Jump to content

Girkasse problem..[LØST]


///M-Power

Recommended Posts

Heisann,

 

var ute og kjørte nå og til min store skuffelse så har 2. gir "forsvunnet" det vil si at om jeg setter den i 2. gir så er det, det samme som om den står i fri bare. Hørte ikke noen ulyd eller noe før det skjedde skulle bare gir til 2. gir men da kom jeg ikke lenger en til og ruse motoren.

 

 

Noen som har vært borti dette før? Håper for guds skyld ikke girkassa er ødelagt og kan kastes?

 

 

Vet ikke navnet på kassa men den står i bilen i signaturen min, er altså en 5 girs kasse dette...eller 4 nå da kan man si.. lulz. <_<

Edited by ///M-Power

 

 

Link to comment
Share on other sites

du har sikkert vært for hard med gir stanga. ta ned kassa og skru av lokket oppå kassa. der vil du se at låse splinten som holder akslingen fra gir stanga til sjalte gaffel,dvs den som holder/setter kassa i gir er knekt. kjøp deg låse splint som er litt tykkere og sett delene tilbake i posisjon,borr rett igjennom slå i ny splint. og vips så er kassa i orden. det er veldig enkelt å fikse. har knekt utallige slike selv.

Link to comment
Share on other sites

Offh, er det ikke noe utfall som kan bety at jeg slipper og skru den ned? Alle andre gir fungerer helt fint, bare at den ikke vil låse seg i 2. gir.

 

2. giret har igrunn aldri rapa, eneste som har er revers (90% av gangene jeg tar den i revers skraper den på kald maskin), og 3. gir hvis jeg girer fortere enn "normalt".. 1. og 2. gir kan jeg si at er noen ***** hardinger spesielt 1. gir hvis jeg er i fart.

 

Problemet skjedde etter at bilen var oppi veldig høyt turall på 2. giret, gira så ned til 1. og opp til 2. igjen og da ville den ikke være med på leken mere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

i noen tilfeller så ryker ikke de splintene rett av. de holder delene på plass,men ikke 100% derfor begynner det gjerne med at de ikke går helt i,og så tar man og prøver å presse de i gir som dermed gjør at delene forskyves så mye at de ikke går i gir i det hele tatt. kassa må nok ned. Det høres foresten ut til at du burde justere clutsh eventuelt bytte ettersom den er tung å sette i iblandt?

Edited by cossiedude
Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om noen låsesplint som ryker på T9 kasse. Hørt det er ganske vanlig på Taunus/Granada, men aldri vært borti på det på Sierra. Har hatt en god del rivgirninger.

Btw så har Sierra automatisk justering sv clutch, selv om den ikke alltid fungerer helt perfekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Og når den ikke fungerer perfekt så burde man vel sjekke eller justere selv da? eller bare vente til ting går til h'''''e? t9 kassa har samme problemet. Men de tåler mye mer. Har reparert endel bilcross kasser hvor jeg har satt inn sterkere splint i steden for den hule som står der orginalt.

Link to comment
Share on other sites

Bilcross forklarer jo en del :)

Vist du har studert den orginale selvjusteringa vet du at man ikke har manuell justering som på mange andre biler. Vist man ikke har bygd om til manuell justering da. Det er absolutt verdt å ta en titt på selvjusteringa, da det ikke er sjeldent at den fusker.

Har du forresten noe bilde av den splinta? Jeg klarer ikke riktig å se for meg hvor på girmekanismen den sitter. Er den ett svakt punkt er det jo absoltt verdt å skifte den på T9 kassa som skal i bruksbilen :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da blir det på skruing av ny clutch og brukt kasse neste helg, samt olje og filter bytting. Da burde den bli god som ny nesten :=)

 

Imens så blir det og bruke 1 og 3 gir til vinter morro. Har dessuten hørt flere snakke om denne splinten eller hva **** det er som har detti av som kan være grunnen til at giret er borte. Skal se om jeg finner ut av det når kassa tas ned, hadde vært fint og fått fiksa det så jeg kan ha den i reserve...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da blir det på skruing av ny clutch og brukt kasse neste helg, samt olje og filter bytting. Da burde den bli god som ny nesten :=)

 

Imens så blir det og bruke 1 og 3 gir til vinter morro. Har dessuten hørt flere snakke om denne splinten eller hva **** det er som har detti av som kan være grunnen til at giret er borte. Skal se om jeg finner ut av det når kassa tas ned, hadde vært fint og fått fiksa det så jeg kan ha den i reserve...

 

det er enklere å fikse enn du sikkert tror :blush: du åpner dekselet på toppen av kassa,der som girstanga står. der går det to stag frem til toppen av sjalte gafflene. staga går igjennom hull i sjaltegaffel.stag skal være festet i sjaltegaffel med en splint. det du trenger av verktøy er ett ett sett med dorer,en splint husker ikke spesifik navn på denne.(ikke kjøp den typen biltema selger. den er svakere enn orginal :whistling: kjøp gjerne en som er litt tykkere)og du trenger ett borr som er beregnet på dim for den nye splinten,en borremaskin og en liten men sterk magnet. sett delene i den posisjonen som de skal være,plasser magneten slik at du får tak i så mye av sponet som mulig og borr ut den gamle splinten. slå i ny og sett på lokket.(husk å ta ut magneten :P )

Link to comment
Share on other sites

Da var en annen girkasse og ny clutch montert og bilen er omtrent god som ny :)

 

Så oppi den gamle og kan si at feilen var at på tannhjulet for 2.gir så var "taggene" helt slipt ned var så vidt det var noe igjen av tannhjulet, derfor ville den rett og slett ikke ta tak når jeg satt den i andre gir. Hvordan i helv.. kransen har blitt slipa ned er vell heller spørsmålet nå. Alle de andre tannhjula så helt fine ut.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...