Jump to content

Justerbare kamdrev


admiralen

Recommended Posts

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er mitt Kent alu.drev. Gått ca. 70 000km på OHC med kun en mild kam og kanskje litt hardere fjører enn standard? Kam sett fra Burton. Kameraet mitt er fra 1830, men det er i alle fall merkbar slitasje på drevet.

 

 

Hvor mange kjører 70.000 med bilene sine..? Tror det er et fåtall isåfall ;) De som bytter til Piper justerbare kamdrev har som regel ikke original motor heller, og de kjører IHVERTFALL ikke så mye ;)

 

 

Hvis Kent drevene ser sånn ut etter 70.000 km, må jo Piper som er mye kraftigere, holde myyyye lengre.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har sett nok utslitte alu-drev...

Har du vurdert å bruke de originale høykvalitetdrevene sammen med slike?: http://cgi.ebay.com/Mini-Cam-Offset-Timing-Woodruff-Key-6-Degree-Camshaft-/270683588688?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f05ffc850

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Slike offset-kiler er sikkert helt ok de, så sant man har funnet en kamtiming som passer og låst den der med riktig sporkile.

Men å kunne justere kamtimingen ENKELT OG RASKT for ønsket resultat når man har bilen til mapping/effektmåling er jo det som er så bra med justerbare kamdrev.

 

 

Tenk på alle feilkilder som kommer ved at reg.reim må demonteres, kamdrev taes av, og alt monteres sammen igjen for hver minste justering av kammene?

Høres ikke akkurat ut som oppskriften til suksess.

Men ja, det er en grei løsning mtp. at man slipper å kjøre med noe annet enn org. kamdrev.

Men noe overlegen løsning på alt, er det ikke.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Slike offset-kiler er sikkert helt ok de, så sant man har funnet en kamtiming som passer og låst den der med riktig sporkile.

Men å kunne justere kamtimingen ENKELT OG RASKT for ønsket resultat når man har bilen til mapping/effektmåling er jo det som er så bra med justerbare kamdrev.

 

 

Tenk på alle feilkilder som kommer ved at reg.reim må demonteres, kamdrev taes av, og alt monteres sammen igjen for hver minste justering av kammene?

Høres ikke akkurat ut som oppskriften til suksess.

Men ja, det er en grei løsning mtp. at man slipper å kjøre med noe annet enn org. kamdrev.

Men noe overlegen løsning på alt, er det ikke.

Man kan montere de originale høykvalitetdrevene og de gode offset-kilene som gir korrekt kamtiming ETTER at man har fått frem den ønskede dreiemomentkurven med de skrøpelige justerbare bling-bling drevene.

 

Hvis man ikke klarer å skifte registerreim på en Cosworth uten å rote det til, så bør man iallefall sørge for å ikke bruke noe mer avansert og mye mer usikkert enn sporkiler.

 

De fleste gode kammer har en anbefalt kamtiming som er ett godt utgangspunkt og som man bør følge lenge før motoren startes. Kamtimingen bør uansett sjekkes slik at man VET hva man driver med.

Dette gir det gode resultatet lenge før man klarer det samme med justerbare drev som bare er stilt på 0 og så trødd inn på kammene i blinde fordi eieren mener at den som mapper skal justere eller antatt "optimalisere" kamtimingen senere. Hva kamtimigen FAKTISK er forblir ukjent for det store flertallet av "entusiaster", som de også kalles.

 

Massivt med ladetrykk gjør underverker :D

Vanskelig å protestere mot denne påstanden. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

herregud, dette må være den mest oppjaga "problemstillingen" noensinne her inne...

 

har du en motor man ønsker/trenger justerbare kamdrev på så har man panseret oppe såpass ofte og ser over alt sammen så ofte at slitte kamdrev ikke er noe tema for motorras.

 

Piper FTW!

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Man kan montere de originale høykvalitetdrevene og de gode offset-kilene som gir korrekt kamtiming ETTER at man har fått frem den ønskede dreiemomentkurven med de skrøpelige justerbare bling-bling drevene.

 

Hvis man ikke klarer å skifte registerreim på en Cosworth uten å rote det til, så bør man iallefall sørge for å ikke bruke noe mer avansert og mye mer usikkert enn sporkiler.

 

De fleste gode kammer har en anbefalt kamtiming som er ett godt utgangspunkt og som man bør følge lenge før motoren startes. Kamtimingen bør uansett sjekkes slik at man VET hva man driver med.

Dette gir det gode resultatet lenge før man klarer det samme med justerbare drev som bare er stilt på 0 og så trødd inn på kammene i blinde fordi eieren mener at den som mapper skal justere eller antatt "optimalisere" kamtimingen senere. Hva kamtimigen FAKTISK er forblir ukjent for det store flertallet av "entusiaster", som de også kalles.

 

Jeg syns vertfall justerbare kamdrev er en god nok løsning.

Tro meg, det er nok av folk som har Cosworth som fint kunne klart å fucket opp ved hyppige reg.reim-monteringer i viss de skulle tatt seg av alt selv.

 

Men ja, helt enig i at kamtiming bør sjekkes skikkelig ved montering.

Men slike kiler kunne sikkert skapt like mye krøll som justerbare kamdrev i hendene på feil folk..

Og mer stress å sjekke det, siden reg.reim må av :P

Ja, er vanskelig nå, men ser ikke helt at desse kilene liksom skal ordne alle problemer relatert til dette.

Justerbare kamdrev blir brukt av mange, og det er ikke noe problem å unngå havari så sant ting blir fulgt med på.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

herregud, dette må være den mest oppjaga "problemstillingen" noensinne her inne...

 

har du en motor man ønsker/trenger justerbare kamdrev på så har man panseret oppe såpass ofte og ser over alt sammen så ofte at slitte kamdrev ikke er noe tema for motorras.

 

Piper FTW!

 

Korrekt ;)

 

Mye god underholdning da :D

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...