Jump to content

Feil med clutch etter girkasse bytte!

christsx

Recommended Posts

hei alle sammen! har seg sånn at jeg klarte og ødelegge 3 giret på 5 trinns T9 kassa mi, så jeg bytta til en 4 trinns kasse.

på 4 trinns kassen fulgte det ikke med clutch arm eller utløser lager, så jeg måtte ta dette fra 5 trinnsen og montere over på 4 trinnsen.

Etter dette begynte bilen å slure på 3 og 4 gir ved gasspådrag, og generelt i 1 og 2 også...........

Så lurer jeg på om hva som kan forårsake dette, Clutchen var GOD før jeg bytta girkasse. er det forskjellig clutch arm og utløser lager på 5 og 4 trinnsen? som gjør at den bygger for mye å ikke gir slipp ordentlig på clutchen??? Clutch armen er foresten IKKE løs, når jeg har clutchen helt ute, noe jeg har hørt den skal være for å fri 100 %. jeg la også merke til at Clutch huset på 5 og 4 trinnsen ikke er like :P

jeg er lærlig på Bay auto Sørlandsparken, så har nok av tilgang på verktøy og skru plass, så gjerne kom med innspill!

på forhånd takk! :)

mhv Chris...

Edited by christsx

Så vidt jeg veit er utløserlagrene lik. Jeg har ivertfall aldri sett noen forskjell på de. Utløserarm skal ha samme vinkel, da T9 kassa tross alt er ei 4 trinskasse som det er montert ett ekstra gir i. Finns flere typer clutchus ja, uten at det skal ha betydning. Det finns også 2 typer utløserarm, der forskjellen er låsinga av clutchvaiern.

MT75 kassa blir en anna historie.

Jeg vil anbeflae deg å sjekke selvjusteringa, og kontrollere om utløserlagret kan ha løsna fra utløserarma. Begge tingene kan gjøre at clutchen slurer.

Utløserlagret ser du ved å ta av gummimansjetten rundt vaiern.

Vist du har inspeksjonspeil klarer du kanskje få sjekke innfestninga mellom utløserarma og girkassen også. Fort gjort at utløserlagert løsner under montering av kassa.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

har skrudd opp alt nå, og det viste seg at 4 trinnsen hadde "fast" clutch hus, og 5 trinnsen hadde clutch hus man kunne demontere, Så på 4 trinnsen hadde den en vinkel mitt i huset, som la seg ned der clutch armen skulle gå, som førte til at clutch armen ikke retunerte helt tilbake, siden den gikk i den "vinkelen" :) done deal