Jump to content

Plugger til cosworth


wilford1

Recommended Posts

Bytta til BCR8ES på min nå. Funker som bare det, virker som den er mer villig til og starte når det er kaldt ute også. Før NGK så har jeg kjørt på Ford 071 i 1,5 år uten problemer også.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

på min cvh så kjører jeg med ford 071 plugger og syns de funker knall bra. kjøpte de såkalte super pluggene (denso iridium) av br racing, største møkka pluggene jeg har vært borti. med en gang jeg kom over 0,9bar så smalt det bare hele tiden, eneste som var bra med dem var at bilen gikk jevnt på tomgang, noe som den ikke gjør nå med cosworth plugga, ikke at jeg bryr meg noe spess om det siden den drar godt og jevnt over hele turtals registret. men skal prøve champion 59c

-86 escort rs turbo
-89 sierra cosworth
-96 mondeo 4x4
-10 fiesta 1.4tdci
 

Link to comment
Share on other sites

Hei . Lurer på ka plugger folk kjører med på cosworth sine??? Kjører disse champion q59 race på min, og eg tror disse lager mye trøbbel... Så eg lurer på ka folket kjører med?

 

mvh Wilford1

Hvis du ser etter tradisjonelle, gode og billige plugger så er NGKBCR8ES ett greit valg.

 

Denne type plugger brukes i stadig mindre grad på katalysatorbiler pga at fusking er helt uunngåelig! Uforbrendt bensin forårsaker problemer med kat.

 

Hvis du vil legge mer penger i dette for bla. å få mindre fusking og en jevnere og finere tomgamg så kan man med fordel vurdere mer moderne tennplugger med tynnere elektroder. Audi RS2 tennplugger; Bosch F5D er ett godt eksempel på en genuin "turboplugg" som tåler mye varme samtidig som det takler en bruksbil. Jeg valgte å oppgradere tenningsanlegget med bedre coil og MSD boks og kjøpte F5D hos Møller og ble fornøyet med resultatet.

Ikke ta til takke med de vanlige S2 pluggene F5DC.)

 

Ett annet alternativ er NGK sine EIX plugger som dette:

http://www.sparkplugs.com/results_cross.asp?pid=bkr8eix&x=54&y=6

 

denso tennplugger kan vel ikke så dritt som flere her inne mener, Toyota har denso tennplugger org og det virker veldig stabilt og bra på dem.

 

noen her som kjører med denso ik27 og ik31 på sine cosworther?

Jeg har kjørt IK27, men jaggu måtte også de ned i 0,55 mm før de sluttet å fuske ved 1,5 - 1,6 BAR ladetrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Extreme: hvor kjøper du disse pluggene? det er veldig mange som selger dette på ebay, men vet ikke hvordan man ser dette er ekte vare eller ikke.

Jag har köpt av TG här i Sverige men även på ebay.co.uk några gånger.

www.cosworthclubsweden.se

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

min cosworth vil visst kun ha bosch platinum plugger (4211 eller noe tror jeg de heter)

etter at jeg prøvde Denso ik så stoppa bilen etter et par dagers kjøring, likte heller ikke så godt champion pluggene.

men med bosch pluggene som har sitti der i 3 år nå har jeg aldri hatt et fuskeslag eller ujavn tomgang ;)

noen andre med erfaring med bosch plugger? syntes ikke det har kommet opp når jeg har søkt.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

På Cosworthen min har jeg kjørt med NGK Platinium plugger helt siden jeg kjøpte bilen i 2009, og forrige eier monterte de og kjørte en del med de før jeg kjøpte bilen. Ja vet det er Bosch plugger du spør om, men jeg tipper de du har er noe lignende med tynn senterelektrode :P

Jeg byttet pluggene i sommer mot like plugger i forbindeles med feilsøking av fjusking. Fjuskingen kom vist av en dårlig BTR, og pluggene jeg tok ut viste heller ikke tegn til slitasje i forhold de nye. De var faktisk så bra at jeg har solgt de til en kompis :P Selv med svak coil så har jeg ikke opplevd den typiske utblåsinga av gnist som mange opplever med orginalplugger.

Det er vel bare en gang jeg har opplevd fjusk da en plugg sotet litt etter langvarig tomgang, og en dårlig chip som førte til AFR på tomgang på 11-11,5. Ikke værre enn at de brant rein etter litt rusing. Ellers har de fungert bra både til penkjøring og til hardkjøring på alt fra bane til isbane. På vanlig kjøring soter de litt rundt omkring, men er alltid rein rundt gnistflatene på begge elektroder. Har aldri klart å kjøre de for varm.

Eneste ulempen jeg egentlig kommer på er prisen...

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

På Cosworthen min har jeg kjørt med NGK Platinium plugger helt siden jeg kjøpte bilen i 2009, og forrige eier monterte de og kjørte en del med de før jeg kjøpte bilen. Ja vet det er Bosch plugger du spør om, men jeg tipper de du har er noe lignende med tynn senterelektrode :P

Jeg byttet pluggene i sommer mot like plugger i forbindeles med feilsøking av fjusking. Fjuskingen kom vist av en dårlig BTR, og pluggene jeg tok ut viste heller ikke tegn til slitasje i forhold de nye. De var faktisk så bra at jeg har solgt de til en kompis :P Selv med svak coil så har jeg ikke opplevd den typiske utblåsinga av gnist som mange opplever med orginalplugger.

Det er vel bare en gang jeg har opplevd fjusk da en plugg sotet litt etter langvarig tomgang, og en dårlig chip som førte til AFR på tomgang på 11-11,5. Ikke værre enn at de brant rein etter litt rusing. Ellers har de fungert bra både til penkjøring og til hardkjøring på alt fra bane til isbane. På vanlig kjøring soter de litt rundt omkring, men er alltid rein rundt gnistflatene på begge elektroder. Har aldri klart å kjøre de for varm.

Eneste ulempen jeg egentlig kommer på er prisen...

Vi er vel alle enig om at det stortsett ikke alltid er bare pluggen sin feil at det er så mye cosworthmotorer som fjusker og smeller :D :D

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel alle enig om at det stortsett ikke alltid er bare pluggen sin feil at det er så mye cosworthmotorer som fjusker og smeller :D :D

 

Hehe, det er sikkert og visst.

 

Jeg bruker Fiesta Rs turbo plugger 071 med tenningsforsterker, billige og de får man hos alle Ford forhandlere.

Harvey Gibs bruker disse på de fleste av sine motor bygg

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Tar opp igjen denne. 

 

Har kjørt med NGKBCR8ES

Funker knall ein periode.

Men nå ser det ut som pluggene taper seg fort, har montert nye og kjørte litt over 400 kilometer så begynner den og fjuske når passerer 1 bar.

Er blitt litt lei desse pluggene og har kjøpt desse for og prøve.

https://www.thansen.no/bil/ford-sierra-ii-2-0-16v-cosworth-4x4-220hk/tenningsdeler/t30954/g2700-2010/pn330506

Noken som har formeining om desse pluggene?

Andre bedre alternativ?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

NGKBCR8ES er glimrende tennplugger og hvis motoren begynner å fuske med disse etter kun 40 mil, så kan det mistenkes at de er nedsotet fordi motoren går med for lav AFR og ett tenningsanlegget som er for veikt for rolig kjøring med en tennplugg med varmetall 8 på NGK skalaen.
Tennplugger i varmetall #6 løser sannsynligvis problemet enten det er NGK eller Bosch.
NGK BKR6E med delenr. 6962 kan med fordel vurderes:
NGK 6962 Tennplugg nikkel-mellomelektrode, 1-jordingselektrode, grensesnittfiltrering 5 kOhm, med flattetningssete, fast SAE-tilkobling (bildelerekspert.co.no)

BKR7E med delenr. 4644 og 6097 er en annen mulighet: 
NGK bkr7e 6097 tennplugg kobberkjerne (gsparkplug.com)

NGK.com: Search

Fordelerlokk med kobber / messing kontakter anbefales vurdert. :) 
Dessverre vanskelig å få tak i til Weber-Marelli fordelere sammenlignet med Bosch fordelere. 
 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tenningsanlegget er ikkje veikt. Kjører med e92 coil og fast ignition tenningsforsterker og det orginale tenningsanlegget.

Men kan prøve med dei pluggene du anbefaler her då 🙂

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Men den går fint på tomgang og har fin afr på 14,8 til 15,5 på lett kjøring. Er med ein gang passerer 1,2 bar då kutter den og smeller. Nye plugger i så går den som eit skudd. 

 

Er denne som er rett? 

https://www.thansen.no/scooter-mc/atv-og-pit-bike/universal/tennplugg/ngk-bkr/tennplugg-ngk-bkr7e-11/n979249/pn979360/

 

Har mulighet og berre hente i butikk om eit par dager så foretrekker thansen 🙂

 

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. 
Da kjører du vel med med tennpluggåpning som er større enn 0,55 mm da? 

Det-11 tallet avslører at åpningen er 1,1 mm som er nøyaktig det doble av det du bør ha. Ferdig justert til 0,55 mm får sideelektroden en uheldig form så BKR7E uten 11-tallet er ett bedre valg. 

Punkt 1 er å justere de tennpluggene du allerede har til fuskingen er borte. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, er vell nermere 0,7 mm åpning som eg har hatt på ngk pluggene.

Tok meg ein prøvetur igår med bosch pluggene og den går litt finere på tomgang. 

Tenkte desse pluggene var litt bedre då du tidligere har skrevet at platinum plugger med tynn senter elektrode var bedre?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

On 9/16/2024 at 8:14 PM, Sierrakaren said:

Nei, er vell nermere 0,7 mm åpning som eg har hatt på ngk pluggene.

Tok meg ein prøvetur igår med bosch pluggene og den går litt finere på tomgang. 

Tenkte desse pluggene var litt bedre då du tidligere har skrevet at platinum plugger med tynn senter elektrode var bedre?

Uten å lage en hel avhandling om temaet; 0,7 mm tennpluggåpning er unødvendig og uheldig mye. :) 
Ulempene er store sammenlignet med fordelene. Belastningen på tennpluggledningene øker voldsomt og det er ett problem for ALLE som ikke kjører Magnecor R-100 ledninger. 

Magnecor HT ignition spark plug lead set: Ford Cosworth YB 10mm red top (burtonpower.com) 

Justerer man seg ned til noe i nabolaget 0,4 mm så KAN det blir utfordringer med oppstart og fusking på jevn fart med lite gasspådrag. 

Det er fordeler og ulemper med det meste. En tennplugg med tynn senterelektrode krever mindre spenning for å hoppe over åpningen enn det som er tilfellet med en tradisjonell tennplugg. 

Det har vært sjelden vare å høre en Cosworth som går helt jevnt på tomgang her lokalt, men moderne tennplugger gjør gangen jevnere enn tradisjonelle tennplugger. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med bosch pluggene så går den ekstremt fint på tomgang, nesten ingen snubling eller fjusk.

Så sette eg i ngk pluggene igår med lavere avstand på gapet, ikkje sikker på ka avstanden er då det blei justert med varta sin batteriforpaking i farten.

Nå går den rufsete og hakkete på tomgang, men pådrag så går den meget godt. 

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Tenningsanlegg er mye mer avansert enn at "det bare kommer en gnist". Det er gnistprofil med stabil, økene og avtagende gniststyrke og alt mulig. Grunnen er motorenes vidt forskjellige driftstilstander som egentlig krever forskjellig gnistprofil for optimale resultater. Det er det du har opplevd her. Motoren har forskjellige preferanser på tomgang og på full gass.
Ser vi på formentlig "markedets" beste coiler, korrekt monterte og koblede genuine høykvalitet IGN-1A (ikke kopi dritt), så trenger man datasprut som har programmerbart 3D tenningskart for å realisere potensialet, men da blir det virkelig bra fordi man varierer gnisten med motorens driftstilstand. 
Magnecor tennpluggledninger er ett must og må alltid anbefales vurdert. 
Amerikansk tenningsforsterker med tilhørende coil og ikke dårlige eldgamle tennpluggledninger er i praksis en usedvanlig god løsning slik jeg ser det. :)  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 9/17/2024 at 9:19 AM, minicossie said:

Jeg har brukt BCR8ES i nesten 2år nå uten å bytte en eneste plugg. Bruker den åpningen de kommer med, usikker akkurat hvor stor den er. Ikke et eneste feilsalg. Kjører 1.9 i trykk, og Densocoiler 😅

Sniff, sniff.
Lukter det nytt ledningsnett og datasprut her?? 

Kan minner om at det er hele 34 år siden 1990 og at endel Cosworther stadig har det originale ledningsnettet.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt  Denso ik27 eller Ik31 i mange år og ettermontert Wasted Spark 1.8-1.9 bar trykk og pluggåpninger på 0,8mm.Aldri noe tull med fusk.Viktig at motoren ikke drukner på kaldstart,det kan ta Denso pluggene.

Link to comment
Share on other sites

På 25.9.2024 den 20.02, skrev Jan300:

Har brukt  Denso ik27 eller Ik31 i mange år og ettermontert Wasted Spark 1.8-1.9 bar trykk og pluggåpninger på 0,8mm.Aldri noe tull med fusk.Viktig at motoren ikke drukner på kaldstart,det kan ta Denso pluggene.

Var det samme med champion race pluggene, de tok fort kveld med drukning

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

NGK BKR6E gjorde susen.

Har kjørt ein del med dei no og er stor forskjell, den går veldig mykje javnere og finere på tomgang. Har justert litt på co og ned litt på bensintrykket. Uten tvil at denne pluggen er rett for motoren.

Synst faktisk den drar ganske godt no på hardt pådrag.

Takk mr 1000 for nok eit godt bidrag 🙂

Neste på lista blir og dreie messingstift i fordelerlokk då eg har anskaffet meg ein gammel dreiebenk 😁 

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...