Jump to content

Plugger til cosworth


wilford1

Recommended Posts

Det var kjekt å høre. 
Takk for at du tar deg bryet med å gi tilbakemelding. 
På generelt grunnlag er nedjustering av bensintrykk noe jeg vil fraråde på det sterkeste. 
Det var Cosworth special løsning å kjøre 3,5 - 3,8 BAR (55 psi) grunntrykk i 1986. ;) I dag er ikke 60 psi uhørt for bruksbiler. 
I dragracing er alt under ca. 100 psi eller ca. 6,9 BAR GRUNNTRYKK i utgangspunktet forbeholdt alle de som IKKE vinner noe og raser motorer. 
Gjelder da IKKE for dem som har "EFI-delete kit", også kjent som forgassere. :D 
Der er forstøvingen tilfredsstillende fra før. :) 

Stor stas med godt arbeid, men stiften står i ro så en håndfilt messingskrue funger det også. :)  
Det viktigste er at det blir gjort, selv om det sikkert ikke er en faglig helt korrekt oppgradering det heller. 


 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle berre mangle.

 

Jo måtte ned litt, den har ligget på 3,8 bar lenge og justerte ned til 3,6 bar.

Ved full pupp blei det 10-10,5 i lambda og på tomgang låg den på 12,9

Nå etter justering ligger den stabilt på 11-11,5 på full pupp og 13,5-14 på tomgang.

14,8 på cruising og ved veldig lett trykk på gassen i rette strekninger ligger den rundt 15,5 og av og til oppi 16. 

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

:)

Forutsatt at AFR måleren din faktisk viser reelle verdier, så er jo det der aldeles glimrende resultater. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja seier meg fornøyd med resultatene 

Litt spent på målingene på langkjøring, tidligere har den gått på literen på mila. Kunne godt tenkt meg og fått den ned i 0,85

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

En kompis fikk en Volvo 240 med hjemmetrimmet 500 hp B230 motor helt ned i 0,77 L/mil mellom Valle og Bergen så 0,85 L/mil på en Cosworth skal kunne gå det. 
Høy AFR. godt tenningsanlegg, fintforstøvende dyser og godt med tenning samt hyggelig dekktrykk er oppskriften. :)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I tilfellet noen her inne ikke vil la sjansen glippe. ;) :) 
Facebook

Legg merke til coilen, CD igniton ONLY. :)

image.thumb.png.344ef774269c7800a2018d2c60634edf.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp 😁

 

Når du seier høy afr? Ka meiner du då? 

Alt over 15 i afr er vell økonomisk kjøring, har 16 på veldig lett pedal. Men det har eg kjørt med ein stund før justering og forsatt literen på mila. Har ikkje sjekket nå etter justering

Dekktrykk har eg altid kjørt med 3 bar

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Det krever stadig mer og mer tålmodighet for dem som ønsker å få tak i disse gode tenningsforsterkerne, så ja. 

Alle lambdasonder både smale og wideband kan utelukkende måle lambda som er det jeg foretrekker å forholde meg til. Mange velger så å få dette målte lambdaresultatet presentert som AFR, og helst på BENSIN-skalaen enten de kjører E85 eller annet. Ett svare rot.
Alt skal være så lettvindt i våre dager vet du. 

Det er slik at lambda må variere rett over og rett under lambda 1,0 for at katalysatorene skal fungere. Formentlig er dette grunnlaget for at så mange antar at lambda 1,0 altså AFR 14,7:1 for bensin, er det som er OPTIMALT nærmest for enhver motor, men dette er bare helt FEIL. :) 

Lamda 0,9 er ansett som korrekt for full effekt på sugemotorer. (0,9 x 14,7 = 13,23:1)
Lamda 0,8 blir gjerne ansett som korrekt for full effekt for turbomotorer på pumpebensin. (11,76:a 
For forbruket sin del anser man lambda 1,1 å være det rette, men det krever kraftig gnist og myye fortenning da blandingen brenner tregt. (16,17:1) 
Deretter kommer "Lean-Burn" motorene som går MYE magrere, helt opp til lambda 1,5:1 som er 22:1 i AFR på bensinskalaen.
 

Quote

The newer Honda stratified charge (lean-burn engines) operate on air–fuel ratios as high as 22:1. The amount of fuel drawn into the engine is much lower than a typical gasoline engine, which operates at 14.7:1—the chemical stoichiometric ideal for complete combustion when averaging gasoline to the petrochemical industries' accepted standard of C8H18.

 
Cosworthene er ikke satt opp for økonomi og spesielt ikke med det originale tenningsanlegget. 
Det er her ett tenningsanlegg som leverer KRAFTIG gnist, ett datasprut og en ivrig eier som testkjører og justerer er den perfekte kombinasjonen, fordi det mye av det som mange av disse mappedudene leverer fra seg til kundene sine, det er til tider ubeskrivelig dårlig. 

Her nok ett eks. jeg har fått tilgang til:
Tenningstidspunkt basert på turtall og MAP trykk i KPA

image.png.e4834493bbff25111d8eeb2b4694fdf7.png

I praksis en stiftefordeler fra 1970 tallet med en tenningsforsterker hvor boost retard er satt til 0,5 grad pr. psi med ladetrykk og hvor man har satt en bleed ventil på signalslangen for heve maks boost retard helt opp til 2,1 BAR ladetrykk. :D  

Hva er det man egentlig har betalt mappeduden for her?? 


 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så er det jo slik at ingenting øker forbruket så effektivt som bruk av høyere turtall enn det som er STRENGT nødvendig. 
(Selv en Sierra 2,9 4x4 går på 0,99 l/min som bruksbil i praksis dersom turtallet holdes mellom tomgang og 1500 o/min. ;))

Her tenningskartet over her begrenset til de turtallene og MAP trykkene som er aktuelle for minimalt forbruk.
image.png.1acf725c4e7aa81ed7dd8a218538d017.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her en annen fremstilling av tenningskartet:
image.png.d9d6ace656f26aae3d9a9519eafefb66.png
Manifoldtrykk på vannrett akse og tenningstidspunkt på loddrett akse. 
Rosa linje viser hvordan tenningen varierer med manifold trykket når turtallet er stabilt på 2109 o/min. 

Begrenset til den delen som er aktuell for lavforbruks kjøring: 
image.png.4bbd109fdda75d2bd4ae1feb51c63b71.png
Her ser vi at hvis man gir nok gass på 1203 o/min. til at ladetrykksmåleren viser 0, så får motoren 16 grader tenning. Turtallet øker til 1656 og motoren får 18 grader tenning. Turtallet øker videre til 2109 o/min. og da får motoren 16 grader tenning. Så øker turtallet videre til 2562 o/min. og motoren får 21 grader tenning. 
Om dette er nok til at en Cosworthmotor med blanding på lambda 1,1 gir maksimalt dreiemoment er noe man finne ut i en Dynapack. e.l.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er vell ikkje optimalt kanskje. 

 

Men er ikkje det når afr er på 14.7 bensinen brenner varmest? 

Det er vell det som er beregningen og standarden sett etter det?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Neida, 14,7 er for katalysatoren sin del.
Når temperaturen øker, da øker også NOX, og det er derfor vi har EGR greiene. 
Her er noe info.
image.thumb.png.7f0c569de5e8329d5882d6ca534b3299.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...