lifeline Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Heisann. har en 1997mod Mk2 mondeo stv. automatkassen begynner å bli dårlig. litt i tvil hva jeg skal gjøre.kjøre til den ryker,og skrote bilen, eller bytte til manuell kasse? hva trenger jeg å tenke på ved bytte?noe mere en kassen og pedalsettet som må byttes? noen som har noen erfaringer med dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Må ha ny veivsensor tipper jeg, også er vel kanskje motorstyringa(hjernen) annerledes... Må vel ha giroverføringa og girspak og de delene der. Tror det beste er å skaffe seg en delebil med def. motor eller noe billig. Da har du i hvertfall alle delene du trenger. - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada28GL84 Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Må ha ny veivsensor tipper jeg, også er vel kanskje motorstyringa(hjernen) annerledes... Må vel ha giroverføringa og girspak og de delene der. Tror det beste er å skaffe seg en delebil med def. motor eller noe billig. Da har du i hvertfall alle delene du trenger.vet ikke hvordan det er på mondeo, men jeg har nettopp byttet fra aut til man på Granadaen min og der måtte jeg kjøpe et lite styrelager som jeg måtte presse inn på veiva, da motorer levert med automat kasse ikke har dette orginalt. Her er et bilde etter jeg monterte lageret i veiva. Mvh Jann Link to comment Share on other sites More sharing options...
lifeline Posted January 7, 2011 Author Share Posted January 7, 2011 Heller vel mot å få tak i en rimelig delebil ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 (edited) Du trenger girkasse, svinghjul med clutch, drivaksler, holder for svinghjulsføler, pedaler, giroverføring og travers. Og så får du maks ruset bilen til 3000 o/min når den står stille etterpå.Jeg har pedaler (?), giroverføring og girkasse, men anbefaler en delebil Edited January 7, 2011 by focusst Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Du trenger: drivaksler/traversHøyre drivaksel er da lik på manuell og aut og hva er forskjell på traversen? Heisann. har en 1997mod Mk2 mondeo stv. automatkassen begynner å bli dårlig. litt i tvil hva jeg skal gjøre.kjøre til den ryker,og skrote bilen, eller bytte til manuell kasse? hva trenger jeg å tenke på ved bytte?noe mere en kassen og pedalsettet som må byttes? noen som har noen erfaringer med dette?Om du skal skroter bilen eller ikke bestemmer du jo selv. Er bilen i god stand og du tror den har 2-3 gode år til så hadde jeg evt byttet til girkasse fra 98-00 svarttoppmotoren. Er en mye bedre kasse og den passer rett på selv om det er et boltefeste ved starteren som er annerledes. Vær imidlertidig klar over at den girer litt annerledes pga at svarttoppmotoren har en annen dreimomentkurve enn sølvtoppmotoren. Må bygge om speedometerføleren men delene tar du fra din gamle kasse. Jeg har kjørt med dette i to år nå uten problem. Noe mer forbruk er det men ikke mye men til gjengjeld er den en nytelse å kjøre på langkjøring.Alternative er jo å bygge om til manuell. Ikke så mye mer jobb enn å bytte girkasse men uansett så er ikke dette en jobb du øgjår på et par kvelder uansett. Regn med en laaang helg, minst. Løftebukk anbefales sterkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Høyre drivaksel er da lik på manuell og aut og hva er forskjell på traversen? Begynner å bli noen år siden jeg var med på dette, så mulig hukommelsen svikter. Mener det var forskjell der akselen går inn kassa. På traversen var det et eller annet feste som var annerledes, mener å huske det var bakre girkassefeste Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Begynner å bli noen år siden jeg var med på dette, så mulig hukommelsen svikter. Mener det var forskjell der akselen går inn kassa. På traversen var det et eller annet feste som var annerledes, mener å huske det var bakre girkassefeste"mellomakselen" er ikke lik nei men høyre drivaksel er lik(min erfaring). Det med traversen kan nok stemme da aut.kassa er noe "feitere". Jeg spurte fordi jeg ikke viste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now