vingebil_ Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 (edited) Hallo.Tenkte jeg skulle spørre folket om hva dere syntes er det optimale "settet" på en cosworth som kjøres på landevei, og som skal testes på bane.ønsker å ha mye moment.Motor-oppsettet mitt nå :blybronsjelager i bunn. (200blokk)originale stempler/råder og veiv.gr.a topp-pakning.justerbare kamdrev.original topp (4x4 topp).omsveist 4x4 innsug med 1cm plenumspacersvarte siemens dyser.grenrør med extern wastegate.turbonetics T04 turbo med A/R 63 eksoshus.(1.8bar ladetrykk).3" eksos.rs500 intercooler.L8 med pukkelryggchip. Det jeg har planer om å gjøre:nye råder og stempler ( de 909 selger på tilbud nå).porting av topp.Garret GT3071R?kammer? Forslag tas imot med stor takk! Edited January 5, 2011 by vingebil_ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 Følg oppskriften til turbodude her inne så har du en over gjennomsnittet bra motor Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
VDtuning Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 Har du ikke brukt nok penger på`n enda ? Tror du har mye å hente i toppen din.. Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingebil_ Posted January 5, 2011 Author Share Posted January 5, 2011 Får aldri kosta nok veit du Men ja, toppen skal portes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 ab07 kammer/evt bd8/14 2,2+bars trykk. Helst lavere komp (7,6). 3071.63 ca.430 hk Dette med porting kan kompanseres mye med gode kammer, og ladetrykk. Ser trenden i england er å ikke porte fullt så mye som tidligere.. Anbefaler ihvertfall ikke å porte for mer enn akkurat den effekten du skal ha, hos en som HAR peiling. Ultimate oppsettet langs vei er nok et 360graders EsCos t34.48 (evt .55) turbo oppsett. Et godt oppsett klarer dette: Du kan beholde rådene og stemplene dine til over 500hk til info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingebil_ Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Ok. takk for forslag hittil, men kom med flere forslag om dere har Og det du mener med bd8/14 kammer er da at jeg skal ha bd8 innsugskam, og bd14 eksoskam? Råder og stempler kommer jeg til å skifte uansett. bedre å oppgradere litt istedetfor å tyne ut det originale til bristepunktet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Bd8 eksos kam, som er org kam og bd 14 på innsug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Null problem med org. stempler og råder på den effekten Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Null problem med org. stempler og råder på den effekten dog mangler de std stempler ventillommer. tidligt moment er også en del hårdere ved bunden end meget moment sent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Ventillommer er jo ingen problem å få laget Mener bare at viss stempler og råder er i god stand, så er det kan være en god løsning å bruke org stempler og råder, få frest ventillommer, helst dreid av stemplene litt for lavere komp., vektjustere etc.I stedefor å legge 5-10000kr i råder og stempler som man kunne spart seg for, på den effekten Men det kommer jo veldig an på hvilken stand stempler og råder er i da Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
torpecossie Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 dem har vel gått 2-3tusen km så er sikkert utslitt;P 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Skal jo kose seg litt når en bygger ny motor også da:-) Ikke noe er så pent som ei nyoverhalt blokk med nye stempler som glinser Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Hvorfor anbefales original eksoskam og bd14 innsugskam??? Er det ikke bedre med lik på begge sider? jeg har tenkt å bruke bd12 på både eksos og innsug nå... Noen formening om dette??? -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 (edited) Hvorfor anbefales original eksoskam og bd14 innsugskam??? Er det ikke bedre med lik på begge sider? jeg har tenkt å bruke bd12 på både eksos og innsug nå... Noen formening om dette??? For å beholde bunndrag å respons. Bd8 eksoskam kan beholdes til langt over 500 ved rett innsugskam. bd12 kammer har jeg enda til gode å høre noe godt om. Hvorfor bd12? Edited January 6, 2011 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingebil_ Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Enig med deg tomnsr. litt av sjarmen det, så jeg kommer til å kjøpe nye råder og stempler uansett (selv om det som sitter der ikke har gått langt). Bedre å bygge opp igjen med nye deler, enn å mikse å trikse meg noe som er brukt! Da er jo bunn av motor klar for mere hk om det skulle være ønsket senere også Ok. original eksoskam og bd14 innsugskam. porting av topp hadde jeg planer om å få volden til å gjøre, men han er det jo ikke mulig å få tak i, så noen som vet om noen andre som driver med porting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Hvilke tall er du egentlig ute etter? Geit å gå ned litt i komp til info..EBB porter vel og.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingebil_ Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 har ingen spesielle tall jeg er ute etter egentlig, men sånn ca de samme tallene som turbodude har kanskje. ikke mindre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 volden er vel ikke så veldig vanskelig å få taki. jeg pleier å ringe og hvis han ikke tar telefon. så sender jeg en sms. ber han enten ringe opp eller at han sender en sms når han kan ta telefonen. det funker for meg hvertfall. men du som bor så nærme, kan vel stikke innom en dag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Orginale råder og stempler overgår vell det meste av "trim/gromme" ettermarkeds greier man får tak i, eneste fordelen jeg kan se med det kittet du sikter til, er at råden er 100 gram lettere noe som gjør at man belaster veiv / blokk mindre på høyt turtall (det blir sagt at ca.7500-8000 rpm) er ok på orginalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Jeg ville heller ha brukt originale stempler og råder å lagt pengene i en bedre turbo. GTX3071 hadde vært saker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingebil_ Posted January 7, 2011 Author Share Posted January 7, 2011 Bor ikke så langt unna han nei, så går ann å reise til han en dag! Javel, heller lomme de originale stemplene da? større sjans for at det er mere holdbart enn de "trim" rådene/stemplene som 909 har? Hvor finner jeg mere info og ikke minst pris på den gtx3071 da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Er orginal stempla dine i god stand, mål ringspor, diameter osv,er de og visuelt bra ville jeg absolutt beholdt disse. Mener og huske jeg målte hvor mye kompen ble med lomma orginal stempler, og at kompen da ble ca, 0,5 mindre en med orginalt (kommer jo så klart ann på hvor mye man lommer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Bor ikke så langt unna han nei, så går ann å reise til han en dag! Javel, heller lomme de originale stemplene da? større sjans for at det er mere holdbart enn de "trim" rådene/stemplene som 909 har? Hvor finner jeg mere info og ikke minst pris på den gtx3071 da? Ja få de lommet og maskinert til noe rundt 7,6 i komp. Turboen finner du på www.atpturbo.comHusk at du trenger et bakhus også, turboen selges kun inkl. kompressorhus. Med denne turboen vil jeg tro du kan snuse på 500 med veldig god respons. Husk nå bare på at du får råd av en gjeng med forumbrukere nå da. For alt man vet får du noe helt annet hvis du spør en motorbygger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingebil_ Posted January 7, 2011 Author Share Posted January 7, 2011 (edited) Ja få de lommet og maskinert til noe rundt 7,6 i komp. Turboen finner du på www.atpturbo.comHusk at du trenger et bakhus også, turboen selges kun inkl. kompressorhus. Med denne turboen vil jeg tro du kan snuse på 500 med veldig god respons. Husk nå bare på at du får råd av en gjeng med forumbrukere nå da. For alt man vet får du noe helt annet hvis du spør en motorbygger. Stemplene mine er i god stand ja. kjørt 5-6000km eller noe sånn med dem, ikke så alt for lenge siden jeg bygde den motoren jeg har nå heller så, men mye vil ha mer! bakhus har jeg, bruker det som sitter på turboen jeg har nå. A/R 63. Joa, men en gjeng forumbruker har utforska å sett mye bygg her inne, så alle hjelper jo til med å bidra Edited January 7, 2011 by vingebil_ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 (edited) Har ikke sett så mange bygg her inne jeg ville hatt på gata, noen er det jo.. England derimot får de sånne resultat med scs kammer, scs innsug, waples topp, standard råder, mahle stempler med litt lavere komp og ventillommer, gt3076.82, standard gasspjeld (jøss går DET an?) ekstern wg. rundt 2 bar trykk. Her er pengene lagt igjen hos SCS/Harvey Gibbs, og resultatet må sies og være noe av det beste 500+ cosworth motoren jeg har sett. Som sagt standard råder og nye maskinerte mahle stempel. Skulle likt å se et lignende resultat her til lands. Edited January 7, 2011 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now