4x4 cossi Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 (edited) hei.har fått en rar banke lyd i motorn ved kaldstart.hørres nesten ut som tenningsbank.hørres veldig godt på 1500-1800omd.men over det så forsvinner den.lyden kommer bort når motoren er blitt litt varm. noen som har peiling på hva dette kan vere?takker for alle svar:) Edited November 12, 2010 by 4x4 cossi Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakie Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Ofte så er det rådebank.. eventuelt skjørtebank. -Sierra Cosworth 89' 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
derekd Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 jeg vil ha sagt stempler ,ringer,bore? Vett ikke hva dere sier på norsk men (piston slapp) er det i engelsk :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 gammal motor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Piston slap=skjørtebank. Hvis det forsvinner når motor blir varm er det nok akkurat det, skjørtebank. Ikke uvanlig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Er nok sikkert bare skjørtebank, absolutt ikke uvanlig.. Ihvertfall ikke om du har 2wd motor.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Vist det er lagerbank skulle bankinga normalt blitt sterkere på varm motor. Så jeg tipper skjørtbank, og spesielt vist det er en 2wd motor, som Fakeworth nevner. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 for å finne ut hva lyden er..så kan du belaste motoren når du står stille...ha håndbrekk på....sett i første gir..løs ut clutch..og slur på clutch....kommer det bankelyd da..så er det mest sannsynlig skjørtebank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 14, 2010 Share Posted November 14, 2010 (edited) jeg vil ha sagt stempler ,ringer,bore? Vett ikke hva dere sier på norsk men (piston slapp) er det i engelsk :-)Piston slapp er et godt uttrykk som gjerne kan benyttes da det faktisk beskriver det som egentlig skjer. Det oversettes til skjørtebank på norsk som er ett idiotutrykk fordi skjørtebank er en umulighet. En inspeksjon av et stempel som har gitt "skjørtebank" viser med tydelighet hvor problemet var / er slik at man kan "justere" problemet. Edited November 14, 2010 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
adapTECH Posted November 14, 2010 Share Posted November 14, 2010 Piston slapp er et godt uttrykk som gjerne kan benyttes da det faktisk beskriver det som egentlig skjer. Det oversettes til skjørtebank på norsk som er ett idiotutrykk fordi skjørtebank er en umulighet. En inspeksjon av et stempel som har gitt "skjørtebank" viser med tydelighet hvor problemet var / er slik at man kan "justere" problemet. Er ikke skjørtebank det att "skjørtet" på stempelet slår i sylinderveggen da?Eller er jeg helt på jordet nå? http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
4x4 cossi Posted November 15, 2010 Author Share Posted November 15, 2010 (edited) er 4x4 motor ja..kan lettinga av svinghjulet ha no me dette å gjøre? var ute me motor n sist vinter der jeg bytte alle ringer,pakkinger,lagre osv.syntes ikke det var noe slitekant på syl. stemmer bra me det lowman sier her... Edited November 15, 2010 by 4x4 cossi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 (edited) http://www.pistonslap.com/whatisit.htm http://www.google.no/imgres?imgurl=http://i265.photobucket.com/albums/ii209/fj80toyman/1FZ%2520Engine%2520Teardown/IMG_0060.jpg&imgrefurl=http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/242439-1fz-engine-teardown-w-pics.html&usg=__hrG7Buz1k6CTtz-ZPw9E41oVXXw=&h=768&w=1024&sz=190&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=vqHAJNTRBf2uqM:&tbnh=163&tbnw=217&prev=/images%3Fq%3Dpiston%2Bslap%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D1280%26bih%3D645%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=376&vpy=92&dur=1109&hovh=194&hovw=259&tx=140&ty=110&ei=s2biTIrIOYPusgbP2p2tDA&oei=s2biTIrIOYPusgbP2p2tDA&esq=1&page=1&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0 Stemplen mine så sånn ut etter kun få mil etter at et firma som **** ikke burde røre en motor igjen hadde borra blokka for rom til stemplene. Kunne tydelig se at skjørtene hadde smakt på veggene. Edited November 16, 2010 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Er ikke skjørtebank det att "skjørtet" på stempelet slår i sylinderveggen da?Eller er jeg helt på jordet nå? Riktig. Se for deg stempelet som en kvinne i skjørt som har fått kappa av overkroppen + beina. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
4x4 cossi Posted November 16, 2010 Author Share Posted November 16, 2010 hehe.ja men det er bra det er vinter da.får hive ut motorn å få den borret,og balansert.noen som har bra tips til nye stempler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Originale mahle Link to comment Share on other sites More sharing options...
adapTECH Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Riktig. Se for deg stempelet som en kvinne i skjørt som har fått kappa av overkroppen + beina. Men da gjenstår bare det store spørsmålet, hvorfor er da skjørtebank ett idiotutrykk og en umulighet, RS1000? http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Men da gjenstår bare det store spørsmålet, hvorfor er da skjørtebank ett idiotutrykk og en umulighet, RS1000? Lurer og på det. Da det jo er skjørtet som tar i sylinderveggen.. Så klart og tydelig hva som hadde skjedd i min. Den hold og kjeft da den ble varm. Eller er det stempelringer som ikke passer du tenker på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
4x4 cossi Posted November 16, 2010 Author Share Posted November 16, 2010 (edited) skjørtbank er væll ingen umulihet.råden går ikke opp å ned i senter av sylinderen,stemplet.etter som råden kommer opp litt på skråt,og går ned litt på skråt andre veien.å er det da litt romt,så vill stemplet flytte seg litt hit å dit.virker bare logisk.eller er jeg helt ute av kurs ?? Edited November 16, 2010 by 4x4 cossi Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakie Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 skjørtbank er væll ingen umulihet.råden går ikke opp å ned i senter av sylinderen,stemplet.etter som råden kommer opp litt på skråt,og går ned litt på skråt andre veien.å er det da litt romt,så vill stemplet flytte seg litt hit å dit.virker bare logisk.eller er jeg helt ute av kurs ??Med "friskt" stempel i tilleg til friske sylindere, vil stempelet gå loddrett opp og ned vil jeg tro, går det sjevt har det gått slitasje på en av faktorene, og når slitasjen blir stor nok, vil dette igjen føre til bankelyder, "slark" på en måte.Litt usikker men mener dette er rett, eller er jeg helt på vidda nå? -Sierra Cosworth 89' 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 Med "friskt" stempel i tilleg til friske sylindere, vil stempelet gå loddrett opp og ned vil jeg tro, går det sjevt har det gått slitasje på en av faktorene, og når slitasjen blir stor nok, vil dette igjen føre til bankelyder, "slark" på en måte.Litt usikker men mener dette er rett, eller er jeg helt på vidda nå? Joda det er tanken. Men for å motvirke skjørtebank maskineres krysspinnen ofte litt offset for å få friksjon mot sylinderveggen når stemplet er kaldt, står pin i senter kan stemplet "gå" i sylinderen. Det er tross alt litt klaringer uansett. 4x4 motorene skal ha offset pin og når den begynner å banke er det et tegn på at den begynner å få litt store klaringer.. 2wd motoren har ikke offset (ikke nok ihvertfall) og vil derfor banke lettere.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now