Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

Synes det er litt morsomt å se at E50 plutselig begynner å få mye god ord på seg igjen, etter lang tid med svartmaling. De solgte i bøtter og spann for noen år siden, forså å bli bare no møkk, og nå igjen var alle fornøyd med den.. Hadde en sånn selv og jeg synes den var helt grei, i forhold til mye annet, som skulle være gromt. E50 stg.5 var vel den såkalte 480 hk turboen. Stg.3 er det også noen av, kalte vel den "450 hk" mener jeg. En kammerat hadde den ei stønn og må si den virka slappere enn stg. 5 turboen. Bremset rett under 400 på hjul med den, på beskjedne 1,6 bar, m/bd14 inn/ut.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det med e50 stg. 3 og stg. 5 er det stor forskjell på spoolup på de?

 

Har begge turboene. Det er stg.5 som er montert på motoren nå.

Har det noe for seg å teste med den andre stg.3 nå jeg skal bremse bilen nå neste mnd. eller er det veldig liten forskjell på de?

 

Har kjørt med stg.5 på cosworth og synes ikke det var noe serlig lagg og snakke om der.

Har kjørt med stg.3 på volvo 2,3 8v fk synes ikke den var veldig mye raskere opp i trykk på den motoren.

 

Noen som har noen meninger om jeg burde prøve å bremse bilen med stg.3 og?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Har testet og sett virkningen men 4wd manefoil i praksis på en Netics steg 5 E50 motor. BP300 innsug og BD10 og 7,6- 1. Byttet KUN til 2wd manefoil og motoren var ikke til å kjenne igjen. Rev seg løs på alle 4 (2gir) og dro bedre gjennom hele registeret frem til sperra. Kanskje den beste oppgraderingen jeg noen gang har gjort på cosworth.

Bp300 er kun 0,07 mm fra løftet til den aller villeste innsugskam i TDC og BD10 med sine 264 grader er ikke mild den heller. Kamvalget er derfor ikke upassende til en steg 5 turbin, men de er ALT for vill til en 4x4 manifold. At forkjellen ble stor når du bytter eksosmanifold på ett slikt oppsett er forventet.

Kjørte 7,9-1 med GT3582, veldig kjørbar før ladetrykk.1,8bar, helt ok motor frem til en std cosworth råde bøyde seg på Rudskogen.

Ingen antydning til tenningsbank. Desverre ingen papirer.

Portet topp, ville kammer og grenrør på denne også?

Har papirer på GT3076 .78 divided/splittpuls,grenrør, samme motor som over. Er offshore og får ikke lagt ut noe papir.

Klart at dette vel ikke helt høycomp motorer, men kjørbart før ladetrykk i forhold til 7,4 og lavere.

Er det en 6 eller 7 bladers GT3076R?

De første Audi turbomotorene gikk med 7,0:1 i komp og Saab gikk med 7,2:1 og kjørbarheten var helt ok på begge.

Tør påstå at store turboer, overdreven porting og ikke minst ville kammer ødelegger mer for kjøbarheten enn kompresjonsforholdet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det med e50 stg. 3 og stg. 5 er det stor forskjell på spoolup på de?

Noen som har noen meninger om jeg burde prøve å bremse bilen med stg.3 og?

 

Jeg hadde med standard komp å standard kammer, 200 motor med 2WD grenrør, 1.85 i ladetrykkk på 4050RPM med den E50 steg 3 turbo`n.

 

Desverre avbrutt pull på 5316RPM av andre grunner, men her ser du. HK på nav.

 

bremspap0001.jpg

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde med standard komp å standard kammer, 200 motor med 2WD grenrør, 1.85 i ladetrykkk på 4050RPM med den E50 steg 3 turbo`n.

 

Desverre avbrutt pull på 5316RPM av andre grunner, men her ser du. HK på nav.

 

bremspap0001.jpg

Se her ja.

La oss si at du kjører avgårde i ca. 80 km/t, gearer ned til 3. gear og gir full gass. Skalaen til venstre viser oss at du da treffer ca. 240 NM ved 3620 o/min og da "akser" det med 240 Flywheel NM. Bilen siger av gårde til ca. 90 km/t og 3910 o/min og 340 NM og nå begynner det å livne til.

Så må vi huske at lettere diff utveksling øker kreftene på hjulene selv om momentet på mellomakslingen holdes uendret.

Poenget er at dette oppsettet hadde hatt godt av en 3,91:1 i stedet for 3,62:1 diff slik at du kunne begynt i ca. 80 km/t med ca. 370 NM. ;)

Du får altså 54% ekstra dreiemoment på hjulene (tilsvarende 0,54 BAR ekstra ladetrykk eller en 3,0 L motor!!)i 80 km/t kun ved å bytte til en mer "2wd-manifold-vennlig" diff. utveksling. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja.

La oss si at du kjører avgårde i ca. 80 km/t, gearer ned til 3. gear og gir full gass. Skalaen til venstre viser oss at du da treffer ca. 240 NM ved 3620 o/min og da "akser" det med 240 Flywheel NM. Bilen siger av gårde til ca. 90 km/t og 3910 o/min og 340 NM og nå begynner det å livne til.

Poenget er at dette oppsettet hadde hatt godt av en 3,91:1 i stedet for 3,62:1 diff slik at du kunne begynt i ca. 80 km/t med 340 NM. ;)

 

Har kjøpt inn 3.92 faktisk :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt inn 3.92 faktisk :)

7,5" har 3,91:1.

Bra for deg. Du er på rett vei.

 

Hvem av manifoldene ville vært å anbefale å prøve sammen med bw 7064 ?

 

Danny, har en wrc manifold du kan få prøve :D

Synes for øyeblikket at man godt kan si at BW7064 er i samme gaten som T34 og GT3071R.

Den vil helt sikkert fungere godt på begge manifoldene. Resten av oppsettet er også avgjørende for slutt resultatet.

Vi har vel alle våre favoritt manifolder og min er WRC, på begge sider. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mener det er scorpio 2.0 doch automat..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Synes for øyeblikket at man godt kan si at BW7064 er i samme gaten som T34 og GT3071R.

Den vil helt sikkert fungere godt på begge manifoldene. Resten av oppsettet er også avgjørende for slutt resultatet.

Vi har vel alle våre favoritt manifolder og min er WRC, på begge sider. ;)

 

Eneste problemet er at wrc manifolden har trangere kanaler enn 4wd manifolden, så jeg vil gjerne at noen kan prøve den først :D Veldig lite info om folk som faktisk har prøvd den :(

Link to comment
Share on other sites

Bp300 er kun 0,07 mm fra løftet til den aller villeste innsugskam i TDC og BD10 med sine 264 grader er ikke mild den heller. Kamvalget er derfor ikke upassende til en steg 5 turbin, men de er ALT for vill til en 4x4 manifold. At forkjellen ble stor når du bytter eksosmanifold på ett slikt oppsett er forventet.

 

Portet topp, ville kammer og grenrør på denne også?

 

Er det en 6 eller 7 bladers GT3076R?

De første Audi turbomotorene gikk med 7,0:1 i komp og Saab gikk med 7,2:1 og kjørbarheten var helt ok på begge.

Tør påstå at store turboer, overdreven porting og ikke minst ville kammer ødelegger mer for kjøbarheten enn kompresjonsforholdet.

 

 

Ble prøvd std kammer på E50 motor med 4wd manefoil uten dette var noe bedre.

 

Jens porting(500hk) (tar lite utav). BP320 og inconel puls splitt grenrør. Ekstern wastegate.

 

Klart enig i dette. For lav comp etter min mening er plagsomt å kjøre med. Kommer ann på hva en er ute etter. Skal man kjøre BTCC eller som bruksbil.

Link to comment
Share on other sites

danny: wrc manifoilen er vel helst designet for å gi respons og samtidig fløde mye. Nå er det jo kjørt tester på fløde av både 4x4manifoil og 2wd manifoil hvor 4x4 fløder mer. rs500 er ganske mye eldre og hadde denne vært veldig bra så hadde det vel vært brukt denne som basis på wrc og ikke 4x4 manifoilen.

ser en på bilder fra rallycross biler så er det veldig mange som bruker så store turboer at 4x4 og wrc manifoilen ikke kan brukes da kompressoren vil krasje med toppen. De som har ørlite mindre turbo bruker manifoil som er kort. vanskelig å finne bilder av manifoilen, men en kan utfra plasseringen av turboen se at det ikke kan være lang manifoil. Det er vel forøvrig ikke noen jeg har sett som bruker 2wd manifoil i rallycross lengre

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, blir veldig stille når man spør konkrete spørsmål om dette :)

Bruken av ordet "VET" har gjerne den effekten på folk. ;)

Mye kunne vært sagt, men det er på lavere nivå enn "VET" og det blir da urelevant.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk se litt på en Rallycross bil(tidligere Tommy Rustad), der inconel grenrør/motor bygd av Julian G(england), der var det rundt 550hk. Cosworth motor. Lange og tynne rør.

Med disse bilene ligger å banker med fulleffekt og riktig utveksling. Sikkert ikke tenkt så mye kjørbarheten her nei. Ikke vet jeg.

 

Vil tro fløde er viktig, men ballangseringen for motoren er viktig også. Spesiellt når det er snakk om høyere turtall og effekt. Har aldri sett effekt over 500 på en 4wd manefoil.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...