Jump to content

Oljepumpe,vannpumpe 4wd


SierraCos2wd

Recommended Posts

Jeg har ikke vært fornøyd med servicen hos Woodford i det siste, etter å ha lagt noen hundretusen igjen der.. De gidder ikke svare lengre på mail. Tidligere svarte de samme dag. Nå i det siste har det gått gjerne 3-4 uker, og i tillegg har jeg purret de. <_<

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hvor lønner det seg og handle oljepumpe og vannpumpe til 4wd motoren?

 

Høytrykk eller ny org pumpe?

 

Og er det noen som sliter med at det kan bli luft i kjølesytemet med mye høy turtall kjøring? At vannpumpen pisker vannet istede for å sirkulere?

 

Jeg sliter med det på vingebilen min. Har ikke vært borti det på noen av de andre bilene mine. Vet ikke hva som kan gjøre det? Det spruter ut lokket også. Vet ikke om det kan ha noe med at jeg har på for mye vann? Er med en gang jeg får turtall så ser jeg det kommer opp ene panser rilla :)

Link to comment
Share on other sites

elektrisk vannpumpe er tingen for å unngå problemer med luft i vannet på høyt turtall. hvis ikke må vannpumpen gires ned, men det fører til problemer på lavt turtall.

elektrisk så kan du fjerne den orginale termostaten også siden du da vil ha en pumpe som justerer seg etter temperatur og ikke etter turtall.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

høres ut som ting ikke er helt iorden om det kommer vann ut rillene i panseret.enten for mye vann...eller en stk blåst toppakning eller noe galt er det iallefall.

 

toppakning er jeg 100% sikker på ikke er prob. Vet ikke om lokket kan være dårlig? Jeg har nok fylt på for mye vann etter det jeg har sjekka på org tank jeg har liggende i allefall.. Får prøve og finne ut av det etterverdt :)

Link to comment
Share on other sites

toppakning er jeg 100% sikker på ikke er prob. Vet ikke om lokket kan være dårlig? Jeg har nok fylt på for mye vann etter det jeg har sjekka på org tank jeg har liggende i allefall.. Får prøve og finne ut av det etterverdt :)

Prøvd ett annet lokk, sjekk trykket på det. Mener det er diverse varianter mtp trykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også litt problem med vann opp panserrillen når jeg kjører hardt med bilen.

Har nytt, orginalt lokk til vannet, men dog litt vannsprut fra ekspansjonstanken til tider

Jeg har svirlpot, men har kjørt med det siden bilen ble bygd, så vet ikke om den har noe effekt.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

toppakning er jeg 100% sikker på ikke er prob. Vet ikke om lokket kan være dårlig? Jeg har nok fylt på for mye vann etter det jeg har sjekka på org tank jeg har liggende i allefall.. Får prøve og finne ut av det etterverdt :)

 

100% sikker på att det ikke er gåen topp-pakning på en cosworth motor? det var sterke ord ;)

 

Hvær gang jeg har vært utsatt for att vannet spruter av ekspansjonstanken,så har det vært utett topp-pakning som har vært problemet.

Når ekspansjonstanken blir knallhard og ser ut som ballong,så er det verken vannpumpen eller lokket som er problemet.

 

Skulle foresten vært med advarsel med ARP bolter : "bruk av disse vil føre til frostveske på frontruten" :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde kjølevæske ut panserrilla på escorten i sommer men det var en morken slange som sprakk.

Aldri hatt noe problem ellers med kjølevann ut av tanken, og lader alltid over 2 bar når det kjøres hardt på bane. Dette med standard tank og lokk.

Link to comment
Share on other sites

100% sikker på att det ikke er gåen topp-pakning på en cosworth motor? det var sterke ord ;)

 

Hvær gang jeg har vært utsatt for att vannet spruter av ekspansjonstanken,så har det vært utett topp-pakning som har vært problemet.

Når ekspansjonstanken blir knallhard og ser ut som ballong,så er det verken vannpumpen eller lokket som er problemet.

 

Skulle foresten vært med advarsel med ARP bolter : "bruk av disse vil føre til frostveske på frontruten" :)

 

ser ikke noen grunn til at det skulle være den. Ikke vann i olja, olje i vannet. Ikke ser tanken ut som en balong heller. Når tanken er halvfull så spruter det ikke lenger og virker ikke som det er noe spessielt trykk i systemet heller... Ikke noe feil med temperaturer. Men kan jo ikke være helt sikker :) hehe. Får ta en komp test.

 

Breda: Jeg kjører også swirl pot... :)

Edited by Escossie
Link to comment
Share on other sites

Alu tank fra pro-alloy ell bailey du bruker? Hadde samme saken på vingebilen, men det ga seg om nivået var lavt nok i tanken. Den spruta av seg det som var for mye. Når den da etterhvert hadde spruta av seg det den skulle ga det seg. Men når jeg sjekka vannet etter kjøringa så det ut som det var lite på den, så jeg fylte opp til ca midt i tanken igjen. Tok ei stønm før jeg skjønte sammenhengen men hadde aldri no sprut ut av den etter jeg holdt nivået lavt. Heller ingen tempratur problemer som følge av den lavere vannstanden. Satt også swirlpot på den.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alu tank fra pro-alloy ell bailey du bruker? Hadde samme saken på vingebilen, men det ga seg om nivået var lavt nok i tanken. Den spruta av seg det som var for mye. Når den da etterhvert hadde spruta av seg det den skulle ga det seg. Men når jeg sjekka vannet etter kjøringa så det ut som det var lite på den, så jeg fylte opp til ca midt i tanken igjen. Tok ei stønm før jeg skjønte sammenhengen men hadde aldri no sprut ut av den etter jeg holdt nivået lavt. Heller ingen tempratur problemer som følge av den lavere vannstanden. Satt også swirlpot på den.

 

høres akkurat slik ut som det er på min. :) er ikke noe prob hvis jeg ikke fyller mye på tanken, har forresten en forge motorsport tank på min men det er jo så og si likt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en type frostvæske som ikke utvider seg. når du har turtall og mye varme utvider vannet seg. Blir mye trykk og lokket slipper ut pga. overtrykket blir for mye. Har ikke hatt en dråpe av vann som har kommet ut av tanken. Har pro alley tank. Tåler -40 til 115 grader i lukket system.

koster 40 kroner literen.

frode r

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en type frostvæske som ikke utvider seg. når du har turtall og mye varme utvider vannet seg. Blir mye trykk og lokket slipper ut pga. overtrykket blir for mye. Har ikke hatt en dråpe av vann som har kommet ut av tanken. Har pro alley tank. Tåler -40 til 115 grader i lukket system.

koster 40 kroner literen.

KA koster 40kr literen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en type frostvæske som ikke utvider seg. når du har turtall og mye varme utvider vannet seg. Blir mye trykk og lokket slipper ut pga. overtrykket blir for mye. Har ikke hatt en dråpe av vann som har kommet ut av tanken. Har pro alley tank. Tåler -40 til 115 grader i lukket system.

koster 40 kroner literen.

 

Deler du navnet på den? :)

 

40kr litern er billigere en Biltema det.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

100% sikker på att det ikke er gåen topp-pakning på en cosworth motor? det var sterke ord ;)

 

Hvær gang jeg har vært utsatt for att vannet spruter av ekspansjonstanken,så har det vært utett topp-pakning som har vært problemet.

Når ekspansjonstanken blir knallhard og ser ut som ballong,så er det verken vannpumpen eller lokket som er problemet.

 

Skulle foresten vært med advarsel med ARP bolter : "bruk av disse vil føre til frostveske på frontruten" :)

 

Dette som har hent med min Cosworth, var ARP studs i motoren som virket veldig løse.

Topp pakningen var også gåen.

 

Lurt å bytte ut APR med originale strekk bolter ?

 

 

DS motorsport har oppgradert oljepumpe

http://cgi.ebay.co.uk/COSWORTH-YB-4-WD-HIGH-PRESSURE-OIL-PUMP-SIERRA-ESCORT-/300496112873?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45f6f6cce9#ht_558wt_905

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

100% sikker på att det ikke er gåen topp-pakning på en cosworth motor? det var sterke ord ;)

 

Hvær gang jeg har vært utsatt for att vannet spruter av ekspansjonstanken,så har det vært utett topp-pakning som har vært problemet.

Når ekspansjonstanken blir knallhard og ser ut som ballong,så er det verken vannpumpen eller lokket som er problemet.

 

Skulle foresten vært med advarsel med ARP bolter : "bruk av disse vil føre til frostveske på frontruten" :)

Enig med du der. Har sett nøyaktig det samme ved flere anledninger.

 

Advarsler hjelper dessverre ikke i denne kundegruppen, til alle selgeres store glede. Ikke-selgere har advart mot bruk av korte ARP studs på Cosworthmotorer i alle år.

Prinsippet i seg selv gjør at kombinasjonen Cosworth YB og ARP studs ikke KAN klare å holder tett over tid dersom bilen faktisk brukes.

 

Kan likevel gjenta noe som er postet mange ganger tidligere. Styr klar korte ARP studs hvis du har tenkt å BRUKE Cosworthen din i praksis.

Foreslår at man venter med ARP til man kjører Ford 6,0 diesel. Her er ARP studs ett absolutt MUST som gir ekstremt store fordeler. Her virker de altså nøyaktig omvendt til det de gjør på en Cosworthmotor. Grunnen er at toppene tåler de større belastningene som ARP boltene faktisk påfører dem.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette som har hent med min Cosworth, var ARP studs i motoren som virket veldig løse.

Topp pakningen var også gåen.

 

Lurt å bytte ut APR med originale strekk bolter ?

 

ja vil si det er lurt å ha orginale strekk bolter.sammen med gr a pakning så holder disse veeeeeeldig godt.

 

 

DS motorsport har oppgradert oljepumpe

http://cgi.ebay.co.uk/COSWORTH-YB-4-WD-HIGH-PRESSURE-OIL-PUMP-SIERRA-ESCORT-/300496112873?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45f6f6cce9#ht_558wt_905

Link to comment
Share on other sites

1. Dette som har hent med min Cosworth, var ARP studs i motoren som virket veldig løse.

2. Topp pakningen var også gåen.

3. Lurt å bytte ut APR med originale strekk bolter ?

1. Ja selvfølgelig. ARP studsene er så kraftige at når motoren blir normalt varm og alt metall i hele motoren utvider seg pga varmen, så holder ARP studsene stand og noe annet og svakere MÅ gi etter. Det svakeste gir seg først og det er aluminiumen i toppen. Etter endel oppstarter har man da klart å komprimere all den aluminiummen som ligger under skivene til muttrene som holder toppen nede. Når toppen etter en liten stund nærmest ligger løs nedpå toppakningen, da begynner det selvsagt å lekke og siden blåser man pakningen.

Dette fører ofte til at eieren blir flinkere å ettertrekke muttrene til ARP studsene da toppen stadig gir etter, mer og mer. Etter en stund har man ettertrukket så mye at bolthullene i blokken også er blitt deformert og til slutt sprikker blokken rundt bolthullene.

På dette stadiet får man tittelere seg selv som man vil, man man har iallefall ødelagt en god Cosworthtopp og Cosworth blokk, kun på grunnlag av wannebe og rent lommemann-selger-idioti.

2. Ja selvfølglig. Ett uunngåelig resultat på en Cosworth som BRUKES med korte ARP studs. Slik vil det fortsette.

3. Du kommer langt med de originale strekk boltene og en oppgradert topp pakning, men det finns også andre oppgraderings alternativ. Legg merke til beskrivelse og diameter. ;)

http://cgi.ebay.co.uk/COSWORTH-WRC-CYLINDER-HEAD-BOLTS-/120661530159?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c17fcd62f

Hvor lønner det seg og handle oljepumpe og vannpumpe til 4wd motoren?

 

Høytrykk eller ny org pumpe?

 

Og er det noen som sliter med at det kan bli luft i kjølesytemet med mye høy turtall kjøring? At vannpumpen pisker vannet istede for å sirkulere?

For å se om det er selve vannpumpen er problemet så kan man holde motoren på "problemturtallet" så lenge man gidder mens bilen står i ro.

Hvis ikke dette gir de samme problemene som under kjøring så er problemet ett annet sted.

 

Med ett 2,0 BAR manometer tilkoblet en av slangene i kjølesystemet så får man VITE hva man kjører med av kjølevannstrykk. På en Cosworth er dette ikke uvesentlig.

 

Hvis motoren "produserer" trykkøkninger (manometeret viser at trykket øker, så åpner lokket på ekspansjonskaret og trykket faller, så øker trykket igjen og dette gjentar seg) så er det som oftest ett toppaknings-tettings-relatert problem.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...