turbodude Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Heisann Tenkte jeg skulle oppgradere drivverket på min 2wd.Så da er spørsmålet hva skal jeg oppgradere først?Vet jeg skulle hatt begge deler men har bare råd til en ting om gangen... Hva tror folket? mvh Per Egil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Diff! Viss du har org. diff vel og merke Fungerer T5 kassen din fint? Den lever vel uansett farlig med den motoren din, men så sant den fungerer fint så ville jeg først oppgradert diffen. Det har du veldig mye igjen for Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 (edited) Hårball har jo en bra diff til bra pris, som går rett i bilen din da http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61423-quaife-atb-75/ Edited December 23, 2010 by Fakeworth -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodude Posted December 23, 2010 Author Share Posted December 23, 2010 Diff! Viss du har org. diff vel og merke Fungerer T5 kassen din fint? Den lever vel uansett farlig med den motoren din, men så sant den fungerer fint så ville jeg først oppgradert diffen. Det har du veldig mye igjen for Har orginal diff.T5 kassa funker som bare det den Ja lever vel farlig begge delene, men kassa lever kanskje en stund til hvis man er sikker på at den er i gir før man slipper clutchen...Har du noen gode forslag til differ? Hårball har jo en bra diff til bra pris, som går rett i bilen din da http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61423-quaife-atb-75/ Hvordan er disse ATB diffene å kjøre med da?Har kun kjørt orginal diff,så vet ikke hvordan de forskjellige oppfører seg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 quaife atb på cosworth er helt fjernt. disse er laget for racing, i motsetning til sierra 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Pøh, Quaife ATB er helt sjefs på Cossie!Har meget god erfaring med slike differ, også på min egen bil.Da har man en diff som man får godt feste med viss man er intressert i å kjøre fort med.Den er ikke fullt så egnet til herjing som en Gripper el.lign., men det går HELT fint an å sladde med den også.Men viss man er mer instressert i å kunne spinne rundinger enkelt, enn å kjøre fort på bane, ja da velger man ikke Quaife. Og ja, den T5 kassen din kan godt leve lenge, men den kan også ryke ved første og beste anledning.Så det er engelig bare å kjøre og se hvor lenge det holder Ryker den, så ryker den. Men det kan også godt være at den holder veldig lenge, spesielt viss man tar hensyn til kassa. Jeg personlig vil anbefale deg Quaife ATB diff, en av de beste oppgraderinger jeg har gjort på min Cosworth vertfall MYE bedre å kjøre med Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Pøh, Quaife ATB er helt sjefs på Cossie!Har meget god erfaring med slike differ, også på min egen bil.Da har man en diff som man får godt feste med viss man er intressert i å kjøre fort med.Den er ikke fullt så egnet til herjing som en Gripper el.lign., men det går HELT fint an å sladde med den også.Men viss man er mer instressert i å kunne spinne rundinger enkelt, enn å kjøre fort på bane, ja da velger man ikke Quaife. Og ja, den T5 kassen din kan godt leve lenge, men den kan også ryke ved første og beste anledning.Så det er engelig bare å kjøre og se hvor lenge det holder Ryker den, så ryker den. Men det kan også godt være at den holder veldig lenge, spesielt viss man tar hensyn til kassa. Jeg personlig vil anbefale deg Quaife ATB diff, en av de beste oppgraderinger jeg har gjort på min Cosworth vertfall MYE bedre å kjøre med Enig der. Har ATB på escorten og det går helt fint å spøle seg sidelengs hvis man vil det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodude Posted December 23, 2010 Author Share Posted December 23, 2010 okay så ATB diffen er fin for LITT spinning og herjing + kjøre raske rundetider?Liker å herje litt men artigere å kjøre fort rundt bana takker for alle svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 okay så ATB diffen er fin for LITT spinning og herjing + kjøre raske rundetider?Liker å herje litt men artigere å kjøre fort rundt bana takker for alle svar Da høres ATB perfekt ut for deg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Ville anbefalt deg å ta girkasse først jeg da. Har selv tatt 3 T5 på ett par år og en kammerat har tatt to bare sommeren som var. Ingen av oss har rast diffen enda. Kjørte/er orginal 7,5" med to-tre ekstra lammeler i lsd enheten. Funker helt gull og har gjort det i 3-4 år. Så min erfaring er helt klart at det er kassa som er 1. pri. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Kjørte/er orginal 7,5" med to-tre ekstra lammeler i lsd enheten. Funker helt gull og har gjort det i 3-4 år. Lurer fælt på framgangsmåte for å shimse opp diff, noen som gidder forklare evnt legge ut en link? Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Var lettere enn jeg jeg trodde. Ikke all verdens hokuspokus.Du tar ut selve lsd enheten fra diffhuset, ved å løsne på lagrene og løsne kronhjulet fra lsd klumpen.Plukker ut lsden og legger den på en arbeidsbenk så du får litt armslag.Åpner lokket på den så ser du lamellene ligger oppå hverandre under lokket. Så tar du noen ekstra lammeler og klemmer inn så mange du klarer og få inn. Må presse på det du klarer. Fikk i 2 i min og tre i en til en kammerat. Når du ikke får på lokket skikkelig har du for mange. Bare å prøve seg frem og bruke det du orker av håndmakt.Har som sagt fungert alldeles strålende og begge bilene blir/ble brukt på bane jevnlig. Faren/utfordringa i denne øvelsen ligger i å få satt opp kronhjulet/diffen riktig når du setter det sammen igjen. Har tatt det på feelingen, med hell to ganger og synes det var ganske logisk hvor det måtte bli riktig. Andre mener det er umulig og håpløst uten en mannsalder med erfaring og måleutstyr fra NASA. Kanskje jeg har hatt flaks men synes det ikke virka som noen heksekunst akkurat. Er jo bare sideveis justeringa du justerer. Flytter kronhjulet fra/imot pinjongen ved og skru på lagrene. Justerer den mot pinjongen til det begynner å klype litt. Slakker opp litt til det er "dødgang", strammer litt, slakker litt osv til du føler du har den 100%. Brukte litt tid på denne biten. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 a.nilsen: Takk for den. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 oppgradering girkasse eller diff? Det som ryker først! WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodude Posted December 24, 2010 Author Share Posted December 24, 2010 Det som ryker først! hehe sant nok Men hvis man skal være føre var,hva er sannsynelig at ryker først?Hva har man mest igjen for å bytte nå? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Er vel ganske enkelt spørsmål så lenge det du har er originalt. 7,5 toms differ vokser på trær, T5 kasser begynner å bli dyrt. Oppgrader kassa først. Eller bytt til sånn grøt-rører mt75 ting. '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 (edited) hvor mye effekt er det snakk om her da? er ikke bare-bare å bytte til grommere kasse, med mindre man vil bytte drevsats- med tilhørende bråk jeg byttet kasse først. Edited December 24, 2010 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Det er jo rimelig stor prisforskjell på å oppgradere kasse eller diff vil jeg si, har vel litt å si det også. Har du 400-450hk og liker å kjøre fort på bane, så tror jeg diffen din er best å bytte ut.. Kassa burde tåle den effekten så lenge du kjører litt med hodet, og diffen skal jo være en bra oppgradering i forhold til kjørestilen din.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie 86 Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Hvorfor kjøpe quaife atb når du kan få en Eaton til 1/3 av prisen og MINST like bra :-)Har kjørt med en slik i 2 sesonger nå og er kjempe fornøyd. 1986 sierra cosworth vingebil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Diffen til Hårball koster jo 8k og bare å putte rett under bilen, for så å selge den som stod der til ca 3-3500kr.Eaton diff'n kommer vel på 4-5000kr, så må du bruke huset til orginal diffen og deler fra den for å få den igang.. Så i dette tilfellet blir det vel omtrent like billig begge måtene.. Helt klart, om jeg skulle bytta ut en gåen diff som huset var helt og dreva var fine, hadde jeg gått for eaton jeg også, men her kan jo en annen få glede av ny diff og han selv slipper unna monterigs jobben. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Det er jo rimelig stor prisforskjell på å oppgradere kasse eller diff vil jeg si, har vel litt å si det også. Har du 400-450hk og liker å kjøre fort på bane, så tror jeg diffen din er best å bytte ut.. Kassa burde tåle den effekten så lenge du kjører litt med hodet, og diffen skal jo være en bra oppgradering i forhold til kjørestilen din..Av erfaring så holder ikke ikke kassa. Diffen holder fin fint med den lille oppgraderinga jeg nevnte uten at det kosta meg ei krone på to differ. Kassa derimot raser rimlig raskt. Jeg hadde ca 400 på driven, den andre har drøye 500. Dette utaler jeg etter egne erfaringer x2. Om vi kjører med hue veit jeg ikke men har også hatt mye annet som går over middels godt og aldri hatt sånne girkasse problemer som med en std. T5. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodude Posted December 24, 2010 Author Share Posted December 24, 2010 hvor mye effekt er det snakk om her da? er ikke bare-bare å bytte til grommere kasse, med mindre man vil bytte drevsats- med tilhørende bråk jeg byttet kasse først. Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodude Posted December 25, 2010 Author Share Posted December 25, 2010 Det er jo rimelig stor prisforskjell på å oppgradere kasse eller diff vil jeg si, har vel litt å si det også. Har du 400-450hk og liker å kjøre fort på bane, så tror jeg diffen din er best å bytte ut.. Kassa burde tåle den effekten så lenge du kjører litt med hodet, og diffen skal jo være en bra oppgradering i forhold til kjørestilen din.. Det er stor prisforskjell, diff har jeg råd til nå...Så tanken var at hvis det er best å bytte kassa først,Ja da må jeg spare litt til Men spørs om det kanskje blir diff Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now