Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

Vi gjorde det hele selv her lokalt, men jeg har sett på facebook at både NTS og GIK har gjort slike ting för.

 

https://turboservice.no/index.php

 

https://turbo1.no/racing.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det spörs hva du mener med farlig og hvor du legger listen. Enkelte svenske dragracere har ca. 1,2 BAR baktrykk med 2,3 bar ladetrykk. 

 

Jeg har värt så heldig at jeg har fått se bremsepapir-tabellene fra Harvey Gibbs etter mapping av en 2,0L Cosworth som hadde en T34 turbo oppgradert med billett kompressorhjul, större turbinhjul og A/R0.48 turbinhus. Selv med 427 hp var ikke baktrykket det jeg anser som farlig höyt. 

 

Baktrykket på den lokale 8 ventilers Volvo B230 motoren som går med EFR7064A/R048 og komplett eksosanlegg er LANGT fra farlig höyt med 402 hp målt på NAV, igjen, slik jeg ser det, men noen andre er nok uenig.   

 

Husker en eldre Engelsk mapping av en Cosworth med GT3071R med A/R0.63 og 0,82 turbinhus. Baktrykket "vårt" ligger, utrolig nok, närmere sistnevnte enn förstnevnte. 

 

Siden spool up er insane og i praksis unödvendig god så holder jeg på å porte turbinhuset for mulig lavere baktrykk = höyere ladetrykk = höyere effekt. Om det blir suksess eller fail (first attempt in learning) gjenstår å se, men jeg har trua. :)  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg kjører lav komp motor med milde kammer bd14/08 og 4x4 manifold så tror du det kan være gøy med 7064/048 kombo og 2.5bar i ladetrykk? Ingen grunn til å bruke 2wd manifold eller 068 hus hvis spool skal prioriteres? Hvor mye hk vil det være realistisk å kunne håpe på?

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg kjører lav komp motor med milde kammer bd14/08 og 4x4 manifold så tror du det kan være gøy med 7064/048 kombo og 2.5bar i ladetrykk? Ingen grunn til å bruke 2wd manifold eller 068 hus hvis spool skal prioriteres? Hvor mye hk vil det være realistisk å kunne håpe på?

Det avhenger av hva du opplever som göy og ikke minst hvilke veier du kjörer på. 

Noen kjörer 600 ccm japsesykkel som ikke våkner för 8000 o/min, andre Harley. :)

 

Ingen av dem jeg kjenner som har motorer hvor vi har fokusert på god / best / maksimal respons, bunndrag og spool up har värt noe annet enn SVÄRT godt fornöyd med sluttresultatet. :) 

Personlig synes jeg at god repons, godt bunndrag og en motor som har fullt ladetrykk LEENGE för 4000 o/min. er det som gir  maksimal kjöre- og eierglede  i en bil som BRUKES og i praksis kjöres endel på gate. 

 

På svingete vestlandsveier vil du få en farlig rask og responsiv bil som ved å gi full gass på 3. gear i 80 km/t vil rive lös bakhjulene.  Det er ett godt valg hvis du kjörer original diff.utveksling og store hjul. En lokal Coswortheier med EFR7064A/R0.92 på omsveist 2wd manifold og 4,27:1 diff. kan, med å sparke clutch i 80 km/t på 4. gir, legge noen 100 M lange og svarte spor. Dette er ett annet godt alternativ som  gjör at 5. gearet faktisk kan brukes aktivt. 

 

Hvis du kjörer på type svenske motorveier, da er 2,5 BAR ladetrykk fra leenge för 4000 o/min. fra unödvendig til direkte uönsket. Her  på vestlandet derimot, her förer ett slikt resultat til kraftig forbedret kjöre- og eierglede. :)

 

Vi har en testbakke. Med 80 km/t på 4. gear inn i bakken klarer de aller fleste trimmede og normalt fungerende turbobiler ca. 160 km/t over toppen.

3 stk. har klart 200 km/t. To av dem har EFR7064. :D

 

Cosworthmotorer er klart bedre til å omgjöre luft og bensin til effekt enn det en gammel 8V Volvomotor er. Vi er nå i 402 hp målt på Nav med sistevnte og det er på 2,0 BAR ladetrykk fordi de svake actuatoren ikke klarte noe mer, men hvis du er opptatt av " flotte tall" for å fortelle andre, da er ikke 0,48 turbinhuset det rette valget.  

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en efr7064/083 single scroll liggende i mange år uten å fått testet den av ulike årsaker.

 

Planen var å bruke den på en 6.8 lav komp motor med 4x4 manifold og bd14/08 oppsett.

 

Har originalt understell på 2wd sierra cosworthen og vil derfor kjøre 225/45/15 toyo r888r med 583mm diameter vs 587 originalt (mao litt mindre rulleomkrets en originalt). Har bilstein og eibach og uvalsede hjulbuer og må derfor gå ned på rullediameter for å få på 225 dekk.

 

Har 4.27 eaton diff på denne. Den vil jeg bygge om til 3,64 evt. 3.91 i riktig kombo med efr turboen. Så, 3.64 utv, små hjul og 7064/048 vil kanskje vært artig. Bor på østlandet derfor blir 4,27 og små hjul dårlig kombo på E18. Kjørte før t34/048 med 3.91 utv og det fungerte godt synes jeg til både E18 og småveier.

Link to comment
Share on other sites

Östlandet og E18 altså. 

Vel, da ville ikke jeg brukt tid, penger og krefter på å få ett Garrett T3 turbinhus på en EFR turbo for det er  ikke direkte enkelt. 

 

Med 3,91:1 diff og tilsvarende original rulleomkrets på hjulene så kommer A/R0,83 turbinhuset til å gi deg ladetrykk fra lav nok hastighet pr. gear,  for det er egentlig det det handler om. Full akselerasjon på 3. gear först fra 110 km/t er for sent, men ganske vanlig. Senest 80 km/t er önskelig.   

 

Volvoen jeg har snakket om har 3,73:1 diff, store hjul og Viper geakasse med 2,66:1 å förste gear og tilsvarende tungt 2. gear og 3. gear.  "Utrolig" spool up var derfor av interesse, men bilen fungere også tilfredsstillende og vel så det med den större EFR7670 turboen som hadde fått tilpasset ett A/R0.63 turbinhus fra en Garrett Turbo. 

 

EFR7064 med A/R0.48 med 3,91 diff. på östlandsveier må derfor sies å väre å overdrive, men jeg kan ikke direkte fraråde det heller. I motsetning til så mye annet så er ikke resultatene av å overdrive denne veien annet enn morsomme å leve med. 

 

Tipper du blir fornöyd med resultatet av delene du allerede har. :)  

Som du ser klarer EFR7064 2,6 BAR på 3500 o/min. på en 2,0L Cosworth selv på en 2WD manifold og med A/R0.92.

 

 

Her EFR7064RS på en Volvo B23 motor. 3,386 BAR ladetrykk, 4,386 MAP trykk. 

 

34dJBLx.jpg

Edited by RS 1000
  • Like 3

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Er det noen som har lagd twin scroll på org 2wd manifoil? den er jo lagd til twin scroll orginalt, før det siste stykket som blander løpa. 

Det bør jo være en smal sak å lage ett nytt "sluttstykke" på manifoilen å bolte den på?

 

noen som har hørt om eller sett det før? 

Link to comment
Share on other sites

Hmh!

Det ser jo flott ut det!

Men sveise i støpegods er vel ikke det beste. Jeg tenkte å få lagd nytt sluttstykke.

Jeg har litt lyst på en motor som ser litt orginal ut!

Bilen funker steingodt. Kjörer langt under 7,7 sek. på 201m street legal selv med gasslipp og bremsing over mål. Vi tror at 6,99 sek. er mulig. :)

Clutcher man den i 60 km/t på 4. gear så legger man noen 100 meter med svarte spor. 

Eieren kappet av den originale åpne T3 flensen og sveiste på en delt T4 flens selv. Det har fungert helt perfekt. Det ser mer eller mindre originalt ut.    

EFR7064 på 2wd manifold og orginal motor fungerer godt utifra den videoen. Kunne kanskje henta litt til med AB07 innsugskam. Vært interessant med et bilde av dette motor rommet

Motoren fungerer virkelig godt, men den er ikke original. Dette var den förste bilen som bekreftet det som enkelte har påpekt om hvor latterlig oppskrytt det er med 560 hk fra en EFR7064. 

Nei, absolutt ikke. Eieren av denne motoren kjöpte ett kamkit fra England, men var ikke fornöyd med resultatet. Vi diskuterte derfor noen "Lurium 1000" alternativer og eieren testet det meste av kombinasjoner för han bestemte seg for at dette fungerte best for ham. Det er en bygget motor klartgjort for höye ventillöft så AB07 blir nok for mildt for dette oppsettet, iallefall på innsug.   

Jeg har ikke bilder av motorrommet. 

Noen som har testa noe mer YB med EFR i sommer?  :rolleyes:

Ikke som jeg kjenner til, men nå nevnte RS Tuning Bergen at han vurderer å selge sin EFR7064 med maskinert og tilpasset, maksportet Garrett T3 A/R0.48 turbinhus som må beskrives som en helt unik mulighet for Coswortheiere som har tanker om å kjöpe seg en unik og spesielt velfungerende turbo. :) Til orientering. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bilen funker steingodt. Kjörer langt under 7,7 sek. på 201m street legal selv med gasslipp og bremsing over mål. Vi tror at 6,99 sek. er mulig. :)

Clutcher man den i 60 km/t på 4. gear så legger man noen 100 meter med svarte spor. 

Eieren kappet av den originale åpne T3 flensen og sveiste på en delt T4 flens selv. Det har fungert helt perfekt. Det ser mer eller mindre originalt ut.    

Motoren fungerer virkelig godt, men den er ikke original. Dette var den förste bilen som bekreftet det som enkelte har påpekt om hvor latterlig oppskrytt det er med 560 hk fra en EFR7064. 

Nei, absolutt ikke. Eieren av denne motoren kjöpte ett kamkit fra England, men var ikke fornöyd med resultatet. Vi diskuterte derfor noen "Lurium 1000" alternativer og eieren testet det meste av kombinasjoner för han bestemte seg for at dette fungerte best for ham. Det er en bygget motor klartgjort for höye ventillöft så AB07 blir nok for mildt for dette oppsettet, iallefall på innsug.   

Jeg har ikke bilder av motorrommet. 

Ikke som jeg kjenner til, men nå nevnte RS Tuning Bergen at han vurderer å selge sin EFR7064 med maskinert og tilpasset, maksportet Garrett T3 A/R0.48 turbinhus som må beskrives som en helt unik mulighet for Coswortheiere som har tanker om å kjöpe seg en unik og spesielt velfungerende turbo. :) Til orientering. 

Har denne EFR7064 turboen med garret turbinhuset blitt testet på noen cosworth? Twin scroll versjonen tenker jeg må være et vel så bra alternativ, får da også utnyttet 2wd manifolden..

Edited by Bjørn_H

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Har denne EFR7064 turboen med garret turbinhuset blitt testet på noen cosworth? Twin scroll versjonen tenker jeg må være et vel så bra alternativ, får da også utnyttet 2wd manifolden..

Nei det har den ikke. Den har stått på en Volvo B230 motor med original eksosmanifold. 

 

De praktiske ulempene med ett T3 åpent turbinhus på en 2wd manifold er ubetydelige, men hvis man vil ta arbeidet med å tilpasse ett divided T3 turbnihus på en EFR turbo, så er det en godt alternativ. 

 

Ett annet alternativ er en Garrett GT3271 med T3 divided A/R0,78 eller A/R0,69 turbinhus.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Der har du den ja. 

 

Aha, da må man nok bare lage seg ett pynteprodukt ja. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 1/31/2011 at 10:05 PM, RS 1000 said:

 

 


BorgWarner_EFRturbo6.JPG
Jeg synes at disse rett og slett ser helt fantastisk lovende ut.
Den minste har f.eks en 62 mm kompressor som i fysiske mål kun er ørlite større enn en original Sierra Cosworth 4x4 turbo på 60 mm, men som likevel pumper mer luft enn 70 mm T34 og 76 mm E46.
Selv om jeg ikke VET, så er jeg sikker på at 62 mm kompressor og ett fjærlett 55 eller 58 mm turbinhjul vil gi resultater som frem til nå faktisk har vært umulige å klare.
Prisen er ikke lav, men den er fullt overkommelig og sett i forhold produktet man får, så mener jeg at dette er ett SVÆRT godt kjøp.
Bare se:
Den cruiser inn til 400 + hk på 2,0 BAR ladetrykk og den spooler hardere enn en T3. wub.gif

Tilbake i 2011 ble det ovennevte postet.

Nå i 2020 er det turboene til Xonarotor som jeg synes utmerker seg. :)
http://xonarotor.com/prod_cat/turbochargers/
http://xonarotor.com/wp-content/uploads/2019/06/XonaRotors-SellSheets_Bleeds.pdf

 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da er vel kanskje dette "nye EFR7064" da? 😁

http://xonarotor.com/product/xr-5757s-x2c/

7+7 blader kompressorhjul? Litt vanskelig å se på bildet. 

Selges både med og uten turbinhus. 

Finner ingen kompressorkart enda.. 

Jeg la inn spec med det største kompressorhuset, og minste turbinhuset. Da havner den på 2321 dollar. Linken vil ikke ha med spec som jeg la inn. 

http://www.forcedperformance.net/xona-rotor-5757s-ball-bearing-turbocharger.html

Litt dyrere(ikke mye)enn EFR7064, ser ut som EFR også har med alt utstyr rundt turboen. 

http://www.forcedperformance.net/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=179354 

Klarer ikke å lime linken inn med turbinhus, så må legge på ca. 564 dollar på totalprisen. 

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, arreis 78 said:

Da er vel kanskje dette "nye EFR7064" da? 😁

http://xonarotor.com/product/xr-5757s-x2c/

7+7 blader kompressorhjul? Litt vanskelig å se på bildet. 

Selges både med og uten turbinhus. 

Finner ingen kompressorkart enda.. 

Jeg la inn spec med det største kompressorhuset, og minste turbinhuset. Da havner den på 2321 dollar. Linken vil ikke ha med spec som jeg la inn. 

http://www.forcedperformance.net/xona-rotor-5757s-ball-bearing-turbocharger.html

Litt dyrere(ikke mye)enn EFR7064, ser ut som EFR også har med alt utstyr rundt turboen. 

http://www.forcedperformance.net/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=179354 

Klarer ikke å lime linken inn med turbinhus, så må legge på ca. 564 dollar på totalprisen. 

Det er akkurat det jeg tenker også, bare at her er utvalget i fantastiske turbinhus som faktisk passer rett på den aktuelle turboen, meget godt. :) 

Vi ser at de til og med har tatt problemet med turbo ödeleggende partikler i  motoroljen på alvor. :D

2jJBHcl.png

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det virker helt klart slik ja, men..... 
Nå er vel i praksis epoken for EFR og GTX turboer over for de fleste. Siste og nyeste prisen jeg fikk presentert på en slik turbo var syke Kr.  34 400,-  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, RS 1000 skrev:

Det virker helt klart slik ja, men..... 
Nå er vel i praksis epoken for EFR og GTX turboer over for de fleste. Siste og nyeste prisen jeg fikk presentert på en slik turbo var syke Kr.  34 400,-  

https://webshop.turbofun.no/performance/turbo/turboer-og-deler/borg-warner/efr-7670-650hk.html

Vet ikke om dette er ærlig priser ut til kunde, men... 

Jeg følger med utviklingen stadig og leser mye om emne, siden turbo er meeget inntresant produkt, spesielt til en Cosworth motor som jeg foretrekker. 

Er det ingen andre her inne som har EFR sine turboer å vise til? Tenker på et bremsepapir, film eller generelt erfaring? Kjørbarhet, spool up, etc? 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å håpe, men i fölge andre så er det der de gamle prisene. 
Det er veldig kjekt å höre og det er ett HAV av info der ute. 
Du er kjent med Bergenseren Öystein sin Cosworth, sant? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...