Sveinung Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 (edited) Hei! Det var en liten ting som forstyrret nattes søvnen min natt til i dag. Kan noen fortelle meg hvilken tidsperiode Ford Sierra 2.0 IS ble solgt og hva slags typer den ble solgt som? Jeg har sett dem i 86 utgaver som 3-dørs og 5 dørs cupe. Ble de solgt som sedan eller stasjonsvogn også? Edited January 26, 2011 by Sveinung Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 is kom vel i 1986, som 3dørs og 5dørs.og fortsetter ut i mk2 karosseriet fram til 1989? og som 3 og 5dørs.har enda ikek sett noen sedan eler stv som is, så tviler. nærmest is som sedan er vel sierra GT som kom i 93 eller noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung Posted January 26, 2011 Author Share Posted January 26, 2011 Så de er å se som mk2 altså. Er det noen andre endringer da en utseende på fronten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 stemmer, har selv hatt en 87 modell 5dørs is, med abs og skiver bak.har nå en 88 modell 3dørs, uten abs og skiver bak. motoren har fått bosch fordeler istedet for motorcraft som er på mk1. ellers er dem like. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrFord Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 IS kom først i 85 med MK1 som fortsatte frem til 86/87 og da er IS med OHC motor frem til 88,for i 89 og videre kom IS med DOHC motor. Utseende messig så er IS litt lavere.Ellers så følger de oppgraderingene som de andre modellene fikk. Med mk1 frem til ca 86, og mk2 med lange panseret og andre baklamper frem til 90 hvor MK2 fikk face lift med kortpanser, grill, sota baklamper osv. Andre karroseri messige forskjeller mellom mk1 og mk2 er at dører og vinduer er større på mk2 kontra mk1.det ser du mest tydelig på døra di. Avstanden fra vinduet og bakover. Ble ikke solgt som noe annet en 3 - 5 dørs kombi. Samma motor osv, men da heter det bare 2.0i CL osv... “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”― Jeremy Clarkson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 (edited) Har til gode og se en Sierra IS med dohc motor jeg altså... stemmer dette? Edited January 26, 2011 by Maarius Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai78 Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Har til gode og se en Sierra IS med dohc motor jeg altså... stemmer dette? IS ble ikke levert med DOHC-motor - den gikk ut av produksjon da DOHC-motoren kom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 IS finnes me dohc motor jo. sett flere av Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 har ikke sett sierra med betegnelsen IS med doch motor. heller ikke lest noe sted at det finnes. noen som kan vise meg bilde av en? evt fortelle litt om utsyrsnivået på disse. jeg trudde det ikke var no "sportslig" sierra mellom IS fra 89 og GT fra 93 eller når de kom. ikke at jeg er no guru på noen måte da:) Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 'Ekte' IS er 85 og 86 modell 3 og 5 dørs kombi, lakkert svart fra lister og ned, med en rød 'pinstripe' rett over listene/fangerne, istedenfor den doble stripa rett unserdørhåndtak de fleste andre varianter av Sierra hadde. I tilleg har de røde pyntelister på fangere og sidene, støtfangerne er også gansker like som Xr4i (egen fanger bak, og ghia-fanger framme). Understell er omtrent som Xr4i med kraftigere stabstag framme og stabstag bak og 20mm lavere enn 2.0L, men med 3,92:1 utveksling i bakaksel (samme som Scorpio 2.0 og Sierra 1,6 stasjonsvogn) og samme frambremser som vanlig 2.0L. Turteller og innvendig justerbare speil er seff standard,har aldri sett en uten takluke, servo var ekstraustyr, samme ratt som Cosworth vingebil, men i gummi istedenfor lær. Framstoler er også like som Xr4i og 4x4, med justerbar korsryggstøtte, bygd hos, eller på lisens fra Recaro. I tilleg har de sammer bakspoiler som Xr4x4, men ulakkert. Kom kun i rosso red, hvit, svart og en blåmetallic farge (tror jeg) Dette var en ganske kul bil etter 1985 standard.Mk2 IS fra 87-89 er mer eller mindre enn litt senka 2.0 CL med injection og annet setetrekk,vanlig utveksling, ingen stabstag bak, kjipere stoler etc. Sierra GT med Doch motor er vel (som D.toft sa) det nærmeste man kommer en 'skikkelig' Mk2 IS. '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 (edited) mk2 dohc IS ser lik ut innvendig som mk2 ohc IS.har sett kunn få,2 eller 3 stk. vært med å skrudd girkassa på en slik en ifra høggern en gang. stemmer som zykotec skrive,ingen stabstag eller noe, så hvorfor i d hele tatt sette IS logoen bak når det står en dohc maskin der Edited January 27, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
zanor Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 ,har aldri sett en uten takluke, Jeg hadde en '86 mod iS uten takluke Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 hva gjorde at IS var lavere enn org? var det fjærene eller er det andre dempere på de? ja mk2 IS er bare en skygge av den gamle IS'en. gode gamle IS var jo en liten råtass når den var ny:) skulle vært gøy å sett en dohc med IS betegnelsen:) selvom den uansett ikke er så rå som den gamle:) Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 (edited) hva gjorde at IS var lavere enn org? var det fjærene eller er det andre dempere på de? ja mk2 IS er bare en skygge av den gamle IS'en. gode gamle IS var jo en liten råtass når den var ny:) skulle vært gøy å sett en dohc med IS betegnelsen:) selvom den uansett ikke er så rå som den gamle:) Vil tro det er stivere dempere, men kan ikke garantere det (ikke så mye originaldeler igjen på 20 år gamle biler), fjærer er hvertfall kortere og muligens stivere. Enig i at det var en 'råtass' selv om den var litt tyngre og mer påkostet/lyddempet enn en vanlig 2.0l. Kunne gjerne ha tenkt meg en til om jeg fant en uten rust, turbo, Coswortvinge etc... Får klare meg med v6 noen år til Zanor, bra at du bekrefter et takluke også var ekstrautstyr. De fleste som kjøper slike biler laster gjerne på de litt med det samme. (har selv eid en Xr4i uten servo, takluke, el.vindu-eller el.speil ,men med oljekjøler , ganske sjeldent, desverre myye rust) Edited January 27, 2011 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 6r er kuult da Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 nei det er lite som er som det skal være på de desverre. den var vel ikke no sånn racer fantom men den så jo litt vassere ut en en vanlig sierra. v6 bil er nydelige greier. angrer som en hund på at jeg solgte en 2.3gl jeg hadde:( var helt strøken men hadde 4 skyldige avgifter fra forrige eier:(v6 motorene har en nydelig kjørbarhet som rekkefirerene ikke kommer i nærheten av desverre. også lyden da:) de låter jo helt nydelig:) Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra"2.0iS Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Vil tro det er stivere dempere, men kan ikke garantere det (ikke så mye originaldeler igjen på 20 år gamle biler), fjærer er hvertfall kortere og muligens stivere. Enig i at det var en 'råtass' selv om den var litt tyngre og mer påkostet/lyddempet enn en vanlig 2.0l. Kunne gjerne ha tenkt meg en til om jeg fant en uten rust, turbo, Coswortvinge etc... Får klare meg med v6 noen år til Zanor, bra at du bekrefter et takluke også var ekstrautstyr. De fleste som kjøper slike biler laster gjerne på de litt med det samme. (har selv eid en Xr4i uten servo, takluke, el.vindu-eller el.speil ,men med oljekjøler , ganske sjeldent, desverre myye rust) Is'en har originalt gassdempere, tror de var levert av Sachs, fjærene skal ha samme delenr. som 2.0L, men er litt usikker på dette.Har en 2.0Is med 100k på telleren og orignale fjærer/dempere, disse skal byttes ut mot Gule Koni og senkefjærer til helgen, så da kan jeg sjekke lengden på fjærene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even H Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Sikkert et dumt spm dette her, men hvordan ser en egentlig forskjell på en IS motor og en vanlig OHC i en Sierra? Gjelder forøvrig en 91' CL dette, nyskjerrig på hvilken motor som sitter i den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 en is har lik motor som en vanlig ohc med innsprut.91 modellene har dohc motor,. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Mener jeg leste i en gammel orginal brosjyre at IS var 5 eller 10mm lavere enn vanlig L, ikke 20mm, og det var kunn bak den var lavere.Stabstag framme var 26mm, og bak var det 10(12mm?, husker ikke hva jeg målte på det som ligger her).5 trins girkasse hadde de også BTW så har 1,6 6,5" diff, så den er ikke lik IS diff. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Min IS hadde motorcraft dempere og en ring mindre på fjøra enn vanlig sierra. Om det er orginalt veit jeg ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even H Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 en is har lik motor som en vanlig ohc med innsprut.91 modellene har dohc motor,. Så motorene ser ikke bare like ut, men er også fysisk like, altså samme antal HK etc? For min bil er en 91modell 2.0CL, og den har OHC motor, og jeg trodde da det var org. Kan det da være IS motor i den da eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Egentlig ja, men ohc fra og med 89 har lavere komp, pulsairog katalysator, og har bare 100hk. Bortsett fra det er de lik Med IS motorstyring på en cat motor merker du ikke noe forskjell på effekt. MR D.Toft har gjort ei slik konvertering før - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 vil ike betegne det som en is motor, pga kat, egr, lambda, mappsensor og lavkomp bytter du elnett til 87-88 sierra med efi, samt bytter eksosmanifoilen, så merker du effekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Rett bortsett fra at den har pulsair og ikke EGR - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now