Jump to content

Gromme cosworth grenrør!


Escossie

Recommended Posts

Det der må være ganske så trangt til dempertårnet :)

 

For å være litt negativ så var det nå en ganske drøy pris for et så enkelt grenrør (mtp. at det nok bare er "snekkra sammen", altså ikke noe bakgrunn for hvorfor det er laget sånn)

Og veldig lite info i annonsa.

Kunne forsåvidt tenkt meg en litt bedre kollektor på et såpass "langt" grenrør for åpen flens også.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det er altid like gøy i det forumet her. Jeg gadd ikke legge det ut her for aldri noe som er godt nok!!!

 

Jeg leger disse grenrørene på eget disign og har testet at det virker meget bra. Flere ønsker å betale litt eksta for å få noe " ikke alle andre har " Det renner jo over av kina rør. Mange fungerer faktisk bra men det ser jo ikke ut syns jeg. Bildene klarer heller ikke helt vise hvor rba røret ser ut.

 

Men... Grunnen til at det ikke står spes mye mer er at jeg var litt rask. Får ikke redigert tekst etterpå så da ble det sånn

 

Røret er laget i 316 kvalitet. 42.5mm tykkelse.

 

Det er litt morro med alle dere som snakker om splitt puls , bedre kolektor, og turbodemper.

 

Hva angår splittpuls så er det mulig det er bedre. Kan noen dokumentere dette for meg så får vi avklart det?

Det som er er at det blir mindre og mindre av det da flere og flere mener det ikke har noe hensikt. Lettere å få tak i hus

og flere muligheter på a/r.

 

Er ikke så lett å få palss til noe mer kolektor. Har burn`s kolektor på hylla til flere tusen kroner men det er ikke plass.

 

Turbodemper ja.... Gutta som snakker om splittpulser og spool opp setter på bly tunge gerrett eller scania turboer.

Her er vekta på turboen min :-)

 

HPIM3684.jpg

 

Og gratulerer til deg som skal ha flere rørbiter :-)

Edited by Turboxs
Link to comment
Share on other sites

Ang splitpuls så er det en evig diskusjon. Mark Shead påstår det gir en mye bedre spool up og ikke minst hvor fort turboen har fullt trykk igjen etter girskift og ved av/på gassing.

 

Hadde du lagt ut noe bremsepapir som viser at dette fungerer bedre enn kinarør eller 2wd manifold kunne du forsvart prisen.

 

Dette ser jo rimelig enkelt ut å få til som split puls uansett.

 

Godt du bruker bra stål men som du sier er annonsen din mangelfull..

 

Men folk er vel kanskje mest opptatt av at ting skal se bra ut på cosworther?

Link to comment
Share on other sites

Man skal være glad man har folk som aldri blir fornøyd. Uten dem blir ting aldri bedre.

 

Det som hadde hjulpet enormt med den salgsannonsen er noen bilder montert i bil. Gjerne i en bil hvor YB sitter originalt. Av åpenbare årsaker seffern.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Det er da langt bedre grenrør å finne på finn om man leter litt.

 

Hva er veggtykkelse på disse 316 røra?sømløse rør?

 

Noen som har prøvet dette på en motor? link-bilder?

 

Krb er vel importør av Comp-. Er det du som har sveiset grenrør for Krb tidligere?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

tORE:

 

Siden du nå har dratt inne han så kan du vel hør med han om dokumentasjon på at splitt faktisk er bedre.

 

Jeg sier ikke at mitt er noe bedre enn noe annet. Sier det virker bra :-)

 

Det er litt morro når dere gutta skal rakke ned på produktet mitt. Forklar hvordan røret mitt lett kan få splitt pulse!!!

Tror nok ikke du vet hva du snakker om her og bør bare la være å kritisere.

 

Jeg er ihvertfall opptatt av at det skal se bra ut

 

 

Kimosabi: Det har du helt rett i. Men smak og behag må da skilles fra teknisk rikitg.

 

 

Har kommer noen bilder.Dette er røret jeg har brukt i min Gr.A Escort.

Turboen er en CompTurbo trippel kulelagret med 58mm billet hjul. Alu senter. 6.9kg!!!!!

 

02092010184.jpg

 

 

25062010107.jpg

 

25062010108.jpg

 

08042010011.jpg

Edited by Turboxs
Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert bedre rør. Men da bør du ikke dra inn kina røra dine om de er de du sikter til.

Jeg bygger ikke for Kai. Men jeg er med i Team Krb og kjenner Kai og gutta som jobber/jobba der godt.

 

Tror kansje folk må få med seg at dette er mitt design og litt av poenget er å ha noe som ikke alle andre har.

Som dere ser på bildene så syns røret endel og det fikk jeg lassevis av komplemanger for på Gatebil i sommer.

Bildene er dårlige så finishen kommer ikke helt frem.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...Jeg har lite peiling om dette er bra eller ikke,men syntes det var grisetøft i motorommet på en Cossie...

Syntes du har gjort en god jobb når du konstuerte dette utssende messig vartfall.

 

Jeg betaler gjerne exstra for at ting skal bli anneledes...

 

Tommel`n opp fra min side!

www.moldestuket.com

Link to comment
Share on other sites

Hvilke bevis han har for hvor mye bedre det er aner jeg ikke. Kun uttalelsene om hvordan bilen oppfører seg. Noe du ikke ser på en dyno..

Verdens raskeste time attack bil (sies det..) bruker og split puls, så en fordel må det da være. Det brukes ikke i motorsport kun på skøy.

 

Og hva er vanskelig med å bygge dette som split puls? Har du klart å dra rørene separat fram til rett før kollektoren klarer du vel å sette på en split flens og føre rett rør fram til flensen? Riktig nok rett rør til rett flens så må begynne på nytt men okke som..

 

Og ja det ser veldig bra ut det skal du ha. Den opprinnelige greia med denne tråden var den lite informative annonsen din der man ikke aner hva man får for 10tusen kr. Og jeg mener personlig at da bør man i det minste kunne velge om man vil ha split puls eller ikke.

 

Du tar ikke kritikk spes god gjør du vel? I utgangspunktet var jeg svært skeptisk når jeg leste annonsen. mest pga annonsen. Grenrøret SER jo bra ut.

 

Men jeg forventer noe som bevist funker når jeg betaler mye penger for det.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

jeg skal i allefall prøve et slikt grenrør :) sinnsykt kult design og skikkelig sveiset, ikke noe som alle har. Har aldri sett noe lignende og som ser så bra ut i motorommet. At det funker er det ikke tvil om var selv med på bremsing og testkjøring av bil så dette funker mer enn bra nok :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert bedre rør. Men da bør du ikke dra inn kina røra dine om de er de du sikter til.

Jeg bygger ikke for Kai. Men jeg er med i Team Krb og kjenner Kai og gutta som jobber/jobba der godt.

 

Tror kansje folk må få med seg at dette er mitt design og litt av poenget er å ha noe som ikke alle andre har.

Som dere ser på bildene så syns røret endel og det fikk jeg lassevis av komplemanger for på Gatebil i sommer.

Bildene er dårlige så finishen kommer ikke helt frem.

 

 

Kinakongen du hinter mest sannsynlig til på Finn da?

 

Kinarør lages nok ikke til cosworth som veier 5kg og 7kg.

 

min 2mm veggtykkelse og evt 3mm med sømløse rør ,

 

Fungerer på en rekke gode biler som har hatt dette i en del år nå-.

 

Kina er ut så det holder. Det får Tk holde på med som kan dette best.

 

Dine rør ser ikke ille ut eller noe dårlig. men tror nok Turboen har en del med tidlig spool up å gjøre. Er det ikke en slik trippel kulelager sak?

 

Til en sammenlikning med annen mere vanlig typisk Cosworth trimmingsturbo som eks gt3071 gt35. Hvordan stiller spool up seg da?

 

Jeg regner med at dyno papirer av bremsing er av stor interesse for oss alle her inne for å se om dette er mulig å få til som Du sier.

 

Isåfall er dette bra reklame for Comp turbo- og evt Dine grenrør :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Sikkert flotte grenrør dette, men vær så snill å legg av deg den breiale holdinga di Turboxs.

Du snakker som om det bare er du som har greie på dette, det er nok ikke for alle å produsere vakre og velfungerende grenrør men allikevel finnes det mange meninger der ute på hva som er det beste med tanke på grenrør med splitt/ikke splitt, materialkvalitet og collectorer som du bør respektere på lik linje som du forventer andre skal respektere din meninger.

Derfor synes jeg det blir dumt at du liksom skal undergrave andres synspungt på den måten du gjør det, ikke tror jeg det er særlig salgs fremmende heller! ;)

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Hehe...Jeg har lite peiling om dette er bra eller ikke,men syntes det var grisetøft i motorommet på en Cossie...

Syntes du har gjort en god jobb når du konstuerte dette utssende messig vartfall.

 

Jeg betaler gjerne exstra for at ting skal bli anneledes...

 

Tommel`n opp fra min side!

 

Takk for det :-)

 

jeg skal i allefall prøve et slikt grenrør :) sinnsykt kult design og skikkelig sveiset, ikke noe som alle har. Har aldri sett noe lignende og som ser så bra ut i motorommet. At det funker er det ikke tvil om var selv med på bremsing og testkjøring av bil så dette funker mer enn bra nok :)

 

Morro å høre Escossie. Var helt greit skyv den natta vi var ute ja...

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ikke ut dette selv engang!!!! Syns det ble litt mye snakk så jeg argumenterer for mitt. Når det da kommer åpenbare feil og påstander så syns jeg kansje det er bedre å la være å kritisere. Min mening om det.

 

Min formening om å ha et åpent rør at det det med rett tenningsrekkefølge skaper en virvel som skaper et vacum og drar med seg de andre sylinpulsene.

Dette hjelper til med å få en bedre spool up. Vel så viktig er det å lede pulsene rett. Derfor det er mange rør jeg ikke liker. Dvs de sender pulsen rett i veggen. eks. 96_-1986795305.jpg

 

Med splitt puls vil ikke denne virvelen oppstå. En bil på høyt trykk som kanskje har endel baktrykk kan ha glede av splitt da dette gjør at baktykket flytter seg så lett inn i en annen sylinder men jeg mener det er lite poeng og folk er på vei til å gå bort i fra det.

 

Se på sugemotorer som virkelig merker slikt. Kjører de med splitt puls

 

Det går ikke å bygge om røret mitt til splitt da 1+4 og 2+3 ikke er parra sammen på rett plass.

 

Turbo og kammer har jo helt klart noe med spool up å gjøre.

 

En GT 30 vil være noe av det samme igang. Noe før men kommer an på hus i frohold til toppefekt. Men vil nok legge av tidligere pga trang eksos og baktykk men det har å med overlappen å gjøre å.

 

Her er brensepapir fra en av motorene mine. husk at dette er hjul hk. 600hk på 1.4 bar i motor hos vs motor.

Mye tap i det solide drivverket. ca 125hk :-(

 

 

023737.jpg

Link to comment
Share on other sites

LIKER :-)

 

 

Nå er jo den letteste måten å lage et grenrør og bare ta den samme rørbiten og bøye den til den formen du trenger, da slipper du jo å sveise så mange sømmer... Men jeg ser desverre at veldig få "hi end" grenrør går for denne løsningen.. Kansje du burde ta en telefon til amatørene som driver me dette og fortelle dem hva du syns?

 

 

 

Edit: Leste gjennom det jeg har posta en gang til, og må nesten presisere at jeg ikke påstår at et grenrør er bedre jo flere sømmer det er. Er det å lage nesten en hel runner med samme røret

jeg er skeptisk til.. Men viss du har andre meninger om dette, kan du kansje komme med en annen begrunnelse en ein krampe ironisk "LIKER"?

Edited by Furre

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...