Jump to content

Sierra DOHC tåler ikke å stå lengre enn ettpar døgn


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Sierra DOHC, og nå som vinteren kom, har jeg brukt endel en Mondeo 4x4. Sierraen har jeg ikke brukt siden torsdag ettermiddag, og skulle starte den opp og dra for å fylle bensin nå, men da var det ikke livstegn.

 

Kjinner på starteren uten at den tar etter det. Det har skjedd før, da var det om å gjøre å kjøre på med startgass i innsuget og brente pluggene med startgass også. Etter lenge starta den da tilslutt.

 

Har nye orginale plugger liggende, så skal skifte de i morgen. Satte i noen NGK plugger sist, men en bilmekaniker jeg snakka med sa at disse motorene var kresne på pluggene?

 

Så skal prøve det da, men er det noen som har opplevd noe lignende? Og kan si hva som gjør det? Skifta pluggene sist i februar. Hvor ofte er det vanlig å skifte?

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Dohc motoren er vel ikke den som er mest kresen på plugger, men jeg liker å bruke enten orginale eller NGK plugger. Enkelte Ford motorer er nær alergisk mot billigmerker som f.eks Denso(ikke irdium).

Men har du sjekka at du i det hele tatt har gnist når den nekter å starte? Det at det føles som at det hjelper med startgass og brenne pluggene kan være tilfeldig.

Kan hende at motoren roterer veldig sakte, og da vil tidlige symptomer på dårlig veivtrigger vises tydeligere.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekka gnist nå nei. Men sist den var slik, da fikk den både gnist og bensin.

Tror jeg skal bytte bensinfilteret snart da, har ikke vært byttet i mitt eie, og ser ut som det ikke er byttet på en god stund.

 

Hva mener du, at den roterer sakte når jeg kjører starteren?

 

Når jeg først får start på den, så kommer den til å fjuske ved full gass. Men det går over etter kanskje 10 min kjøring. Og ved neste start er den normal igjen. Trodde det var overslag i pluggledningene som forårsaket alt dette, men nå er det altså tilbake igjen, etter at jeg har byttet til magnecor 8mm kabler eller hva det nå var.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Når motorolja er orntlig kald, etter at den har stått flere dager i kaldt vær, så blir motoren mye tyngre å drive rundt. Startmotoren klarer da ikke å drive motoren like fort rundt som i kaldt vær. Med typen veivtrigger som dohc motoren har så lager den signalstrømen selv, og spenninga er da lavest når man starter motoren, og blir høyere på stigende turtall. Som eksempel hadde jeg start på cosworthen min i dag, som har lignende trigger som dohc. Batteriet hadde litt lite strøm, og etter å ha prøvd å starta noen få sek så var turtallet helt nede i 45rpm. Etter å ha hatt batterilader på i noen min så starta den rimelig greit, med ca 250rpm på startmotoren.

Noe som også er verdt å sjekke er motortempgiver.

Dohc 8v motoren har faktisk justerbar fordeler, selv om den ikke har justerbar tenning. Er fordelern justert feil kan du få ovrslag. Overslaget får du på grunn av at tenninga ikke blir justert med å justere fordeler.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skifta pluggene nå, og da startet den på første forsøk.

 

Slik så de ut: (dårlig bilde desverre)

IMG_20101115_170525.jpg

 

Den til venstre er den nærmest kupéen osv.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Ja var nok bare dårlige plugger. Nå starter den jo omtrent før jeg har fått vridd om nøkkelen. :P

Var NGK de som stod der. Ene var kritthvit, og ene sort, og to hvit-brune.

 

Syntes det bare er så rart, siden det skjer når bilen ikke blir brukt på en stund, men det kan jo være tilfeldig.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...