Jump to content

Grunntrykk på cosworth turbo?


Stef

Recommended Posts

Og hvor mye av det orginale grunntrykket utgjør amalventilen?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja. 0,1 i trykkforskjell gir tross alt ca 10% forskjell fra sugemotoreffekten, som er ca nesten 15 hk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

elendige svar. det er forskjell på 2wd og 4x4. 0,7 på 2wd, og 0,8 på 4x4 mener jeg.

Det er korrekte maks ladetrykk for Sierra. Escortens T34 A/R0.63 spooler såpass mye dårligere at her valgte man å bruke en 2,5 BAR MAP og tillate en kraftig overboost for å forsøke å ta igjen det tapte. Det maksimale stabile ladetrykket er så vidt jeg husker 0,8 BAR også på denne.

Sierra 4x4 er likevel raskest 0-100 km/t.

 

Les av på husene på turboen, hvilken A.R størrelse de har. Skal stå 0.42 feks.

For å få lavere trykk bruker du en ladetrykksjustering, enten manuell eller elektronisk. Eller du kan endre forspennet på actuator, men dette er ikke en god løsning

Det beste trickset for maksimalt revva resultat er å bruke original actuator og koble actuatorslangen til det uttaket på intercooleren hvor den originale dump ventilen stod.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan er det med slark i turboen?

Er det aksial slark (inn og ut) som er farlig?

Og hvordan er det med radial slark (opp og ned)?

Er minimalt med slark inn og ut på turboen min, mens opp og ned er det litt mer.

 

Bør den overhales? hører man når man kjører hvis det er for mye slark i turboen?

 

Mvh stefan

Link to comment
Share on other sites

Inn og ut skal det ikke være noe slakk i det heletatt. Er det det så har den begynt å bruke olje, og det er snart takk for kaffe.

Opp og ned skal det være litt. Men det skal ikke være så mye at den er i nærheten en gang av å ta i veggene i inntaket på kompressorhuset.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ok, er minimalt med slark inn og ut, såvidt det kjennes og er grei klaring mot veggene i kompressorhuset. Satser på at det går greit da, hvis ikke får jeg heller sende den til overhalling.

Hvis den bruker olje kommer det vel blårøyk ut eksosen!?

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...