 (edited) To be continued .. Brukte 600 som en idiot for og slipe ned den lille flekken, var et par steder jeg måtte ta et par raske med 320 også fordi kanten aldri ville forsvinne.. Før jeg begynte så flekken ut som en fem kroning men når jeg begynte og slipe bare begynte lakken og "flasse" av som man ser på hvordan den ser ut nå. Ser også litt små "rust" partikler på bildet i langs med kanten, er veldig nærbilde var ikke klar over det selv nesten før jeg så bildet, men rart nok så er jo dette deler det har ligget lakk over så det er jo litt rart, kanskje det kommer av at det har lekket ned mellom lakken etter at biten falt av? Burde jeg gjøre noe drastiskt med dette? Overgangen føles perfekt om man kjenner over så er fornøyd med det, tok også å "vaska" over med whitespirit.Dette er grunningen jeg har kjøpt, er den godkjent? Kan noen forklare meg alle fargene i overgangen forsten? Er jo grått underst, så er det hvitt, så kommer lakken og så kommer blanke finishen..Hva er de to nederste lagene for noe? Og så var det denne rusta bak fangeren da, hva helsikes gjør jeg med den? Pusse og grunne det og? Prøvde meg så vidt med 120 papir men følte ikke at jeg kom noen vei... er det vanlig og pusse på sånt eller må man frem med verktøy?Rusta går som dere ser videre bak til hjulbuen :/ Edited February 9, 2011 by ///M-Power
Maarius Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 Tror du burde slipa ut litt mer, til du blei kvitt den brune kanten, dette kommer nok av at fuktighet har krøpet under sparkeln, når den biten der falt ut..Du burde ha en grunning som er laga for å lakkes rett på stål, om det skal sitte skikkelig, vet ikke om den du har der er det eller ikke.Forklare fargene? Metall -> grunning -> sparkel (hvitt) -> flere lag med lakk.Om du har slipa ned den store kanten der med 600 papir så forstår jeg at du sleit litt... hehe.. det er ALT for fint til å slipe ut sparkel med Du burde ikke vaske med white spirit før lakkering.. er jo fett i white spirit?Mye bedre med rød sprit eller silikonfjerner f.eks Den rusta under fangern din der er verre.. må vel forsøkes sandblåst og se om det blir noe igjen av det....
///M-Power Posted February 9, 2011 Author Posted February 9, 2011 Takk for svar igjen Hva er grunnen til at det er sparkel over grunninga? =/ Er det vanlig? Brukte 600 fordi jeg var redd for at det skulle bli for dype "riper" med grovere. Det jeg har er 600-320-240-120. Går kanskje greit ned til 240(?), men 120 vet jeg hvertfall at er for grovt.
Maarius Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 Er ikke originalt sparkla på den flata på døra der nei, men det er jo en gammel bil, sikkert vært skada/bulka før i tia, så har den blitt retta opp med sparkel På den reparasjonen din her så er det vel ikke så viktig om det er litt sliperiper eller ikke uansett vel?Du har jo slipa deg et bra søkk, som ikke vil se noe bra ut med ny lakk oppå uansett...Og for å slipe ned noe slikt som det her så må du alltid begynne med noe grovere! f,eks 120, så kan du heller avslutte litt grundig med 600 for å bli kvitt sliperipene før lakkeringen Denne reparasjonen her blir jo ikke noe bra uansett, så de sliperipene du er så redd for er ikke så viktig uansett spør du meg.Når dette senere skal repareres på skikkelig vis, så må det søkket som er der du har slipa nå sparkles over uansett, så din reparasjon kommer helt vekk.
///M-Power Posted February 9, 2011 Author Posted February 9, 2011 Må sparkle uansett ja, er en lang bulk nedover døra akuratt der biten har detti av som jeg nå har slipi på, men hvis jeg grover med 120, og slutter med 600en å sprayer på litt grunning til slutt så burde det vell holde et par måndter til jeg får levert den til en lakkær Glad du sa ifra om at 600 var for fint..ellers hadde jeg stått i god tro og pussa enda hehe
Maarius Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 Jada, det burde gå greit det, men jeg ville også hivd på et par strøk lakk oppå den grunninga skal du være sikker å forhindre videre rusting.. Grunninga holder ikke helt tett alene serru
Recommended Posts