Jump to content

Mountune roller barrel


Herbst 1

Recommended Posts

wrc escortene brukte vel mer eller mindre orginale innsug vel?

ser iafall orginale ut mangen av dem jeg har sett.har aldri sett ettt som nevnt her i tråden.tror det er rett og slett bare ett inssug laget av mountune for å selges over disk.uten at jeg skal si det sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken årgang? Finner en del bilder av wrc biler, men ingen med dette innsuget :(

WRC manifolden er så vidt jeg kjenner til den med dobble dyser pr. sylinder.

Det innsuget du har er i følge han som kjøpte det, det første som kom inn dørene hos Montune.

Det er altså produksjonsnr. 1. ;)

Denne typer innsug KREVER!!! Pectel T6. alt annet er for dårlig. De bilene som gikk med noe annet enn T6 kunne derfor ikke ha ett slikt svært krevende innsug.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Leste vel et sted, uten at jeg finner det igjen, at disse innsugene økte dreimomentet med 40 nm på ellers lik wrc motor.

Den siste fabrikks escorten var vel Hafsengen sin og den hadde std innsug.

Noen som vet om det var t2 eller t6 på denne ?

RS 1000, vet du hvilket år Greffel fikk innsuget ?

Link to comment
Share on other sites

Leste vel et sted, uten at jeg finner det igjen, at disse innsugene økte dreimomentet med 40 nm på ellers lik wrc motor.

Den siste fabrikks escorten var vel Hafsengen sin og den hadde std innsug.

Noen som vet om det var t2 eller t6 på denne ?

RS 1000, vet du hvilket år Greffel fikk innsuget ?

Montune innsuget har større lengde på kanalene og dette øker dreiemomentet på lave turtall.

40 Nm kan sikkert stemme, men på en WRC motor er dette en beskjeden økning når man ser på det i %, og det bør man.

Hafsengen kjørte høyeffekt og dette krever T6.

Nei, det husker jeg ikke, men manifolden ble kjøpt først. Når det så ble smertelig klart og tydelig at det ikke er mulig å mappe denne type innsug skikkelig uten T6 sprut, ble dette kjøpt rett etterpå.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Montune innsuget har større lengde på kanalene og dette øker dreiemomentet på lave turtall.

40 Nm kan sikkert stemme, men på en WRC motor er dette en beskjeden økning når man ser på det i %, og det bør man.

Hafsengen kjørte høyeffekt og dette krever T6.

Nei, det husker jeg ikke, men manifolden ble kjøpt først. Når det så ble smertelig klart og tydelig at det ikke er mulig å mappe denne type innsug skikkelig uten T6 sprut, ble dette kjøpt rett etterpå.

 

Var t6 noe Hafsengen fikk etterhvert eller var det "orginalt" på fabrikks bilen ?

Var kanskje t6 noe som ble tatt frem sammen med innsuget for videre utvikling av escorten utover 2000 tallet ?

Link to comment
Share on other sites

Var t6 noe Hafsengen fikk etterhvert eller var det "orginalt" på fabrikks bilen ?

Var kanskje t6 noe som ble tatt frem sammen med innsuget for videre utvikling av escorten utover 2000 tallet ?

Det VET jeg ikke, men hvis du har sett gatebilfilmen om WRC Escorten, så ser du at Jenspeed sier noe som T6 2000 motorsport og "hemmeligheten bak de store hestene".

Pectel T6 er ett fantastisk motorsport sprut så man skal ikke se bort fra at dette er brukt i WRC fra dag 1.

Dette kapable sprutet kan brukes på hva som helst, men roller barrel innsuget kan i praksis KUN brukes med T6 da andre sprut ikke er i nærheten av nøyaktige nok.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For noe sludder, har du blitt importør eller noe?

Neida.

Jeg har bare vært så heldig med tilfeldighetene at jeg er blitt GODT informert av genuint dyktige motorbyggere, tydeligvis i sterk kontrast til deg. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på et oppsett med 2 dyser på sylinder på grp. A bilen.

Lurer litt på å mappe om til E85, men har ikke bestemt meg ang dette.

Kjører E46 big shaft med utdreid orginalt a/r 48 hus, 38mm restriktor, 4x4 cooler.

Motorstyring er P8 med GEMS innmat som kan mappes.Motech coil som Gulbrandsen bruker med stort hell på subaru rallybilene(0,4mm plugg åpning)

Skal også gå med ALS.

Noen gode innspill på innsug, dyser og oppsett?(eller generelle oppdateringer/forbedringer)

Lurer på å kjøre runnere for dobbledyser, modda orginal insug (i halsen)

Ladetrykk 1,7-2.2 bar.

Målsettning er mye moment. På bensin ser jeg at turboen er i gang ved ca 3800 omdr. og pga. restriktoren legger den av på ca. 6500. dette gjør ikke noe da bilen er gira så tett som hagel.

 

Motor er nybygd av Ringspeed, porta(lett) als kammer(ikke veldig høyt løft) 8,3 i komp. ca.

 

mvh. Kjetil

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Kjetil. prata med deg anngående salg av wrc 8 dyse innsug for en tid siden pr.telefon. Ligger av bildet på salgs annonsen min. Kan sende flere bilder til deg.

Kan det ladet noe særlig med 48 hus og 8.3-1 i komp?

Skal gi mer dreiemoment med 8stk dyser uten at jeg har noe erfaring med dette enno. Skal teste til sommeren.

trenger man omsveiset std innsug i dette tilfelle? hva med T25 innsug? eller std.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Bilen gikk som bare det den på pumpebensin og a/r 0.48, ladda 2.2 bar, men tror dette kan bli vanskelig med e-85 pga tenning.

Motor bremsa rundt 550 nm og 330ish hk. men skulle gjerne vært oppe i 650-700 nm.

I og med at E-85 gir lavere forbrennings/eksos temp. så burde dette 0.48 huset være perfekt for 350-380 hk. (dette huset kan heller ikke sammenlignes med et normalt 0.48 hus da der er utdreid, ikke produserer like mye baktrykk)

 

Ja husker det Danny men ser de selger det billig i england nå. Men vi får se om vi kan bli enige om noe:)

 

Kjører man med alle dysene igang heletiden, eller kobler siste "rekke" inn ved behov?(turtall/trykk)

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Har hatt p8 med GEMS innmat og dobble dyser noen år, den som Tommen har nå. Den la inn de 4 siste dysene på 2500 rpm. Men du må passe på at du må ha høy eller lav ohms dyser, det motsatte av org cosworth dyser :) husker ikke helt hva som var hva. Denne ble mappet av Per.

Link to comment
Share on other sites

Høy eller lav;) he he, noen som vet?

Kan jo ringe til Per og høre evt.

 

Brukte ihvertall dyser til Audi rs2 :D Du har vel kanskje litt kontakt med Tommen for tiden, så du kan jo høre litt med han om høy/lav. Når det gjelder std esc cos innsug hadde vi trykkforskjell på opptil ,3 bar fra før spjell til plenum på 2bar @ 5000 :(

Link to comment
Share on other sites

Orginalt er lav ohm, så da går det fint med de runnerene og dysene(høy ohm) som Danny her vil prakke på meg;)

Interessant.... her lukter det E-85

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder intercooler så prøvde vi også med std esc cos cooler, denne var den første flaskehalsen, fikk ganske fort trykkforskjell inn og ut :(

Byttet denne med rs 500 cooler, men da kom problemet med innsuget :(

Turbo Karlsen lagde så et innsug, og alle trykk problemer forsvant :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...