Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

hei alle sammen! har seg sånn at jeg klarte og ødelegge 3 giret på 5 trinns T9 kassa mi, så jeg bytta til en 4 trinns kasse.

på 4 trinns kassen fulgte det ikke med clutch arm eller utløser lager, så jeg måtte ta dette fra 5 trinnsen og montere over på 4 trinnsen.

Etter dette begynte bilen å slure på 3 og 4 gir ved gasspådrag, og generelt i 1 og 2 også...........

Så lurer jeg på om hva som kan forårsake dette, Clutchen var GOD før jeg bytta girkasse. er det forskjellig clutch arm og utløser lager på 5 og 4 trinnsen? som gjør at den bygger for mye å ikke gir slipp ordentlig på clutchen??? Clutch armen er foresten IKKE løs, når jeg har clutchen helt ute, noe jeg har hørt den skal være for å fri 100 %. jeg la også merke til at Clutch huset på 5 og 4 trinnsen ikke er like :P

jeg er lærlig på Bay auto Sørlandsparken, så har nok av tilgang på verktøy og skru plass, så gjerne kom med innspill!

på forhånd takk! :)

mhv Chris...

Edited by christsx
Posted

forskjell på utløserlager. 4trinsen er tjukkere. når jeg prøvde dette så fikk jeg ikke gire i det hele tatt. så prøv å bytt det. evt armen også =)

Posted

virker her på min, som at utløserlageret er tykkere på 5 trinns enn 4 trinns, for min legger litt press på clutchen hele tida :P

Posted

Så vidt jeg veit er utløserlagrene lik. Jeg har ivertfall aldri sett noen forskjell på de. Utløserarm skal ha samme vinkel, da T9 kassa tross alt er ei 4 trinskasse som det er montert ett ekstra gir i. Finns flere typer clutchus ja, uten at det skal ha betydning. Det finns også 2 typer utløserarm, der forskjellen er låsinga av clutchvaiern.

MT75 kassa blir en anna historie.

Jeg vil anbeflae deg å sjekke selvjusteringa, og kontrollere om utløserlagret kan ha løsna fra utløserarma. Begge tingene kan gjøre at clutchen slurer.

Utløserlagret ser du ved å ta av gummimansjetten rundt vaiern.

Vist du har inspeksjonspeil klarer du kanskje få sjekke innfestninga mellom utløserarma og girkassen også. Fort gjort at utløserlagert løsner under montering av kassa.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

har skrudd opp alt nå, og det viste seg at 4 trinnsen hadde "fast" clutch hus, og 5 trinnsen hadde clutch hus man kunne demontere, Så på 4 trinnsen hadde den en vinkel mitt i huset, som la seg ned der clutch armen skulle gå, som førte til at clutch armen ikke retunerte helt tilbake, siden den gikk i den "vinkelen" :) done deal