Jump to content

Taunus 1.6 82-mod


Andrew

Recommended Posts

helt verst. den grønne og sølvgrå var helt sykt råe. den grønne skulle bare hatt noen 13 tommere. har tre taunuser jeg. en 73 stv 1.6 og som nevnt 82 to dørs to liter bravo og en 81 2 liter taunus stv. blå. de andre er hvite. har fått taunus inn med morsmelken. engang ford alltid ford veit du.

 

skulle ikke skrive grå men beige

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hmm, på tide med en liten oppdatering tenker jeg. Har jo faktisk skjedd litt ting i det siste.

 

Her i mars fikk jeg meg mekkeplass. En kamerat av meg har leid verksted sammen med en annen i noen år og nå skal han andre etter hvert flytte, så da fikk jeg innpass der. :) Godt å ha et sted å pusle med bilen på, samt at den står tørt om vinteren.

 

MEN, så i slutten av mars bestemte bruksbilen min seg for at den ikke ville noe mer og selvantente. Vet egentlig ikke nøyaktig hva som hente da jeg parkerte den ene kvelden og dagen etter fant jeg bilen med svidd interiør. Svidd ledningsnett, sikringsboks, hull i dashbordet og sprekt frontrute for å nevne noe. Kan bare anta at det har blitt en kortslutning et sted og tatt fyr. Heldigvis døde det ut av seg selv, så bilen ble ikke overtent og bilene som stod parkert ved siden av ble ikke skadd. Forsikringa dekka det jo, men er nå temmelig bittert for det.

 

Så siden det har jeg futta rundt i Taunusen og oppdaga masse småfeil, vindsus, rakling fra deksler, kupéviftesystem som gjør mer som dét vil enn det jeg vil. Alikevel tar jeg meg stadig i å smile mens jeg kjører den, rart det der. ;) Det er noe eget med å kjøre gammal bil, det hører liksom hjemme med litt småfeil. :)

 

På mandag var jeg en tur på lokale trafikkstasjon for å forhøre meg litt angående ombygging. Han jeg prata med der ga inntrykk av å være en vettug kar. Jeg sa at jeg har papirer fra Ford ang ombygging fra 1.6 OHC til 2.0 OHC og sa at jeg tenkte på putte inn en 2.0 Zetec istedenfor. Virka på han som det ikke skulle by på så veldig store problemer da Zetec'en er lettere enn OHC. V6 ville nok ikke gå pga økt akselvekt, men det er ikke i planene uansett. Mtp den høyere effekten i Zetec'en nevnte han at det kunne brukes bremsekomponenter fra 2.8-modeller. Antar at han da tenkte på Capri. Virka som han hadde litt peil på eldre Ford, men er jo ikke sikkert. Skifte fra 4-trinn til 5-trinns girkasse skulle også ikke by på no veldig problemer.

Så driver og skriver søknad så får vi se hvor problemfritt det er. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har nå fått svar fra SVV, og det var positivt(!). :D

Ombygginga godkjennes hvis jeg oppgraderer bremser og understell til 2.3-spesifikasjon og bruker et forgassersystem som vil gi en effekt som tilsvarer 2.3, en enkel to-trinns forgasser. 32/36DGAV er vel et alternativ som burde fungere bra. Noen andre forslag?

Skifte til 5-trinns kasse er ikke noe problem og senking vil kunne godkjennes hvis jeg har dokumentasjon på fjærene og at hjulvinklene er justert riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått svar fra SVV, og det var positivt(!). :D

Ombygginga godkjennes hvis jeg oppgraderer bremser og understell til 2.3-spesifikasjon og bruker et forgassersystem som vil gi en effekt som tilsvarer 2.3, en enkel to-trinns forgasser. 32/36DGAV er vel et alternativ som burde fungere bra. Noen andre forslag?

Skifte til 5-trinns kasse er ikke noe problem og senking vil kunne godkjennes hvis jeg har dokumentasjon på fjærene og at hjulvinklene er justert riktig.

 

Dette hørtes jo fantastisk ut!

Når det gjelder bremser, så er det jo kun å oppgradere fra 8" til 9" trommler bak. Understellet er likt, (andre fjærer, men dette ordner seg med senkefjærene), bortsett fra utveksling i bakaksel, men dette fikser du jo med 5-trinnskasse. Spør gjerne om hvordan de stiller seg til å bruke 4.11 utveksling fra 1.6, i forhold til 3.44 på 2.3. I ditt tilfelle vil jo dette bare føre til at du får ein bil som er raskere i akslerasjon, 5.gir vil føre til at du får ei endeleg utveksling rimelig lik 2.3 med 4-trinnskasse. Da vil mulig toppfart bli rimelig lik og du vil ha ein bil som oppfører seg heilt supert og ustressande i moderne trafikk.

Link to comment
Share on other sites

Jupp, er litt oppgira for tiden. ;)

1.6-bakaksel var ikke no problem. Husker ikke ordlyden i brevet, men var noe med at den høye utvekslinga i baksakselen ble utligna av femtegiret i kassa. Gjør jo strengt tatt ikke det, så tolker det som at de ikke er så fryktelig nøye på å ha nøyaktig riktig utveksling. Noe må de jo skrive og "vi bryr oss ikke" passer jo dårlig. :P

 

En liten snag jeg har kommet over er utgående aksel på girkassene. De er jo forskjellige på T3 og T9. Etter hva jeg har skjønt har blant annet du Taunus S foretatt dette girkasseskiftet. Mellomaksel fra en 2.0 Taunus vil jo løse problemet, men er det andre løsninger? Er en gummi"fôring" på girkasseenden av mellomakselen(torsjonsutligner?). Har sett på bilder at det også er det på Sierra. Vil denne passe på 1.6-mellomakselen? Det vil være en veldig enkel løsnig på det, men så enkelt er det sikkert ikke... ;) Evt andre ting som går an å gjøre?

 

Regner med at det blir nok av "små problemer" etter hvert. hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

Etter det eg har greidd å trekke til meg av kunnskap ang. Esc.Cos hjul på Taunus, når ein skal ha ein bil med ein forholdsvis vettug kontakt med underlaget og ikkje er så veldig interessert i at hjula stikker ein halv-meter utforbi hjulbuene, så må det visse, etter mitt syn, tvilsome moddefikasjoner til på desse hjula.

 

Slik eg har forstått har "problemt" blitt løyst ved at ein dreier ned senteret på det nevnte hjul-oppsettet..

OK, det er mulig at godtset på felgene er så kraftig dimmensjonert at dette ikkje er et problem direkte knytt til sikkerheita, men kven som vil, kan få æren av å forklare dette for BT ved ein teknisk gjennomgang av kjøretøyet i ein tenkt "uheldig traffikal situasjon". Dersom med nevnte bilmodell, med nevnte hjuloppsett og hjula gir eit heilt anna innpress på bilen, enn det som er stempla i godset på felgen, vel...

 

Men at det er skammfeitt med desse hjula på Taunus MKIII, ja det er det vel liten diskusjon om? Den kvite det er linka til, er vel noko av den feitaste MKIII`n eg har sett på norske skilt, til tross for sin enkelheit..

 

Som eg nevnte tidligere, synes eg personlig at Taunus MKIII modellen er den av Taunus modellene som kan kle nyere org. Ford RS felger. Syns at 15" som regel er nok på ein Taunus, men har sett tilfeller der både 16" og 17" er heilt OK, og litt til.

Dersom ein "moderniserer" meir på utseende på bilen, kan slike felger faktisk bli "rettere" på denne modellen, en små og breie hjul..

 

Legger ved eit bilde av enda ein av mine X Taunuser, 82`mod. bravo med 7x15" RS felger, MKII grill, Granada frontleppe, "Clean" st.fanger, osv.osv.

28k0gmw.jpg

 

Denne Stv`n var på Taunusklubbens treff i 2001 og 2002 og rulla på 17" RS Softspoke felger, ikkje feil det heller??

2r1zpdg.jpg

 

Den røde eg linka bilde til går med 7x13 RS og JA, eg er heilt enig, dette er noko av det feitaste du kan kjøre med!

 

Finnes i fleire dimmensjoner.. Mest vanlig i 6, 7 og 7,5 x 13". Sistnevnte er UTEN TVIL feitast, men blir desverre for brei på ubredda Taunus, (mulig du kan komme i fra det med 7" forran og 7,5 bak). Synens personlig at 7x13" er feitast, 6x13" blir liksom litt for "pinglete".

 

I Ford sitt RS sortiment, er det alikevell bare denne som blir "godkjent" og levert til Taunus??

 

Både 7 og 7.5" RS, er det vel lov og kalla "hard to find" deler, kanskje aller verst er 7x13?? Dekk er ein anner ting, du kan sef. uten problem kjøre 205 på 7.5, men personlig syns eg 235/50x13 er eit betre alternativ til denne felgen og det er jo ikkje akkurat hyllevare lenger..

 

7"x13" rs er ikke så vanskelig å finne selges jo nye http://www.koolart.no/categories/john-brown-wheels-jbw-rs-4-spoke

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...