spN Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Hei, Hadde tidligere et registerhavari på min 2wd cosworth.Har byttet et par ventiler, så nå er alle tett. Skiftet også ventilløfterne da dem begynte å bli dårlige. Når jeg nå skulle starte bilen, putrer den en del før den starter (merket at turtall gikk opp til og litt over 1000 rpm når jeg kjørte på starter?), og når den omsider starter, går den opp og holder seg på 2000rpm. Den bruker også veldig mye bensin, lukter mye bensin av eksos, faktisk litt av oljepåfyllinga også. Har gått over å sjekket at alle kontakter og vakuumslanger er ok.Motoren tikker litt også, men ikke farlig mye. Blir ikke bedre når motor nærmer seg driftstemp heller.. Noen som har tips? Er det forresten kanskje mulig at jeg har satt innsug og eksoskam om hverandre?? /Espen
alelys Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Hei, Hadde tidligere et registerhavari på min 2wd cosworth.Har byttet et par ventiler, så nå er alle tett. Skiftet også ventilløfterne da dem begynte å bli dårlige. Når jeg nå skulle starte bilen, putrer den en del før den starter (merket at turtall gikk opp til og litt over 1000 rpm når jeg kjørte på starter?), og når den omsider starter, går den opp og holder seg på 2000rpm. Den bruker også veldig mye bensin, lukter mye bensin av eksos, faktisk litt av oljepåfyllinga også. Har gått over å sjekket at alle kontakter og vakuumslanger er ok.Motoren tikker litt også, men ikke farlig mye. Blir ikke bedre når motor nærmer seg driftstemp heller.. Noen som har tips? Er det forresten kanskje mulig at jeg har satt innsug og eksoskam om hverandre?? /Espen Første tanken som slår meg er evt falskluft? og om den får falskluft fra bensintrykksregulatoren som da gjør at den gir høyere bensintrykk enn det motoren skal ha på tomgang, så den går fet og lukter bensin. men dette bir egentlig tipping fra min side, men det er jo for gjort å sjekke etter falskluft:closedeyes: -Alexander
spN Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Det var det første som slo meg også, men har gått over alt mange ganger, prøvd å tatt av diverse kontakter og sett om det ble noe forskjell. Men alt er ok virker det som. Alt fungerte og har alltid fungert utmerket på denne bilen. Aldri hatt noe problemer, og alltid startet uansett..
haawaii Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 hvordan fikk du bekreftet at du ikke hadde luftlekasje?
spN Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 tenkte mer på falskluft angående vakuum og slikt. Skal låne meg en trykktester for å sjekke lekkasjer senere... Hvordan er det forresten kammene skal stå? Hvilken er innsugskam og hvilken er eksoskam..?
alelys Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 tenkte mer på falskluft angående vakuum og slikt. Skal låne meg en trykktester for å sjekke lekkasjer senere... Hvordan er det forresten kammene skal stå? Hvilken er innsugskam og hvilken er eksoskam..? gå over alle slanger og pakninger med startgass ingen anelse angående kammene -Alexander
cossiedude Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Du må passe deg for å ikke kjøre med bilen vist det lukter bensin av olja di.Blir fort trøbbel med bunndelen da.
haawaii Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/203223-are-cosworth-inlet-and-exhaust-cams-interchangeable.html det er forskjell på di. hvis du har innsug å eksos feil så vil det gå, men veldig dårlig. det går visstnok helt strøkent hvis du setter de 180grader feil. altså bytt om kammene, men sett merkene utover. så hadde kanskje sjekka om de står feil... les i tråden hva "diva" og "tabetha" sier. de har visstnok god peil der =) å som alelys her sier: bare å gå over med startgass =) da finner du lekasjer med en gang =)
Jonny.B Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 du har fått kontakten til vanntempføleren i bakkant på topp skikkelig? Prosjekt Electric orange Cossie
a.nilsen Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 (edited) Innsugskammen har en ekstra "rille" nedgravert rundt hele kammen på 4-5 forskjellige steder langs kammen- Ser det lett om du har de siden av hverandre. Har hørt det går an å sette de motsatt og få liv i den med ett ruskete resultat, så kan være det som har skjedd. Edit: Men på symptomene synes jeg ikke det høres naturlig ut. Ser ikke helt hvorfor den skal drukne i bensin av den grunn... Sjekk sensorene dine. Spes den blå i bakkant på toppen. Edited January 2, 2011 by a.nilsen '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
spN Posted January 3, 2011 Author Posted January 3, 2011 Takk for flere gode tips. Mener jeg satte kammen med "spor" i på innsugssiden, men må nok sjekke for å være sikker. Har riklet godt på alle kontakter, samt tatt kontakter av og på for å se forskjell. Skal sjekke opp i det med kammene når jeg har tid, og se bedre over alle kontakter/sensorer. Litt merkelig at dette plutselig skulle skje, da den har gått særdeles bra og fint hele tiden. Men men, alt er mulig
vinge86 Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 prøv å ta av ledningen på vanntemp sensoren og kortslutt den.. starter den lettere med den kortsluttet vet du hva du må bytte "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best
Cosworth_ftw Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 ta av oljepåfyllingslokket og lys inn der å se om du ser et spor
lowman Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 du ser ikke spora der vel..for spora er jo i lagerbanene på kambukkene. dette her lukter nok ett jesus prosjekt.hva er det med folk som tror dem kan skru og som jaller sammen noe og satser på at det går greit.folk må begynne å lære seg å skru å tenke på konsekvenser for sine egne ting.kan ikke forstå det. ikke noe spesielt retta mot trådstarter..men blir så oppgitt over alle jalla tingene som er her inne og seff andre forum.gjør litt forskning før man setter i gang me motor bygg og overhalinger..så slipper man mange idiot feil fordi man ikke har peiling.dette er jo også grunnen til at det er så mye dårlig ute blandt cosworthene som igjen gjør at cosworth får ett dårlig rykte for å være dårlig og sånne ting.skjerpings folkens:) håper forøvrig du finner utav feilen på bilen din.er ikke lett å si over nett hva som kan være galt.men du må iafall være sikker på timing på register før du gjør noe som helst mer.er ikke den rett så hjelper det ikke hvor mye du feilsøker på el komponenter.
spN Posted January 4, 2011 Author Posted January 4, 2011 forsåvidt enig med deg der, lowman håper det ikke var ment mot meg ja, da jeg er utdannet bilmekaniker, og jaller ikke bare ihop ting.......
lowman Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 nei var ikke ment direkte nei.bare generellt overaska over kompetanse og holdninger til mange folk.syns bare det er så dumt å se av og til at det er så mye jalla greier innen cosworth miljøet,og ford miljøet.men sier ikke at alle er sånn..er heldigvis mange som er både flinke og sitter på mye kompetanse.men er ofte langt imellom disse. ett tips...var borti engang at en gasspjeld sensor kødda seg til slik at motoren gikk myyyyyyye opp på tomgang..det var forøvrig mer enn bare opp til 2000...den gikk vel opp på 4-5000omdr...fikk skifta den dengang og den ble iorden.
a.nilsen Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 Mener du er spor utenfor lagerbanen også, om jeg ikke tar helt feil.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Tore_TJ Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 Mener du er spor utenfor lagerbanen også, om jeg ikke tar helt feil.. Det er nok feil http://www.google.co.uk/imgres?imgurl=http://media.turbosport.co.uk/2005/6/5593567200506011828.gif&imgrefurl=http://www.turbosport.co.uk/showthread.php%3F89213-Sierra-Cosworth-2wd-Bd14-Inlet-bd10-Ex-Cams-verniers&usg=__CW8ijNKi_o_kmc8SXq8wt_aTuL0=&h=336&w=448&sz=33&hl=en&start=0&zoom=0&tbnid=009dISzaZCDHlM:&tbnh=95&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Dsierra%2Bcosworth%2Binlet%2Bcam%26hl%3Den%26biw%3D1024%26bih%3D619%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=192&vpy=145&dur=174&hovh=95&hovw=127&tx=78&ty=39&ei=u6wjTa6jMZOA4QafucmEAg&oei=u6wjTa6jMZOA4QafucmEAg&esq=1&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:0,s:0
spN Posted January 5, 2011 Author Posted January 5, 2011 nei var ikke ment direkte nei.bare generellt overaska over kompetanse og holdninger til mange folk.syns bare det er så dumt å se av og til at det er så mye jalla greier innen cosworth miljøet,og ford miljøet.men sier ikke at alle er sånn..er heldigvis mange som er både flinke og sitter på mye kompetanse.men er ofte langt imellom disse. ett tips...var borti engang at en gasspjeld sensor kødda seg til slik at motoren gikk myyyyyyye opp på tomgang..det var forøvrig mer enn bare opp til 2000...den gikk vel opp på 4-5000omdr...fikk skifta den dengang og den ble iorden.heheh, ja skjønner godt hva du mener kjipt å se på for oss som vil ta vare og bryr seg litt om bila sine.. Nå skal det jo sies at jeg blir nok å ta godt vare på denne, er en org 2wd, meget tight og fin både i gir og drivverk, går godt, veldig lite rust osv. nok off topic - skal få sjekka opp i forhold til alle tips jeg har fått så snart jeg har tid
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now