Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

kan godt være at jeg lever i min egen drømmeverden nå, men for meg så virker dette som enn virkelig heftig spoolup

Du er ikke alene om å ha dette inntrykket :)

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Får håpe det ja.

Men når jakten på vektbesparelser har blitt så inntens som her så er det vel noe som må vike kansje..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har vist litt barnesykdommer disse turboene... to i england som har bøyd akslingen på 7670. Klarte bare 0.7 bar på dynoen før den havarerte. Får håpe det er unntak..

Såpass. Høres merkelig ut.

Det må du prøve å finne mer info om. :)

 

Får håpe det ja.

Men når jakten på vektbesparelser har blitt så inntens som her så er det vel noe som må vike kansje..

Det er turbinhjulet som er uvanlig lett. Jeg kan ikke huske at jeg har registrert at akslingen skal være spesielt svak. Når det er laget for racing med de tilhørende ladetrykk så tør jeg tippe at akslingen er solid.

Hvis dette er nybygde motorer så har jeg mer tror på at eieren ikke har tatt seg bryet med å montere ekstra oljefilter kun til turboen og at urenheter i oljen derfor har kommet inn i turboens kulelager.

Vi får bare håpe at sannhenten kommer frem ved tid og anledning. Erfaring viser jo at de fleste feil er brukerfeil så jeg har fortsatt stor tro på EFR. :D

 

Her en uttalelse fra noen med betydelig erfaring:

"...we used to grenade turbos regularly. Switching over to the EFR turbo improved the turbo reliability situation drastically. Coupled with the Full Race exhaust manifold, the EFR also reduced lag, improved boost response, and made more horsepower all at the same time. Thanks to BorgWarner, turbo concerns are a thing of the past."

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre vanskelig å finne mer info da det er en garantisak og turboen blir sendt tilbake til BW før man vet noe.

Her er forresten tråden http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=373326

 

Denne er bygd av MAD så det er da kompetanse i sving. Sierra Sierra Evoen har jo vært kjent som en turbokiller og kjører nå med efr så er nok ikke noe stort å bry seg om vil jeg tro..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

RS1000: har nå levert inn toppen min til EBB og det viser seg at den her portinga er bare juks og fanteri. Vil du ennå anbefale bd14 innsug og ab07 eksos selv om toppen ikke er portet ?

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

RS1000: har nå levert inn toppen min til EBB og det viser seg at den her portinga er bare juks og fanteri.

Vil du ennå anbefale bd14 innsug og ab07 eksos selv om toppen ikke er portet ?

Det tror jeg på, men det gikk sikkert fort og var "billig".

Ja det vil jeg absolutt. Minner om at stemplene må lommes og at du må ha oppgraderte ventilfjærer når du skal kjøre BD14.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Stemplene er lomma og doble ventilfjærer skal monteres :)

2. kjipt med portinga,

3. ihvertfall i og med som jeg har fått fortalt så er det ett kjent firma som skal ha gjort jobben...

1. Godt, da ligger du godt an. Er stemplene litt neddreide og kompsenket også kanskje?

2. Det viktgste er at toppen ikke er blitt ihjelplanet, at ventiler og seter er slipt og holder tett, samt at styringer og tettninger er 100%. Nødvendigheten av porting av topp på ett mildt Cosworthoppsett er jeg på generelt grunnlagt "sånn passe" imponert over. Jeg mener at litt lavere komp. og litt høyere ladetrykk funker bedre.

3. Det er så mange som er "kjent" for så mye og derfor bør man se nærmere på hva de er kjent for. CharterSvein, div. nassersistiske Norske "talenter", skukken, Bush jr. osv.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Kan ikke si at stemplene er neddreide nei, dem stikker litt oppforbi blokka. Står noen nye wøssner stempel i og ifølge selger så skal det være 7.7 i komp.

 

2. Toppen er på 138.6mm nå, men må antageligvis sveise i noen porer ved kjølekanalene og plane på ny og da går det vell fort enn 0.2mm til. Vet ikke helt hvor den magiske grensa til ihjelplanet går ?

 

3. Sant så sant, ved "portejobben" har di til og med klart å slipe borti ventilstyringene. Sier jo bare litt om "kvaliteten" på jobben.

Link to comment
Share on other sites

1a. Kan ikke si at stemplene er neddreide nei, dem stikker litt oppforbi blokka.

1b.Står noen nye wøssner stempel i og ifølge selger så skal det være 7.7 i komp.

 

2. Toppen er på 138.6mm nå, men må antageligvis sveise i noen porer ved kjølekanalene og plane på ny og da går det vell fort enn 0.2mm til. Vet ikke helt hvor den magiske grensa til ihjelplanet går ?

 

3. Sant så sant, ved "portejobben" har di til og med klart å slipe borti ventilstyringene. Sier jo bare litt om "kvaliteten" på jobben.

1a. Hvis dette er helt tilfeldig eller spec. av portemannen så burde du kansje ta en kraftig vurdering på dette også.

1b. Ikke regne med at du kan beholde det kompforholdet.

2. Grensen vil variere fra topp til topp alt etter hvilket liv den har hatt. Når toppakningene stadig ryker er toppen ofte blitt for svak dvs tynn og eller myk.

3. Ja, spesielt siden det ikke er mulig å få til en skikkelig porting uten å fjerne disse. Deretter setter man inn nye og sliper setene.

Slik jeg oppfatter dett har man portet rundt styringene og slipt inn seter etter gamle og slitte ventilstyringer.

Det sier en god del om det som har vært sagt i åresvis ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel av alles interesse å få vite hvem som har portet? :)

 

I og med at portejobben antagelig er gjort for mange år siden og at jeg har bare fått fortalt av motorbygger at han mener det er dem som har portet toppen, men er ikke 100% sikker så blir det feil av meg å henge ut disse folka mener jeg siden jeg faktisk ikke har noe bevis på hvem som har gjort det. Jeg går bare utifra hva jeg har blitt fortalt. Noen har ihvertfall gjort enn feil, det er sikkert og visst :)

 

1a. Hvis dette er helt tilfeldig eller spec. av portemannen så burde du kansje ta en kraftig vurdering på dette også.

1b. Ikke regne med at du kan beholde det kompforholdet.

2. Grensen vil variere fra topp til topp alt etter hvilket liv den har hatt. Når toppakningene stadig ryker er toppen ofte blitt for svak dvs tynn og eller myk.

3. Ja, spesielt siden det ikke er mulig å få til en skikkelig porting uten å fjerne disse. Deretter setter man inn nye og sliper setene.

Slik jeg oppfatter dett har man portet rundt styringene og slipt inn seter etter gamle og slitte ventilstyringer.

Det sier en god del om det som har vært sagt i åresvis ja.

 

1a. Er heldigvis ikke spec. av portemannen siden portejobben er noe som var antageligvis gjort noen år før toppen ble montert av motorbygger.

1b. Hva mener du ?

3. Helt korrekt. Av ren nyskjerighet, hva har vært sagt i årevis ?

Link to comment
Share on other sites

1a. Er heldigvis ikke spec. av portemannen siden portejobben er noe som var antageligvis gjort noen år før toppen ble montert av motorbygger.

1b. Hva mener du ?

3. Helt korrekt. Av ren nyskjerighet, hva har vært sagt i årevis ?

1a. Bra, for jo mindre som er spec. av den som har utført dette portearbeidet du beskriver jo bedre.

1b. At det bør tas opp til vurdering, kanskje?

3. Hvilket nivå Norske Cosworth "eksperter", med få unntak, er på - som du selv har fått se.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Får vurdere dreiing av stempel ja :)

takk for tips

Ja, gjør det.

Bare hyggelig.

Synes det er viktig at den første Cosworthmotoren som får EFR turbo ikke bygges så feil at den ikke tåler så hyggelig ladetrykk som man bør kjøre på en slik motor.

Litt pjatt.

En gitt motors praktiske motorvolum øker med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk og derfor er det om å gjøre å lade skikkelig.

Ett praktisk eks.:

En kjommi har en nybygget og godt trimmet V8 motor på 6,3 L i bilen sin. En annen kar med samme bil har 3,0 L motor med en turbo som lader 1,6 BAR. Mange har lurt på hvilken bil som går best, men svaret er enkelt.

3,0 L motorvolum + 1,6 BAR ladetrykk blir til 7,8 L praktisk motorvolum. (Ladetrykket utgjør 300 ccm * 16 = 4,8L)

En praktisk test bekreftet akkurat dette.

Hvis det var kun 1,1 BAR som var det maksimale ladetrykket som motoren tålte (hvis eieren hadde tabbet og bygget høyere komp. :wacko: ) hadde det praktiske motorvolummet vært 6,3L og da kunne det vært ett snev av spenning om hvilken bil som var raskest.

Tror det kan være gunstig for resultatet at du tenker litt på dette. ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Oj, slike kurver er fint, hvilken komp er det her da?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Grom kurve, og fantastiskt med 2,5bar på lavt turtall uten surge.

Men det "krangles" nå flittig på div forum angående måten MADeveloments bremser på, de/han bygger opp turbotrykk før de starter pullet og får derfor alltid svære effektbtall og høyt ladetrykk tidlig i registeret.

Så en ladtrykskurve fra dem hvor pullete starter på 3300rpm med 2,5bar ladetrykk og hvor dette synker til 2,3ish for så å treffe 2,5bar ved ca.4100rpm igjen.

 

Men at EFR virker meget bra er vel sikkert.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...