Jump to content

Ustabil tomgang


Øggi

Recommended Posts

For et par dager siden begynte tomgangen plutselig å tulle. Vært på en langtur, parkerte bilen i 30min og skulle reise videre.

Starter lett, men tomgangen var kranglete. Går opp og ned imellom 1200-400 rpm. Virker som den skal dø, men redder seg så vidt opp igjen til 1200rpm, for så å nesten dø igjen. Av og til stoppern.. Går opp og ned hele tiden. Håpløst å kjøre i lyskryss.

Motoren går helt fint på lange turer, bare tomgangen som er kranglete.

 

 

Sjekka etter vakum lekasjer, men det var det ikke. Koblet fra tomgangsregulatorn for å sjekke om det var den, men da døde den med en gang.

 

TPS er sjekka, i orden. Samme med MAP sensor.

 

 

 

Noen ideer?

Link to comment
Share on other sites

hadde det samme på 2.9'n en gang...men den døde ut når jeg clutcha inn da..men den skruddde vi bare opp tomgangen på, funka gull det. selvom det kanskje ikke er det første man skal gjøre

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv en feildiagnose. Kanhende den har lagra ei feilkode eller fler.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Åssen funker slik diagnose ting? Skaffe meg et apparat eller teste og prøve alt?

 

 

Brodern er enda sikker på at det er tomgangsregulator som tuller. Rørte litt på ledningene inn på den, virka som den kom seg et lite øyeblikk.. Brudd der et sted?

Link to comment
Share on other sites

En diode og en jumper, så teller du antall blink. Vist du har tilgang til autodata så står prosedyren der. Trengs altså ikke noe avansert utstyr til diagnose :) Husker ikke hvor kontakten ligger på dohc, men tror kanskje det er i nærheta av batteriet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Link sendt :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fikk samme problemet på min nå også. Men justerte vekk problemet med tomgangsskruen ved gasspjeldet. Nå har jeg stabil tomgang på ca 800rpm.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Reint var kanskje å lyve.. Begynte å tulle igjen, så prøvde å fjerne tomgangsregulatoren og justerte på spjellet til den gikk på 900rpm. Kjørte litt, Gassen begynte å henge seg på 3000rpm, så måtte tvinge den ned med å bremse med gira. Nå får jeg den ikke over 500rpm _uten_ tomgangsregulatoren. Får ikke justert noe høyere på spjellet heller. Ikke den skrua ihvertfall.'

 

 

 

Nå er skrua fullt ute (på spjellet..) og tomgangsregulatoren er koblet i. Nå går den på ca.1000rpm.

 

 

 

Ugh, noe tips? Kommer meg ikke på verksted før i morra efta. Tenkte å prøve den feilsøkinga.

Link to comment
Share on other sites

Ikke fått rota meg til feilsøking enda heller. :blush: Ligger nedskutt med influensa..

 

 

Men fant ut at det er bensin i olja.... Komp som er problemet? (IKKE vann i olja, men bensin..)

Noen "enkle" måter å sjekke komp på?

 

 

Dette er en motor jeg byttet til etter toppakninga gikk i fjor, nøyaktig 1 år siden. Håper det ikke er toppakninga nå. Eller, hvis det faktisk er den, hiver jeg alt som har med DOHC å gjøre, og klemmer en OHC oppi der.

Link to comment
Share on other sites

Mye bensin i olja? Kan jo være ei dårlig dyse f.eks. i så tilfelle.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

En dyse var veldig bløt, der lukta kom ifra. Bytta fuelrail og dyser i stad, men nå sliter jeg med at den går automatisk opp til 3000-3500rpm på tomgang. Hva gjør dette?

Dysene jeg satt i lekker ihvertfall ikke.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...