Jump to content

Mazda 323F 2.0 V6


kimsa

Recommended Posts

Hei folkens

 

Er vel nesten som å banne i kirka å poste om Mazda her inne, men tenkte å se om jeg kunne hjelpe bror min litt.

 

For snart 2 måneder sinden stoppet min brors mazda 323 2.0 V6. Dette er en meget spesiell bil i Norge, så det er vanskelig å finne folk som vil skru på den.

 

Dette har skjedd:

1. Bilen stopper og vil ikke gå, står ca to uker før den på mystisk vis starter igjen.

2. Bilen stopper etter 2 dager, og står i ca 4 dager.

3. Bilen starter under feilsøking hjemme, da med bare 5 tennplugger

4. Bilen stopper igjen samme dag. Mer feilsøking hjemme påbegynnes.

Følgende byttes...

- Bensinpumpe

- Tenplugger

- Tennkabler

- Bensinfilter

- Luftmassemåler renses

- Batteri relades

- Katalisator sjekkes (ikke tett)

- Fordeler byttes

5. Bilen står i 4 uker uten att vi finner ut av det

6. Bilen blir hentet av Naf og plassert på ett verksted spesialisert på elektronik

7. Etter en uke på verksted får de bilen til å starte, men den stopper når det gis gass

8. Nå har en uke til gått siden bilen begynte å starte, men ingen feil er funnet.

 

Noen som har en ide?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Mulig det, men jeg tenkte liksom slik att en bil er en bil. Så da var det muligens noen som hadde en idé.

 

Synd det ikke sitter 2,5 V6 i den for da ville det jo tross alt vært samme motor som i mondeo. Mer eller midre!

 

Mindre.. Ikke samme motoren.. du tenker på 3literen evt den som sitter i Probe for det er samme som i mx6.

 

Vet ikke et mazda verksted noe om denne? Prøvd mazda forum?

 

http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/index.php?sid=6c50071901231aa1f2af7e5cfa757e84

Link to comment
Share on other sites

Mindre.. Ikke samme motoren.. du tenker på 3literen evt den som sitter i Probe for det er samme som i mx6.

 

Vet ikke et mazda verksted noe om denne? Prøvd mazda forum?

 

http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/index.php?sid=6c50071901231aa1f2af7e5cfa757e84

Mazda der brodern bor vil ikke ha inn bilen på verkstedet en gang. De har aldri sett en slik motor før, så de aner ikke.

 

Han har så vidt forsøkt Mazda forumet uten noe hell. Så vidt jeg kjenner til eksisterer det vel kun ca 10 biler av denne typen i Norge (mulig dette er feil), så jeg tror vi trenger hjelp av en som har stor forståelse for bil generellt.

 

Feilkoden etter søk, viser forresten en vakumfeil som ikke kan påvises noe sted.

 

Mente det var en del likheter mellom mondeo og mazda jeg, men det gjelder kanskje ikke v6 utgaven. Men mazda 626 og mondeo har da mye til felles, eller tar jeg helt feil nå?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så mye likt mellom de to.. Aldri hørt det før ihvertfall.

Tror dette var før de bygde biler på samme platform. Focus og madza3 f.eks. Mazda 6 og nyere mondeo er vel på samme platform, og mye samme motorer.

Kan hende jeg tar helt feil, men har ikke hørt noe om det før..

 

vakumfeil ja.. kan jo være et ******** å finne :(

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli veldig dyrt i hvertfall. Etter så lang tid på verksted. Heldigvis har vi avtalt pris for selve feilsøkingen med maskin på forhånd, men nå har de gått over til å feilsøke på "gamle måten" og da røsser nok kronene fort på.

 

 

Dette er jo ikke en bil til mere enn 70.000,- sånn salgsmessig, men det er en bil som har en viss form for samleverdig, og ikke minst enda større verdi for en entusiast som brodern. Så det er liksom ikke aktuellt å skrote den heller.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha kastet meg rundt å byttet coilpakka, å hvis det ikke hjelper, gå over jordingspunktene til motornettet, puss de blank å rent :)

 

Kan være fuktighet i noe elektronikk, ecu kan være dålig? men de vokser vel ikke på trær?

 

"Feilkoden etter søk, viser forresten en vakumfeil som ikke kan påvises noe sted" ikke altid det hjelper med startgass, vri å knekk på

vær eneste slane dere finner! å dra ut vakumslange for bremsekraftforsterker og blend den, for å utelukke at forsterker ikke lekker.

 

bare noen tips :)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Da går bilen att.

Takk til alle som har kommet med tips!!!

 

Etter att vi har byttet hele Coil pakka en gang til. Var tydeligvis noe galt med den vi monterte sist.

 

Fikk jo byttet svinghjulsensor også, så nå er det ikke mange gamle deler att i denna bilen.

 

 

Det er fortsatt en ukjent vakum feil, men bilen går, så da får vi leite etter den til våren. Merker att den drar litt dårlig på lavt turtall, men det er levbart til solen skinner, og temperaturen krabber over blå grader att.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

hørte dere med han jeg sendte nr til?

Ble aldri til att vi tok kontakt med han da de fikk bilen til å gå, men det er mulig han skal få en telefon til våren, for da har vi planer om å få litt mere effekt ut av den, men vi veit ikke helt hvordan.

 

Vi har en motor stående, som har rådebank, så skal begynne å lete etter vakumfeilen når det blir varmt.

 

Kan plukke litt deler fra gamle motoren.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå er vi i gang igjen med denne bilen. Starter ikke..

 

Ble hentet av NAF i forrige uke fordi den var stokk død. Startet av seg selv når NAF kom.

Det ble hellt på kondensfjerner, så vi trodde det kun var kondens.

 

Problemet kom på nytt to dager etter. Vi byttet starter. Bilen starter som en drøm etter starter bytte og alle ulyder ved oppstart forsvinner.

 

Nå tre dager senere har bilen blitt rygget på plass i garagen i går etter en hel dag med uproblematisk bruk. Nå er den stokk død igjen. Alt elektrisk funker, men bilen vil ikke starte.. Alle symptomer er helt like som sist, men nå har den jo gått uten problemer i ett år. Det var fordeler som ble byttet og til slutt løste problemet sist.

 

 

Fra uken med feilsøking sist har vi følgende annmerkninger.

 

- Magnet ventil for luftregulering, innsug to er deffekt

- Varrierende effekt til høyspenning for plugger. Mulig deffekt coil

 

 

Noen som har en ide? Brodern kom akkurat ut av militæret og er redd alle dimme pengene vil gå med til en ny runde med feilsøking. Sist kostet det over 7000kr bare i feilsøkingstimer.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om jeg IKKE skal ha en sjelden Mazda :) Men, har dere prøvd å søke opp denne type bil/motor på utenlandske forumer?

 

Virker som om motoren er den samme som sitter i disse modellene:

 

Applications:

 

1991-1997 Mazda Mx-6

1992-1993 Eunos 500, 160 hp 180 N·m (133 lb·ft)

1993-2002 Eunos 800

1992-1998 Efini MS-8

1993-1999 Xedos 6

1993-2002 Xedos 9

1993-1996 Mazda Lantis

1994-1996 Mazda 323f V6 GLX

1996-1998 Mazda 323f ZXi

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_K_engine#KF

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Vi har forsøkt oss litt på utenlandske forum, men alt vi har funnet der er ting som alt er byttet, så vi er like langt.

 

Begynte å lure på om motoren delvis kunne ha skjært seg, siden den ikke klarer å starte uten hjelp til å bli dratt rundt, men den viser ingen tegn til noe som helst unormalt etter den er kommer i gang..

 

 

Dette er en typisk feil som ikke ett "normalt" verksted finner ut av. Her må det smarte motor kyndige folk til. Og det veit jeg det finnes mange av her inne, så håper på tips.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Prøv med nye batterikabler først.

Ofte feil på jordkabler på gamle biler.

 

Hver eneste Sierra, Scorpio og Escort jeg har hatt , har dette vært søppel , og på nippet til å lage store problemer.

Samma driten da jeg kjøpte meg Subaru også.

 

Når du sier den er død , går den skikkelig på starteren , men ikke tenner? (Mulig kontaktstykke bak på tenningslås)

 

Eller drar den nesten ikke motoren rundt? (dårlig batterispenning, eller dårlige kabler)

 

Ikke skjært seg nei , da hadde den ikke gått normalt da den først starter.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Starteren går, bensinpunmpa går og alt elektrisk funker, men den er ikke etter i det hele tatt. (motoren drar ikke rundt)

 

Batteriet er nesten nytt..

 

I dag tidlig startet den helt uforstyrret av seg selv, uten noen ulyder av noe slag.

 

Skal få sjekket jordkabelen. Tror denne bilen har startsperre, kan det være den?

 

 

Vi starter jobben i kveld med å plukke av hver eneste kontakt i motoren og rense disse med kontakt sprey. Har skal ingentingen være uprøvd.

 

Monterer også nye plugger i dag. Selv om det også ble gjort når vi holdt på forrige runde.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

"Starteren går, bensinpunmpa går og alt elektrisk funker, men den er ikke etter i det hele tatt. (motoren drar ikke rundt)"

 

Dette er ikke mulig , så sant som starteren går i inngrep på startkransen.

 

Hvis starteren går , så går motoren rundt.

 

"I dag tidlig startet den helt uforstyrret av seg selv, uten noen ulyder av noe slag."

 

Ulyder??

hva mener du? kommer det ulyder i fra motoren eller starteren da den ikke starter?

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

"Starteren går, bensinpunmpa går og alt elektrisk funker, men den er ikke etter i det hele tatt. (motoren drar ikke rundt)"

 

Dette er ikke mulig , så sant som starteren går i inngrep på startkransen.

 

Hvis starteren går , så går motoren rundt.

 

"I dag tidlig startet den helt uforstyrret av seg selv, uten noen ulyder av noe slag."

 

Ulyder??

hva mener du? kommer det ulyder i fra motoren eller starteren da den ikke starter?

Som du sikkert skjønner så er ikke jeg mer en middels motor kyndig. Starteren går rundt, så lyden av starteren, eller motoren som går rundt da er tilstede, men ikke noen lyd som tyder på att motoren forsøker å starte. (forklart av en amatør :blush: )

 

Det var en del ulyder i bilen før vi byttet starter i forrige uke. Derfor trodde vi det var starteren som var problemet. Når den ble byttet startet den veldig pent, så den kommentaren la jeg bare til for å forklare att med mine ører hørtes motoren "frisk" ut når den startet i dag tidlig. :D

 

 

Setter stor pris på engasjementet ditt Slåstad RS så du får bare prøve å være tolmodig med en kar som ikke skjønner så mye av det som skjer inne i selve motor mekanismen. :P

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er blir det enklere å komme med forslag.

 

Hvis det er startsperre på den , kan det være lurt å prøve reservenøkkelen da den ikke vil starte , for da vet du om det er feil i nøkkelen eller bilen.

 

Hvis den går kjapt på starteren , men ikke vil starte , så ville jeg først ha sett over alle jordkabler. spesiellt mellom batteri og karosseri.

 

Kontaktstykket bak på tenningslåsen må kontrolleres , da dette ikke er noe ukjent problem på Mazda.

Hvis du finner + på coil , kan du koble ei H4 lyspære mellom den og - på batteri , deretter prøve å starte, samtidig som du ser om pæra lyser godt.

 

Hvis du har sterkt lys på pæra samtidig som du prøver å starte , så vet du at plussiden på coilen er i orden (kl.15 på kontakta bak på tenningslåsen.) OBS IKKE prøv noe slik på minussiden på coilen!! Der må du inn med multimeter.

 

På en del nyere biler , så har man et hoved tenningsrele' , som får styresignal i fra tenningslås , og som da åpner for batteri+ inn på 15 kursen (pluss med tenning på)

 

Det å se over alle kontakter , og ev.la de få en rens med wd40 , er absolutt å anbefale , men det er i tilegg fint å bruke vaselinspray eller annen syrefritt kontaktfett , etter at man er sikker på at alle koblinger er rene og i orden.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å lese ut fra innleggene her, men har du gnist på pluggene når den ikke vil starte?

Har vært borte i et par Mazda'er som har hatt problemer med bensintrykkregulator(BTR).

På den ene oppstod problemet når motor ble stoppet i varm tilstand og stod noen minutter slik at det ble overført varme fra motor til BTR .Når motor ble kald så startet den som normalt, også når motor ble stoppet og startet umiddelbart så startet og gikk den som normalt. Tydelig at BTR kilte seg når den ble varm. skiftet BTR og problemet var borte.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...