Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

er denne bedre enn Krx-400 turboen Rs1000?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

er denne bedre enn Krx-400 turboen Rs1000?

For å si det slik; Jeg er av den oppfatning at EFR er de suvrent beste turboene noensinne, men til maks 400 hk er KRX400 også ett GODT valg, spesielt når man allerede har kjøpt en.

Oversatt til EFR tall blir forresten KRX400 til "6660" og tilsvarende finnes ikke i EFR. ;)

Ta en tur med Kadetten til Stian og se hvilket resultat du sannsynligvis vil få med en nesten standard Zetec + KRX400 i Escorten. ^_^

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik; Jeg er av den oppfatning at EFR er de suvrent beste turboene noensinne, men til maks 400 hk er KRX400 også ett GODT valg, spesielt når man allerede har kjøpt en.

Oversatt til EFR tall blir forresten KRX400 til "6660" og tilsvarende finnes ikke i EFR. ;)

Ta en tur med Kadetten til Stian og se hvilket resultat du sannsynligvis vil få med en nesten standard Zetec + KRX400 i Escorten. ^_^

 

Hallo, lenge siden sist :)

 

Mjåtveit kjøpte turboen, zetecen får jeg ikke brukt som 4x4, så da blir det ny plan på motor og da er jo cosw det logiske valget :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hallo, lenge siden sist :)

 

Mjåtveit kjøpte turboen, zetecen får jeg ikke brukt som 4x4, så da blir det ny plan på motor og da er jo cosw det logiske valget :blush:

Heisann.

Tiden flyr ja.

Såpass ja. Vel, kjekt for ham.

Slik jeg ser det vil en mild og smart Cosworthmotor (Se as sin Capri spesial prosjekt tråd.) med EFR turbo og den hardeste EFR-actuatoren være en fantastisk kombinasjon.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

takler desse mild antilag? eller blir det fort turbohavari på desse også?

Det gjør de helt sikkert, men behovet for slik "nødhjelp" er mindre på disse turboene pga det ekstremt lette turbinhulet.

Ingenting overlever over tid med antilag. Sånn er det bare.

Kan anbefale en titt i manualen til DTA sprutene ang. bruk av akkurat dette. ;)

 

Hva trenge av sprut for å kontrolere disse turboene?

Når ladetrykket øker svært raskt så trenger man ett sprut som klarer å følge med.

Ekstern MAP sensor er sannsynligvis en teoretisk fordel, men i praksis mapper man motoren bare litt ekstra fett i spool up zonen.

Sånn sett stiller egentlig ikke EFR turboen noen spesielle krav til sprutet slik jeg ser det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000

 

Hvordan trur du denne motoren ville passet til efr 6258 turboen ?

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64109-200-motor/

 

Blir med mildere kammer som bd10 inn og bd08 eksos om det blir kjøp. Men vil den her såkalte 550hk portinga bli litt i øverste laget for enn motor som ikke skal yte mer enn 400 enn plass ?

 

RS1000 kan vel utdype mer men bd10 har ikke gjort så mye godt for noen enda i forhold til alt det andre man kan velge.

 

Man porter dessuten aldri for mer effekt enn det man skal ha hvis man skal ha det optimalt. Blir litt samme prinsippet som å kjøpe stor turbo for så å skru ned trykket fordi man ikke skal utnytte all effekten, da kunne man like godt kjøpt en mindre og kjappere turbo.

 

BD14 er forresten en velkjent og god innsugskam til 400+ evt AB07 som kan anbefales av mange. AB07 kan du bruke med standard stempler og fjærer.

Link to comment
Share on other sites

Ja tenkte det blir litt for dumt med så heftig porting. Så blir vell heller å bygge enn motor selv viss det ikke kommer enn ferdig bygd som er litt mer specca til mitt bygg til salg :)

Link to comment
Share on other sites

Men når 400hk ikke er nok lengre da :P Bygge ny igjen? :whistling:

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

RS1000

 

Hvordan trur du denne motoren ville passet til efr 6258 turboen ?

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64109-200-motor/

 

Blir med mildere kammer som bd10 inn og bd08 eksos om det blir kjøp. Men vil den her såkalte 550hk portinga bli litt i øverste laget for enn motor som ikke skal yte mer enn 400 enn plass ?

Når man sjekker hvordan BW beskriver EFR serien, så ser man at EFR6258 er i "høytrim-highflow" serien av turboer.

Slik turboer spooler ekstra godt i forhold til luftkapasiteten og kan derfor gjerne kombineres med en motor som har godt fløde.

En maksportet Cosworth topp med standard ventiler rekker til 750 + hk, så en såpass vag og upresis beskrivelse som "550 hk porting" trenger absolutt ikke å være allverden.

 

Forutsatt at motoren i utgangspunktet faktisk er frisk og så blir utsatt for korrekt oppstarts og innkjøringsprosedyre, så mener jeg at at resultatet kan bli direkte godt.

 

Senest i går sprakk det en 200 blokk rundtom her, så få iallefall vekk ARP dillet FØR du evt starter opp.

 

RS1000 kan vel utdype mer men bd10 har ikke gjort så mye godt for noen enda i forhold til alt det andre man kan velge.

 

Man porter dessuten aldri for mer effekt enn det man skal ha hvis man skal ha det optimalt. Blir litt samme prinsippet som å kjøpe stor turbo for så å skru ned trykket fordi man ikke skal utnytte all effekten, da kunne man like godt kjøpt en mindre og kjappere turbo.

 

BD14 er forresten en velkjent og god innsugskam til 400+ evt AB07 som kan anbefales av mange. AB07 kan du bruke med standard stempler og fjærer.

BD10 og AB07 er 100% bolt on kammer. På en original motor er disse derfor det eneste rette valget.

På en bygget motor med portet topp og ventillommer i stemplene kan man med fordel velge andre kombinasjoner.

Hvis man kjører 4x4 eksosmanifold så MÅ!! man begrense eksoskammen til maks AB07 slik jeg ser det.

På innsug står man mer fritt og kan velge BD14, BD15 eller lignende.

I akkurat dette tilfelle hadde jeg definitivt valgt å kjøre med AB07 innsugskammen (ca. 250 grader) som eksoskam og en BD14 kam (ca. 260 grader) på innsug.

 

Men når 400hk ikke er nok lengre da :P Bygge ny igjen? :whistling:

Da dreier man bare litt mer av stemplene, setter på en EFR7064 + større dyser og gir gass. ^_^

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

skulle ønskt jeg kunne sagt ja :) har ivertfall turboen og motor med kanskje litt vill porting til den her "mindre" turboen min, men gambler på at rs1000 sitt tips funker. Skulle så absolutt hatt bilen min tilbake fra lakkering slik at monteringa kan begynne :) er det noen andre her inne som har kjøpt efr turbo da ?

Link to comment
Share on other sites

skulle ønskt jeg kunne sagt ja :) har ivertfall turboen og motor med kanskje litt vill porting til den her "mindre" turboen min, men gambler på at rs1000 sitt tips funker. Skulle så absolutt hatt bilen min tilbake fra lakkering slik at monteringa kan begynne :) er det noen andre her inne som har kjøpt efr turbo da ?

EFR serie turboene har mange og seriøst gode egenskaper som helt sikkert vil gi de heldige eierene av disse turboene maksimalt med kjøre og eierglede.

Mesteparten av disse egenskapene vil dessverre ikke komme tydelig frem på ett enkelt bremsepapir, spesielt ikke slik som det bremses rundtomkring.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

EFR serie turboene har mange og seriøst gode egenskaper som helt sikkert vil gi de heldige eierene av disse turboene maksimalt med kjøre og eierglede.

Mesteparten av disse egenskapene vil dessverre ikke komme tydelig frem på ett enkelt bremsepapir, spesielt ikke slik som det bremses rundtomkring.

 

Ja det virker ganske lovendes det jeg har sett av filmer av biler som nå har efr turbo på :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...