Jump to content

Sierra går på 3 sylindere ved pådrag.


ThomasR

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 90' modell sierra som går på 3 sylindere ved det minste pådrag. Byttet plugger i går uten hell, men jeg så de var litt mørkere enn de skal, uten å være våte. Rundt gjengene på den ene pluggen lå det en del olje. Bilen går rent på tomgang.

Kan ikke se noe overslag fra kablene, men tenkte jeg skulle bytte fordelerlokk og kabler fordet. Noen som har vært borti dette før? Er en 2,0 Ohc.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg byttet kabel fra coil til fordeler, og fra fordeler til plugger. Byttet også rotor og fordelerlokk da dette var irret. Men problemet er der enda. Jeg tenker det kan være en dyse som klarer seg på tomgang men som ikke henger med når man gir gass. Noen som har vært borti dette problemet tidligere?

Link to comment
Share on other sites

Nødvendigvis ikke. Kompresjonstrykket er såpass lavt at den ene sylinderen kan "følge" med på tomgang men så fort turtallet øker dør den ut. Har du prøvd å nappe av en og en pluggledning mens den går på tomgang? du skal da høre tydlig forskjell når du kutter gnisten. Ehh, bruk hansker :whistling: Mål gjerne komp.trykket først.

Har motoren vært i daglig bruk eller har den stått over lengre tid?

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Det er det som er, når jeg drar av en og en kabel stopper den helt. På tomgang går den helt fint, og med tanke på at kabler, fordelerlokk, rotor og plugger er nye kan man vel utelukke både det og dyser.

Jeg tenkte jeg skulle sjekke timingen, reima kjentes slapp ut. Hvor er merkene på den? På det øvre reimhjulet er det tre hull inni, i det ene hullet er det en slags tapp. Hvis man ser på reimhjulet, så ser det ut som om det er to merker på innsiden av hjulet, altså på toppen, et ca klokka 10 og et klokka 2. Går ut i fra at den tappen skal inni en av de når den står på tenning på eneren?

Problemet er at når rotoren står på nr 1, så er ikke reimhjulet på noe som helst merke.

Link to comment
Share on other sites

det med kompresjonen er feil.er det lav komp på en sylinder vil du få fusk på tomgang..men får du litt turtall på den så vil den bli bedre..for da rekker ikke kompresjonen å "lekke " forbi stempelfjørene.seff da med ett vist forbehold..du vil nok ikke klare å kjøre bilen normalt..spørs jo alt etter hvor alvorlig komp feilen er.

 

du bør få sjekka kompresjonen iallefall...sånn at du vet at den er iorden..viss ikke så blir det å gå over til å sjekke tenningsannlegget...coil...tennplugger og kabler.,og så å sjekke drivstoff system osv

Link to comment
Share on other sites

Registermerket på kamhjulet er ett kjørnermerke rett ned.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja. En tapp på alu dekslet som ligger rundt veiva, og er skrudd fast til bunnpanna. Denne tappen blir til venstre for veiva når du står forran bilen og ser, og tappen skal peike mot det dypeste hakket i veiva, som er det helt til venstre når du står forran bilen. Når du tar av fordelerlokk, og dekslet under rotor, så skal rotor peke mot ett lite hakk i kanten av fordelern.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvis registerreima di er så strekt at motoren fusker pga. forskyve register (visste ikke det skulle gå an) så er det på høy tid å bytte ut reima :P Tror reima di er på overtid, det er intervall på å bytte reim vettu :lol:

 

Men forutenom det, bruker den vann / olje? Lukter eksosen? Farge på eksosen?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Hvis registerreima di er så strekt at motoren fusker pga. forskyve register (visste ikke det skulle gå an) så er det på høy tid å bytte ut reima :P Tror reima di er på overtid, det er intervall på å bytte reim vettu :lol:

 

Men forutenom det, bruker den vann / olje? Lukter eksosen? Farge på eksosen?

Har faktisk vært borti før at reima har hoppet over ei tann eller 2 på ohc, uten at reima har blitt skadet. Kan så klart tyde på at det er på tide å skifte reima vist slikt skjer :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk vært borti før at reima har hoppet over ei tann eller 2 på ohc, uten at reima har blitt skadet. Kan så klart tyde på at det er på tide å skifte reima vist slikt skjer :)

Å så er det 2 tenner som er maks før havari. 3 da er det kolisjon med stempler og ventiler er det ikke så? Snakker om flaks i så fall :blink:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...