Jump to content

Motorproblemer med Escort 1.8 16v.


Crisytaiser

Recommended Posts

Hei!

 

Ja overskrifta sier vel det meste :-P. I de siste dagene så har min Escort ikke vært helt på min side.

 

1: Når bilen er kald å jeg starter den og går ut for å koste av sne'en så stopper den bare plutselig.

 

2: Når den er varm så har den sin tendens til og bare slukkne helt og ikke vil starte igjen med det første(dette skjer som oftest i et kryss).

 

3: Når bilen ganger på tomgang (varm motor) får den plutselig for seg at det er artig og ligge på 400-500 omdreininger for og såvidt kveles. Hvis jeg bare lar bilen stå der og putre så tar det kanskje 1-3 minutter så "booster" den seg og bestemmer seg for å ligge på 1500omdr på tomgang. Wierd..

 

4: Og kanskje det verste som jeg er mest plaget med er når jeg kjører med bilen. Holder konstant gass også "dabber" bare bilen av. Kan trø gasspedalen så langt inn jeg vil uten at det skjer noe og bilen bare triller fram på giret. Hvis jeg trør gasspedalen 100% i botten så reagerer den og gir motoren det den er god for. Nesten som den har funnet ut at enten så er det 0 gass eller så er det full gass.

 

 

 

Skjønner ikke helt hva som er problemet her?

 

 

EDIT:

 

Skal også nevne at på punkt 3 og 4 så høres det ut som at motoren går på 1-2 sylindrer mindre!

 

 

 

Har også bytta luftmengdemåler. Hvis jeg trekker ut ledningene 1 etter 1 på TPS'en, luftmengdemåler og tomgangsregulator så dør bare motoren ut, så vil tro at disse er i orden.

 

Hadde blidd virkelig glad for å få fiksa dette selv om det ikke er en konstant feil, så hvis noen har noe forslag på hva det kan være så vær så snill og del det med meg! Bruker bilen hver dag til og fra skole så er veldig avhengig av den.

 

 

 

Mvh Kim! :)

Edited by Crisytaiser

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg trør gasspedalen 100% i botten så reagerer den og gir motoren det den er god for. Nesten som den har funnet ut at enten så er det 0 gass eller så er det full gass.

Da mistenker jeg at lambda'en er problemet. På full gass brukes ikke lambda.

 

Ellers ville jeg sett etter vakuumlekkasjer. Det hjelper lite med ny LMM hvis det slippes inn luft utenom den.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Da mistenker jeg at lambda'en er problemet. På full gass brukes ikke lambda.

 

Ellers ville jeg sett etter vakuumlekkasjer. Det hjelper lite med ny LMM hvis det slippes inn luft utenom den.

 

 

Ok takk for svar! Skal te lambda fra delebilen og bytte den i dag da :)

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Ja overskrifta sier vel det meste :-P. I de siste dagene så har min Escort ikke vært helt på min side.

 

1: Når bilen er kald å jeg starter den og går ut for å koste av sne'en så stopper den bare plutselig.

 

2: Når den er varm så har den sin tendens til og bare slukkne helt og ikke vil starte igjen med det første(dette skjer som oftest i et kryss).

 

3: Når bilen ganger på tomgang (varm motor) får den plutselig for seg at det er artig og ligge på 400-500 omdreininger for og såvidt kveles. Hvis jeg bare lar bilen stå der og putre så tar det kanskje 1-3 minutter så "booster" den seg og bestemmer seg for å ligge på 1500omdr på tomgang. Wierd..

 

4: Og kanskje det verste som jeg er mest plaget med er når jeg kjører med bilen. Holder konstant gass også "dabber" bare bilen av. Kan trø gasspedalen så langt inn jeg vil uten at det skjer noe og bilen bare triller fram på giret. Hvis jeg trør gasspedalen 100% i botten så reagerer den og gir motoren det den er god for. Nesten som den har funnet ut at enten så er det 0 gass eller så er det full gass.

 

 

 

Skjønner ikke helt hva som er problemet her?

 

 

EDIT:hadde samme symptomer på min escort. Byttet plugger og pluggledninger, gikk som et skudd etterpå.

 

Skal også nevne at på punkt 3 og 4 så høres det ut som at motoren går på 1-2 sylindrer mindre!

 

 

 

Har også bytta luftmengdemåler. Hvis jeg trekker ut ledningene 1 etter 1 på TPS'en, luftmengdemåler og tomgangsregulator så dør bare motoren ut, så vil tro at disse er i orden.

 

Hadde blidd virkelig glad for å få fiksa dette selv om det ikke er en konstant feil, så hvis noen har noe forslag på hva det kan være så vær så snill og del det med meg! Bruker bilen hver dag til og fra skole så er veldig avhengig av den.

 

 

 

Mvh Kim! :)

Edited by kenmaur
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...