Guest jorgenr Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Jeg har akkurat blitt medlem av den eksklusive mk1-klubben med et nydelig 1994 2.0 GLX-eksemplar. Varmeappratet fungerer svært dårlig (og det er litt surt siden det er rundt minus 20 der jeg bor). Det kommer lunka luft ut. Har sjekket at røra med kjøleveske fra motorrommet er varme.Det er mer enn nok kjøleveske på tanken. Er det noen som veit hva det kan være? Videre virker det som om noen av sylinderne av og til ikke tenner. Dette skjer spesielt på tomgang og ved lavere hastigheter. Tenkte å skifte coilpack, plugger og tennkabler hvis det ikke er noen av dere mer garva folka som har noen ideer om hva det kan være? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Velkommen ombord. Hva viser temperaturmåleren? Det kan hende termostaten ikke lukker skikkelig. Hvis du kjenner på øvre radiatorslange skal den være kald nesten helt til motoren er driftsvarm. Ellers er det sikkert lurt å forsikre seg om at vannpumpa virker, det er ikke uvanlig at de ryker. Både coil og pluggledninger er typiske feil. Fornuftig sted å begynne. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jorgenr Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Hei og takk for svar! Tempperaturen på måleren ligger godt innenfor normale verdier. Røra med kjøleveske er varme, men man kan ta på dem uten å brenne seg(i 20 minusgrader). Skal de ikke være varmere? Og kan det være et spjell eller noe sånt inne i selve varmeapparatet som ikke åpner seg ordentlig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Det er et spjeld, ja. Det er vakuumstyrt, så det kan være problemer med luftlekkasje i slanger eller bryter. Husker ikke akkurat hvordan det sitter, men det er mulig du kan komme til ved å demontere vifta som sitter bak hanskrommet. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KooPa Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Vacuumen styrer kun hvor man vil ha varmen. Selve varmt/kaldt styringen går på vaier.Hvis du alikevel vil sjekke vacuumet, ta av dekselet foran varmejusteringen og skru ut selve varmejusteringen (torx tror jeg det var) så ta av kontakten til den midtre bryteren, da skal du høre det suser hvis bilen har vært startet like før. Hvis det ikke suser med en gang du tar av, er det en vacuum-lekkasje et sted, kan være selve varmejusteringen (var det på min), eller under dashboardet på venstre side (knotete å komme til) sitter det en vacuum-klokke som en slange kan ha hoppet av på. Men at du ikke har varme, har du sjekket begge de slangene som går til varmeregisteret? Begge bør være ca like varme når bilen har gått en stund.Har også vært borti en ventil på den ene slangen her, som sikkert ikke virket som den skulle, for den gjorde at det ikke ble spesielt varmt i bilen. Jeg byttet den ut med en vanlig slange og problemet ble borte. 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now