2.8i TIC Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Jeg er da en ihuga fan av et standard grådyseoppsett på cosworth, har kjørt med dette i flere forskjellige cosworther og en capri. Syns det er et oppsett som funker helt topp, og har heller ALDRI hatt noe form for feilslag eller havari på noen måte med dette, verken på normal vei eller hard på bane. Har kjørt dette med både T4 og turbonetics turbo.Men nå vil jeg ha et oppgradert grådyseoppsett. Hvilken turbo skal jeg velge? hvilke dyser skal jeg velge? Motoren er en standard 205 motor med alt orginalt, honet og balansert bunndel, og motor blir komplett overhalt. Og jeg skal ikke verken porte toppen, bytte kammer eller noe slikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 "Jeg er da en ihuga fan av et standard grådyseoppsett på cosworth, har kjørt med dette i flere forskjellige cosworther og en capri. Syns det er et oppsett som funker helt topp, og har heller ALDRI hatt noe form for feilslag eller havari på noen måte med dette, verken på normal vei eller hard på bane." Hadde flere tenkt som deg i stedet for å jakte på skrytehester , hadde Cosworthene hatt ett mye bedre rykte! Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Siemens Deka 3102 599ccmGarrett 3071R, AR63Pukkelrygg chip Rimelig skuddsikkert gatebruk oppunder 400hk oppsett. Regner med du alt har 3" eksos, RS500 kjøler, 3 Bar map, tenningsforsterker, 044 pumpe, osv. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 (edited) Siemens Deka 3102 599ccmGarrett 3071R, AR63Pukkelrygg chip Rimelig skuddsikkert gatebruk oppunder 400hk oppsett. Regner med du alt har 3" eksos, RS500 kjøler, 3 Bar map, tenningsforsterker, 044 pumpe, osv. Det er etterhvert blitt smertelig tydelig at det er mange TURBOFAMILER innen GT turboslekten. GT3071R er dessverre ikke tydelig nok til å bare være navnet på én bestemt turbo, det er navnet på en hel familie. For å unngå mulige misforståeler basert på antagelser vil jeg derfor oppfordre til at flest mulig bruker delenummer som f.eks. slik: 700177-23 http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT30/GT3071R.htm Jeg er da en ihuga fan av et standard grådyseoppsett på cosworth, har kjørt med dette i flere forskjellige cosworther og en capri. Syns det er et oppsett som funker helt topp, og har heller ALDRI hatt noe form for feilslag eller havari på noen måte med dette, verken på normal vei eller hard på bane. Har kjørt dette med både T4 og turbonetics turbo.Men nå vil jeg ha et oppgradert grådyseoppsett. Hvilken turbo skal jeg velge? hvilke dyser skal jeg velge? Motoren er en standard 205 motor med alt orginalt, honet og balansert bunndel, og motor blir komplett overhalt. Og jeg skal ikke verken porte toppen, bytte kammer eller noe slikt. Kjekt å høre en så fin kontrast til så mye annet. Hvis motoren er i deler så er det likevel ett par opplysninger som kan postes og muligens vurderes? 1. Cosworthmotorene er nå såpass gamle at nye friske ventifjærer godt kan vurderes. 2. En original Cosworthtopp fløder til 170 sugehk på en høykomp. 2,0 L bunndel. Dette betyr at Hk potensialet i toppen er 340 hk med 1,0 BAR ladetrykk. Når ingen er i nærheten av dette uansett hvor stor turbo de setter på, da avslører det at de originale kammene er svært (i overkant?) milde. Må derfor anbefale at man VURDERER de akkurat passelig milde AB07 kammene som er 100% bolt on "400 hp" kammer. Edited January 26, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Har lurt på ei stønn, så kan like gjerne låne denne nå...Har noen (RS1000 kanskje) et nr på en komplett turbo for cosworth (komp.hus/eksoshus/baklokk med integrert WG og helst 3"V-bånd flens.)?Evnt. hvem som selger de, som er nogenlunde seriøse i Norge eller utland.?.Hvilket størrelse på eksoshuset anbefales for mest mulig "i pose og sekk" resultat. BD12 inn/org. ut. Portet, samt alt det andre vanlige rælet. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted January 26, 2011 Author Share Posted January 26, 2011 Det er etterhvert blitt smertelig tydelig at det er mange TURBOFAMILER innen GT turboslekten. GT3071R er dessverre ikke tydelig nok til å bare være navnet på én bestemt turbo, det er navnet på en hel familie. For å unngå mulige misforståeler basert på antagelser vil jeg derfor oppfordre til at flest mulig bruker delenummer som f.eks. slik: 700177-23 http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT30/GT3071R.htm Kjekt å høre en så fin kontrast til så mye annet. Hvis motoren er i deler så er det likevel ett par opplysninger som kan postes og muligens vurderes? 1. Cosworthmotorene er nå såpass gamle at nye friske ventifjærer godt kan vurderes. 2. En original Cosworthtopp fløder til 170 sugehk på en høykomp. 2,0 L bunndel. Dette betyr at Hk potensialet i toppen er 340 hk med 1,0 BAR ladetrykk. Når ingen er i nærheten av dette uansett hvor stor turbo de setter på, da avslører det at de originale kammene er svært (i overkant?) milde. Må derfor anbefale at man VURDERER de akkurat passelig milde AB07 kammene som er 100% bolt on "400 hp" kammer. Takker for gode innspill! 1. Ok, dette er noe jeg skal ta med meg og evt bestille. 2. Hvor kan disse kammene kjøpes? Er justerbare kamdrev da en nødvendighet?3. Har du noen turbo du kan anbefale til dette? Hvor mye hk/nm tror du jeg kan forvente ved å bruke en orginal 2wd turbo.4. RS1000, hva er din formening ang å bruke S Deka 3102? Ellers på bilen har jeg 3" downpipe som deler seg til 2x2,5" til helt bak, har en større intercooler(litt mindre enn rs500), 3bar mab, 31`actuator, mds coil og 044 pumpe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Takker for gode innspill! 1. Ok, dette er noe jeg skal ta med meg og evt bestille. 2. Hvor kan disse kammene kjøpes? Er justerbare kamdrev da en nødvendighet?3. Har du noen turbo du kan anbefale til dette? Hvor mye hk/nm tror du jeg kan forvente ved å bruke en orginal 2wd turbo.4. RS1000, hva er din formening ang å bruke S Deka 3102? Ellers på bilen har jeg 3" downpipe som deler seg til 2x2,5" til helt bak, har en større intercooler(litt mindre enn rs500), 3bar mab, 31`actuator, mds coil og 044 pumpe. Eg er ingen RS1000Men når det gjelder spm 4, så snakka eg med Per Gulbrandsen om akkurat dette.Å han sa at dysene til siemens ikkje er heilt til å stole på.. De varierer visst farlig mye (du får altså aldrig et matchene sett) Gode gamle Bosch er sjef The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 (edited) Takker for gode innspill! 1. Ok, dette er noe jeg skal ta med meg og evt bestille. 2. Hvor kan disse kammene kjøpes? Er justerbare kamdrev da en nødvendighet?3. Har du noen turbo du kan anbefale til dette? Hvor mye hk/nm tror du jeg kan forvente ved å bruke en orginal 2wd turbo.4. RS1000, hva er din formening ang å bruke S Deka 3102? Ellers på bilen har jeg 3" downpipe som deler seg til 2x2,5" til helt bak, har en større intercooler(litt mindre enn rs500), 3bar mab, 31`actuator, mds coil og 044 pumpe.2. AB07 er en Kentcams profil.Fordelen med milde kammer er at de er mindre følsomme for kamtiming en det "værsting greiene." er. Nødvendig? Nei. Fordelaktig? Nja, det avhenger av om hva kamtingen blir på din motor med din veiv, dine originale drev og dine AB07 kammer. Har du sett denne?:Har nå funnet ut at det er mulig å få tak i AB07 kammer til ca. 8000,- ink. moms via Flissundet motorservice AS - Tunningspesialisten her i Norge. Leveringstid 2-3 uker. 3. Det vil variere med hvor avhengig du er av at turboen er 100% bolt-on og selvsagt, størrelsen på budsjettet. 4. Dyser er alltid en "greie" og jeg har lagt merke til at de som virkelig er proff på dyser stadig snakker varmest om Bosch. Jeg lytter og lærer. Personlig har jeg mest sans for minst 2 stk. Bosch dyser pr. sylinder, akkurat slik som på RS200, RS500 og Escort WRC. Hvis vi ser til England så er det oftest Bosch #400 eller Bosch #403 som brukes og da finns det også gode chip. Jeg har egentlig ikke noen grunn til å fraråde "3102" dysene forutsatt at man får tak i ett GODT chip. Videre er det f.eks mange seriøse som sverger til amerikanske Rc dyser selv om tester viser at disse virkelig er elendige. Edited January 26, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted January 26, 2011 Author Share Posted January 26, 2011 2. AB07 er en Kentcams profil.Fordelen med milde kammer er at de er mindre følsomme for kamtiming en det "værsting greiene." er. Nødvendig? Nei. Fordelaktig? Nja, det avhenger av om hva kamtingen blir på din motor med din veiv, dine originale drev og dine AB07 kammer. Har du sett denne?: 3. Det vil variere med hvor avhengig du er av at turboen er 100% bolt-on og selvsagt, størrelsen på budsjettet. 4. Dyser er alltid en "greie" og jeg har lagt merke til at de som virkelig er proff på dyser stadig snakker varmest om Bosch. Jeg lytter og lærer. Personlig har jeg mest sans for minst 2 stk. Bosch dyser pr. sylinder, akkurat slik som på RS200, RS500 og Escort WRC. Hvis vi ser til England så er det oftest Bosch #400 eller Bosch #403 som brukes og da finns det også gode chip. Jeg har egentlig ikke noen grunn til å fraråde "3102" dysene forutsatt at man får tak i ett GODT chip. Videre er det f.eks mange seriøse som sverger til amerikanske Rc dyser selv om tester viser at disse virkelig er elendige. 2. Spørs om jeg skal prøve å få tak i AB07 da. Men har lest litt rundt på nettet at mange anbefaler å kun bytte til AB07 innsugs kam, og la eksos være orginal??3. Budsjettet mitt begynner å tynnes ut, jeg må ha noe som er bolt on. 4. Har desverre ikke planer om annet innsug til flere dyser. Så enten bosch #400 eller #403 da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Ang dyser så skulle jeg gjerne hadd den teoretiske kunnskapen som kreves for å forsvare en dyse, noe jeg desverre ikke har. men.. Jeg har hadd disse Siemens deka 3102 på 2 biler nå, å er kjempefornøyd! Henter glatt ut over 400HK, å går på under liter`n på mila ved normal kjøring. Aldri opplevd soting, surning, typisk overfuel svart røyk, eller noe annet negativt. Det er en helt topp dyse for en oppatt 400hk Cosworth i daglig drift, sådeså. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 2. Spørs om jeg skal prøve å få tak i AB07 da. Men har lest litt rundt på nettet at mange anbefaler å kun bytte til AB07 innsugs kam, og la eksos være orginal??3. Budsjettet mitt begynner å tynnes ut, jeg må ha noe som er bolt on. 4. Har desverre ikke planer om annet innsug til flere dyser. Så enten bosch #400 eller #403 da? Jeg anser AB07 kammene som de beste bolt on kammene til Cosworth, men kvalitet koster så de er dyre. Hvis de sprenger budsjettet da er sluttresultatet fiasko da det aldri blir ferdig. Heldigvis finns andre gode bolt on alternativer som er billigere og som godt kan vurderes.BD 12 er mildere enn AB07.BD10 er villere enn AB07.826 innsugskammen er utviklet til å være den ideelle partneren til den originale eksoskammen. Jeg kjenner flere som er fornøyd med 3102 dysene, men jeg kjenner også en som raste en motor pga en feil med en av disse dysene. Har ikke hørt om lignende historier med Bosch dyser og valgte derfor selv de lyseblå #400 dysene. Ang dyser så skulle jeg gjerne hadd den teoretiske kunnskapen som kreves for å forsvare en dyse, noe jeg desverre ikke har. men.. Jeg har hadd disse Siemens deka 3102 på 2 biler nå, å er kjempefornøyd! Henter glatt ut over 400HK, å går på under liter`n på mila ved normal kjøring. Aldri opplevd soting, surning, typisk overfuel svart røyk, eller noe annet negativt. Det er en helt topp dyse for en oppatt 400hk Cosworth i daglig drift, sådeså. 3102 dysene er oppgitt til 580 ccm med bensin ved 3,0 BAR noe som i praksis blir til 630 ccm med Coswortens 3,5 BAR. Dette rekker til over 400 hk selv når man regner konservativt og korrekt. Dette forutsetter da at man faktisk kjører 3,5 BAR og ikke 2 BAR (470 ccm) for å treffe riktig AFR pga ett tvilsomt chip. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Okei, nå har jeg da bestilt de ab07 kammene, kollevold for 7400,- inkl moms.. Jeg regner med nå at det ikke blir noe bytte av turbo, ihvertfall ikke med det første. Så da blir mitt spec:2wd motor med balanser bunndel. Org turbo på 4x4 manifold, 3"eksos.Større intercooler.3bar map, mds coil, 31`actuator. Orginal topp, ab07 kammer.Regner med det enten blir 3102 dyser eller evt bosch grådyser. Får pukkelrygg til å lage chip utifra spec. Høres dette greit ut?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Høres bra ut det der Men vil anbefale å vurdere bytte til en annen turbo etterhvert Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 (edited) Okei, nå har jeg da bestilt de ab07 kammene, kollevold for 7400,- inkl moms.. Jeg regner med nå at det ikke blir noe bytte av turbo, ihvertfall ikke med det første. Så da blir mitt spec:2wd motor med balanser bunndel. Org turbo på 4x4 manifold, 3"eksos.Større intercooler.3bar map, mds coil, 31`actuator. Orginal topp, ab07 kammer.Regner med det enten blir 3102 dyser eller evt bosch grådyser. Får pukkelrygg til å lage chip utifra spec. Høres dette greit ut?? Nice. Grattis. Bra for deg. Overskriften Nytt og oppgradert steg 3 tilsier ett resultat som er overlegent det man oppnår med grønndyser og T34. Dette betyr vanligvis mer enn 1,5 BAR ladetrykk. Behovet for en oppgradert turbo er enormt mye større enn behovet for å oppgradere kammene, men med oppgraderte kammer så må du iallefall ha større turbo fordi motoren puster så mye bedre enn originalt at T3 turboen overruser og raser ganske raskt. Du rett og slett MÅ har større turbo da en original T3 ikke takler å blir brukt på ett slikt motoroppsett. Bortsett fra det ser det greit ut selv om jeg mener at lavere komp. og ett seriøst luftfiltersystem alltid bør vurderes hvis målet er mye kjøre- og eierglede på en Cosworth gatebil. Edited January 27, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Nytt og oppgradert steg 3 tilsier ett resultat som er overlengent det man oppnår med grønndyser og T34. Dette betyr vanligvis mer enn 1,5 BAR ladetrykk. Behovet for en oppgradert turbo er enormt mye større enn behovet for å oppgradere kammene, men med oppgraderte kammer så må du iallefall ha større turbo fordi motoren puster så mye bedre enn originalt at T3 turboen overruser og raser ganske raskt. Du rett og slett MÅ har større turbo da en original T3 ikke takler å blir brukt på ett slikt motoroppsett. Bortsett fra det ser det greit ut selv om jeg mener at lavere komp. og ett seriøst luftfiltersysten alltid bør vurderes hvis målet er mye kjøre- og eierglede på en Cosworth gatebil. Nja men da er poenget mitt borte.. Jeg ville ha et oppgradert grådyseoppsett som fungerer BRA og lenge, også med standard turbo, og ingen planer eller lyst til å endre komp å gjøre større ombygginger på motor. Om det sier seg at lavere komp++ er nødvendig, da holder jeg meg heller til et gammelt standard grådyseoppsett, for da er det ikke lenger et enkelt oppsett slik som grådyseoppsett er.Om du mener bytte av turbo er en stor nødvendighet for å få fullt utbytte av kammene, så venter jeg med å montere kammene til evt turbo er kjøpt inn. Evt kun bytte innsugskam når jeg har org turbo. Men takk for alle innspill! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) Nja men da er poenget mitt borte.. Jeg ville ha et oppgradert grådyseoppsett som fungerer BRA og lenge, også med standard turbo, og ingen planer eller lyst til å endre komp å gjøre større ombygginger på motor. Om det sier seg at lavere komp++ er nødvendig, da holder jeg meg heller til et gammelt standard grådyseoppsett, for da er det ikke lenger et enkelt oppsett slik som grådyseoppsett er.Om du mener bytte av turbo er en stor nødvendighet for å få fullt utbytte av kammene, så venter jeg med å montere kammene til evt turbo er kjøpt inn. Evt kun bytte innsugskam når jeg har org turbo. Men takk for alle innspill! Det er sånn du ser på det ja, ok. Den originale turboen er ingen performance / racing turbo og har for liten kapasitet til å holde følge med en original Cosworthmotor med grønndyser. Jeg forstår deg slik at du har 46 mm 2wd turboen og denne har 10% mindre kapasitet enn 47 mm 4x4 turboen. Jeg synes derfor ikke at det er en god idé å å bruke en helt original 2wd turbo, men hvis du insisterer så bør du montere en ekstra ladetrykkmåler som du kobler til den varme siden på intercooleren.Kompressorkartet til cosworth 2wd T3 turboen ser slik ut: http://www.turboneticsinc.com/sites/default/files/T360.gif Så du må da passe på at ladetrykket UT FRA TURBO, ikke overstiger 1,6 BAR på høye motorturtall. Ut i fra det du skriver her så vil jeg foreslå at du vurderer følgende oppgraderingsturbo: http://www.turboneticsinc.com/t3_turbochargers Hvis du velger 48 mm T3 Super60 og kombinerer denne med ett Escort cosworth A/R 0,63 turbinhus så kommer du til å få ett overraskende godt resultat i forhold til alternativene. Kompressoren på denne turboen er den største T3 som er produsert. Det sterkeste argumentet mot T3 turboer er de eldgammle og dårlige turbineksoshjulet. På denne turboen er dette byttet ut med ett mer moderne og mye bedre 10 bladet hjul som heter F1-49. Sammen med Escort Cosworth turbinhuset reduseres da baktrykket ned til ett hyggelig nivå uten andre ulemper og slikt er bare positivt. Resultatet blir at du ikke behøver lade like hardt som tradisjonelt for å hente ut dreiemoment og hk og da er det heller ikke nødvendig å redusere komp. forholdet. Du er helt klart på rett vei, men jo før du aksepterer at en helt original Cosworth turbo IKKE er det rette når man trimmer, jo før henter du ut det gode potensialet som ligger i en original motor kun oppgradert med AB07 kammene.En helt original 2 WD turboen kan ikke fungere bra og lenge på en trimmet Cosworth som brukes. Sånn er det bare. Den er rett og slett for liten. Du kan evt. tenke over dette én gang til? Senking av komp. er helt klart ikke NØDVENDIG i dette tilfelle, nei. Edited January 28, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 7500kr for kammene var da ikke avskrekkende dyrt synes jeg. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now