Jump to content

bygge ny motor.


vingebil_

Recommended Posts

Hallo.

Tenkte jeg skulle spørre folket om hva dere syntes er det optimale "settet" på en cosworth som kjøres på landevei, og som skal testes på bane.

ønsker å ha mye moment.

Motor-oppsettet mitt nå :

blybronsjelager i bunn. (200blokk)

originale stempler/råder og veiv.

gr.a topp-pakning.

justerbare kamdrev.

original topp (4x4 topp).

omsveist 4x4 innsug med 1cm plenumspacer

svarte siemens dyser.

grenrør med extern wastegate.

turbonetics T04 turbo med A/R 63 eksoshus.(1.8bar ladetrykk).

3" eksos.

rs500 intercooler.

L8 med pukkelryggchip.

 

Det jeg har planer om å gjøre:

nye råder og stempler ( de 909 selger på tilbud nå).

porting av topp.

Garret GT3071R?

kammer?

 

Forslag tas imot med stor takk! :)

Edited by vingebil_
Link to comment
Share on other sites

ab07 kammer/evt bd8/14 2,2+bars trykk. Helst lavere komp (7,6). 3071.63 ca.430 hk

 

Dette med porting kan kompanseres mye med gode kammer, og ladetrykk. Ser trenden i england er å ikke porte fullt så mye som tidligere.. Anbefaler ihvertfall ikke å porte for mer enn akkurat den effekten du skal ha, hos en som HAR peiling.

 

Ultimate oppsettet langs vei er nok et 360graders EsCos t34.48 (evt .55) turbo oppsett. Et godt oppsett klarer dette:

MikesPowerTorqueOverlayed.jpg

 

 

Du kan beholde rådene og stemplene dine til over 500hk til info.

Link to comment
Share on other sites

Ok. takk for forslag hittil, men kom med flere forslag om dere har :)

 

Og det du mener med bd8/14 kammer er da at jeg skal ha bd8 innsugskam, og bd14 eksoskam?

 

Råder og stempler kommer jeg til å skifte uansett. bedre å oppgradere litt istedetfor å tyne ut det originale til bristepunktet! :)

Link to comment
Share on other sites

Ventillommer er jo ingen problem å få laget :)

Mener bare at viss stempler og råder er i god stand, så er det kan være en god løsning å bruke org stempler og råder, få frest ventillommer, helst dreid av stemplene litt for lavere komp., vektjustere etc.

I stedefor å legge 5-10000kr i råder og stempler som man kunne spart seg for, på den effekten :)

Men det kommer jo veldig an på hvilken stand stempler og råder er i da :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor anbefales original eksoskam og bd14 innsugskam??? Er det ikke bedre med lik på begge sider? jeg har tenkt å bruke bd12 på både eksos og innsug nå... Noen formening om dette???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor anbefales original eksoskam og bd14 innsugskam??? Er det ikke bedre med lik på begge sider? jeg har tenkt å bruke bd12 på både eksos og innsug nå... Noen formening om dette???

 

 

For å beholde bunndrag å respons. Bd8 eksoskam kan beholdes til langt over 500 ved rett innsugskam.

bd12 kammer har jeg enda til gode å høre noe godt om. Hvorfor bd12?

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg tomnsr. litt av sjarmen det, så jeg kommer til å kjøpe nye råder og stempler uansett (selv om det som sitter der ikke har gått langt). Bedre å bygge opp igjen med nye deler, enn å mikse å trikse meg noe som er brukt! :)

Da er jo bunn av motor klar for mere hk om det skulle være ønsket senere også :)

 

Ok. original eksoskam og bd14 innsugskam. :)

porting av topp hadde jeg planer om å få volden til å gjøre, men han er det jo ikke mulig å få tak i, så noen som vet om noen andre som driver med porting? :)

Link to comment
Share on other sites

volden er vel ikke så veldig vanskelig å få taki. jeg pleier å ringe og hvis han ikke tar telefon. så sender jeg en sms. ber han enten ringe opp eller at han sender en sms når han kan ta telefonen. det funker for meg hvertfall. men du som bor så nærme, kan vel stikke innom en dag?

Link to comment
Share on other sites

Orginale råder og stempler overgår vell det meste av "trim/gromme" ettermarkeds greier man får tak i, eneste fordelen jeg kan se med det kittet du sikter til, er at råden er 100 gram lettere noe som gjør at man belaster veiv / blokk mindre på høyt turtall (det blir sagt at ca.7500-8000 rpm) er ok på orginalt.

Link to comment
Share on other sites

Bor ikke så langt unna han nei, så går ann å reise til han en dag! :)

Javel, heller lomme de originale stemplene da? større sjans for at det er mere holdbart enn de "trim" rådene/stemplene som 909 har?

 

Hvor finner jeg mere info og ikke minst pris på den gtx3071 da?

Link to comment
Share on other sites

Er orginal stempla dine i god stand, mål ringspor, diameter osv,er de og visuelt bra ville jeg absolutt beholdt disse.

Mener og huske jeg målte hvor mye kompen ble med lomma orginal stempler, og at kompen da ble ca, 0,5 mindre en med orginalt (kommer jo så klart ann på hvor mye man lommer).

Link to comment
Share on other sites

Bor ikke så langt unna han nei, så går ann å reise til han en dag! :)

Javel, heller lomme de originale stemplene da? større sjans for at det er mere holdbart enn de "trim" rådene/stemplene som 909 har?

 

Hvor finner jeg mere info og ikke minst pris på den gtx3071 da?

 

Ja få de lommet og maskinert til noe rundt 7,6 i komp.

 

Turboen finner du på www.atpturbo.com

Husk at du trenger et bakhus også, turboen selges kun inkl. kompressorhus.

 

Med denne turboen vil jeg tro du kan snuse på 500 med veldig god respons.

 

Husk nå bare på at du får råd av en gjeng med forumbrukere nå da.

For alt man vet får du noe helt annet hvis du spør en motorbygger.

Link to comment
Share on other sites

Ja få de lommet og maskinert til noe rundt 7,6 i komp.

 

Turboen finner du på www.atpturbo.com

Husk at du trenger et bakhus også, turboen selges kun inkl. kompressorhus.

 

Med denne turboen vil jeg tro du kan snuse på 500 med veldig god respons.

 

Husk nå bare på at du får råd av en gjeng med forumbrukere nå da.

For alt man vet får du noe helt annet hvis du spør en motorbygger.

 

Stemplene mine er i god stand ja. kjørt 5-6000km eller noe sånn med dem, ikke så alt for lenge siden jeg bygde den motoren jeg har nå heller så, men mye vil ha mer! :)

bakhus har jeg, bruker det som sitter på turboen jeg har nå. A/R 63.

Joa, men en gjeng forumbruker har utforska å sett mye bygg her inne, så alle hjelper jo til med å bidra :)

Edited by vingebil_
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett så mange bygg her inne jeg ville hatt på gata, noen er det jo..

 

England derimot får de sånne resultat med scs kammer, scs innsug, waples topp, standard råder, mahle stempler med litt lavere komp og ventillommer, gt3076.82, standard gasspjeld (jøss går DET an?) ekstern wg. rundt 2 bar trykk.

 

SAM_0034.jpg

 

Her er pengene lagt igjen hos SCS/Harvey Gibbs, og resultatet må sies og være noe av det beste 500+ cosworth motoren jeg har sett. Som sagt standard råder og nye maskinerte mahle stempel.

 

Skulle likt å se et lignende resultat her til lands.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...