Jump to content

oppgradering girkasse eller diff?


turbodude

Recommended Posts

Diff! Viss du har org. diff vel og merke :)

Fungerer T5 kassen din fint? Den lever vel uansett farlig med den motoren din, men så sant den fungerer fint så ville jeg først oppgradert diffen. Det har du veldig mye igjen for :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hårball har jo en bra diff til bra pris, som går rett i bilen din da :)

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61423-quaife-atb-75/

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Diff! Viss du har org. diff vel og merke :)

Fungerer T5 kassen din fint? Den lever vel uansett farlig med den motoren din, men så sant den fungerer fint så ville jeg først oppgradert diffen. Det har du veldig mye igjen for :)

 

Har orginal diff.

T5 kassa funker som bare det den ^_^

Ja lever vel farlig begge delene, men kassa lever kanskje en stund til hvis man er sikker på at den er i gir før man slipper clutchen...

Har du noen gode forslag til differ?

 

Hårball har jo en bra diff til bra pris, som går rett i bilen din da :)

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61423-quaife-atb-75/

 

 

Hvordan er disse ATB diffene å kjøre med da?

Har kun kjørt orginal diff,så vet ikke hvordan de forskjellige oppfører seg...

Link to comment
Share on other sites

Pøh, Quaife ATB er helt sjefs på Cossie!

Har meget god erfaring med slike differ, også på min egen bil.

Da har man en diff som man får godt feste med viss man er intressert i å kjøre fort med.

Den er ikke fullt så egnet til herjing som en Gripper el.lign., men det går HELT fint an å sladde med den også.

Men viss man er mer instressert i å kunne spinne rundinger enkelt, enn å kjøre fort på bane, ja da velger man ikke Quaife.

 

Og ja, den T5 kassen din kan godt leve lenge, men den kan også ryke ved første og beste anledning.

Så det er engelig bare å kjøre og se hvor lenge det holder :) Ryker den, så ryker den. Men det kan også godt være at den holder veldig lenge, spesielt viss man tar hensyn til kassa.

 

 

Jeg personlig vil anbefale deg Quaife ATB diff, en av de beste oppgraderinger jeg har gjort på min Cosworth vertfall :) MYE bedre å kjøre med :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Pøh, Quaife ATB er helt sjefs på Cossie!

Har meget god erfaring med slike differ, også på min egen bil.

Da har man en diff som man får godt feste med viss man er intressert i å kjøre fort med.

Den er ikke fullt så egnet til herjing som en Gripper el.lign., men det går HELT fint an å sladde med den også.

Men viss man er mer instressert i å kunne spinne rundinger enkelt, enn å kjøre fort på bane, ja da velger man ikke Quaife.

 

Og ja, den T5 kassen din kan godt leve lenge, men den kan også ryke ved første og beste anledning.

Så det er engelig bare å kjøre og se hvor lenge det holder :) Ryker den, så ryker den. Men det kan også godt være at den holder veldig lenge, spesielt viss man tar hensyn til kassa.

 

 

Jeg personlig vil anbefale deg Quaife ATB diff, en av de beste oppgraderinger jeg har gjort på min Cosworth vertfall :) MYE bedre å kjøre med :)

 

Enig der. Har ATB på escorten og det går helt fint å spøle seg sidelengs hvis man vil det..

Link to comment
Share on other sites

Ville anbefalt deg å ta girkasse først jeg da. Har selv tatt 3 T5 på ett par år og en kammerat har tatt to bare sommeren som var. Ingen av oss har rast diffen enda. Kjørte/er orginal 7,5" med to-tre ekstra lammeler i lsd enheten. Funker helt gull og har gjort det i 3-4 år. Så min erfaring er helt klart at det er kassa som er 1. pri.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjørte/er orginal 7,5" med to-tre ekstra lammeler i lsd enheten. Funker helt gull og har gjort det i 3-4 år.

 

Lurer fælt på framgangsmåte for å shimse opp diff, noen som gidder forklare evnt legge ut en link?

 

:)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Var lettere enn jeg jeg trodde. Ikke all verdens hokuspokus.

Du tar ut selve lsd enheten fra diffhuset, ved å løsne på lagrene og løsne kronhjulet fra lsd klumpen.

Plukker ut lsden og legger den på en arbeidsbenk så du får litt armslag.

Åpner lokket på den så ser du lamellene ligger oppå hverandre under lokket. Så tar du noen ekstra lammeler og klemmer inn så mange du klarer og få inn. Må presse på det du klarer. Fikk i 2 i min og tre i en til en kammerat. Når du ikke får på lokket skikkelig har du for mange. Bare å prøve seg frem og bruke det du orker av håndmakt.

Har som sagt fungert alldeles strålende og begge bilene blir/ble brukt på bane jevnlig.

Faren/utfordringa i denne øvelsen ligger i å få satt opp kronhjulet/diffen riktig når du setter det sammen igjen. Har tatt det på feelingen, med hell to ganger og synes det var ganske logisk hvor det måtte bli riktig. Andre mener det er umulig og håpløst uten en mannsalder med erfaring og måleutstyr fra NASA. Kanskje jeg har hatt flaks men synes det ikke virka som noen heksekunst akkurat. Er jo bare sideveis justeringa du justerer. Flytter kronhjulet fra/imot pinjongen ved og skru på lagrene. Justerer den mot pinjongen til det begynner å klype litt. Slakker opp litt til det er "dødgang", strammer litt, slakker litt osv til du føler du har den 100%. Brukte litt tid på denne biten.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er vel ganske enkelt spørsmål så lenge det du har er originalt. 7,5 toms differ vokser på trær, T5 kasser begynner å bli dyrt. Oppgrader kassa først. Eller bytt til sånn grøt-rører mt75 ting.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo rimelig stor prisforskjell på å oppgradere kasse eller diff vil jeg si, har vel litt å si det også. Har du 400-450hk og liker å kjøre fort på bane, så tror jeg diffen din er best å bytte ut.. Kassa burde tåle den effekten så lenge du kjører litt med hodet, og diffen skal jo være en bra oppgradering i forhold til kjørestilen din..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Diffen til Hårball koster jo 8k og bare å putte rett under bilen, for så å selge den som stod der til ca 3-3500kr.

Eaton diff'n kommer vel på 4-5000kr, så må du bruke huset til orginal diffen og deler fra den for å få den igang.. Så i dette tilfellet blir det vel omtrent like billig begge måtene.. Helt klart, om jeg skulle bytta ut en gåen diff som huset var helt og dreva var fine, hadde jeg gått for eaton jeg også, men her kan jo en annen få glede av ny diff og han selv slipper unna monterigs jobben. :)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det er jo rimelig stor prisforskjell på å oppgradere kasse eller diff vil jeg si, har vel litt å si det også. Har du 400-450hk og liker å kjøre fort på bane, så tror jeg diffen din er best å bytte ut.. Kassa burde tåle den effekten så lenge du kjører litt med hodet, og diffen skal jo være en bra oppgradering i forhold til kjørestilen din..

Av erfaring så holder ikke ikke kassa. Diffen holder fin fint med den lille oppgraderinga jeg nevnte uten at det kosta meg ei krone på to differ. Kassa derimot raser rimlig raskt. Jeg hadde ca 400 på driven, den andre har drøye 500. Dette utaler jeg etter egne erfaringer x2. Om vi kjører med hue veit jeg ikke men har også hatt mye annet som går over middels godt og aldri hatt sånne girkasse problemer som med en std. T5.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er jo rimelig stor prisforskjell på å oppgradere kasse eller diff vil jeg si, har vel litt å si det også. Har du 400-450hk og liker å kjøre fort på bane, så tror jeg diffen din er best å bytte ut.. Kassa burde tåle den effekten så lenge du kjører litt med hodet, og diffen skal jo være en bra oppgradering i forhold til kjørestilen din..

 

 

Det er stor prisforskjell, diff har jeg råd til nå...

Så tanken var at hvis det er best å bytte kassa først,Ja da må jeg spare litt til ;)

Men spørs om det kanskje blir diff B)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...