Per Olav Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Ford har gått bort fra strekkbolter til dohc og jeg lurer på hva er da tiltrekningsmomentet på "ikke" strekkboltene? De orginale strekkboltene skal jo dras til i tre steg med forskjellige grader. Siste trekk er 130 grader. På vanlige bolter er det jo som oftest NM det går i... Noen som vet momentet i de forskjellige stegene? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
92cossi Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/60420-moment-pa-dohc-topp/page__view__findpost__p__570726 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted December 31, 2010 Author Share Posted December 31, 2010 Å dra til i grader er typisk for strekkbolter da.. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 hva blir gjort på ohc og cossi når man bruker arp bolter da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 Noen som vet momentet i de forskjellige stegene? Jeg gjorde en test med dette og har konkludert med at man ikke kan sammenligne det på denne måten. Det ikke er noen fornuftig sammenheng mellom de to. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 1, 2011 Author Share Posted January 1, 2011 Jeg dro til med 40nm - 55nm - 90¤ og 90¤ jeg, så får vi se hvordan det går....På siste steget så dro jeg langt over 110nm på noen, mens på andre klikket ikke momentnøkkelen som jeg hadde satt opp på 110nm for å ha noe å gå etter over i det heletatt .. hva blir gjort på ohc og cossi når man bruker arp bolter da?Husker ikke alle stegene her, men siste er 105-110nm allefall. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Jeg dro til med 40nm - 55nm - 90¤ og 90¤ jeg, så får vi se hvordan det går....På siste steget så dro jeg langt over 110nm på noen, mens på andre klikket ikke momentnøkkelen som jeg hadde satt opp på 110nm for å ha noe å gå etter over i det heletatt .. Akkurat.Dette er grunnen til at man ikke skal blande sammen disse to metodene. Du kan iallefall ikke kjøre med en topp som er ujevnt tiltrukket slik det er nå. Det er en mye bedre løsning å løsne en og en bolt 1/2 omdr. og så trekke den til med 100 Nm. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now